Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ulf Berlin skrivet 12 augusti 2009, 14:09:29 PM

Titel: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 12 augusti 2009, 14:09:29 PM
...och hållplatserna KalvsviksGård+Hummelmora ställs in från och med måndag 17/8
p g av svårigheter med vändningarna där.
Här kommer några bilder hur situationen såg ut 10/8 i år:

(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1080666.jpg)
Lugnt och fridfullt.På andra sidan sundet"Vindö strömmar"ligger Vindö med Överby.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1080661.jpg)
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1080662.jpg)
Undras när Kalvsviksborna kommer att upptäcka detta...


(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1080667.jpg)
SWE 5165 visar hur proceduren genomförs

(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1080668.jpg)

(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1080669.jpg)

(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1080670.jpg)
Avklarat!

(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1080687.jpg)
En timma senare klarade föraren med SWE 1817 samma sak med glans.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1080673.jpg)
Svårt att föreställa sig att härifrån utgick de flesta turerna till Stavsudda-Möja till 1964.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1080678.jpg)
Denna skylt borde hamna på museum!

En märklighet är att i höstens ficktidtabell för 438 finns fortfarande KalvsviksBrygga med,
och SL-s info hade ingen aning om att trafiken skulle ställas in vid samtal med dom idag 12/8!
Ett ändringsblad lär vara på väg efter detta samtal.../Ulf
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: RoTe skrivet 12 augusti 2009, 14:17:57 PM
Undrar om chaufförerna som vänder vet vad boggieknappen är till för... Släpper man ur luften ur sista axeln spar man in en hel del på vändradien.

Som när jag åkte linjekännedom... En förare vände på ett ställe och det var precis att hon inte kom runt så hon fick backa lite. Frågade henne varför hon inte släppte ur luften ur sista axeln, fick till svar: "Kör jag boggie??"  ::)
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 12 augusti 2009, 15:11:57 PM
Trevliga bilder,
Fast man kan ju undra varför man inte kör med normalbuss istället - ifall nu problemet är att förarna kör sönder bussarna när man skall vända. Jag förstår ju att en konflikt med vägverket ligger bakom - känns ju bara lite tråkigt att passagerare alltid skall komma ikläm för att något skall hända. Det är ju inte så tydligt när alla ger olika bud och ingen riktigt tycks veta om det blir någon trafik nästa vecka eller ej...
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: HB skrivet 12 augusti 2009, 16:05:08 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 12 augusti 2009, 15:11:57 PM
Trevliga bilder,
Fast man kan ju undra varför man inte kör med normalbuss istället - ifall nu problemet är att förarna kör sönder bussarna när man skall vända. Jag förstår ju att en konflikt med vägverket ligger bakom - känns ju bara lite tråkigt att passagerare alltid skall komma ikläm för att något skall hända. Det är ju inte så tydligt när alla ger olika bud och ingen riktigt tycks veta om det blir någon trafik nästa vecka eller ej...

Av kapacitetsskäl så fungerar det inte med normalbuss utan boggi (eller helst ledbuss) är önskvärt. Ledbuss är dock en omöjlighet idag på linje 438 om turen trafikerar Kalvsviks brygga. /Henrik/
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Fredde skrivet 12 augusti 2009, 16:30:01 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 augusti 2009, 14:09:29 PM
...och hållplatserna KalvsviksGård+Hummelmora ställs in från och med måndag 17/8
p g av svårigheter med vändningarna där.
Här kommer några bilder hur situationen såg ut 10/8 i år:

En märklighet är att i höstens ficktidtabell för 438 finns fortfarande KalvsviksBrygga med,
och SL-s info hade ingen aning om att trafiken skulle ställas in vid samtal med dom idag 12/8!
Ett ändringsblad lär vara på väg efter detta samtal.../Ulf

En trolig lösning finns inom synhåll för att slippa ställa in trafiken på denna sträcka from. hösttidtabellens start om knappt en vecka.

Återstår bara att se när den lokala skvallerblaskan ska skriva om det på sin nätsida...

/Fredde

Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Cero skrivet 12 augusti 2009, 17:24:50 PM
Nu kanske det står parkerade bilar på den aktuella platsen ibland vilket ju skulle kunna försvåra backmanövern, men om det ser ut som på bilden blir jag orolig om inte en förhoppningsvis utbildad och normalduktig bussförare ska klara av den manövern utan att förstöra buss och omgivning. I värsta fall får man väl ta till lite extra tid i tidtabellen för vändningen. Jag tycker det förefaller vara lite bekvämlighetsflagg över beslutet (och antagligen gnället någonstans ifrån) att inte köra dit. Har sett betydligt värre platser trafikeras av bussar i andra fullt civiliserade länder. Funkar det bara med normalbuss men behövs mer får man väl utöka turtätheten. Ibland känns det som att vi svenskar är väl bekväma och dåliga på att tänka kreativt. Och det är alltid någon annan (denna fantastiska svensk ;)) som ska lösa problemet, i detta fall antagligen Vägverket.
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Karsten skrivet 12 augusti 2009, 17:31:07 PM
Citat från: Cero skrivet 12 augusti 2009, 17:24:50 PM
Nu kanske det står parkerade bilar på den aktuella platsen ibland vilket ju skulle kunna försvåra backmanövern, men om det ser ut som på bilden blir jag orolig om inte en förhoppningsvis utbildad och normalduktig bussförare ska klara av den manövern utan att förstöra buss och omgivning. I värsta fall får man väl ta till lite extra tid i tidtabellen för vändningen. Jag tycker det förefaller vara lite bekvämlighetsflagg över beslutet (och antagligen gnället någonstans ifrån) att inte köra dit. Har sett betydligt värre platser trafikeras av bussar i andra fullt civiliserade länder. Funkar det bara med normalbuss men behövs mer får man väl utöka turtätheten. Ibland känns det som att vi svenskar är väl bekväma och dåliga på att tänka kreativt. Och det är alltid någon annan (denna fantastiska svensk ;)) som ska lösa problemet, i detta fall antagligen Vägverket.

Jag har som bussförare aldrig råkat ut för vare sig parkerade bilar eller problem att vända vid Kalvsviks brygga. Med de flesta boggivagnar räcker det att backa en gång, om man vet var man ska lägga om. Om det är svårt att se får man sticka ut huvudet och kolla, eller kliva ut och gå bak och titta. Jag är av den uppfattningen att en bussförare ska klara av att backvända en boggibuss.
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Marc skrivet 12 augusti 2009, 18:10:51 PM
Så är det Karsten!
Man skall kunna framföra sitt fordon i alla situationer...
Att dra in Kalvsvik är förutom ett sätt att minska skadorna (på vägräcket ;) ) ett fint påtryckningsmedel till att få till stånd en ny vändplan! Maktkamp på hög nivå!
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: yngrot skrivet 12 augusti 2009, 18:40:06 PM
Ja visst ska man kunna vända med sin buss i värsta fall får man väl lov att trycka in backen en gång extra om det skulle behövas..
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: homer skrivet 12 augusti 2009, 20:37:14 PM
Citat från: RoTe skrivet 12 augusti 2009, 14:17:57 PM
Undrar om chaufförerna som vänder vet vad boggieknappen är till för... Släpper man ur luften ur sista axeln spar man in en hel del på vändradien.
och de ser du att föraren inte gör eller?

Citat från: HB skrivet 12 augusti 2009, 16:05:08 PM
Av kapacitetsskäl så fungerar det inte med normalbuss utan boggi (eller helst ledbuss) är önskvärt. Ledbuss är dock en omöjlighet idag på linje 438 om turen trafikerar Kalvsviks brygga. /Henrik/

Och här har vi då själva anledningen till beslutet om indragning, nämligen att Swebus vill köra Ledbuss på linjen eftersom de är enklare med vagnplanering och tjänster om man slipper fundera på om den och den bussen kan gå på den och den linjen...

de har alltså ingenting med om förarna nu för tiden inte klarar av att vända.
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: RoTe skrivet 12 augusti 2009, 20:40:34 PM
Citat från: homer skrivet 12 augusti 2009, 20:37:14 PM
och de ser du att föraren inte gör eller?


Nej för det krävs film eller att vara på plats.
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 12 augusti 2009, 21:39:56 PM
Citat från: HB skrivet 12 augusti 2009, 16:05:08 PM
Av kapacitetsskäl så fungerar det inte med normalbuss utan boggi (eller helst ledbuss) är önskvärt. Ledbuss är dock en omöjlighet idag på linje 438 om turen trafikerar Kalvsviks brygga. /Henrik/
Jo, jag är väl medveten om det. Men min tanke var att man får sätta in en förstärkningsvagn istället längs vägen (eller hela vägen när det behövs). Sedan är det ju förstås en annan fråga om vem som skall stå för kostnaden, men det är väl snarast en fråga mellan SL och Swebus, om det är vägen som är för dålig, eller enstaka förare som slarvar när de skall vända...Och för de turer som det är bussbyte på borde det ju räcka med en enkel normalbuss.
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Karsten skrivet 12 augusti 2009, 21:58:59 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 12 augusti 2009, 21:39:56 PM
Jo, jag är väl medveten om det. Men min tanke var att man får sätta in en förstärkningsvagn istället längs vägen (eller hela vägen när det behövs). Sedan är det ju förstås en annan fråga om vem som skall stå för kostnaden, men det är väl snarast en fråga mellan SL och Swebus, om det är vägen som är för dålig, eller enstaka förare som slarvar när de skall vända...Och för de turer som det är bussbyte på borde det ju räcka med en enkel normalbuss.

Anledningen till att det går mycket "stora" bussar även på turer med bussbyte på 436-440 är att det krävs boggi/led eller regionalvagn på i stort sett alla avgångar i rusningarna. Man kan nog bara sysselsätta en kortvagn effektivt i Hemmestatrakten i rusningarna, och kanske en eller två i trakten runt Gustavsberg. I övrigt måste kortvagnarna rulla på linjerna 71,408 och 469 och kan merutnyttjas på bl.a 417 och 418. Därför blir det automatiskt så att det som stationeras ute på öarna är i stort sett bara led och boggi och utsättningen på lågintensiva anslutningslinjer i lågtrafik blir då de större (och finare) bussarna.

I övrigt håller jag med om att det borde vara SLs sak att betala för förstärkningar om det blir överfullt på linjer där större buss inte kan lösa trängseln. Jag har nämligen mycket svårt att tänka mig att 438orna överfylls på sträckan Ängsvik-Boda/Kalvsvik (där man inte kan köra ledvagn). För större båtanslutningar beställer ju Waxholmsbolaget båtbussar som, eftersom de inte trafikerar Kalvsvik, kan köras med ledvagn.
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Fredde skrivet 12 augusti 2009, 23:48:32 PM
Kan lägga in en länk till en förslagsskiss på en vändplan vid Kalvsviks gård (hållplatsen innan bryggan)

http://www.kalvsviksamfallighet.se/busskarta.pdf (http://www.kalvsviksamfallighet.se/busskarta.pdf)

Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 13 augusti 2009, 01:31:54 AM
Citat från: Karsten skrivet 12 augusti 2009, 21:58:59 PM
Anledningen till att det går mycket "stora" bussar även på turer med bussbyte på 436-440 är att det krävs boggi/led eller regionalvagn på i stort sett alla avgångar i rusningarna. Man kan nog bara sysselsätta en kortvagn effektivt i Hemmestatrakten i rusningarna, och kanske en eller två i trakten runt Gustavsberg. I övrigt måste kortvagnarna rulla på linjerna 71,408 och 469 och kan merutnyttjas på bl.a 417 och 418. Därför blir det automatiskt så att det som stationeras ute på öarna är i stort sett bara led och boggi och utsättningen på lågintensiva anslutningslinjer i lågtrafik blir då de större (och finare) bussarna.
Jodå, är medveten om det, fast det borde väl bli billigare att skapa några bra omlopp med en eller ett par normalvagnar, än att behöva ha vagnreserver för alla boggivagnar som får stå på verkstad när de försökt att vända vid Kalsvik! :) Egentligen tycker jag det är bra att Swebus driver det här och det bästa även för passagerarna är förstås om man kan köra med ledbussar, vilket ju är en fördel om det är en tur som kräver en del stående. Däremot är det lite väl drastiskt att ställa in trafiken helt! 
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Ersa skrivet 13 augusti 2009, 08:37:03 AM
Citat från: Marc skrivet 12 augusti 2009, 18:10:51 PM
Så är det Karsten!
Man skall kunna framföra sitt fordon i alla situationer...
Att dra in Kalvsvik är förutom ett sätt att minska skadorna (på vägräcket ;) ) ett fint påtryckningsmedel till att få till stånd en ny vändplan! Maktkamp på hög nivå!

Samma sak som i Abrahamsby då. Trots att Fridströms inte hade några större bekymmer att backvända 13-metersbussar längst in i skogen sa SL tydligt stopp. Antingen skulle vägföreningen bygga en vändplan som klarade boogi- och ledvagnar, eller så skulle 646:an kortas ner några km.
Visst ska en bussförare kunna framföra sitt fordon i alla situationer, och även klara av backning, men det skadar ju inte att ha en riktig vändplan... speciellt inte i SL-områdena där det ofta krävs ledvagnar pga många resenärer. Helt plötsligt byggs det nya hus där ett gäng nya bussresenärer bosätter sig, men vägen och bussens vändplats ser tyvärr ofta likadan ut som den alltid gjort.
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Ersa skrivet 13 augusti 2009, 09:05:31 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 augusti 2009, 08:46:28 AM
Skillnaden, och en stor sådan var/är att Fridströms hade kanske 3-4 olika förare som körde 646, 438:an kanske det rör sig om 35-40 olika förare på en vecka (om det inte finns en riktad "grupp" ditåt) och 15-20 olika bussar.

Det är mkt lättare med få förare som oftast kör samma buss att lära sig en liknande vändningsprocedur, problemet i fallet Kalvsvik är att man vid oförsiktig vändning skadar bussarna väldigt lätt + fasta installationer, Kalvsvik är sedan inte alls ett unikum utan det finns bra många andra ändhpl som säkert kommer att bli fråga för liknande åtgärder när kravet på fordonsstorlek ökar p,ga lågentréfilosofin, nu finns det ju dem som vänt med ledbuss vid Kalvsvik också men det är absolut inget man skulle rekommendera för var o en att testa :-)

Precis! Då man nu började med att kräva vändplan i Abrahamsby faller det ju helt naturligt att det måste inrättas seriösa vändplaner även vid Kalvsvik och på andra ställen, som ju behöver dem bättre! :)
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Karsten skrivet 13 augusti 2009, 10:42:36 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 13 augusti 2009, 01:31:54 AM
Jodå, är medveten om det, fast det borde väl bli billigare att skapa några bra omlopp med en eller ett par normalvagnar, än att behöva ha vagnreserver för alla boggivagnar som får stå på verkstad när de försökt att vända vid Kalsvik! :) Egentligen tycker jag det är bra att Swebus driver det här och det bästa även för passagerarna är förstås om man kan köra med ledbussar, vilket ju är en fördel om det är en tur som kräver en del stående. Däremot är det lite väl drastiskt att ställa in trafiken helt! 

Det finns ju två sätt att komma runt problemet. Antingen väljer man, som du förespråkar, att försöka bygga ihop ett par normalvagnsomlopp till och därmed utöka antalet bussar i snurr i trafikområdet i stort. Eller så väljer man att fortsätta med dagens upplägg som är billigare ur trafikplanerarens perspektiv, men kostsammare ur skadereglerarens synvinkel.
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 13 augusti 2009, 11:15:19 AM
Citat från: Karsten skrivet 13 augusti 2009, 10:42:36 AM
Det finns ju två sätt att komma runt problemet. Antingen väljer man, som du förespråkar, att försöka bygga ihop ett par normalvagnsomlopp till och därmed utöka antalet bussar i snurr i trafikområdet i stort. Eller så väljer man att fortsätta med dagens upplägg som är billigare ur trafikplanerarens perspektiv, men kostsammare ur skadereglerarens synvinkel.
Jo, nu såg jag det väl snarast som en tillfällig lösning eftersom SL och Swebus inte riktigt verkade vara överens (om man skall tro den lokala skvallerblaskan), för jag tycker väl att det är SL som har det huvudsakliga ansvaret för att detta åtgärdas och  det är väl bättre om länstrafikbolaget och trafikutövaren är överens när man skall gå till skarpt läge. Iof brukar det ju gå att bygga bra omlopp med lite planering - så kostnaden behöver ju inte nödvändigtvis bli så mkt högre (om bussbyte accepteras - vilket ju ändå är en bättre lösning än inställd trafik). Men i sak finns det ju flera andra trånga vändplaner och annat som naturligtvis inte är så lämpliga med den täta trafik som det börjar bli på Värmdö och längs Hemmesta, såsom Vreta Gård på 439 där man ju får backvända i en vägkorsning. Här handlar det väl inte bara om att föraren kan köra sönder bussen, utan att den här typen av backvändningar på små vägar också naturligtvis innebär en olycksrisk. Även om det var lite skämtsamt så kan man ju spinna vidare på hur försäkringsvillkoren ser ut. Plåtskador tar ju ofta tid att reparera, vilket gör att man antagligen måste ha lånebuss under tiden och om inte försäkringen täcker detta, blir det ju förstås en kostnad för Swebus. Sedan brukar ju självrisk och försäkringsvillkor tendera att öka i pris om man har mycket skador - så helt gratis är väl inte den delen heller antar jag.  Swebus agerande här är väl ändå också en följd av att man ändå tycker att det är ett problem!
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Fredde skrivet 13 augusti 2009, 13:33:13 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 13 augusti 2009, 01:31:54 AM
Egentligen tycker jag det är bra att Swebus driver det här och det bästa även för passagerarna är förstås om man kan köra med ledbussar, vilket ju är en fördel om det är en tur som kräver en del stående. Däremot är det lite väl drastiskt att ställa in trafiken helt! 

Trafiken blir inte indragen helt, tror det är 3e gången jag skriver det.

/Fredde

Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 13 augusti 2009, 14:27:01 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 13 augusti 2009, 13:33:13 PM
Trafiken blir inte indragen helt, tror det är 3e gången jag skriver det.
/Fredde
Nja, du har antytt att lösningar är på gång etcetera, men vad bra att det har ordnat upp sig nu!
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Fredde skrivet 13 augusti 2009, 14:58:31 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 13 augusti 2009, 14:27:01 PM
Nja, du har antytt att lösningar är på gång etcetera, men vad bra att det har ordnat upp sig nu!

Ja det finns alltid en möjlighet till en medelväg som man kan praktisera tillfälligt.

/Fredde

Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Karsten skrivet 13 augusti 2009, 15:29:30 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 13 augusti 2009, 13:33:13 PM
Trafiken blir inte indragen helt, tror det är 3e gången jag skriver det.

/Fredde



Nja, men så länge lösningen inte presenterats för de som skriver i den här tråden så lär diskussionen fortsätta. ;)
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Camilla skrivet 18 augusti 2009, 20:36:10 PM
Nu har man kommit fram till en lösning.
Läs mer på bifogad länk.
http://www.webbkampanj.com/nvp/?p=undefined (http://www.webbkampanj.com/nvp/?p=undefined)
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Fredde skrivet 18 augusti 2009, 21:20:07 PM
Citat från: Camilla skrivet 18 augusti 2009, 20:36:10 PM
Nu har man kommit fram till en lösning.
Läs mer på bifogad länk.
http://www.webbkampanj.com/nvp/?p=undefined (http://www.webbkampanj.com/nvp/?p=undefined)

Ja visst är det så. 9069 är det som syns på bilden på sid. 14. /Fredde

Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 21 augusti 2009, 12:30:08 PM
Citat från: Camilla skrivet 18 augusti 2009, 20:36:10 PM
Nu har man kommit fram till en lösning.
Läs mer på bifogad länk.
http://www.webbkampanj.com/nvp/?p=undefined (http://www.webbkampanj.com/nvp/?p=undefined)

Personbil, så tråkigt, bättre än inget..
Kunde man inte fixat en minibuss åtminstone ?
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Karsten skrivet 03 september 2009, 12:21:10 PM
Från och med 4/9 trafikeras åter Kalvsvik med buss. Förarna uppmanas backa försiktigt och följa markeringarna. Vad har man gjort för åtgärder på vändplanen under den tid det varit avstängt?
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Camilla skrivet 03 september 2009, 12:31:42 PM
Citat från: Karsten skrivet 03 september 2009, 12:21:10 PM
Från och med 4/9 trafikeras åter Kalvsvik med buss. Förarna uppmanas backa försiktigt och följa markeringarna. Vad har man gjort för åtgärder på vändplanen under den tid det varit avstängt?
Jag läste i nån tidning att man skulle ta bort räcket och erstätta det med kantstenar.
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: RoTe skrivet 03 september 2009, 12:33:46 PM
Citat från: Camilla skrivet 03 september 2009, 12:31:42 PM
Jag läste i nån tidning att man skulle ta bort räcket och erstätta det med kantstenar.

Det vore ju i så fall sjukt mycket bättre då man kan låta bussens överhäng gå utanför vändplanen. Då blir bussen helt plötsligt mycket kort!
Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: Fredde skrivet 03 september 2009, 14:05:37 PM
Citat från: Camilla skrivet 03 september 2009, 12:31:42 PM
Jag läste i nån tidning att man skulle ta bort räcket och erstätta det med kantstenar.

Det stämmer bra. Man har kortat av räcket en bit och monterat kantstenar istället, som man kan backa mot med bussens bakhjul. På så vis kan man låta överhänget gå utanför vändplanen. För att ytterligare göra vändningen enklare kommer man måla upp lite linjer på vändplanen/bryggan.

/Fredde

Titel: SV: Trafiken på SL 438 till Kalvsviks brygga...
Skrivet av: homer skrivet 03 september 2009, 17:32:18 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 03 september 2009, 14:05:37 PM
Det stämmer bra. Man har kortat av räcket en bit och monterat kantstenar istället, som man kan backa mot med bussens bakhjul. På så vis kan man låta överhänget gå utanför vändplanen. För att ytterligare göra vändningen enklare kommer man måla upp lite linjer på vändplanen/bryggan.

/Fredde



något som enkelt borde kunna ha fixats för 20-15 år sen när boggievagnarna började komma