Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Wetjo skrivet 20 augusti 2009, 04:50:22 AM

Titel: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Wetjo skrivet 20 augusti 2009, 04:50:22 AM
Kan inte skriva mer just nu, men mitt tips är att ni följer Dalatidningarna och Radio Dalarna.
Händer inget kan det få återverkningar på trafiken... >:(
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Wetjo skrivet 20 augusti 2009, 05:29:19 AM
Skyddsombudsstopp för samtlig linjetrafik.
Ej linjelagda skolbussar samt turer med anmärkning "S" är undantagna.
Arbetsmiljöverket utreder och återkommer.
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Christer K skrivet 20 augusti 2009, 06:12:45 AM
Det enda som jag hittade var om skolturer som inte fungerade på denna hemsida.
http://www.dt.se/nyheter/ludvika/article463409.ece (http://www.dt.se/nyheter/ludvika/article463409.ece) Dalarnas tidningar har även kollat på Dalademokraten och de hade inget heller som stopp i busstrafiken.
http://www.dalademokraten.se/ (http://www.dalademokraten.se/)

/ Christer K
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Ingemar skrivet 20 augusti 2009, 06:50:11 AM
Och klockan 06.50, samma källa:

Bussförarstrejk i Dalarna
[2009-08-20]
Bussförarstrejken är nu hävd i hela länet och trafiken börjar gå enligt tidtabell så fort som möjligt.
Resegarantin gäller inte för de drabbade turerna.
Texten uppdateras löpande.

Är det strejk eller skyddsstopp?
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Wetjo skrivet 20 augusti 2009, 09:48:18 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 augusti 2009, 08:31:59 AM
Ska man kommentera vidare så är det ju så att i många håll ute i landet finns överhuvudtaget ingen kom-radio utan det är mobiltelefon som gäller, intressant vore att veta om det i Dalarna finns platser som saknar mobiltäckning?

Man kan alltså inte kräva att det ska finnas ett kom-radiosystem utan det är helt upp till beställaren (huvudmannen) eller varje entreprenör, på en del håll har man avvecklat kom-radio och helt gått över till mobiltelefon både av kostnads och täckningsskäl.

Det var ett skyddsombusstopp!
De bussar som går på fjället har mobiltelefoner, betalda av Dalatrafik.
Nu fungerar det inte i central Falun/Borlänge o resten av länet pga åsknedslag i Juli.
Reservdelar är på väg från Tyskland...
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: kimpan skrivet 20 augusti 2009, 09:52:54 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 augusti 2009, 08:24:25 AM
en §§ 6.6a

Detta får ju användas enbart när det föreligger en omedelbar och allvarlig fara för arbetstagarens liv eller hälsa och det ska också i princip vara akut och inget som dragits i långbänk.

I Dalarnafallet är det en fråga om ett dåligt kom-radiosystem.

Arbetsmiljöverket hävde omedelbart stoppet

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 augusti 2009, 08:24:25 AM
en §§ 6.6a

Arbetsmiljöverket hävde omedelbart stoppet

kap 6 §6a kan ej användas för skyddstopp över huvudtaget. Utan skyddsombudet måste använda § 7 som reglerar hur man använder skyddstopp.
7 §
Innebär visst arbete omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa och kan rättelse icke genast uppnås genom hänvändelse till arbetsgivaren kan skyddsombud bestämma att arbetet skall avbrytas i avvaktan på ställningstagande av Arbetsmiljöverket.
    Om det är påkallat från skyddssynpunkt och rättelse icke genast kan uppnås genom hänvändelse till arbetsgivaren, kan skyddsombud i avvaktan på Arbetsmiljöverkets ställningstagande avbryta arbete som arbetstagare utför ensam.
Överträdes tillsynsmyndighets förbud, som har vunnit laga kraft eller som på grund av förordnande enligt 9 kap. 5 § skall lända till efterrättelse omedelbart, kan skyddsombud avbryta arbete som avses med förbudet. 
    För skada till följd av åtgärd som avses i denna paragraf är skyddsombud fri från ersättningsskyldighet. 
    Bestämmelser om rätten för ett skyddsombud att avbryta arbete på fartyg och om verkan av en sådan åtgärd finns i fartygssäkerhetslagen (2003:364). (Paragrafen ändrad genom SFS 2003:365)



Det är en intressant fråga vad som egentligen rent juridiskt klassas som omedlebar fara. En förare som blir rånad på en linje... det är ju (tyvärr) inte i ren juridisk bemärkelse en fara för ALLA förare... men att ett existerande comradiosystem inte fungerar borde ju vara skäl nog... fast tydligen inte enligt AV
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Ante skrivet 20 augusti 2009, 10:23:46 AM
Citat från: kimpan skrivet 20 augusti 2009, 09:52:54 AM
kap 6 §6a kan ej användas för skyddstopp över huvudtaget. Utan skyddsombudet måste använda § 7 som reglerar hur man använder skyddstopp.
7 §
Innebär visst arbete omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa och kan rättelse icke genast uppnås genom hänvändelse till arbetsgivaren kan skyddsombud bestämma att arbetet skall avbrytas i avvaktan på ställningstagande av Arbetsmiljöverket.
    Om det är påkallat från skyddssynpunkt och rättelse icke genast kan uppnås genom hänvändelse till arbetsgivaren, kan skyddsombud i avvaktan på Arbetsmiljöverkets ställningstagande avbryta arbete som arbetstagare utför ensam.
Överträdes tillsynsmyndighets förbud, som har vunnit laga kraft eller som på grund av förordnande enligt 9 kap. 5 § skall lända till efterrättelse omedelbart, kan skyddsombud avbryta arbete som avses med förbudet. 
    För skada till följd av åtgärd som avses i denna paragraf är skyddsombud fri från ersättningsskyldighet. 
    Bestämmelser om rätten för ett skyddsombud att avbryta arbete på fartyg och om verkan av en sådan åtgärd finns i fartygssäkerhetslagen (2003:364). (Paragrafen ändrad genom SFS 2003:365)



Det är en intressant fråga vad som egentligen rent juridiskt klassas som omedlebar fara. En förare som blir rånad på en linje... det är ju (tyvärr) inte i ren juridisk bemärkelse en fara för ALLA förare... men att ett existerande comradiosystem inte fungerar borde ju vara skäl nog... fast tydligen inte enligt AV

Brukar vara väldigt påtagligt allvarliga faror som avses med en sådan formulering. Ett övertydligt exempel kan vara ett betongblock som hänger ovanför en chaufförs huvud hela dagarna och som kan rasa. Ett trasigt com-radiosystem räknas knappast in under samma rubrik...
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: virtual1 skrivet 20 augusti 2009, 10:41:37 AM
Citat från: Ingemar skrivet 20 augusti 2009, 06:50:11 AM
Och klockan 06.50, samma källa:

Bussförarstrejk i Dalarna
[2009-08-20]
Bussförarstrejken är nu hävd i hela länet och trafiken börjar gå enligt tidtabell så fort som möjligt.
Resegarantin gäller inte för de drabbade turerna.
Texten uppdateras löpande.

Är det strejk eller skyddsstopp?

Måste varit ofantligt många turer som blev drabbade mellan 05.30-06.50  ;D
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Ersa skrivet 20 augusti 2009, 11:52:25 AM
Citat från: Ante skrivet 20 augusti 2009, 10:23:46 AM
Brukar vara väldigt påtagligt allvarliga faror som avses med en sådan formulering. Ett övertydligt exempel kan vara ett betongblock som hänger ovanför en chaufförs huvud hela dagarna och som kan rasa. Ett trasigt com-radiosystem räknas knappast in under samma rubrik...

Men vägbulor i Stockholms län leder genast till indragen SL-linjetrafik som stöds helt och fullt av Arbetsmiljöverket?
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: kimpan skrivet 20 augusti 2009, 12:17:10 PM
Citat från: Verspieder skrivet 20 augusti 2009, 11:52:25 AM
Men vägbulor i Stockholms län leder genast till indragen SL-linjetrafik som stöds helt och fullt av Arbetsmiljöverket?

Det är dock en skillnad när arbetsmiljöverket tar ett beslut efter en "oftast" lång process... mot att ett enskilt skyddsombud stoppar  trafiken akut. Arbetsmiljöverket kan säkerligen komma med olika förelägganden mot t.ex bussbolaget i dalarna om man bara driver ärendet enligt protokollet d.v.s förhandlingar... hjälper inte det skriver man en kap 6 §6a och begär skriftligt svar innom t.ex 14-21 dagar. är man inte nöjd med de svaren så överlåter man ärendet till AV för vidare handläggning. Det är ju så man arbetat i Stockholm (och Uppsala där vägbulorna skall vara borta senast 1 sept) med t.ex just vägbulor och t.ex förarvärmen i bussarna vintertid....
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: RoTe skrivet 20 augusti 2009, 13:09:37 PM
Tycker det är lika illa hos UL... Radion fungerar till 95% INTE. Bussföretagen har absolut inte råd att utrusta förarna med tjänstetelefoner så vi förväntas använda våra egna. För varje ringt samtal ska vi fylla i en blankett för att få pengar tillbaka vilket ingen orkar. Slutar med att förare tar bort sina nummer från företagens listor så de blir helt isolerade från omvärlden. Ingen kan tvinga oss att ha mobiltelefon ju...
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: kimpan skrivet 20 augusti 2009, 17:07:07 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 augusti 2009, 13:42:39 PM
Ofta skrivs det ju en 6.6a och får man då inte det svar som man vill ha stoppar man trafiken, det finns ju riktiga skräckexempel när detta skett för skitsaker och i princip finns det faktiskt rent rättsligt möjligheter att "bestraffa" ett skyddsombud som upprepade gånger utnyttjat denna möjlighet felaktigt, i 95% av alla fallen så häver Arbetsmiljöverket stoppet direkt utan vidare diskussion.

Har du tid att skriva en 6,6a så är inte problemet akut överhängande fara för liv och hälsa... bara för att man inte får det svar man önskar av arbetsgivaren så kan man som skyddsombud inte stoppa en verksamhet. Utan det skall verkligen vara en akut händelse. I andra fall får man driva ärendet via arbetsmiljöverktet med att verket kommer ut och gör en inspektion, kanske de sedan lägger ett föreläggande till arbetsgivaren och om arbetsgivaren då inte fullgör vad som han måste så kan verket lägga in ett beslut med tillhörande vite. jag har själv varit med om att lägga förbud på t.ex kontanstopp efter rån...och strax innan jag gjorde det så ringde jag verket för lite råd...och deras svar var då att om jag hade tid att ringa och fråga så är det i ren juridisk mening ingen akut händelse.... och visst... 6 timmar senare hävdes stoppet...
Som någon annan skrev i ett inlägg så är det också viktigt att man inte missbrukar möjligheten att lägga skyddstopp. Redan idag diskuteras det i arbetsgivarkretsar att man vill ha möjligheten att straffa det skyddsombud som lägger stopp i onödan.Dit vill vi inte komma.
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Ted Selander skrivet 20 augusti 2009, 19:07:06 PM
Citat från: Verspieder skrivet 20 augusti 2009, 11:52:25 AM
Men vägbulor i Stockholms län leder genast till indragen SL-linjetrafik som stöds helt och fullt av Arbetsmiljöverket?

Om du tänker på Täby, är "genast" en kraftig överdrift, det var en lång process innan trafiken stoppades. Dessutom var skyddsombuden inte direkt i konflikt med arbetsgivarna, det var väghållarna och ifrågavarande kommnun som stod i skottgluggen.

/Ted
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Jonas skrivet 20 augusti 2009, 23:55:58 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 augusti 2009, 13:39:10 PM
När kommunen avvecklade kom radiosystemet på Gotland utrustades samtliga förare med mobiltelefon, det blev både billigare och man hade alltid täckning till skillnad från med kom radion, antingen har man ett kom radiosystem som aldrig kommer att bli 100% igt eller så kör man med mobiltelefoner, det senare blir garanterat billigare och kostnaden bör ju delas mellan beställare och operatör.

Är det något större bolag som kör stadstrafik som INTE använder komradio?

Om det är det, hur fungerar det kontra komradio?

Här har vi i runda slängar 300 samtal/dag(en vanlig vardag) och kanske det 3 dubbla en "snökaosdag".
Låter som VÄLDIGT jobbigt för TL-personal att ta alla dessa samtal över telefon...
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Jonas skrivet 21 augusti 2009, 00:25:07 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2009, 00:21:21 AM
Det beror på vad du definerar som "större", idag är det ju ofta ingen större skillnad om samtalet kommer in via telefon eller via kom-radio, dagens teknik ser ju likadan ut oavsett, det är ju inte så att trafikledarna sitter med en vanlig mobiltelefon eller med en gammal dialog och svarar i utan det sköts ju med headset etc och uppringning kan enkelt ske m h a applikationer som körs på datorn, på liknande sätt som radioanropen sker.

Tiden då TL satt med handmic och radiostation är ju sedan länge passerad likaså.

De som idag har komradiosystem är ju de län som sedan tidigare valt att satsa på detta, i flera fall rör det sig om system från -80 talet som har lappats och byggts ut och i många fall med usel framkomlighet

Hur fungerar det i bussarna då(som du beskrev det verkar ju TL klara sig bra)?

Måste de sitta med luren i hand tills de får svar eller räcker det med att skicka en "anrop" och sedan köra vidare tills TL har tid att svara?

Går det också lika bra att prata med flera busar på en gång eller till och med alla samtidigt(allmänt anrop)?
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Jonas skrivet 21 augusti 2009, 00:44:19 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2009, 00:32:13 AM
Det beror väl på om man har handfree eller ej?

Jo, frågan var inte bokstavligt menad utan om det går att skicka någon typ av anrop som TL sedan svar på eller om man får låta det ringa tills man får svar?
Om det är så att man måste låta det ringa tills man får svar, hur vet då TL om det är ett prioriterat samtal eller ej.
Eller är det så att man ringer olika nummer beroende på vad det gäller och TL sedan kan sortera på sin skärm i prioriteringsordning?
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 21 augusti 2009, 00:57:14 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2009, 00:52:29 AM
Möjligheterna är lika stora som fantasin idag, det går ju att programmera in de funktioner man önskar.

Hur är det t.ex med Stadsbussarna i Östersund idag?  Har man inte mobiltelefonbaserat system där?


Vad jag vet så är det så, ja!

/Christian
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Jonas skrivet 21 augusti 2009, 01:20:21 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2009, 00:32:13 AM
Själv skulle jag nog föredra telefon just av sekretsskäl, det är ju ingen tillfällighet att känsliga ärenden ska tas via telefon och inte via kom-radio som hela bussen kan höra resp ibland även andra "stationer".
Visst finns det undantag men ofta kan det faktist vara bra om passagerarna hör vad TL säger så att de hör att förarna har rätt(eller fel) om det uppstått en diskussion.
Lika så brukar de flesta bråkmakare gå av när det hör att hjälp är på väg!

De finns säkert både för- och nackdelar med båda systemen och som du sa så förekommer komradio mest där det byggdes ut på 80-talet.
Att installera ett nya radionsystem från grunden kostar säkert mer än det smakar...

Eftersom jag själv jobbar med ett komradiosystem tycker jag kanske att det är bättre, men jag har å andra sidan ingen aning om hur ett telefonsystem skulle fungera.
Det är ju möjligt att det skulle fungera lika bra  ;)
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Ersa skrivet 22 augusti 2009, 02:09:29 AM
Citat från: Z skrivet 21 augusti 2009, 01:20:21 AM
De finns säkert både för- och nackdelar med båda systemen och som du sa så förekommer komradio mest där det byggdes ut på 80-talet.
Att installera ett nya radionsystem från grunden kostar säkert mer än det smakar...

Vad ett helt nytt komradiosystem kostar vet nog Veolia och Swebus i Umeå där den förstnämnde tvingades bekosta ett eget radiosystem enligt avtalet, och därefter tvingades den andre operatören överta systemet rakt av enligt det nya avtalet. Ironiskt nog hann inte Veolia använda det själva utan första dagen det provades var 1-2 dagar innan Swebus övertagande 2008-06-16.
Det krävdes därefter mycket pengar och arbetstid för att bygga ut det nya underdimensionerade radiosystemet så att det någorlunda kunde matcha det gamla i huvudsak problemfria SRA/Ericsson-systemet från 80-talet.
Tråkigt att inte huvudmannen själva ordnade ett eget radiosystem som de själva kunde ha ansvaret för, oavsett operatörer. Men då kan man ju inte döma ut vite av operatören lika lätt...
Titel: SV: Saker på gång i Dalarna
Skrivet av: Leif D skrivet 22 augusti 2009, 17:46:16 PM
Verkar ju som om busstrafiken i en del delar av landet fortfarande lever i stenåldern vad gäller talkommunikation.
I järnvägsvärden där jag själv huserar mest numera, har man ju lämnat rena radiosystem i de flesta fall. Endast inom de större depåerna och lokalt på nattåg används rena komradioapparater.
NMT-telefoner användes ju under hela detta systems levnadstid ombord i lok och tjänstekupér. Numera används GSM-R som är ett mobiltelefonnsystem som har speciella funktioner för järnvägsdriften, såsom flexibla identiteter t.ex.
Tillgång till GSM-R-telefon är idag ett krav för att få köra på statens spåranläggning. I Sverige är detta telefonsystem dessutom byggt som en del av Banverkets telenät, vilket gör att alla Banverkets riktnummer kan användas. Roming finns dessutom med flera svenska mobilleverantörer.
MobiSir, som är Banverkets namn på detta system är också fullt kompatibelt med alla andra mobilnät och man kan ringa till de flesta telefoner fritt (här tillämpas självklart frihet under ansvar).
På SJ AB där jag arbetar har vi numera Banverket Tele och Tele 2 som leverantör av teletjänster. Man har tagit fram (vilket iofs påbörjades redan under den tid vi hadde Telia som leverantör) en mängd olika bra telefonitjänster, främst för SJ:s egen trafikledning, för att lätt kunna hantera inkommande och utgående samtal. Hantering sker då via datorer och headset.
All personal ha numera en personlig tjänstemobil, som förövrigt är tillåten för privata samtal också, antingen via Tele 2 eller via MobiSir. Dessutom finns en sms-tjänst som används för utskick av diverse meddelanden, om trafikstörningar, spårinfo på nästa station, fel i biljettmaskiner, vakanta turer m.m.  Sms-tjänsten används även för att anmäla att man är på plats för tjänstgöring vid tjänstens början (med larmfunktion till trafikledningen).
Till sms-tjänsten finns dessutom en sida på nätet, dels för hantering och utskick, men även för upplysning och tjänster och turer, samt tågen rättidighet m.m. m.m.

Så nog går det att få till bra system om man bara vill, men såklart kostar det ju en del. Tillåt mej tro att t.ex, Banverket Tele säkert skulle kunna offerera tjänster även för busstrafik om någon skulle komma på tanken att fråga.