Hej!
Stod och fotade lite vid Danderyds Sjukhus nu på eftermiddagen...så plötsligt vid 16.45-tiden såg det ut såhär - vanu...inga bussar?? Var kan dom vara tro.....
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/dand1.jpg)
jo...här var dom visst...
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/dand2.jpg)
och här...
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/dand3.jpg)
och här med :)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/dand4.jpg)
och här var problemet...kanske inte bästa stället o få fel på bussen på (infarten till bussterminalen)...men med lite ihopkopplande med startkablar mellan två bussar backandes den ena och körandes framåt med den andra så löste proppen upp sig till slut :)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/dand5.jpg)
och så smått rullade trafiken igång igen efter en halvtimme. Det syns verkligen i sådana här situationer hur många bussar som egentligen kommer till en sådan bussterminal..helt otroligt - och underdimensionerat :)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/dand6.jpg)
Absolut inte bästa stället att bli ståendes.
Skulle va kul och se när det hur det skulle se ut vid infarten till Resecentrum i Uppsala om en buss skulle få nåt typ av haveri där.
//Niclas
Nej 5646 havererade på sämsta tänkbara ställe i terminalen, jag har varit med om exakt samma sak för snart åtta år sedan, då var det en H25:a som tappade luften på ungefär samma ställe samtidigt som Råsta smidigt parkerade en Scanialed bredvid i halkan (det var precis innan jul och snöstorm)...
Som Uffe säger visar detta hur sårbar och underdimensionerad terminalen är i förhållande till den trafikmängd den förväntas svälja varje dag.
Även idag var en gammal Scanialed inblandad, 3328 gav nämligen upp på bron mellan terminalen och Mörby vilket ytterligare saboterade framkomligheten i området...
//Fredrik
WOW vilka drömbilder, bilder jag skulle vilja ta... :)
Jo och Danderyds kommun vill ju ha trafik och är väl ovilliga att se problemet som jag förstått det..
Bussarna stod i rad ända ner till Inverness.. och på alla tillfarter i rondellen..
ja jösses.... nu är man värd lite sömn iaf.
Ja, det måste ju ha varit en aning 'körigt' med allt detta stillastående. Tur att man inte befann sig mitt i eländet. ;D
Skämt åsido så var det nog skönt för alla inblandade parter, från förare till trafikanter, att det löste sig relativt fort ändå.
Snacka om udda vardagsbilder .
Trevligt Uffe ;)
Vilken fruktansvärd tur att jag slapp det då :D Slutade nämligen 14.19 idag :D hehehe
Citat från: novak skrivet 21 augusti 2009, 20:20:27 PM
Vilken fruktansvärd tur att jag slapp det då :D Slutade nämligen 14.19 idag :D hehehe
Jag hade gärna jobbat då. Det kul när det händer något som skiljer sig från det vanliga.
Citat från: Carl W skrivet 21 augusti 2009, 22:06:57 PM
Jag hade gärna jobbat då. Det kul när det händer något som skiljer sig från det vanliga.
Nja, vad som är kul är nog relativt. Det stora flertalet inblandade hade nog ganska svårt att se något kul i detta då det i de flesta fall innebar en massa extra strul som behövde fixas.
Citat från: Nico skrivet 21 augusti 2009, 23:05:35 PM
Nja, vad som är kul är nog relativt. Det stora flertalet inblandade hade nog ganska svårt att se något kul i detta då det i de flesta fall innebar en massa extra strul som behövde fixas.
Jag tror Carl W använder fel ord bara. Kul är kanske inte riktigt rätt i sammanhanget, men om man kan göra en insats för att lösa problem som uppstått känns det tillfredställande när det "gått vägen". Och lite avsteg från rutinerna kan ju vara stimulerande ibland. Fast det får inte bli för mycket (dvs. att det alltid strular och man alltid måste lösa en massa problem).
Idag var det stopp i tunnelbanan mellan Mörby och Tekniska Högskolan. Jag hade det ganska bra när jag rattade Er f.d buss 4913 på en sådan sväng. Skall inte använda ordet kul, men jag hade det definitivt inte tråkigt :)
/J
Aha, det var alltså dig jag shanghajade när du var på G vrida åt Engarn till? ;D
Nåväl, det var väl bra att 4913 gick godkänt. Har lite dystrare minnen av den caretan, men antar att den är aningen tillfixad sedan den lämnade Råsta. I övrigt så visst är det bra om man kan göra insatser för att lösa problem, men tyvärr så lever denna typ av problem sina egna liv och ökar gärna på eländet. Spruckna avlösningar, rastsprickor, uppskjutna vagnbyten och annat följer gärna på så för min del så vill jag helst inte ha alltför stora avsteg från rutinerna.
Sen är det nog skillnad i upplevelse för de som tillbringar varje dag på ungefär samma vis eller om man bara upplever detta ibland. För någon i den senare positionen så var det säkert inte tråkigt, men för de som fick strul i torsdags eftermiddag och fick komma hem senare så var det nog inte så kul att det även skulle strula påföljande eftermiddag igen... även om orsaken var en annan. ;)
Citat från: Nico skrivet 22 augusti 2009, 00:41:22 AM
Aha, det var alltså dig jag shanghajade när du var på G vrida åt Engarn till? ;D
Jajamen! :)
Synd att inte meddelandet om stoppet gick ut 30 sekunder tidigare bara. Då hade jag hunnit vända söderut vid Arningeavfarten.
Citat från: Nico skrivet 22 augusti 2009, 00:41:22 AM
Nåväl, det var väl bra att 4913 gick godkänt. Har lite dystrare minnen av den caretan, men antar att den är aningen tillfixad sedan den lämnade Råsta.
Man fick pumpa luft en stund när man knöt loss den från rampen, men sen gick den fint. Ganska pigg och inget problem med "sladdrig" framvagn. Fast det är klart, från Inverness upp mot Stocksundsbron gick det inte så fort med mer än välfyllt lass! ;D
Citat från: Nico skrivet 22 augusti 2009, 00:41:22 AM
I övrigt så visst är det bra om man kan göra insatser för att lösa problem, men tyvärr så lever denna typ av problem sina egna liv och ökar gärna på eländet. Spruckna avlösningar, rastsprickor, uppskjutna vagnbyten och annat följer gärna på så för min del så vill jag helst inte ha alltför stora avsteg från rutinerna.
Sen är det nog skillnad i upplevelse för de som tillbringar varje dag på ungefär samma vis eller om man bara upplever detta ibland.
Du har helt rätt! Jag har jobbat på SJ's motsvarighet till RTL, och emellanåt kände man sig ganska mätt på problem.
Fast å andra sidan är det ganska trist att jobba på sådana funktioner när allt bara flyter hela tiden. Man kan bli mätt på att inte ha något att göra oxå ;)
/J (som har ordnat tågersättning med bandvagn :o )
Citat från: novak skrivet 21 augusti 2009, 20:20:27 PM
Vilken fruktansvärd tur att jag slapp det då :D Slutade nämligen 14.19 idag :D hehehe
Jag hade oxo tur som en tok: Körde ersättningsbussen 16:42 mot Näsby Park och
gled förbi i vänsterfilen precis när det hade börjat tjocka till föga anandes vad som komma skulle.
Det är inget ovanligt med lätt köbildning där när någon ska backa ut från uppställningen.
När jag kom tillbaka 17:30 så var allt upplöst. :P
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 22 augusti 2009, 01:08:39 AM
Jajamen! :)
Synd att inte meddelandet om stoppet gick ut 30 sekunder tidigare bara. Då hade jag hunnit vända söderut vid Arningeavfarten.
Man fick pumpa luft en stund när man knöt loss den från rampen, men sen gick den fint. Ganska pigg och inget problem med "sladdrig" framvagn. Fast det är klart, från Inverness upp mot Stocksundsbron gick det inte så fort med mer än välfyllt lass! ;D
Du har helt rätt! Jag har jobbat på SJ's motsvarighet till RTL, och emellanåt kände man sig ganska mätt på problem.
Fast å andra sidan är det ganska trist att jobba på sådana funktioner när allt bara flyter hela tiden. Man kan bli mätt på att inte ha något att göra oxå ;)
/J (som har ordnat tågersättning med bandvagn :o )
hehe lite kööörigt ibland.
den förra veckan nu var riktigt rörig.
Tänkte bara be Carl W om ursäkt. Läste om mitt svar på hans inlägg och det vart nog fyrkantigare än jag avsett. Självklart är det väl oftast intressant (kanske är ett bättre ordval överlag) när det händer något utöver det ordinära. ;)
// Nico
5646 havererade således i högerkurvan framför hpl A? I en perfekt värld hade några trafikledare på plats hade kunnat dirigera in trafiken till hpl I, J, H, G och F in mot enkelriktat (framför hpl F) så att de kunde vända vid rastlokalen. Men i verkligheten är ju ett sånt projekt inget man fixar i en handvändning.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/DAS.jpg)
<-- Norrut