Jag hittade den här reservdelskatalogen i mina samlingar, och gjorde stora ögon när jag såg beteckningarna CF65 och CF 66 :o. Vad kan detta vara för modeller, är det samma som för lastvagnarna att de hade lite starkare ram och svagare motor även på bussarna?
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/CFkatalog.jpg)
/Stellan
Hej
Intressant!
De första CF:arna hette CF75 och hade R75- bakaxeln, vilket var lite onödigt tungt. De hade D10-motorer 165 hk. Samma buss med den lättare R55-axeln fick då heta CF65.
När sedan den nya 190 hk D11-motorn kom blev typbeteckningen CF66. När man övergick till att bygga vänsterstyrda högertrafikbussar kom de att kallas CF76.
Någon större skillnad i byggsättet var det inte, bortsett från att CF66:orna ska ha varit lite förstärkta inför ombyggnaden till högertrafik. utan det var motortypen och bakaxeln som gav beteckningarna.
Givetvis infördes det förändringar genom åren, som olika bredder, 2,35, 2,45, 2,50 samt att t ex karosshörn som från början var av plåt, blev gjutna i plast osv..
SvOf:s CF är en CF76, från början vänsterstyrd och byggd 1964. Gick som omställningsbuss med dörrar på båda sidor fram till Dagen H.
Tackar för upplysningarna, nu har man lärt sig något nytt igen ;)
/Stellan