Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 13 augusti 2009, 17:49:01 PM

Titel: Hur numreras GUB:s bussar
Skrivet av: Stefan P skrivet 13 augusti 2009, 17:49:01 PM
Hej

Vad går man efter när man numrerar bussar på GUB?

Det finns ledbussar på 600, 100, 200?
Det finns kort bussar 100 och 300?

Hur går detta ihop?

mvh Stefan P
Titel: SV: Hur numreras GUB:s bussar
Skrivet av: chbuss82 skrivet 13 augusti 2009, 18:01:16 PM
101-104 Neoplan Biogasbussledbussar.

140-181 Korta Biogasbussar.

MAN 212-220. Ledbussar

Neoplan 265-276 ledbussar

MAN 312-320. korta bussar

Neoplan 370-393 korta bussar

MAN 394-398 Korta bussar

Scania 501 - 514 korta bussar.

Scania ledbuss 601-606 samt 631-632  ???

Neoplan 701, 706 samt 721 - 723.

Scania 704 + 705.

Hoppas jag ha rätt eller fel..

// Christian

Titel: SV: Hur numreras GUB:s bussar
Skrivet av: Oskar A skrivet 13 augusti 2009, 18:36:21 PM
Citat från: Stefan P skrivet 13 augusti 2009, 17:49:01 PM
Hej

Vad går man efter när man numrerar bussar på GUB?

Det finns ledbussar på 600, 100, 200?
Det finns kort bussar 100 och 300?

Hur går detta ihop?

mvh Stefan P


100-serien: Biogasbussar
200-serien: MAN- och Neoplanledbussar
300-serien: Förut Volvo men numera MAN- och Neoplankortvagnar
400-serien: Inte använd sedan Uppsalabusstiden då serien inrymde Scania CR 112
500-serien: Scaniakortvagnar från CN 112 och framåt
600-serien: Ledvagnar Scania och tidigare även Volvo.
700-serien: Fordon med GUB: egen lack.
800-serien: Näbbmöss (Ontario II)
900-serien: Trafiktekniska fordon såsom trafikledarbil och hållplatsservice mm.
Titel: SV: Hur numreras GUB:s bussar
Skrivet av: Stefan P skrivet 13 augusti 2009, 18:42:41 PM
Hej

Tack för svar.

mvh Stefan P
Titel: SV: Hur numreras GUB:s bussar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 augusti 2009, 19:01:07 PM
700 även Dagisbussar
Titel: SV: Hur numreras GUB:s bussar
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 13 augusti 2009, 21:02:15 PM
Numreringen av bussar i Uppsala börjande redan 1946 då Upsala Spårvägar (1953 vart de Uppsala Stads Trafik) fick egen nummerserie i bilregistret. Då vart man tilldelade nummer mellan C100 – C199 i den serien fanns bussar från Boxer-bussar till CF-vagnar. Årsskiftet 1966/67 fick man även nummerserie C200 – C299. I den serien fanns CR76 – CR110.

När nya bilregistret börja användas runt 1972, så omvandlades reg-nr till inventarienummer istället. De bussar som hade 100-nummer som fanns kvar då var mest CF-vagnar och några andra äldre vagnar.

När första CR111:orna kom fick dessa nummer 285-289 därefter fick nästa fem bussar nummer 290-294. Senare leveranser av CR111 så plockades de in där de fanns ledigt nummer i 200-serien. Samtidigt byttes namnet till Uppsalabuss.

1973 började nya Volvo-bussar att levereras, så fick dessa bussar inv.nr. 300 och uppåt. Här fanns även tre st. turistbussar från Volvo med van Hool kaross dessa fick nummer 380 – 382.

1977 överfördes färdtjänsttrafiken från Uppsala Brandförsvar till Uppsalabuss, då ingick de tre färdtjänstbussar som fick nummer 131-132. Oktober samma år började man med mer renodlad busskörkortsutbildning. Då byggde man om några CR76:or och CR110:or med dubbelkommando och dessa fick nummer 120 – 125. Efter åren byggdes fler bussar om. Totalt fanns de övningsbussar med inv.nr. från 120-130. En del av numren återanvändes. Totalt fanns de 15 st. bussar i denna nummerserie. På senare år numrerade man inte om övningsbussarna.

Slutet av 1978 och början av 1979 kom den stora ändringen av inventarienummer, Då kom de första CR112:orna. Då började man med en ny nummerserie som började med 400. Till första januari 1979 köptes GUB in och då började man använda inventarienummer från 100 – 999

Då var indelningen följande

100-199: Övningsbussar, provbussar, första låggolvsbussarna
200-299: Scania CR76 – CR111
300-399: Volvo B59 – B10R med kaross Säffle och van Hool
400-499: Scania CR112
500-599: Scania CN112 – CN113 denna nummerserie börja användas 1984.
600-699: Ledbussar både Scania och Volvo samt två prov/lånebussar. Nummerserien började användas 1981.
700-799: Charterbussar, både de bussar som kom från GUB och de tre bussar som Uppsalabuss ägde hamnade i denna nummerserie.
800-809: Färdtjänstbussar och senare servicelinjebussarna.
900-999: Servicefordon och bokbussar.

När GUB tog över färdtjänsten från Uppsalabuss, då fick färdtjänstbussarna nummer från 750 och uppåt.

Mellan åren 1990-1994 tog GUB över en del stadsbussar från Uppsalabuss, dessa bussar fick en 7 framför de ordinarie inv-nr. De sägs att hade med något skatteteknisk att GUB stod som ägare till bussarna. De är den ända gång de har haft ett fyrsiffrigt nummer.

1995 började man gå ifrån denna nummerindelning då Neoplan-ledbussarna fick 200-nummer.

Sen när batteribussarna och hybridbussarna kom så man numrerades dessa bussarna från 001 – 010, 021 och 022.

De var lite inventarienummer historik i Uppsala framtill ca 1996.

/Janne