Vilken växel är lämpligast vid start med en G8-låda?
Tänk en 2-axlig 9700 vid olika situationer, t.ex lättlastad o plan mark, med- och motlut, olika lastvikter osv.
Den bussen jag körde som var Drögmöller 600 kortvagn med G8 (tom buss):
Motlut: 1
Planmark: 2
Medlut: 3
Sedan hoppar man växlar. Jag körde vid plan mark vilket ju är oftast: 2 4 5 6 7 8. Femman kunde man hoppa över men jag fick inte bussen att gå 100% silkeslent då så jag valde att använda femman jämt.
Vid start i motlut: 1 3 5 6 7 8
Medlut: 3 5 6 7 8
Citat från: RoTe skrivet 24 augusti 2009, 22:31:21 PM
Den bussen jag körde som var Drögmöller 600 kortvagn med G8 (tom buss):
Motlut: 1
Planmark: 2
Medlut: 3
Sedan hoppar man växlar. Jag körde vid plan mark vilket ju är oftast: 2 4 5 6 7 8. Femman kunde man hoppa över men jag fick inte bussen att gå 100% silkeslent då så jag valde att använda femman jämt.
Vid start i motlut: 1 3 5 6 7 8
Medlut: 3 5 6 7 8
Lådan är alltså 8-stegad och jag som trodde att den inte hade mer än 6 växlar.
Tack till er båda för informativa svar. :)
Men det är ju inte hela världen om man lägger i 1-2-3-4-5-6-7-8? eller har jag fel?
Citat från: Cyklisten skrivet 24 augusti 2009, 23:29:37 PM
Men det är ju inte hela världen om man lägger i 1-2-3-4-5-6-7-8? eller har jag fel?
Visst kan man köra varje steg men det verkar vara sällsynt. På personbil brukar jag kunna köra 1-2-4-5 eller tom 1-3-5 vid goda förhållanden så man lär kunna spara bränsle genom färre antal accelerationer.
Det gör jag också, men bussen accelerarar lite segt jämfört med bil. Om man kör automat då går den ju igenom allaväxlar som finns?
Citat från: Cyklisten skrivet 24 augusti 2009, 23:40:34 PM
Det gör jag också, men bussen accelerarar lite segt jämfört med bil. Om man kör automat då går den ju igenom allaväxlar som finns?
När jag kör en vanlig tolvväxlad lastbil, brukar jag stega genom åtta växlar från start till full fart, om vi utgår från plan mark och en bruttovikt någonstans mellan 11 och 26 ton. Mer behövs inte.
Man ska helst inte starta med högre växel än att motorn inte dör om du kliver av kopplingen lite fint utan att behöva stötta en massa med gasen...
När du väl har rull på grejerna kan du hoppa ganska friskt.
Varje växling kostar lite bränsle, men det gör å andra sidan en massa segdragande på oekonomiska varv också.
En modern motor drar bättre än många skulle kunna tro redan från väldigt, väldigt låga varv utan att ekonomin blir helt skit.
Kör jag "min" bil, en R480 så brukar 2,5,8,10,11,12 funka bra upp till femtio tons totalvikt.
De andra växlarna behöver man vid trögacceleration uppför Skuleberget eller annan trevlig backe, Jönköping tex...
Citat från: UglyJazz skrivet 25 augusti 2009, 00:08:42 AM
Man ska helst inte starta med högre växel än att motorn inte dör om du kliver av kopplingen lite fint utan att behöva stötta en massa med gasen...
När du väl har rull på grejerna kan du hoppa ganska friskt.
Varje växling kostar lite bränsle, men det gör å andra sidan en massa segdragande på oekonomiska varv också.
En modern motor drar bättre än många skulle kunna tro redan från väldigt, väldigt låga varv utan att ekonomin blir helt skit.
Kör jag "min" bil, en R480 så brukar 2,5,8,10,11,12 funka bra upp till femtio tons totalvikt.
De andra växlarna behöver man vid trögacceleration uppför Skuleberget eller annan trevlig backe, Jönköping tex...
Volvo FM7 250 hk:
3 - 5 - 7 - (8 kan hoppas över om det är plan mark) - 9 - 10 - 11 - 12.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 augusti 2009, 23:26:47 PM
Lådan är alltså 8-stegad och jag som trodde att den inte hade mer än 6 växlar.
Tack till er båda för informativa svar. :)
Den heter ju G8 av en anledning. ;)
Åttonde växeln är knappen på spaken. "Överväxelknappen" på Volvo 740. :)
En G8 kan enkelt byglas om så "extraväxeln" (knappen) ligger på 7:ans eller 2:ans växel.
Displayen visar då antingen
1-2-2+-3-4-5-6-7
1-2-3-4-5-6-7-7+
I vilket fall är det samma steg och åtta till antalet.
Vid medlut eller om man lyckas hålla bussen rullande vid korsningarna kan man starta på 3:e steget,
(2+ eller 3) och hoppa till femte växeln (4 eller 5).
Normalt förfarande vid en 2+ kopplad låda är annars . 2-3-4-5-6-7,
7+-kopplad: 2-4-5-6-7-7+