Nu blir det storsatsning minsann! Man kan väl anta att det handlar om biogasbussar och att det blir Lidingö, Hornsberg och de nya depåerna i södra Hammarbyhamnen och i Charlottendal på Värmdö som ansluts först...
http://svt.se/2.33538/1.1662878/sl_kostar_pa_sig_250_nya_miljobussar?lid=senasteNytt_363718&lpos=rubrik_1662878 (http://svt.se/2.33538/1.1662878/sl_kostar_pa_sig_250_nya_miljobussar?lid=senasteNytt_363718&lpos=rubrik_1662878)
Jag vill ha tillbaka H27!!!
/J
Jag vill ha tillbaka H20 & H57
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 21 augusti 2009, 23:57:25 PM
Jag vill ha tillbaka H27!!!
/J
En sån här menar du? http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19406.0 ;D ;)
Citat från: Peter Rost skrivet 22 augusti 2009, 00:03:38 AM
En sån här menar du? http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19406.0 ;D ;)
Ajdå... Jag tänkte nog mer på en yngre variant :)
Men det vore nog trevligt med en Büssing oxå. ;D
/J
Citat från: Bussmicke skrivet 21 augusti 2009, 23:58:26 PM
Jag vill ha tillbaka H20 & H57
H20 körde jag idag! :o
/J
Citat från: Bussmicke skrivet 21 augusti 2009, 17:00:02 PM
Malmö verkar ju kunna svälja hur mycket utökning som helt.
Tänk om den utvecklingen var här Stockholm att det utökas och anskaffas vagnar hela tiden
Det skulle vara skoj
Citat från: Bussmicke skrivet 21 augusti 2009, 23:58:26 PM
Jag vill ha tillbaka H20 & H57
Hur ska han ha det egentligen? ;)
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 22 augusti 2009, 00:10:58 AM
Ajdå... Jag tänkte nog mer på en yngre variant :)
Men det vore nog trevligt med en Büssing oxå. ;D
Skämt åsido, du menar så klart en sånhär, också en mycket trevlig buss. ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5501.0
Citat från: Peter Rost skrivet 22 augusti 2009, 00:17:21 AM
Skämt åsido, du menar så klart en sånhär, också en mycket trevlig buss. ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5501.0
Korrekt!
Sista riktiga kvalitetsbussarna från Säffle?
/J
Citat från: Börje skrivet 21 augusti 2009, 23:45:14 PM
Nu blir det storsatsning minsann! Man kan väl anta att det handlar om biogasbussar och att det blir Lidingö, Hornsberg och de nya depåerna i södra Hammarbyhamnen och i Charlottendal på Värmdö som ansluts först...
Är det för tidigt att spekulera om tillverkare, längder och andra detaljer?
Hahah! Vilka roliga vändningar trådar kan ta ibland. För min del får man gärna köpa tillbaka ett gäng H27 och konvertera till gasdrift! :)
Citat från: Verspieder skrivet 22 augusti 2009, 03:13:45 AM
Är det för tidigt att spekulera om tillverkare, längder och andra detaljer?
Spekulera är skoj! Envisas Scania fortfarande med att inte bygga gasbussar? I s f blir det väl Volvo och MAN för hela slanten...
Vad gäller längder blir det väl mest kort och led till förorterna, och säkert ett nytt gäng boggie till innerstan. Depån i Charlottendal förbereds väl för dubbelledbussar?
Kan man våga hoppas på några Volvo gas i 7700-serien. ???
Citat från: Börje skrivet 22 augusti 2009, 10:50:43 AM
Hahah! Vilka roliga vändningar trådar kan ta ibland. För min del får man gärna köpa tillbaka ett gäng H27 och konvertera till gasdrift! :)
Spekulera är skoj! Envisas Scania fortfarande med att inte bygga gasbussar? I s f blir det väl Volvo och MAN för hela slanten...
Vad gäller längder blir det väl mest kort och led till förorterna, och säkert ett nytt gäng boggie till innerstan. Depån i Charlottendal förbereds väl för dubbelledbussar?
var har du hört de? hur ska dem få plats i Slussen? efter ombyggnaden av slussen har ju SL skissat på en terminal likt nils eriksson terminalen, tror de blir lite väl svettigt med dubbelledbussar då...
för övrigt näms de ju inte nån tidsplan överhuvud taget för dem här 250 bussarna, kanske är de bara söderhallen som ska få nytt?
Enl. Uppgift skall det levereras MAN kortbussar med Biogas till Lidingö.... :-\
Citat från: homer skrivet 22 augusti 2009, 11:25:33 AM
var har du hört de? hur ska dem få plats i Slussen? efter ombyggnaden av slussen har ju SL skissat på en terminal likt nils eriksson terminalen, tror de blir lite väl svettigt med dubbelledbussar då...
Varför skulle det bli svettigt? Att backa med ledbussar menar du? Det görs ju dagligen i terminalen vid Liljeholmen och det funkar vad jag förstår fint. Det sitter ju förnämliga kameror bakom bussarna som ger förarna bra överblick över såväl ytan bakom bussen som själva bussen.
Fast nu var det
Citat från: Cero skrivet 22 augusti 2009, 11:33:30 AM
Varför skulle det bli svettigt? Att backa med ledbussar menar du? Det görs ju dagligen i terminalen vid Liljeholmen och det funkar vad jag förstår fint. Det sitter ju förnämliga kameror bakom bussarna som ger förarna bra överblick över såväl ytan bakom bussen som själva bussen.
Fast nu handlade det om dubbelledbussar :)
/J
Citat från: Cero skrivet 22 augusti 2009, 11:33:30 AM
Varför skulle det bli svettigt? Att backa med ledbussar menar du? Det görs ju dagligen i terminalen vid Liljeholmen och det funkar vad jag förstår fint. Det sitter ju förnämliga kameror bakom bussarna som ger förarna bra överblick över såväl ytan bakom bussen som själva bussen.
om du läser en gång till.. dubbelled buss pratar jag om som Börje skrev, de krävs med en sån typ av terminal ett utrymme på över 55 meter.
Citat från: homer skrivet 22 augusti 2009, 11:43:47 AM
om du läser en gång till.. dubbelled buss pratar jag om som Börje skrev, de krävs med en sån typ av terminal ett utrymme på över 55 meter.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag inte såg att det stod dubbelledbuss (dock ihopskrivet). Skulle dock förvåna mig om dubbelledbuss är aktuellt på nackalinjerna.
Finns det gas så det räcker då?
Citat från: Cero skrivet 22 augusti 2009, 11:49:59 AM
Skulle dock förvåna mig om dubbelledbuss är aktuellt på nackalinjerna.
precis min åsikt de var därför jag undrade var börje hade hört att de skulle vara de i charlottendal, visserligen kanske de rent linjemässigt skulle funka på 474 om man bygger om ett stort antal hållplatser, men den dagen vi får se dubbelledbussar med biogas som klarar att köra 90 på motorväg känns ganska avlägsen
Dubbelledvagnar lär väl knappast komma till Stockholm. Linjerna 1-4 skulle kanske behöva kapaciteten, men har inte gatuutrymme för det medan en tillåten högsta hastighet på säg 70 km/h knappast är så mycket att ha... för att inte säga hur oflexibel busstypen i sig är. Den kan liksom bara användas på stomtrafik, men inget annat.
Sedan vill jag mig minnas ha läst någonstans att man hos SL även vill upphöra med etanol så man får väl se vad som händer. Sen är det väl även frågan om det blir flera boggievagnar till innerstan då man väl kommit på att boggie inte längre behövs?
Citat från: Nico skrivet 22 augusti 2009, 12:05:07 PM
Sen är det väl även frågan om det blir flera boggievagnar till innerstan då man väl kommit på att boggie inte längre behövs?
MAN boggisarna kanske flyttar till Lidingö då, där skulle dem väl passa bättre
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2009, 12:13:53 PM
F.ö så innebär denna finansieringsform av fordonen ett steg till en renodling av bussmodeller till en ledbussmodell och en normalbussmodell i syfte att förenkla senare omplaceringar och att pressa pris och underhåll, detta framgår av VD:s och styrelsens uttalanden/beslut.
I kommande upphandlingar kommer om detta hinner genomföras i princip bara själva driften upphandlas, jfr avtalen på Pendel och Tunnelbana/lokalbanorna där SL Finans mfl är fordonsägare.
Vad skulle man på Värmdö ha för nytta av Ledbussar med bakmotor? för B9s går väl knappast att få med biogas, och kortvagnar har man inte heller nån stor nytta av,
Citat från: homer skrivet 22 augusti 2009, 11:56:09 AM
precis min åsikt de var därför jag undrade var börje hade hört att de skulle vara de i charlottendal, visserligen kanske de rent linjemässigt skulle funka på 474 om man bygger om ett stort antal hållplatser, men den dagen vi får se dubbelledbussar med biogas som klarar att köra 90 på motorväg känns ganska avlägsen
Man hör vad man hör och man vet vad man vet. Det är just på 474 det kan vara aktuellt i så fall. Sen kan jag också ställa mig frågande till hur ett sådant fordon beter sig på motorvägen och hur man kombinerar hela härligheten med biogas.
Citat från: homer skrivet 22 augusti 2009, 12:18:52 PM
Vad skulle man på Värmdö ha för nytta av Ledbussar med bakmotor? för B9s går väl knappast att få med biogas, och kortvagnar har man inte heller nån stor nytta av,
Varför skulle det inte gå att ha svansmotorledbussar på Värmdö? Själv skulle jag hellre köra OmniLink än B9S på Värmdö av två skäl:
1. Man tar sig fram bättre när inte ena drivhjulet slirar så fort det börjar regna. Snö ska vi inte tala om!
2. Det kan vara ganska skönt att slippa hörselskador på grund av jobbet. Efter en dag i B9S bullrar det i skallen i timmar efteråt.
Citat från: Börje skrivet 22 augusti 2009, 14:42:20 PMVarför skulle det inte gå att ha svansmotorledbussar på Värmdö? Själv skulle jag hellre köra OmniLink än B9S på Värmdö av två skäl:
1. Man tar sig fram bättre när inte ena drivhjulet slirar så fort det börjar regna. Snö ska vi inte tala om!
2. Det kan vara ganska skönt att slippa hörselskador på grund av jobbet. Efter en dag i B9S bullrar det i skallen i timmar efteråt.
Tja, nu har jag enbart kört vissa beställningar på Värmdö, men iom. att jag dribblat av och till med bägge vagntyperna så skulle jag nog själv snarast välja B9S framför Omni på vinterväg eller om det är allmänt halt och hastigheterna är högre än 50 km/h. Överlag hade det dock vara att föredra att köra med diffspärr på vintern.
Vad gäller punkten 1 så anser i alla fall jag att Omni oftast beter sig ännu värre än B9S såtillvida att på äldre modeller så stryps helt enkelt gasen vid halka i minsta uppförslut istället för att ena drivhjulet slirar. På nyare modeller så finns på bägge en tillfällig urkoppling som fungerar måttligt bra. Sedan innebär konstruktionen med pusherled att det inte finns någon större tyngd fram. I kombination med det samt med pistongerna i leden som försöker att staga upp vagnen så blir all drivning bak med ketchupeffekt att man vid halka lätt fortsätter i tangentens riktning... vilket väl inte är så bra på mindre och krokiga vägar?! ;)
Punkt 2 är nog mera en smaksak även om isoleringen av motorrummet på många B9S verkar vara undermålig och behöva fixas till ytterligare. Nyare B9S verkar ha fått förbättringar på detta område, men jag vet inte om det är generellt eller beror på kunden.
Bara man inte sätter låggolvsbussar på motorvägslinjer. Fast det är klart, låggolvsbussar med regionalstandard... ::)
Annars är det väl enbart MAN, som sagts tidigare, som har lågentré och gasmotor när det gäller ledvagnar...?
Citat från: homer skrivet 22 augusti 2009, 12:18:52 PM
för B9s går väl knappast att få med biogas, och kortvagnar har man inte heller nån stor nytta av,
Nej du får ju inte plats med kylning, 2 AC-lådor och gaslåda på taket på B9S.
Citat från: Fredde_J skrivet 22 augusti 2009, 15:51:48 PM
Bara man inte sätter låggolvsbussar på motorvägslinjer. Fast det är klart, låggolvsbussar med regionalstandard... ::)
Annars är det väl enbart MAN, som sagts tidigare, som har lågentré och gasmotor när det gäller ledvagnar...?
Nej du får ju inte plats med kylning, 2 AC-lådor och gaslåda på taket på B9S.
MAN har väl bara Låggolv på ledbussar och inte Lågentre, däremot kanske Solaris har Lågentre
desstom har jag hört att SL inte vill ha rena Låggolvbussar på motorvägslinjer, vilket jag hoppas dem håller fast vid
Citat från: Nico skrivet 22 augusti 2009, 12:05:07 PM
Dubbelledvagnar lär väl knappast komma till Stockholm. Linjerna 1-4 skulle kanske behöva kapaciteten, men har inte gatuutrymme för det medan en tillåten högsta hastighet på säg 70 km/h knappast är så mycket att ha... för att inte säga hur oflexibel busstypen i sig är. Den kan liksom bara användas på stomtrafik, men inget annat.
Sedan vill jag mig minnas ha läst någonstans att man hos SL även vill upphöra med etanol så man får väl se vad som händer. Sen är det väl även frågan om det blir flera boggievagnar till innerstan då man väl kommit på att boggie inte längre behövs?
Är det inte så att 4 redan kryllar av pusherleder? En dubbelled med styrbar sistaaxel tar upp lika mycket plats.
Citat från: Kvarne skrivet 22 augusti 2009, 11:29:08 AM
Enl. Uppgift skall det levereras MAN kortbussar med Biogas till Lidingö.... :-\
Vad är det för dåligt med det nudå? Utveckla gärna.
Citat från: Kvarne skrivet 22 augusti 2009, 11:29:08 AM
Enl. Uppgift skall det levereras MAN kortbussar med Biogas till Lidingö.... :-\
Detta är mycket sannolikt då Lidingö skall införlivas i Käppalas biogasnätverk, men det dröjer sannolikt flera år innan det blir genomfört.
Det jag hört är att bussarna i stället skall placeras i Söderhallen en tid i väntan på att infrastrukturen på Lidingö kommmer på plats.
Vad gäller fordonstillverkare som det spekulerats om tidigare i tråden får jag nog sälla mig till skaran som förespråkar MAN eller annan utländsk tillverkare då varken Scania eller Volvo kan/vill leverera...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 augusti 2009, 19:16:42 PM
Vad gäller fordonstillverkare som det spekulerats om tidigare i tråden får jag nog sälla mig till skaran som förespråkar MAN eller annan utländsk tillverkare då varken Scania eller Volvo kan/vill leverera...
//Fredrik
Varför köpa MAN när man kan köpa LiAZ? ;D http://bus.ru/eng/prod_liaz5292_57.htm (http://bus.ru/eng/prod_liaz5292_57.htm)
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 22 augusti 2009, 19:44:36 PM
Varför köpa MAN när man kan köpa LiAZ? ;D http://bus.ru/eng/prod_liaz5292_57.htm (http://bus.ru/eng/prod_liaz5292_57.htm)
/Fredde
Dom har ju klenare motor är omnicity. iof är ju omnicity pigga det är ju ledvagnarna som är slöa :P
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 augusti 2009, 16:19:38 PM
Är det inte så att 4 redan kryllar av pusherleder? En dubbelled med styrbar sistaaxel tar upp lika mycket plats.
Både 1-4 är bara pusher.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2009, 20:07:23 PM
Vilket var (är?) ett krav från Stockholms stad
Det ska ju vara låggolv. Mittmotor och låggolv går ju inte så bra ihop pga otillräcklig plats för motorn ::).
Men B9S borde ju fungera.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2009, 20:20:08 PM
Ja med stel tredje axel, det var (är?) som sagt ett avtalskrav som staden satte upp en gång.
Jo. Men det gick väll att beställa B9S med stel tredje axel om man nu hade vetat det. Men det var ju Etanolkravet som gjorde att det blev Scania.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 augusti 2009, 16:19:38 PMÄr det inte så att 4 redan kryllar av pusherleder? En dubbelled med styrbar sistaaxel tar upp lika mycket plats.
Möjligt, men nu syftade jag mera emot hur mycket gatuutrymme som skulle tas upp överlag och inte vad bussarna behöver för utrymme vid svängar. I princip varenda hållplats skulle behöva förlängas, intervaller i korsningar ändras osv. Två dubbelledvagnar + säg en vanlig vagn skulle tillsammans ta upp över 60 meter vid en hållplats och det är inte dagens innerstad anpassad för.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2009, 20:20:08 PM
Ja med stel tredje axel, det var (är?) som sagt ett avtalskrav som staden satte upp en gång.
Varför? Är inte en medstyrande sistaaxel smidigare i de flesta fallen? Eller är det så trångt att man riskerar att smälla i med överhänget?
Citat från: Börje skrivet 21 augusti 2009, 23:45:14 PM
Nu blir det storsatsning minsann! Man kan väl anta att det handlar om biogasbussar och att det blir Lidingö, Hornsberg och de nya depåerna i södra Hammarbyhamnen och i Charlottendal på Värmdö som ansluts först...
http://svt.se/2.33538/1.1662878/sl_kostar_pa_sig_250_nya_miljobussar?lid=senasteNytt_363718&lpos=rubrik_1662878 (http://svt.se/2.33538/1.1662878/sl_kostar_pa_sig_250_nya_miljobussar?lid=senasteNytt_363718&lpos=rubrik_1662878)
Möjligen räknas bussar in som redan är på gång, för Busslinks del 20 gasbussar 12 m (MAN) till City och så småningom Lidingö, samt 85 etanolledbussar, Scania Omnilink till Norrort och Handen. Leveranser är beräknade från nyår och framåt. Skulle tro att Swebus omfattas av en liknande satsning i relativ närtid.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 22 augusti 2009, 20:56:39 PM
Möjligen räknas bussar in som redan är på gång, för Busslinks del 20 gasbussar 12 m (MAN) till City och så småningom Lidingö, samt 85 etanolledbussar, Scania Omnilink till Norrort och Handen. Leveranser är beräknade från nyår och framåt. Skulle tro att Swebus omfattas av en liknande satsning i realtiv närtid.
/Ted
Så Handen ska få Etanol också då?
måste verkligen säga att jag tycker de är korkat av Sl att inte satsa på 1 eller 2 garage med bara etanol istället för att sprida ut dem.
Citat från: Ted S skrivet 22 augusti 2009, 20:56:39 PM
Möjligen räknas bussar in som redan är på gång, för Busslinks del 20 gasbussar 12 m (MAN) till City och så småningom Lidingö, samt 85 etanolledbussar, Scania Omnilink till Norrort och Handen. Leveranser är beräknade från nyår och framåt. Skulle tro att Swebus omfattas av en liknande satsning i realtiv närtid.
/Ted
Intressant! Man satsar alltså fortfarande på etanol i viss mån. Jag försöker mig på en uppställning.
Man satsar rimligtvis på biogas i de nya depåerna:
Södra Hammarbyhamnen
Frihamnen(?)
Gubbängen (enligt Ödlund)
Charlottendal
Man verkar också vilja satsa på biogas i de nuvarande depåerna:
Hornsberg
Lidingö
(och enligt uppgift även Råsta i framtiden)
Följande depåer kommer utrustas för etanol:
Handen
Norrort
Lunda
Sedan tidigare är även följande icke nedläggningshotade depåer utrustade för etanol:
Märsta
Råsta
Hornsberg
Nyboda
Botkyrka
Om vi sedan bortser från alla små uppställningsplatser så återstår följande större frågetecken:
Björknäs
Tyresö
Södertälje
Ekerö
Kallhäll
Norrtälje och Nynäshamn lär väl fortsätta med diesel under överskådlig tid.
Om man ska spekulera lär man väl satsa fullt ut på biogas på de depåer som ansluts till biogasnätet och använda nya och frigjorda etanolvagnar till att etanolifiera i första hand de depåer som redan är etanolutrustade och sedan de fem stora kvarvarande depårna som idag bara har diesel. Å andra sidan har man nu visat vilja att köra etanolvagnar på både Norrort och Handen, så investeringen för detta kanske inte är större än värdet att sprida ut sin etanolpark (kanske av politiska skäl)?
Hela grejen är väl politiskt betingad, men man får väl hoppas att politikerna har koll på läget. Lite konstigt känns det dock att satsa på så hårt nischade saker som t.ex. etanol. Jaja, den som lever får väl se... :-\
Citat från: Ted S skrivet 22 augusti 2009, 20:56:39 PM
Möjligen räknas bussar in som redan är på gång, för Busslinks del 20 gasbussar 12 m (MAN) till City och så småningom Lidingö, samt 85 etanolledbussar, Scania Omnilink till Norrort och Handen. Leveranser är beräknade från nyår och framåt. Skulle tro att Swebus omfattas av en liknande satsning i relativ närtid.
/Ted
Måste det vara en viss procent av Handen och Täbys framtida vagnpark som är etanoldriven? 85 bussar är mycket som ska fördelas på bara två garage. Tänkte ifall det är överenskommet att, säg 30% (bara en påhittad siffra), av dessa depåers bussar SKA vara etanoldrivna enligt nytt avtal...?
För inte finns det så många vagnar i Handen och Täby som ska utrangeras p.g.a. hög ålder...? Men det kanske blir omplaceringar också, det kanske inte bara blir enkelbiljett till Hölö och Busmarket ;)
-------------------------------------------------------
Nu lämnar jag ämnet lite och fokuserar på Handen, som är mina hemtrakter.
Kommer dessa etanoler att innebära slutet på Volvo ledvagnarna? Lite sorgligt i så fall... :'(
Att Handen är på väg att bli ett renodlat Scaniagarage har vi märkt då antalet Volvobussar ständigt krymper. Men ett undantag finns; Förra året levererades fem Volvo kortvagnar till Handen; 4621-4625. Vadan detta och inte OmniLink?
Jag tror inte vi ska dra för stora slutsatser av det pressmeddelande som gått ut, och egentligen har man pratat om att det behövs 500 nya biobussar fram till slutet av 2011, så det lär ju komma fler! Antagligen kommer ärendet upp först på styrelsens bord på tisdag och handlar om hur finansieringen av bussarna skall se ut. I april talade man om finansieringslösning för 215 etanol och biogasbussar, men här har det alltså utökats. Det är dock snarast så att man utgått från behov i antal bussar för att uppnå målet att 50% skall vara biobränsle i slutet av 2011. Menar man med 50% andelen av utförd trafik, blir man ju helt enkelt tvungen att få ut etanolbussar på flera depåer för att hålla kostnaderna nere (se till att "stomtrafiken" går på biobränsle), samtidigt som man väl försöker göra detta i samband med att nya bussar behövs (för att slippa "fasa ut" bussar i förtid). Att etanol dröjer sig kvar, är helt enkelt för att man inte har kapacitet med biogas ännu för att klara målet. Med det nya avtalet för Gubbängen har man totalt leveranskapacitet av gas till 330 biogasbussar - härifrån skall ju räknas de bussar som redan beslutats om 2006 (Söderhallen). Eftersom distributionsfrågan inte är löst, försöker man nog begränsa till de depåer som får en biogaslösning. Charlottendal är ju tänkt för gas från Käppala, men där kan ju distributionsfrågan göra att man i slutändan väljer en annan lösning- eller begränsar antalet av bussarna som skall gå på gas. Fördelningen av dessa bussar lär alltså vänta på sig ännu ett tag.
Citat från: Börje skrivet 22 augusti 2009, 10:50:43 AM
Spekulera är skoj! Envisas Scania fortfarande med att inte bygga gasbussar? I s f blir det väl Volvo och MAN för hela slanten...
Hej!
Vad jag kan läsa på Scanias hemsida http://scania.se/bussar/engines/alternative_fuels/ (http://scania.se/bussar/engines/alternative_fuels/) så har de gasdrift också.
Det verkar vara antingen CNG, komprimerad naturgas (Compressed Natural Gas) som är ett fossilt bränsle,
eller förnyelsebar
biogas framställd av avfallsprodukter.
Är inte det sistnämnda det som används i SL-trafiken eller finns det ytterligare en typ av biogas?
Jörgen
Citat från: Jörgen skrivet 23 augusti 2009, 08:42:54 AM
Hej!
Vad jag kan läsa på Scanias hemsida http://scania.se/bussar/engines/alternative_fuels/ (http://scania.se/bussar/engines/alternative_fuels/) så har de gasdrift också.
Det verkar vara antingen CNG, komprimerad naturgas (Compressed Natural Gas) som är ett fossilt bränsle,
eller förnyelsebar biogas framställd av avfallsprodukter.
Är inte det sistnämnda det som används i SL-trafiken eller finns det ytterligare en typ av biogas?
Jörgen
Visst bygger Scania gasbussar. De har levererat sådana i stora mängder i Australien. Dock inte med omnikaross utan någon lokal variant. Och visst var det någon stad i Sverige som tog Omnilink gas i trafik härom året. Var det Västerås? Däremot tror jag fortfarande inte att Omnicity finns i gasversion, men den köps ju ändå inte i Sverige så det spelar kanske mindre roll.
Citat från: Cero skrivet 23 augusti 2009, 10:13:25 AM
Visst bygger Scania gasbussar. De har levererat sådana i stora mängder i Australien. Dock inte med omnikaross utan någon lokal variant. Och visst var det någon stad i Sverige som tog Omnilink gas i trafik härom året. Var det Västerås? Däremot tror jag fortfarande inte att Omnicity finns i gasversion, men den köps ju ändå inte i Sverige så det spelar kanske mindre roll.
Scania OmniLink med gasmotor finns i Västerås och Borås. Borås har tio stycken och har enligt säker källa nu beställt tio till. Scania har dock legat nere med sin gasmotortillverkning i ungefär två år i väntan på en ny och förbättrad modell. Det är den senare som har beställts av Borås Lokaltrafik, om nu min källa har rätt. De som redan finns har den gamla gasmotorn.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 augusti 2009, 07:22:14 AM
Måste det vara en viss procent av Handen och Täbys framtida vagnpark som är etanoldriven? 85 bussar är mycket som ska fördelas på bara två garage. Tänkte ifall det är överenskommet att, säg 30% (bara en påhittad siffra), av dessa depåers bussar SKA vara etanoldrivna enligt nytt avtal...?
För inte finns det så många vagnar i Handen och Täby som ska utrangeras p.g.a. hög ålder...? Men det kanske blir omplaceringar också, det kanske inte bara blir enkelbiljett till Hölö och Busmarket ;)
Det finns ingen koppling till avtalen på det viset.
Det blir ett förtida utbyte, och därmed en föryngring av vagnparken, och med en ökad andel miljöfordon. Helt i linje med SL:s mål.
/Ted
Nu har de lagt ut ärendet på webben och som synes är det en blandning av spekulationerna. 250 biogasbussar totalt räknar man med till 2011, men detta inkluderar de som redan avtalats (112 st). Det som beslutas här gäller alltså ca 100 etanolbussar och 150 biogasbussar (summan i deras beräkning går inte jämt upp - men det är väl en något ungefärlig siffra). Läs själva och begrunda:
https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2009/Ärende%206%20Finansiering%20miljöbussar.pdf (https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2009/%C3%84rende%206%20Finansiering%20milj%C3%B6bussar.pdf)