Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Abbielita skrivet 15 augusti 2009, 16:05:12 PM

Titel: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Abbielita skrivet 15 augusti 2009, 16:05:12 PM
Relativt nybliven (3 månader på tisdag) bussförare inom SL-trafiken efter 9,5 år i Örebro, boende i Tyresö och hoppas så förbli. Men det är "fel" entreprenör i Tyresö  :P
Enligt SL verkar det inte vara nån upphandling på gång här, enligt en av mina kollegor är det dock en planerad om drygt 2 år. Nån som vet nått?
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Wetjo skrivet 15 augusti 2009, 16:18:24 PM
Citat från: Abbielita skrivet 15 augusti 2009, 16:05:12 PM
Relativt nybliven (3 månader på tisdag) bussförare inom SL-trafiken efter 9,5 år i Örebro, boende i Tyresö och hoppas så förbli. Men det är "fel" entreprenör i Tyresö  :P
Enligt SL verkar det inte vara nån upphandling på gång här, enligt en av mina kollegor är det dock en planerad om drygt 2 år. Nån som vet nått?

Om du bor i Tyresö och jobbar i Tyresö (Swebus) men tycker att det är fel entreprenör, kanske du bör fundera på att byta arbetsgivare.
Jobbar du inte på Swebus men är "timmis" på något annat bussföretag, kan du söka jobb på Swebus och köra där parallellt med ditt andra timjobb.
Tänk på arbetstidsreglerna bara...
SL har en hemsida där aktuella upphandlingar flaggas upp.
Duktiga bussförare behövs hos alla bussföretag. Dom ska vara positiva, kunniga, driftiga och serviceminded.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Abbielita skrivet 15 augusti 2009, 16:25:46 PM
Citat från: Wetjo skrivet 15 augusti 2009, 16:18:24 PM
Om du bor i Tyresö och jobbar i Tyresö (Swebus) men tycker att det är fel entreprenör, kanske du bör fundera på att byta arbetsgivare.
Jobbar du inte på Swebus men är "timmis" på något annat bussföretag, kan du söka jobb på Swebus och köra där parallellt med ditt andra timjobb.
Tänk på arbetstidsreglerna bara...
SL har en hemsida där aktuella upphandlingar flaggas upp.
Duktiga bussförare behövs hos alla bussföretag. Dom ska vara positiva, kunniga, driftiga och serviceminded.

Jobbar heltid på Busslink sen snart 10 år, tror inte dom skulle gilla att jag jobbade extra på konkurrerande företag  ;)
Swebus var anledningen till att jag flydde Örebro, det ska mycket till innan jag söker jobb där efter deras behandling av Örebroarna.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Wetjo skrivet 15 augusti 2009, 16:31:12 PM
Citat från: Abbielita skrivet 15 augusti 2009, 16:25:46 PM
Jobbar heltid på Busslink sen snart 10 år, tror inte dom skulle gilla att jag jobbade extra på konkurrerande företag  ;)
Swebus var anledningen till att jag flydde Örebro, det ska mycket till innan jag söker jobb där efter deras behandling av Örebroarna.

I så fall håller jag nog med dig.  :D
Hur Swebus behandlade eller inte behandlade personal kan man alltid diskutera, men tillvägagångssättet kommer nog att fortsätta hos alla entreprenörer i framtiden. Bara att gilla läget...  :'(
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Abbielita skrivet 15 augusti 2009, 16:36:13 PM
Citat från: Wetjo skrivet 15 augusti 2009, 16:31:12 PM
I så fall håller jag nog med dig.  :D
Hur Swebus behandlade eller inte behandlade personal kan man alltid diskutera, men tillvägagångssättet kommer nog att fortsätta hos alla entreprenörer i framtiden. Bara att gilla läget...  :'(

Jag gillade inte läget och flyttade från stan. Vilket jag är väldigt glad över. Jag står för att jag tycker dom beter sig väldigt illa där, men det var inte syftet med denna tråd. Vill mest veta om det är upphandling på Tyresö inom någorlunda snar framtid. Förhoppningen är ju förstås att Busslink då skulle vinna och jag slipper långa pendlingar till jobbet (har gångavstånd till Tyresögaraget) men jag fattar inte riktigt SL's sida. Eller ja, så som jag fattar det är det ingen planerad upphandling här, men när kollegan min sade att det var på gång så blev jag nyfiken.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 15 augusti 2009, 19:13:14 PM
Då är det nog bättre att du flyttar, elller börja pendla. Busslink har ju Handen, dit går det bra bussförbindelser från Tyresö :)

Både Handen och Tyresö är s.k. tillsvidareavtal. Detta innebär att det inte finns något datum sagt ännu för när de skall upphandlas. Det finns inte med i årets plan som gäller fram till 2013, så om det inte "händer något" lär det alltså tidigast bli 2014 som en nytt bolag kan börja köra, det innebär förstås att själva upphandlingsprocessen kan påbörjas några år innan - så i det kan ju din kollega få rätt! Troligtvis vill man upphandla Handen och Tyresö samtidigt, eftersom de har en hel del linjer som trafikerar gemensamma sträckningar...
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Abbielita skrivet 15 augusti 2009, 19:19:50 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 15 augusti 2009, 19:13:14 PM
Då är det nog bättre att du flyttar, elller börja pendla. Busslink har ju Handen, dit går det bra bussförbindelser från Tyresö :)

Både Handen och Tyresö är s.k. tillsvidareavtal. Detta innebär att det inte finns något datum sagt ännu för när de skall upphandlas. Det finns inte med i årets plan som gäller fram till 2013, så om det inte "händer något" lär det alltså tidigast bli 2014. Troligtvis vill man upphandla Handen och Tyresö samtidigt, eftersom de har en hel del linjer som trafikerar gemensamma sträckningar...

Nu är det ju Stockholm vi pratar om, inte så lätt som nyinflyttad att välja var man vill bo. Men jag trivs i Tyresö och hoppas få bli kvar här. Så länge kommer jag (som det känns nu) fortsätta på Lidingö, Handen är i dagsläget inget alternativ pga flertalet orsaker (mer problem på bussarna, gammal flotta osv) utan då står jag ut med pendlingen. "Tyvärr" blir man lite bortskämd på ön, så vi får väl se om man kommer därifrån alls  ;D

Som sagt, jag blev nyfiken eftersom han sade att det var upphandling på gång, men då var det felaktigt.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Abbielita skrivet 15 augusti 2009, 21:15:31 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 augusti 2009, 20:43:19 PM
Det är ju egalt för din del vilken operatör som tar hem en upphandling i Tyresö eftersom personalen också tas över ograverat (om du inte är tjänsteman vill säga)

Mao så kan du inte vid en ev framgång för Busslink som busslinkare peta bort någon Swebusförare....

Jag kan be om förflyttning och därmed få nästa lediga tjänst som kommer. Det var så jag kom till Stockholm. Att man byter mellan garagen är vanligt här i stan, antingen blir man utlånad vid behov eller får en permanent förflyttning så fort det blir en tjänst ledig.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: homer skrivet 16 augusti 2009, 22:02:05 PM
jag tror nog Swebus är väldigt måna om att få behålla Tyresö, dels har man funnits där väldigt länge sen är de ett väldigt välskött område där swebus i allmänhet ses som en positiv arbetsgivare, dessutom har man på nämnda garage betydligt bättre underhåll på fordonen än på många andra Sl områden...
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: AO skrivet 16 augusti 2009, 22:09:02 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 augusti 2009, 20:43:19 PM
Det är ju egalt för din del vilken operatör som tar hem en upphandling i Tyresö eftersom personalen också tas över ograverat (om du inte är tjänsteman vill säga)

Mao så kan du inte vid en ev framgång för Busslink som busslinkare peta bort någon Swebusförare....

Har SL det som krav vid upphandlingar eller är det alltid så? Har för mig att det varit en stor debatt i Gävle kring att kommunen inte ställt som krav att en eventuellt ny operatör ska ta över all personal från Swebus.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: homer skrivet 16 augusti 2009, 22:48:49 PM
Citat från: AO skrivet 16 augusti 2009, 22:09:02 PM
Har SL det som krav vid upphandlingar

ja
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 17 augusti 2009, 00:29:12 AM
Citat från: AO skrivet 16 augusti 2009, 22:09:02 PM
Har SL det som krav vid upphandlingar eller är det alltid så? Har för mig att det varit en stor debatt i Gävle kring att kommunen inte ställt som krav att en eventuellt ny operatör ska ta över all personal från Swebus.
Lagstiftningen är dock något oklarare. I en AD- dom 1995, nr 163, räknades det inte som verksamhetsövergång, då bara arbetsuppgifterna övertogs (det vill säga att köra busstrafik inom området). Senare EG-domar har också gått i den riktningen. Om bolaget även tar över depå och vagnpark kan det dock vara mer tveksamt - exakt var gränsen går måste ju prövas i domstol. I Dalatrafiks upphandling 2005, kom man ju fram till via MBL-förhandlingar att det skulle anses som en övergång - men då upphörde ju i princip också Dalabuss med sin verksamhet. Delvis kan det alltså också bero på vilket behov den som tar över verksamheten har av den tidigare kontraktinnehavarens personal, vagnpark eller ex.vis depå. Ser väl därför egentligen att det är ett bra krav att ställa i förfrågningsunderlaget - då blir det tydligt för alla som lägger anbud vad som gäller, samtidigt som det förstås kan göra anbuden dyrare.   
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: homer skrivet 17 augusti 2009, 11:09:07 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2009, 00:56:10 AM


Att sedan till sist rakt av behöva ta över anställda låter kanske bra men frågan om det är utvecklande?

De klart ett nytt företag vill kunna "rensa" ut sjukskrivna och annat löst folk, men på en verksamhet som inte upphandlas, hur utvecklas man där?
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Jo skrivet 17 augusti 2009, 12:23:15 PM
Citat från: homer skrivet 17 augusti 2009, 11:09:07 AM
De klart ett nytt företag vill kunna "rensa" ut sjukskrivna och annat löst folk, men på en verksamhet som inte upphandlas, hur utvecklas man där?

Om det är ett privat företag slutar det väl med konkurs eller att avdelningen avvecklas när för stor del av består av stolpskott. Inom den offentliga sektorn fördelas ju pengar från staten och välskötta kommuner till de misskötta. Det finns dock de som anser att detta är mindre bra vilket framgår i en artikel i dagens SvD: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3364051.svd 

Dock verkar ju även sorteringen ha misslyckats även i de län där man inte har personalövertagande som krav. Det visar väl om inte annat fallet med alla skriverier i Umeå.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 17 augusti 2009, 13:05:27 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2009, 00:56:10 AM
Huvuddelen av beställarna är ju ointresserade av detta, att behöva ta över fordon och kanske fastigheter är inget vettigt krav, fordon kan vara aktuellt om det rör sig om speciella drivmedel och fordon som ägs av beställaren, annars är det bara dumheter och omöjligt att lägga bud med en sån osäker förutsättning, det kan ju vara rena vrak man får.

Fastigheter som ska användas i verksamheten ägs eller hyrs ofta ut av beställaren.

Att sedan till sist rakt av behöva ta över anställda låter kanske bra men frågan om det är utvecklande?
Tror nog att du missuppfattade mig något (felet var mitt - jag gjorde ett syftningsfel), menade förstås inte att man ska ta över vagnparken, eller fastigheter, möjligtvis depån - men där tycker jag nog i sådana fall att det är bättre att beställaren äger depån och hyr ut den till utföraren - att jag tog med detta var just i bemärkelsen att då kan det betraktas som verksamhetsövergång och man blir skylidg att ta över rubbet (tjänstemän etcetera). Det är ju dock en vettig lösning i storstäder som Stockholm att beställaren äger depåerna,  där det är svårt att hitta bra platser på rimligt avstånd. Särskilt SL har ju en extrem topp vad gäller vagnar i högtrafik gentemot dag- och kvällstid, vilket ju innebär många körningar till/från depå. Men här har man ju som sagt valt att ha kvar dem hos SL.

Personalen kan förstås diskuteras. Det kan ju också ge en falsk trygghet - det kan ju ändå bli skäl till uppsägningar för att man uttnyttjar personalrersurserna bättre etc. Kan väl bero på situationen. Att inte överta personal på mindre orter kan förstås vara känsligare än i storstäder, då det finns få andra alternativ, samtidigt är ju ofta risken minst att så sker på mindre orter.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 17 augusti 2009, 16:31:51 PM
Men i grunden handlar tråden ju om att du absolut inte vill jobba för Swebus...
Varför detta hat mot det företaget just?

Vad är det som säger att "bara för" att Busslink är bra i Örebro, är dom bra på något annat ställe, eller åt andra hållet - Swebus är dåligt i Örebro - kan dom ju vara bra i Stockholm.

Jag menar - det beror väl lite mer på vilket garage det handlar om....avtalen är ju detsamma numera - och som någon sa i början av tråden - bara att gilla läget.

Det är väl knappast något bra alternativ att flytta på sig stup i kvarten av en sådan anledning - då kanske man börjar fundera runt omkring dig om det är Swebus det är fel på egentligen eller om det är annat som ligger bakom.....

Utan att anklaga dig för något vill jag förtydliga....
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Jan skrivet 17 augusti 2009, 16:42:39 PM
Mycket när det gäller Swebus, är just vem som är chef just på den plats man jobbar. Swebus Gotland som inte finns längre var ett sådant ställe där perametrarna var bra. Inom swebus kan man varje månad ta uppgifter hur sitt eget TO mår. Det finns även likande siffror på andra områden. Jag läste idag att Swebus Norra Skåne och Kristinehamn ligger itopp tillsammans med 2 till som inte kommer ihåg just nu.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Ersa skrivet 17 augusti 2009, 17:33:44 PM
Citat från: Jo skrivet 17 augusti 2009, 12:23:15 PM
Dock verkar ju även sorteringen ha misslyckats även i de län där man inte har personalövertagande som krav. Det visar väl om inte annat fallet med alla skriverier i Umeå.

Det fanns inga regelrätta krav fanns på personalövertagande mellan Polarbuss och Connex, och där försökte man sig på en viss "rensning" (kanske ett lite för starkt ord). Men i en mindre stad som Umeå, där andra städer i princip saknas på en 10-milsradie, är antalet arbetstagare ibland rätt begränsat inom vissa områden på arbetsmarknaden, vilket ledde till att det efter ett tag saknades förare. Man kan ju inte låta bli att anställa 10 förare från det förra bolaget om man samtidigt har en förarbrist bestående av 10 förare varje vardag.

Jag tror inte att Swebus heller var tvungna till att överta all personal, men de erbjöd ändå alla tätortsförare på Veolia fortsatt jobb på tätortstrafiken vill jag minnas. Att överta en stor del gamla arbetsvilliga förare och undvika linjeändringar direkt efteråt är ju ett bra sätt att slippa övergångsproblem. Och nog vill jag påstå att trafiken i Umeå rullade på väldigt stabilt efter de båda övergångarna 2006 och 2008, trots att all form av teknik som C90, biljettmaskin och kommunikationsradio stundtals var helt utslagna.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Jo skrivet 17 augusti 2009, 20:27:27 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 augusti 2009, 16:31:51 PM

Det är väl knappast något bra alternativ att flytta på sig stup i kvarten av en sådan anledning - då kanske man börjar fundera runt omkring dig om det är Swebus det är fel på egentligen eller om det är annat som ligger bakom.....


Det finns ju folk som gillar att flytta runt och har man en arbetsgivare som finns på flera ställen och dessutom försvinner så kanske man ser det som en möjlighet i stället för en uppoffring. Dock kan jag hålla med dig om att kritiken mot Swebus är väl stark. Om personen i fråga nu skulle ångra sig och istället vilja jobba på Swebus så kan ju inlägget ha raserat den möjligheten då inlägget (om infomationen är sann) innehåller så mycket om personen själv ifråga att det lätt går att lista ut vem som skrivit det för någon som rekryterar. Dessutom kanske det inte är populärt hos nuvarande arbetsgivare att man går ut och kritiserar konkurrenterna på detta sätt.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Ersa skrivet 17 augusti 2009, 21:00:16 PM
Citat från: Jo skrivet 17 augusti 2009, 20:27:27 PM
Det finns ju folk som gillar att flytta runt och har man en arbetsgivare som finns på flera ställen och dessutom försvinner så kanske man ser det som en möjlighet i stället för en uppoffring. Dock kan jag hålla med dig om att kritiken mot Swebus är väl stark. Om personen i fråga nu skulle ångra sig och istället vilja jobba på Swebus så kan ju inlägget ha raserat den möjligheten då inlägget (om infomationen är sann) innehåller så mycket om personen själv ifråga att det lätt går att lista ut vem som skrivit det för någon som rekryterar. Dessutom kanske det inte är populärt hos nuvarande arbetsgivare att man går ut och kritiserar konkurrenterna på detta sätt.

Så mycket företagskritik har det väl ändå inte förekommit i denna tråd? Att en enstaka förare föredrar en arbetsgivare framför en annan är ju inget ovanligt. Men vad meningen "behandling av Örebroarna" menar förstår jag inte riktigt. Den nye trafikutövaren har ju inte ens kört igång sitt nya avtal i Örebro. Hur kan man redan ha behandlat någon illa?
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Jo skrivet 17 augusti 2009, 22:23:44 PM
Citat från: Verspieder skrivet 17 augusti 2009, 21:00:16 PM
Så mycket företagskritik har det väl ändå inte förekommit i denna tråd? Att en enstaka förare föredrar en arbetsgivare framför en annan är ju inget ovanligt. Men vad meningen "behandling av Örebroarna" menar förstår jag inte riktigt. Den nye trafikutövaren har ju inte ens kört igång sitt nya avtal i Örebro. Hur kan man redan ha behandlat någon illa?

Citat från: Abbielita skrivet 15 augusti 2009, 16:25:46 PM
Swebus var anledningen till att jag flydde Örebro, det ska mycket till innan jag söker jobb där efter deras behandling av Örebroarna.

Jag kan inte tolka det som något annat än en totalsågning.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Abbielita skrivet 18 augusti 2009, 11:50:14 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 augusti 2009, 16:31:51 PM
Men i grunden handlar tråden ju om att du absolut inte vill jobba för Swebus...
Varför detta hat mot det företaget just?

Vad är det som säger att "bara för" att Busslink är bra i Örebro, är dom bra på något annat ställe, eller åt andra hållet - Swebus är dåligt i Örebro - kan dom ju vara bra i Stockholm.

Jag menar - det beror väl lite mer på vilket garage det handlar om....avtalen är ju detsamma numera - och som någon sa i början av tråden - bara att gilla läget.

Det är väl knappast något bra alternativ att flytta på sig stup i kvarten av en sådan anledning - då kanske man börjar fundera runt omkring dig om det är Swebus det är fel på egentligen eller om det är annat som ligger bakom.....

Utan att anklaga dig för något vill jag förtydliga....

Jag hatar inte Swebus, jag har ingen erfarenhet av dom, förutom det sättet dom nu rensar ut folk i Örebro. Att dom rensar förstår jag, att man ska behöva skriva upp teoriprovet för D-kort när man haft det i över 10 år, samt köra upp under 45 min trots att jag kört 10 år utan större skador ser jag som kränkande. Många av dom som fått nej har även fått det utan förklaring. Endel har mycket sjukdagar, där har jag full förståelse. Endel har varken skador eller sjukdagar, och får ändå nej. Att man av Swebus blir hotad att få betala 2500:- för läkarundersökningen när dom ringer och kräver in en dan efter och man inte kan då är löjligt. Att dom inte besökte Busslink alls och pratade med oss förare när allt var klart utan lät oss gå på informationsmöten på Arbetsförmedlingen (dvs visade noll intresse av oss som förare just då). Hittills har dom sagt nej till närmare 60 st i Örebro, av 250 anställda. Så j*kla många idioter är det inte som kör där.
Självklart blir det personligt, jag är med stor sannolikhet inte intressant för jobb på Swebus (dom ratade folk med bättre situation än mig) och då ser jag ingen anledning till att söka dit heller. Jag förlorar också mina tjänsteår om jag byter företag självmant, 10 år har jag ingen lust att jobba om. Swebus har enligt uppgift fortfarande val efter tjänsteår och som nyanställd hamnar jag återigen längst ner. Dvs får ta skittjänsterna. Det har jag gått igenom en gång och jag har ingen lust att återigen göra det.
Jag gillar Busslink, jag trivs där. Varför offra nått man trivs med för att få börja om på noll? Och kasta 10 års busskörning i papperskorgen?

Edit: Enligt "hörsägen" försökte Swebus även sänka lönerna på alla anställda med åtminstone 2000 vid ett övertagande inom SL för många år sen. Helt emot avtal och annat.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Abbielita skrivet 18 augusti 2009, 12:02:35 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2009, 22:29:53 PM
Jag kan tolka det hela så att det hela har en grund i den genomförda rekryteringsprocessen i Örebro, vad jag förstått så följer väl en del tjm på mellannivå och uppåt över till Swebus där så det kan ju inte vara orsaken utan det bör vara det prövningsförfarande som skett före anställning, något som i princip förekommer överallt utom möjligen i SL området.

Ja, det är enbart rekryteringsprocessen jag går på.
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: mabo skrivet 13 september 2009, 11:48:22 AM
Vad hände egentligen i Örebro? Hört skvallervägen att Swebus bara anställde folk med lön i de lägre lönegraderna . Stämmer det?
Titel: SV: Upphandling Tyresö?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 13 september 2009, 21:00:11 PM
äh...sånt är ju bara rent skitsnack - då skulle det innebära att man bara anställde nybörjarförare - och så många finns inte ens o täcka trafiken.

Bara elakt snack är jag övertygad om