Jag hittade ett klipp hos SVT som jag tror skulle kunna passa här, titta och njut :)
http://svtplay.se/v/1371213/bussresa_fran_stockholm_till_goteborg_1946
/Stellan
Som god 2:a Stellan ;) men visst skulle det varit roligt att följt med.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=24942.0
Men den som kom före mig kom ju näst sist då ;D
Det borde jag ju nästan tänkt på någon här hade snokat reda att den länken, men den är så bra att den förtjänar en andra chans ;) Jag tittade på en videofilm där Linjebuss B638 är med rätt så mycket, men de åkte till Rom istället för Göteborg.
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 22 augusti 2009, 12:48:17 PM
Men den som kom före mig kom ju näst sist då ;D
Det borde jag ju nästan tänkt på någon här hade snokat reda att den länken, men den är så bra att den förtjänar en andra chans ;) Jag tittade på en videofilm där Linjebuss B638 är med rätt så mycket, men de åkte till Rom istället för Göteborg.
/Stellan
Låter som filmen "Sjunde himlen" med Sickan Carlsson som läkaren, Hasse Ekman som "etershejken" Willy Lorens och en ovanligt träig Gunnar Björnstrand som major Ernst C:son Kruuse. Mycket sevärd och mest fäste jag mig vid att de två (!) bussförarna satt i ett avskilt bås längst fram och körde utan kontakt med resenärerna. Denna sköttes i stället av en bussvärdinna som satt längst bak i bussen.
Det stämmer jättebra att det var "Sjunde himlen", men den bussen har även varit med i en annan film som heter "Den gula bilen". Det var en av "Hillmandeckarna" som gick på den tiden, och den gula bilen var en mercedes med lite skumma typer som följde efter bussen.
Bussen ingick i en serie på tretton bussar som Linjebuss köpte för att köra turister ner i Europa, främst amerikaner efter vad jag hört. En av dessa bussar finns kvar och är under renovering, som förmodligen tar några år.
Det som är lite speciellt med de här bussarna är förutom att förarna satt avskilda från passagerarna är att den hade en turbodiesel, tryckluftsbromsar och självbärande kaross. Volvo var ju först med turbo på dieselmotorer i lastbilar 1954, och i buss 1955.
En annan liten detalj på tal om förarna är att ratten sitter på vänster sida, något som inte var så vanligt på -50 talet i Sverige.
/Stellan