Volvo Bussar har fått en order på 50 ledbussar till ett av världens största och mest effektiva bussbaserade transportsystem, Transmilenio i Colombias huvudstad Bogota. Tio av bussarna är världens längsta buss, Volvos dubbelledbuss på 27,2 meter.
(http://www.savenfjord.nu/biarticulado1.jpg)
Som synes är hållplatserna utrustade med högplattform.
(http://www.savenfjord.nu/transmilenio15.jpg)
Varför har man hög plattform? Om jag förstått det rätt är det så på många platser i Latin och Sydamerika.
vad för karossör e det på den känner inte igen designen, men ser nice ut
Karossören är Marco Polo
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2009, 15:37:25 PM
Volvo Bussar har fått en order på 50 ledbussar till ett av världens största och mest effektiva bussbaserade transportsystem, Transmilenio i Colombias huvudstad Bogota. Tio av bussarna är världens längsta buss, Volvos dubbelledbuss på 27,2 meter.
Spännande att man verkar ha lika många dörrar som fönster, sittplatser, vad är det???
Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2009, 16:43:44 PM
Spännande att man verkar ha lika många dörrar som fönster, sittplatser, vad är det???
Sittplatser tar plats!
Citat från: RoTe skrivet 12 augusti 2009, 16:46:14 PM
Sittplatser tar plats!
Bussen tar 240 resande. Då kan nog tyvärr inte så många räkna med att få sitta. Snabb av- och påstigning och därmed kortare restider är prioriterade.
Är det samma transportsystem som Volvo byggt upp i Corutiba med biljettförsäljning på hållplatserna, och där har de väl också höga plattformar?
/Stellan
Citat från: Magnus skrivet 12 augusti 2009, 16:04:51 PM
Karossören är Marco Polo
Skall man vara riktigt noga har karossen byggts av Superpolo, som är Marcopolos columbianska dotterbolag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2009, 15:37:25 PM
(http://www.savenfjord.nu/transmilenio15.jpg)
Känns som en sorts spårburen trafik, fast på gummihjul så att säga... ;)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 augusti 2009, 23:34:12 PM
Känns som en sorts spårburen trafik, fast på gummihjul så att säga... ;)
Jo, det är ett BRT-system (Bus Rapid Transport) och det kan mycket väl beskrivas så. Billigare än spårvagn men fungerar lika bra. Får väl se vem som blir först i Sverige med ett liknande system. Stombusslinje 16 i Göteborg är väl närmast.
Citat från: MrX skrivet 12 augusti 2009, 15:54:46 PM
Varför har man hög plattform? Om jag förstått det rätt är det så på många platser i Latin och Sydamerika.
För att få handikappanpassat plant golv i hela bussen, men ändå slippa låggolvshysterin antar jag. Då kan man ju få plats med nyttiga saker under golvet, som t.ex en mittmotor. :) Självklart ska även hållplatserna anpassas, och inte enbart bussarna. Notera höjden på dörrarnas underkanter! Den där kör man helst inte med vid sidan om linjen där de specialbyggda plattformshållplatserna saknas.
Är det så att bussgolvet är på samma nivå som våra höggolvsbussar ?? Det ser väl så ut när man ser på bilderna??
Men nåt slår mig nu, det här är ju bussar för vänstertrafik, men så vitt jag vet har Colombia högertrafik! - hur går det till??? - ratten sitter ju för högertrafik med, men ändå är avstigning på vänster sida???? - eller har man ett system med mittplattformar på alla hålllatser? - låter både trafikosäkert och dyrt!
Citat från: virtual1 skrivet 13 augusti 2009, 11:02:47 AM
Men nåt slår mig nu, det här är ju bussar för vänstertrafik, men så vitt jag vet har Colombia högertrafik! - hur går det till??? - ratten sitter ju för högertrafik med, men ändå är avstigning på vänster sida???? - eller har man ett system med mittplattformar på alla hålllatser? - låter både trafikosäkert och dyrt!
Man har mittplattformar vid hållplatserna. Underlättar byten till andra linjer. Varför skulle det vara trafikfarligt? Dyrt kanske men mycket säkert. Då är ju det system med vänstertrafik som används vid Malmö centralstation betydligt farligare.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 augusti 2009, 11:25:40 AM
Man har mittplattformar vid hållplatserna. Underlättar byten till andra linjer. Varför skulle det vara trafikfarligt? Dyrt kanske men mycket säkert. Då är ju det system med vänstertrafik som används vid Malmö centralstation betydligt farligare.
Dessuom kan ju tilläggas att eftersom vi pratar om bussar som är 27 meter, är det ganska bra att föraren sitter på samma sida som dörrarna öppnas. På det sättet är det ju betydligt lättare att ha översikt över på- och avstigande. Som det ser ut på bilden, verkar ju anlöpandet till plattformen ske genom gångar under vägen. Detta ger ju en betydlig säkrare övergång vid hårt trafikerade linjer. Vi kan ju jämföra med tvärbanan i Stockholm. Ta Årstaberg där alla springer över vägen till pendeltåget, med risk för olyckor, kontra Stora Essingen som har en mittplattform. Det här är ju system som är helt separerade från annan trafik. Ett bra alternativ och det har ju funnits småtankar kring det i Sverige också, men det verkar som att när man väl har underlaget, tycker man det går lika bra med spårvagn och även där har man ju i regel byggt på gamla spårvägsnät, så det har ju inte aktualiserats än. Stombussmodellen är ju mer att jämföra med spårvagnar i stadsmiljö, medan det här systemet mer är jämförbart med snabbspårvägar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2009, 23:42:03 PM
Jo, det är ett BRT-system (Bus Rapid Transport) och det kan mycket väl beskrivas så. Billigare än spårvagn men fungerar lika bra. Får väl se vem som blir först i Sverige med ett liknande system. Stombusslinje 16 i Göteborg är väl närmast.
Hoppas verkligen att det blir spårvagn av linje 16 för hela upplägget är att det går att lägga räls där den går.
/M
Citat från: virtual1 skrivet 13 augusti 2009, 11:02:47 AM
Men nåt slår mig nu, det här är ju bussar för vänstertrafik, men så vitt jag vet har Colombia högertrafik! - hur går det till??? - ratten sitter ju för högertrafik med, men ändå är avstigning på vänster sida???? - eller har man ett system med mittplattformar på alla hålllatser? - låter både trafikosäkert och dyrt!
Varför dyrare
Dom slipper ju en massa entreer o entre spärrar på o ha mitt plattformar
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 augusti 2009, 11:25:40 AM
Man har mittplattformar vid hållplatserna. Underlättar byten till andra linjer. Varför skulle det vara trafikfarligt? Dyrt kanske men mycket säkert. Då är ju det system med vänstertrafik som används vid Malmö centralstation betydligt farligare.
För att du måste ju passera vägsidan där övriga bilar kör för att kunna komma till nån sida med hus! Visst kan man ju göra gångbroar/tunnlar eller lösa det med trafikljus, men har du inte en gångbro/tunnel (vilket lär vara rätt dyrt) lär det ju alltid finnas bussresenärer som vill gena över vägen för att komma nånstans vettigt o inte vänta på trafikljus, vet ju ens eget beteende (på betydligt mer lågtrafikerade vägar dock)!
Citat från: BEL skrivet 13 augusti 2009, 23:08:58 PM
Varför dyrare
Dom slipper ju en massa entreer o entre spärrar på o ha mitt plattformar
Varför skulle du ha en entré/spärr till en buss? - vill man efterapa en tunnelbanestation, så ja kanske, men knappast va?
Citat från: Omnilasse skrivet 13 augusti 2009, 14:15:11 PM
Som det ser ut på bilden, verkar ju anlöpandet till plattformen ske genom gångar under vägen.
Hur uttyder du det på bilden skulle jag bra gärna vilja veta, den visar ju ingenting sådant!
Citat från: Omnilasse skrivet 13 augusti 2009, 14:15:11 PM
Det här är ju system som är helt separerade från annan trafik.
??? Det syns ju tydligt att reguljära vägbanan går precis på vänstersidan om bussen! - kolla på vänsterfönstrena o du ser massa bilar som kör om bussen!
Citat från: virtual1 skrivet 13 augusti 2009, 23:35:35 PM
??? Det syns ju tydligt att reguljära vägbanan går precis på vänstersidan om bussen! - kolla på vänsterfönstrena o du ser massa bilar som kör om bussen!
Ja, fast om du tittar noga så är bussfilen på en särskild väg vid sidan av. Det går alltså inte att växla mellan bil och bussfiler - det var det jag menade. Men det är ju vanligt att man lägger de här systemen bredvid motortrafikleder. Fast du har väl rätt i att det är dumt att spekulera från en rätt otydlig bild - här tänkte jag snarast på hur sådana här system brukar fungera. Hela tanken och ofta motivet till att man tillåter den här längden på bussarna är att systemet inte blandas med vanliga bilar. Alltså en snabbspårväg fast med bussar. Eftersom antalet resenärer brukar vara rätt högt fungerar det i regel inte med att folk passerar bussfilen. Men jag kan förstås inte svära på att det inte finns undantag...
Citat från: Omnilasse skrivet 14 augusti 2009, 00:23:13 AM
Ja, fast om du tittar noga så är bussfilen på en särskild väg vid sidan av. Det går alltså inte att växla mellan bil och bussfiler - det var det jag menade. Men det är ju vanligt att man lägger de här systemen bredvid motortrafikleder. Fast du har väl rätt i att det är dumt att spekulera från en rätt otydlig bild - här tänkte jag snarast på hur sådana här system brukar fungera. Hela tanken och ofta motivet till att man tillåter den här längden på bussarna är att systemet inte blandas med vanliga bilar. Alltså en snabbspårväg fast med bussar. Eftersom antalet resenärer brukar vara rätt högt fungerar det i regel inte med att folk passerar bussfilen. Men jag kan förstås inte svära på att det inte finns undantag...
*ler* - har du ett vidare seende än jag? - hur jag än tittar kan jag inte på nåt sätt få det till att bussbanan är avskärmad från den övriga vägen! - men det är klart att agerar man spårväg (som du säger) så är det ju en helt OK lösning ur alla aspekter, men det är svårt att se från den lilla bilden, kanske nån har vart på plats? =) - o vet hur det är?
Man skall inte förstöra en diskussion med fakta som det brukar heta i Postvagnen men här kommer ytterligare en bild ur pressmatarielet. Som synas har bussarna två egna tvåfiliga banor att färdas på separerad från all övriga trafik. Det är alltså högertrafik som gäller, bara det att dörrarna och ratten sitter på vänster sida där också plattformarna finns.
(http://www.savenfjord.nu/transmilenio5.jpg)
Och för att komma med lite mer fakta kan man ju alltid vända sig till källan, TransMilenio.
http://www.transmilenio.gov.co/WebSite/English_Default.aspx (http://www.transmilenio.gov.co/WebSite/English_Default.aspx)
Tyvärr bara på engelska
/nohlin
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 augusti 2009, 11:18:58 AM
Man skall inte förstöra en diskussion med fakta som det brukar heta i Postvagnen men här kommer ytterligare en bild ur pressmatarielet. Som synas har bussarna två egna tvåfiliga banor att färdas på separerad från all övriga trafik. Det är alltså högertrafik som gäller, bara det att dörrarna och ratten sitter på vänster sida där också plattformarna finns.
Tack :-) - här känns det faktiskt ovanligt välgenomtänkt!
Citat från: nohlin skrivet 14 augusti 2009, 11:24:13 AM
Och för att komma med lite mer fakta kan man ju alltid vända sig till källan, TransMilenio.
http://www.transmilenio.gov.co/WebSite/English_Default.aspx (http://www.transmilenio.gov.co/WebSite/English_Default.aspx)
Tyvärr bara på engelska
/nohlin
Tyvärr? =)
Citat från: virtual1 skrivet 14 augusti 2009, 11:44:12 AM
Tyvärr? =)
Precis, vi ska väl vara glada att den inte enbart var på Spanska. :)