Någon som vet mera om bakgrunden till att SS på sin tid köpte de tio korta Büssingarna som fick littera H26?
De huserade ju mest på 62:an, var avsikten att de skulle rulla på "lugna" linjer med relativt få trafikanter, eller ville man ha en smidigare buss på trånga gator?
Någon som vet när de togs ur trafik, (tidigt 70-tal) och vart de gick? Några hamnade väl i Halmstad, medan åtminstone en blev bilskolebuss. Gick H26 i trafik i andra städer efter Stockholm, eller blev de enbart reservdelsobjekt till sina större systrar?
/Björn
Här några noteringar ang H26:
Halmstad: 5534-35, 5537, 5539-40.
Trollhättan: 5536, 5541.
Mobergstrafikskola Sthlm: 5542-43
Ok trafikskola Sthlm: 5538.
/Peter
Jag har slop-noteringarna:
1971: 5538, 5542, 5543
1972: 5534, 5535, 5537, 5539, 5540
1973: 5536, 5541
Även om bussarna levde vidare har jag inga uppgifter om att de fick nytt reg-nr hos SL. Men 5536 och 5541 bör ju nästan ha fått det.
Fyra av bussarna verkar ha tilldelats nya reg nr men om de i praktiken användes är väl osäkert:
A75535 - GMG033
A75536 - DLM256
A75537 - BUW507
A75541 - DBD631
I en gammal SL-lista som jag har anges alla H26 som skrotade - utom just 5536 och 5541 som såldes till Trollhättan. De verkar dock inte ha använts där utan blev förmodligen reservdelsbussar till de tidigare köpta H25:orna.
(http://i30.tinypic.com/2ppho94.jpg)
Varför SS köpte H26 är en intressant fråga...som jag inte har något svar på!
I mina gömmor hittade jag denna bild på två f.d SL H26 nr 5535 och 5537 samt H25 5525 efter ankomst till Halmstads stadstrafik. Här är vagnarna uppställda utanför vagnhallen en sommar som jag tyvärr inte har antecknat men som bör vara lika med försäljningsåret.
Mr H
(http://i29.tinypic.com/flzf5f.jpg)
Hittade även en bild på två f.d SL H25 omlackade på garageplan i Halmstad.
Undrar om H26:orna verkligen kom att rulla i Halmstad?
Mr H
Oj häftigt, tack för att du visar dessa fina bilder
//Viking
Tack, roligt med uppskattning!
Apropå H26 så kommer jag att tänka på en händelse som jag kanske berättat här tidigare.
H33-dubbeldäckaren som jag åkte med på 54:an fick vagnfel och skulle bytas in vid Fridhemsplan. Den var ganska så välbesatt. Bytesvagnen vid Fridhemsplan var...en H26! Den blev knökfull och fick lämna folk kvar.
Tänk att köra H26 på ordinarietur på 54:an! Föraren vädrade också sina åsikter om detta klart och tydligt via radion till YTC! "Skojar ni" sa han bland annat.
Mr H
Var det egentligen någon större skillnad mellan H26-27, och H32:orna, vad gäller antalet passagerare? Själv har jag en del vaga åkminnen av H26-27.
/Peter
Lite Halmstad-bilder då kanske.....
http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Halmstad/index.html (http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Halmstad/index.html)
Citat från: Peter Rost skrivet 10 augusti 2009, 20:56:41 PM
Var det egentligen någon större skillnad mellan H26-27, och H32:orna, vad gäller antalet passagerare? Själv har jag en del vaga åkminnen av H26-27.
/Peter
****
H25 Sittande 34 Stående 36 Totalt 70
H26 31 33 64
H27 36 (34) 35 (39) 71 (73)*
H32 37 37 74
H31 77 [70] 00 [4] 77 [74]**
H33 71 14 85
*Olika nummerserier. Det skiljer två stolar.
**Hakparentes = högertrafikutförande.
HJP
Citat från: HJP skrivet 11 augusti 2009, 07:59:20 AM
****
H25 Sittande 34 Stående 36 Totalt 70
H26 31 33 64
H27 36 (34) 35 (39) 71 (73)*
H32 37 37 74
H31 77 [70] 00 [4] 77 [74]**
H33 71 14 85
*Olika nummerserier. Det skiljer två stolar.
**Hakparentes = högertrafikutförande.
HJP
Tack för svar!
/Peter
Dags att aktualisera tråden om H26?
Minns någon om dessa hade något smek- eller öknamn? De var ju lite kortare i rocken, så något fyndigt borde ju ha hittats på bland förarna?
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2009, 21:50:27 PM
Dags att aktualisera tråden om H26?
Minns någon om dessa hade något smek- eller öknamn? De var ju lite kortare i rocken, så något fyndigt borde ju ha hittats på bland förarna?
****
Något smek-, eller öknamn känner jag inte till, däremot var de smalare mellan framhjulen. Enligt uppgift, skulle det bero på någon tysk bestämmelse, som sade att hjulen inte fick sticka ut från karossen, vid fullt rattutslag (någon som vet säkert?). Det ställde till bekymmer på vintern, när det byggdes upp is vid hållplatserna. Man tog gärna trotoarkanten till hjälp vid bromsning. Karossen hamnade då någon dm in över trottoaren, och det var åtskilliga hattar, paraplyer och annat, som kom farligt nära backspeglarna.
Kul att du vill hålla liv i tråden. Finns det fler bilder där ute, månne?
HJP
Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2009, 23:09:24 PM
(http://i30.tinypic.com/2ppho94.jpg)
Varför SS köpte H26 är en intressant fråga...som jag inte har något svar på!
I mina gömmor hittade jag denna bild på två f.d SL H26 nr 5535 och 5537 samt H25 5525 efter ankomst till Halmstads stadstrafik. Här är vagnarna uppställda utanför vagnhallen en sommar som jag tyvärr inte har antecknat men som bör vara lika med försäljningsåret.
Mr H
Enl en uppgift i Spårväg&Buss ville man testa busstypen på linjer med framkomlighetsproblem.
/Gunnar
Ja, de gick mycket på 62:an som nya. Men sedan kom ju H31:orna, blev H26 bofasta på någon annan linje då, eller fick de rycka in lite här o där?
Beträffande framaxlarna hade väl H25, H26 o H27 smal spårvidd?
Jag har för mig att det bara var H25 och H26 som hade "smalspår". Hatades av förarna, speciellt "trottoarglidarna", som körde in i räcken och allt möjligt! Det skäl till "smalspåren" som HJP beskrivit ovan är också det som jag hört.
Mr H
Men nog tycker jag att det ser ut (på bilder) som om H27 är smalare än H32 iaf? Kanske tillät de noggranna tyska myndighterna bara en stegvis förändring av spårvidden?
Det byggdes ingen kort Büssing som var högerstyrd?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 augusti 2009, 12:50:01 PM
Det byggdes ingen kort Büssing som var högerstyrd?
****
Dessa Büssing-modeller kom i vänstertrafiken, och bör ha varit högerstyrda då. Vid högertrafikombyggnaden, blev de vänsterstyrda, liksom alla andra bussar.
HJP
Hittade mer info:
5534-35:Sålda till Halmstad Lokaltrafik 1972.
5536:1972 Sept-nov anmäld som avställd. 1973 såld Trollhättans Trafik AB.
5537:Såld till Halmstads Lokaltrafik 1972
5538:Såld till OK trafikskola 25/10 1971.
5539-40:Sålda till Halmstad Lokaltrafik 1972, för användning som reservdelslager.
5541:Anmäld som avställd sept-nov 1972.Såld till Trollhättans Trafik 1973.
5542:Såld Mobergs trafikskola 9/7 1971.
5543:Såld Mobergs trafikskola 8/2 1971.