Var på Orust i torsdags och besökte bland annat den vackra ön Gullholmen. En dryg eftermiddagstimme ägnades åt Henån med kaffe och napoleonbakelse på Moster Signes konditori vid Hamntorget samt bussfotografering vid Busstationen.
Först nånting gammalt
(http://www.savenfjord.nu/henan_10.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/henan_11.JPG)
Så nånting nytt
(http://www.savenfjord.nu/henan_6.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/henan_7.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/henan_8.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/henan_9.JPG)
Så nånting lånat. Ja, lånat men den är i alla fall omplacerad från Halmstad.
(http://www.savenfjord.nu/henan_5.JPG)
Och nånting fått. Nja, fått kanske man inte har utan köpt. De två första från Ryssbybygdens Buss och de två senare från Evalds Buss.
(http://www.savenfjord.nu/henan_1.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/henan_2.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/henan_3.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/henan_4.JPG)
Nånting blått då? Ja, det gäller ju alla bilderna. Såväl himlen som bussarna.
Intressant, mellan vilka tider var du på Henån?
Funderar på att åka dit själv nämligen då det är över 10 år sedan jag var där.
Citat från: Bussmicke skrivet 22 augusti 2009, 10:36:30 AM
Intressant, mellan vilka tider var du på Henån?
Funderar på att åka dit själv nämligen då det är över 10 år sedan jag var där.
Jag kom strax före klockan 14.00 och lämnade igen 15.25. Missade ett par skolbussar just som jag kom. Det är paus i busstrafiken 14.15 - 15.00 så då har man gott om tid att gå till Moster Signe.
Henån är bästa platsen om man vill fotografera bussar på Orust.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 augusti 2009, 10:06:57 AM
Så nånting nytt
(http://www.savenfjord.nu/henan_6.JPG)
Autosan i linjetrafik i Sverige. Undrar hur vanligt detta kommer att bli. Är man nöjda med den här bussen?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 augusti 2009, 11:17:42 AM
Autosan i linjetrafik i Sverige. Undrar hur vanligt detta kommer att bli. Är man nöjda med den här bussen?
Det finns just nu enligt Svensk Busshistoria 54 Autosan Lider/Eurolider i Sverige. De flesta hos Orusttrafiken och därnäst har Vänersborgs Linjetrafik flest. Dessa används som skolbussar och linjebussar.
Huruvida man är nöjd eller inte är svårt att svara på. Det beror väl på vem man frågar. Men det var i alla fall ingen förare som hoppade på mig och skällde ut bussmodellen när han såg att jag fotograferade. Det har faktiskt hänt vid andra tillfällen med helt andra bussfabrikat.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 augusti 2009, 11:49:43 AM
Det finns just nu enligt Svensk Busshistoria 54 Autosan Lider/Eurolider i Sverige. De flesta hos Orusttrafiken och därnäst har Vänersborgs Linjetrafik flest. Dessa används som skolbussar och linjebussar.
Huruvida man är nöjd eller inte är svårt att svara på. Det beror väl på vem man frågar. Men det var i alla fall ingen förare som hoppade på mig och skällde ut bussmodellen när han såg att jag fotograferade. Det har faktiskt hänt vid andra tillfällen med helt andra bussfabrikat.
Ibland tror jag att det finns lite nationalism när det gäller bussfabrikat. Attityden verkar ibland vara köp svenskt annars är det skräp. Alltså så fort någon köper något fabrikat som inte är Volvo eller Scania så har flera förare förutfattade meningar och dömer ut bussen innan de ens har sett den i verkligheten och ännu mindre provat den. Men om det står Volvo eller Scania på bussen kan de acceptera rätt många skavanker men vill ändå fortsätta med samma fabrikat trots att bussarna är värdelösa, bara för just märket
Jag tror vi måste få bort den här typen av fördomar
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 augusti 2009, 12:50:24 PM
Ibland tror jag att det finns lite nationalism när det gäller bussfabrikat. Attityden verkar ibland vara köp svenskt annars är det skräp. Alltså så fort någon köper något fabrikat som inte är Volvo eller Scania så har flera förare förutfattade meningar och dömer ut bussen innan de ens har sett den i verkligheten och ännu mindre provat den. Men om det står Volvo eller Scania på bussen kan de acceptera rätt många skavanker men vill ändå fortsätta med samma fabrikat trots att bussarna är värdelösa, bara för just märket
Jag tror vi måste få bort den här typen av fördomar
Ja, jag kan ju inte förstå vilken en avgörande skillnaden är mellan en Volvo eller Scania tillverkad i Polen eller en Autosan eller Solaris tillverkad i Polen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 augusti 2009, 15:44:53 PM
Ja, jag kan ju inte förstå vilken en avgörande skillnaden är mellan en Volvo eller Scania tillverkad i Polen eller en Autosan eller Solaris tillverkad i Polen.
En anledning kan vara att man vill stödja inhemska företag. Detta faller ju dock en smula, då produktionen är förlagd utomlands...
Hur är ljuset på de här nya bussarna? Det ser ju ut som att de stoppat in små diodficklampor i fronten på dem...
Jag kan berätta att ljuset på dessa Autosan Eurolider är jättebra. Körde med 70718 på nattbussen Orust-Uddevalla-Orust-Stenungsund-Orust, natten mellan fredag och lördag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 augusti 2009, 10:06:57 AM
Så nånting lånat. Ja, lånat men den är i alla fall omplacerad från Halmstad.
(http://www.savenfjord.nu/henan_5.JPG)
Jag har denna antecknad som nr. 70185 och tycker det står så framtill på bussen också.
//Jonas G
Citat från: AndersJ skrivet 24 augusti 2009, 00:04:27 AM
Jag kan berätta att ljuset på dessa Autosan Eurolider är jättebra. Körde med 70718 på nattbussen Orust-Uddevalla-Orust-Stenungsund-Orust, natten mellan fredag och lördag.
Hur upplevde du bussen för övrigt?? Förarplatsen... är den någorlunda rymlig ??
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 augusti 2009, 01:07:39 AM
Jag har denna antecknad som nr. 70185 och tycker det står så framtill på bussen också.
//Jonas G
Visst är det 70185. Råkade trycka på fel tangent.
Citat från: yngrot skrivet 25 augusti 2009, 02:31:41 AM
Hur upplevde du bussen för övrigt?? Förarplatsen... är den någorlunda rymlig ??
Förarplatsen är förhållandevis riktigt bra. Hajen (biljettmaskinen), radion, reglage för värme och ventilation har dock placerats lite långt bort från föraren. Instrumenteringen är sparsam, hastighetsmätare och varvräknare är klassiska mätare. Lufttryck, oljetryck, bränslemängd m.m finns i den digitala displayen. Motorn, som kommer från Cummins, är det bra klös i. Dörrarna går dock ganska långsamt att öppna och stänga.
Had3e funderingar på att åka dit men när nu så många bilder visats på dem avstår jag nog ett tag