Två svartvita bilder från Persontrafik 1987 i Malmö:
Först en s k plattformsbuss till Halmstad:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/399_a.JPG)
Och så en stadsbuss från Arna Bruk utanför Bergen i Norge. Arna gjorde några tappra försök att sälja till Sverige men lyckades aldrig. 1993 lades karosseritillverkningen ned. Inte heller DAF blev någon större hit i Sverige. Det var mest de företag som sedan blev EB Trafik i Enköping som köpte dessa chassin. DAF har dock dykt upp som motor i helbyggda bussar från andra tillverkare.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/399_b.JPG)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2009, 18:50:24 PM
1993 lades karosseritillverkningen ned.
Nej, den upphörde först 1997.
//P. Etimeter
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2009, 18:50:24 PM
Två svartvita bilder från Persontrafik 1987 i Malmö:
Först en s k plattformsbuss till Halmstad:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/399_a.JPG)
Det här får väl ses som ett försök som inte fick någon egentlig efterföljare. Låggolv tog över istället
Hur länge fanns dessa plattformsbussar kvar? Fanns eventuellt plattformarna kvar även efter att bussarna försvann?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 augusti 2009, 01:19:39 AM
Det här får väl ses som ett försök som inte fick någon egentlig efterföljare. Låggolv tog över istället
Hur länge fanns dessa plattformsbussar kvar? Fanns eventuellt plattformarna kvar även efter att bussarna försvann?
Jodå, de användes i varje fall i slutet av 1990-talet och som vanliga bussar. Med hjälp av trappsteget klarade man sig utan plattform. Bussarna gick alltså så småningom över till Swebus.
Från början hade föraren också hjälp med att komma intill plattformen. Denna kopplades dock ur då de flesta förare ansåg att den inte behövdes utan att de klarade det lika bra själva. Det gjorde de också. Antar att det har med vanan att göra.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 augusti 2009, 08:19:25 AM
Jodå, de användes i varje fall i slutet av 1990-talet och som vanliga bussar. Med hjälp av trappsteget klarade man sig utan plattform. Bussarna gick alltså så småningom över till Swebus.
Från början hade föraren också hjälp med att komma intill plattformen. Denna kopplades dock ur då de flesta förare ansåg att den inte behövdes utan att de klarade det lika bra själva. Det gjorde de också. Antar att det har med vanan att göra.
Så bussarna överlevde alltså plattformarna? Hur länge fanns då plattformar kvar?
Hur fungerade den här hjälpen egentligen? Var det någon sorts signal som pep hos föraren? Eller var det något annat? Var hjälpen irriterande eftersom förarna ville vara utan denna?
Det var väl så att det låg slingor i marken som styrde in bussen till kanten och föraren kunde i princip blunda när bussen skulle in till hpl...
Citat från: yngrot skrivet 23 augusti 2009, 23:08:51 PM
Det var väl så att det låg slingor i marken som styrde in bussen till kanten och föraren kunde i princip blunda när bussen skulle in till hpl...
Det där var intressant! Det skulle vara intressant att få en beskrivning av den funktionen från någon som upplevt detta. Men varför ville förarna få bort detta? Var det tidskrävande så att det gick fortare att köra in på vanligt sätt?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 augusti 2009, 12:40:31 PM
Det där var intressant! Det skulle vara intressant att få en beskrivning av den funktionen från någon som upplevt detta. Men varför ville förarna få bort detta? Var det tidskrävande så att det gick fortare att köra in på vanligt sätt?
Ja, det gick fortare för föraren att köra in bussen manuellt. Jag vet dock inte om förarna ville ha bort hjälpsystemet men de allra flesta använde det alltså inte.
Jag kommer ihåg när jag bodde i malmö så fanns det en Scania buss som också hade ett sånt där skumt fotsteg vid mittdörrparet som gick ut när dessa öppnades, var det också en sån där plattformsbuss