Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: CS skrivet 11 augusti 2007, 18:32:24 PM

Titel: Upphandling Göteborg
Skrivet av: CS skrivet 11 augusti 2007, 18:32:24 PM
Hur ser det ut med kommande upphandlingar i Göteborg? Hittar ingen info om det när jag sökte på forumet, men borde inte bl.a. en del av GS trafik i Mölndal vara ute för upphandling snart?

//CS
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 11 augusti 2007, 18:40:11 PM
Tycker också att det var länge sedan göteborgsregionen hade en rejäl upphandling......
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Brollan skrivet 11 augusti 2007, 19:31:41 PM
Citat från: CS skrivet 11 augusti 2007, 18:32:24 PM
Hur ser det ut med kommande upphandlingar i Göteborg? Hittar ingen info om det när jag sökte på forumet, men borde inte bl.a. en del av GS trafik i Mölndal vara ute för upphandling snart?

//CS

År 2010 är det tänkt att Mölndal och Västra Göteborg ska upphandlas, eller rättare sagt så ska trafiken gå i gång då så upphandlingen blir väl under hösten 2009.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 11 augusti 2007, 19:43:00 PM
Om jag inte minns fel

ale o lila trafikstart 2009

mölndal frölunda blå trafikstart 2010


Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 augusti 2007, 20:03:20 PM
Kanske läge uppdatera upphandlingstråden?
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Zella skrivet 11 augusti 2007, 20:43:25 PM
Citat från: BEL skrivet 11 augusti 2007, 19:43:00 PM
Om jag inte minns fel

ale o lila trafikstart 2009

mölndal frölunda blå trafikstart 2010

GS kanske vinner ale och ta lila från veolia... så kan man köra lila också  :D
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 11 augusti 2007, 20:52:08 PM
om man ser hur det har fårr dom senaste upphandlingarna så gissar ja orust tar det

oddsen att den som har trafiken behåller den e ju låg om man ser till statestiken

var väl Veolia o spårvägen som behöll Partille respektive Frölunda trafiken senast nån höll ett större paket
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 20:57:42 PM
Citat från: Zella skrivet 11 augusti 2007, 20:43:25 PM
GS kanske vinner ale och ta lila från veolia... så kan man köra lila också  :D

Nej :O. Det skulle vara bäst om te.x Busslink skulle köra i Mölndal samt stombusslinjerna, Veolia i Partille och delar av GBG o Swebus i Ale o GBG. GS får la ha spårvagnar istället. O GS får la samarbeta med Veolia så att man kan köra med buss också. Men undra om Veolia ligger bättre till om de tog över i Partille som Swebus hade tidigare. Och Orusttrafiken köra alla express, men att de är underentreprenör åt Blå och Lila.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: CS skrivet 11 augusti 2007, 21:01:00 PM
Med tanke på hur sliten vagnparken verkar vara så trodde jag att det skulle komma ut tidigare.
Kommer verkligen GS slitna Den Oudsten på mölndalslinjerna att klara rulla tre år till? Att GS skulle investera i nyare fordon för resterande tid är väl knappast troligt?

//CS
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 21:04:36 PM
Citat från: CS skrivet 11 augusti 2007, 21:01:00 PM
Med tanke på hur sliten vagnparken verkar vara så trodde jag att det skulle komma ut tidigare.
Kommer verkligen GS slitna Den Oudsten på mölndalslinjerna att klara rulla tre år till? Att GS skulle investera i nyare fordon för resterande tid är väl knappast troligt?

//CS

Jag hoppas att Busslink kan ta över i Mölndal istället. Även om Veolia har vissa bussar som är slitna så är de iallafall bättre än de som GS har. Kanske inte alla men många är det. Tycker att Veolias bussar ser mer städade ut inne.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 11 augusti 2007, 21:08:03 PM
Det lilla jag sett av busslink o hört av  folk som flyttat hit därfrån får dom gärna ta över hela GS men tror det inte skulle spela så stor roll då dom säkert skulla ta in många av dom mellan chefer som ställler till det
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 21:08:36 PM
Jag tror att Västtrafik slutar förlänga avtal med GS efter det som skrevs i tidningarna.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 21:12:24 PM
Citat från: BEL skrivet 11 augusti 2007, 21:08:03 PM
Det lilla jag sett av busslink o hört av  folk som flyttat hit därfrån får dom gärna ta över hela GS men tror det inte skulle spela så stor roll då dom säkert skulla ta in många av dom mellan chefer som ställler till det


Det skulle säker komma nya bussar, men de kanske skulle bara ta de bra bussar. Men Busslink borde bara ta över i Mölndalslinjer och stombusslinjer, Veolia skulle ha ALLA linjer som går till Partille, Swebus ha det som fanns innan. Det borde vara som i Sthlm att i många kommuner så kör olika entreprenörer.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 21:16:02 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 augusti 2007, 21:15:00 PM
I Sthlm finns det totalt två (2) bussentreprenörer om en dryg vecka.

//Lars

Busslink och Swebus? Undra om vissa av de B9S kommer till Partille :D. Hoppas det ;)
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 21:17:59 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 augusti 2007, 21:17:04 PM
Vilka B9S?

Det finns inga B9S lediga.

//Lars

De som Veolia har ::)
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 11 augusti 2007, 21:20:36 PM
vet inte om det bara e jag eller om det är verkligen så men det man sett på bilderna tycker ja Sthlm har bättre skick på bussarna oavsett bolag än både Veolia o GS men kanske e mest pga val av bilder från fotograferna
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 augusti 2007, 21:21:26 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 augusti 2007, 20:06:06 PM
Försöker hålla den till aktuella annonserade upphandlingar och resultatet av dessa, det blir lätt väldigt rörigt om man tar med eventuella och planerade upphandlingar långt i förväg.

En trafikstart hösten 2009 innebär att upphandlingen annonseras först till våren 2008, innan dess hinner det hända mycket som kan innebära att det hela skjuts på framtiden, se bara Jämtland och SL området.

//Lars

Lars, det var bara en tanke.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 21:22:24 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 11 augusti 2007, 21:21:26 PM
Lars, det var bara en tanke.

Vet du något om de B9S som Veolia Råsta har? Ska de flyttas till andra orter?
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 augusti 2007, 21:22:58 PM
Citat från: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 21:12:24 PM
Det skulle säker komma nya bussar, men de kanske skulle bara ta de bra bussar. Men Busslink borde bara ta över i Mölndalslinjer och stombusslinjer, Veolia skulle ha ALLA linjer som går till Partille, Swebus ha det som fanns innan. Det borde vara som i Sthlm att i många kommuner så kör olika entreprenörer.

Värst vad ni spekulerar, upphandlingen har ju inte ens startat.
Är det inte bättre och se när man vet verkligheten?
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 21:25:25 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 11 augusti 2007, 21:22:58 PM
Värst vad ni spekulerar, upphandlingen har ju inte ens startat.
Är det inte bättre och se när man vet verkligheten?

Men jag hörde från andra folk på forumet att Busslink skulle ta över där Veolia körde tidigare  ???
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 augusti 2007, 21:25:55 PM
Är inte 3861-3870 egna B9S förutom de man har i Östergötland?
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 augusti 2007, 21:26:48 PM
Citat från: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 21:25:25 PM
Men jag hörde från andra folk på forumet att Busslink skulle ta över där Veolia körde tidigare  ???

Ja, det är den upphandling som träder i kraft om 8 dagar = Råsta.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 21:29:45 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 11 augusti 2007, 21:25:55 PM
Är inte 3861-3870 egna B9S förutom de man har i Östergötland?
De B9S i Östergötland måste väl vara finansierade av Veolia. Gissar bara faktiskt. Men undra om Veolia Partilles 08XX är finansierade av Västtrafik
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: CS skrivet 11 augusti 2007, 21:32:42 PM
Va snabbt det här spårade ur...
Tanken med tråden var bara en undrar hur det låg till med de linjer i Mölndal som GS kör, eftersom bussarna börjar bli slitna och gammla undrade jag om inte dom linjerna går ut på upphandling snart.
Så igen, hur kommer GS klara av att köra dom linjerna med befintliga bussar i tre år till?

//CS
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 21:35:09 PM
Citat från: CS skrivet 11 augusti 2007, 21:32:42 PM
Va snabbt det här spårade ur...
Tanken med tråden var bara en undrar hur det låg till med de linjer i Mölndal som GS kör, eftersom bussarna börjar bli slitna och gammla undrade jag om inte dom linjerna går ut på upphandling snart.
Så igen, hur kommer GS klara av att köra dom linjerna med befintliga bussar i tre år till?

//CS

Undrar det också. Om vi tar deras dieseleder så ser motorn ut att rasa.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 11 augusti 2007, 21:40:27 PM
Blit väl som vanligt man stoppar in nån nyare buss då o då som ny fick dom ju skåne bussarna o nån 600 boggie
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 21:51:24 PM
Citat från: BEL skrivet 11 augusti 2007, 21:40:27 PM
Blit väl som vanligt man stoppar in nån nyare buss då o då som ny fick dom ju skåne bussarna o nån 600 boggie

Hoppas inte. Vill bara se att GS försvinner. Så kanske Veolia skulle få tillbaka de fd Veolia Skåne. Men 600 Boggie är ju ok, men de skulle kunna ha andra säten.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 11 augusti 2007, 21:57:04 PM
Betvivlar at det spelar roll vad som står för företag på skjortan både bra o dåliga chefer o förare lär ju följa med
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 22:00:32 PM
Citat från: BEL skrivet 11 augusti 2007, 21:57:04 PM
Betvivlar at det spelar roll vad som står för företag på skjortan både bra o dåliga chefer o förare lär ju följa med

Kanske Swebus, Veolia och Busslink kan läxa upp vissa förare.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 11 augusti 2007, 22:04:17 PM
Swebus misslyckades ju med det sist o alla bolag har väl en viss procent dåliga förare
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 augusti 2007, 22:06:10 PM
Citat från: BEL skrivet 11 augusti 2007, 22:04:17 PM
Swebus misslyckades ju med det sist o alla bolag har väl en viss procent dåliga förare

Undra om Veolia ligger bättre till än Swebus om de tog över i Partille för ett tag sen.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 11 augusti 2007, 22:08:48 PM
tvivlar jag på o jag tror alla bolag har sina för o nackdelar o liknande
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Johan B skrivet 11 augusti 2007, 23:15:20 PM
Om en som åker så gott som dagligen med både GS och Veolia får uttala sig. Veolia betackar jag mig för, värre vrak till bussar får man leta efter. Det är tragiskt hur man skött många av bussarna som rullar på Partillekontraktet idag. GS är stort och det skiljer sig i kvalitet beroende garage. Majornas vagnar lämnar en del att önska men de har mycket gammalt och sedan är inte västra Göteborg den mest vandalfria stadsdelen precis. Blå express tycker jag också man börjat missköta på senare tid, det är alltid något irriterande fel när man åker. Trasig ACn, lösa stolsdynor som inte går att sätta fast, växlar som vägrar gå i, luckor som glappar så bussen startvägrar osv. Kruthusgatans stadslinjer klarar man däremot fint, Kvilles och Grimbos vagnar brukar också kännas fräscha. Det är fortfarande stadsbussar vi talar om och de lever ett hårt liv. Jämfört med hur det var på Swebustiden tycker jag att det ligger flera pinnhål högre nu. För att återgå till upphandlingen. Tyvärr tror jag inte GS kommer att få några kontrakt utanför Göteborg, Ale har man inte precis engagerat sig i av vagnarnas utseende att dömma. Känns mest sannolikt att Orusttrafiken tar Ale och Lila då man visat att man kan hålla både bra pris och bra kvalitet. GS behåller Frölunda, möjligen med viss konkurenns från Veolia som antagligen är revanschsugna. De jag föredrar mest är ändå Buss i Väst-företagen. Generellt sett högre standard på deras bussar både i utförande och skötsel. Får man önska tar de både Ale, Lila och på sikt Partille och linje 100. Det kan vi behöva som fått stå ut med Veolia.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 11 augusti 2007, 23:23:11 PM
Kan bara säga iom jag jobbar med Blå bussarna att ja dom börjar bli slitna o så men det jobbas hårt på o hålla dom rullande men har varit problem med delar sså i sommar
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 12 augusti 2007, 10:18:31 AM
Jag tycker att GS borde försvinna helt med bussarna. Hade det varit bättre om Swebus skulle försöka ta Ale? Veolia kan la köra Linje 100 men att Hallgrens samarbetar med dem. O nej Veolia kan la ha hela Partille.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 12 augusti 2007, 10:36:17 AM
Tänker inte fortsätta diskussionen
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Johan B skrivet 12 augusti 2007, 10:37:55 AM
Citat från: Bussgubben skrivet 12 augusti 2007, 10:18:31 AM
Jag tycker att GS borde försvinna helt med bussarna. Hade det varit bättre om Swebus skulle försöka ta Ale? Veolia kan la köra Linje 100 men att Hallgrens samarbetar med dem. O nej Veolia kan la ha hela Partille.

Swebus är för all del välkomna om de kan sköta sig. På vissa håll i landet gör det detta exemplariskt, på andra är det inte lika bra. Kanske kan det gå på en förhållandevis liten depå som Ale? Veolia får du ha vilka åsikter du vill om men som sagt, åker med dem nästan dagligen och ser helst att de försvinner. Ta inte detta som en pik för det är bara en fråga av intresse men vad är det du ser hos Veolia?
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Johan B skrivet 12 augusti 2007, 10:48:11 AM
Citat från: BEL skrivet 12 augusti 2007, 10:36:17 AM
Tänker inte fortsätta diskussionen

Hoppas du inte tog min kritik personligt för det var inte min avsikt. Har full förståelse för att Blå-vagnarna är slitna och har det varit svårt med delar i sommar så vet jag varför även där. Det är lätt för oss utomstående som inte har alla kort på bordet att vara kritiska. Men jag tycker fortfarande att det är tråkigt för både kunder och förare när vagnarna ser ut som de gör och med tanke på att vissa vagnar haft "brister" under ganska lång tid verkar GS ledning inte särskillt sugna på att skjuta till nödvändiga pengar för att få ordning på det hela. Avsaknaden av stolthet och respekt för det man gör retar mig.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 12 augusti 2007, 11:15:22 AM
Citat från: Johan B skrivet 12 augusti 2007, 10:48:11 AM
Hoppas du inte tog min kritik personligt för det var inte min avsikt. Har full förståelse för att Blå-vagnarna är slitna och har det varit svårt med delar i sommar så vet jag varför även där. Det är lätt för oss utomstående som inte har alla kort på bordet att vara kritiska. Men jag tycker fortfarande att det är tråkigt för både kunder och förare när vagnarna ser ut som de gör och med tanke på att vissa vagnar haft "brister" under ganska lång tid verkar GS ledning inte särskillt sugna på att skjuta till nödvändiga pengar för att få ordning på det hela. Avsaknaden av stolthet och respekt för det man gör retar mig.


visst är det tråkigt men vet att vissa saker som skulle varit gjort i inrednings underåll har fått läggas på att reparera skadegörelse o klo**ersanering. vad det gäller ac anläggningar vet jag att det jobbas för o ta hand om felen direkt men ibland får man inte reda på felen i dom vet att 233 o 226 rullat med trasiga ac men dom är ordnade under gångna veckan.
vad det gäller förarna på blå vet jag att det finns vissa som man undrar hur dom hamnat där.

men som jag skrev tidigare i tråden det finns bra chefer o sämre chefer men tycker att den chefen som har fått blå nu gör så gott han kan o vet att han åker med den ofta själv.


vill också minnas att det skall komma 2-3 nya bussar på under hösten vintern.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Johan B skrivet 12 augusti 2007, 16:57:06 PM
Citat från: BEL skrivet 12 augusti 2007, 11:15:22 AM

visst är det tråkigt men vet att vissa saker som skulle varit gjort i inrednings underåll har fått läggas på att reparera skadegörelse o klo**ersanering. vad det gäller ac anläggningar vet jag att det jobbas för o ta hand om felen direkt men ibland får man inte reda på felen i dom vet att 233 o 226 rullat med trasiga ac men dom är ordnade under gångna veckan.
vad det gäller förarna på blå vet jag att det finns vissa som man undrar hur dom hamnat där.

men som jag skrev tidigare i tråden det finns bra chefer o sämre chefer men tycker att den chefen som har fått blå nu gör så gott han kan o vet att han åker med den ofta själv.


vill också minnas att det skall komma 2-3 nya bussar på under hösten vintern.

Då låter det som om man kommer att bli glad då man börjar åka buss på allvar efter semestern. Nya bussarna ser vi också fram emot, gärna 8500 (förutsatt att man inte slår på stort och väljer 9700). 169 är min nya favorit, dessutom helrätt på 80 med AC och bälten.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 12 augusti 2007, 18:36:26 PM
Citat från: Johan B skrivet 12 augusti 2007, 16:57:06 PM
Då låter det som om man kommer att bli glad då man börjar åka buss på allvar efter semestern. Nya bussarna ser vi också fram emot, gärna 8500 (förutsatt att man inte slår på stort och väljer 9700). 169 är min nya favorit, dessutom helrätt på 80 med AC och bälten.

Jag tror Volvo själv monterar bälten i såna bussar numera om inte entreprenören gör det själv. Och om Veolia skulle ja kvar Lila så tycker jag att den ska ändras mot Partille C istället.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2007, 19:51:11 PM
Citat från: Bussgubben skrivet 12 augusti 2007, 10:18:31 AM
Veolia kan la köra Linje 100 men att Hallgrens samarbetar med dem. O nej Veolia kan la ha hela Partille.

Det är inte Hallgrens som "samarbetar" med Veolia Transport på linje 100 utan Buss i Väst. Sedan är det en annan sak att det är delägare Hallgrens som fått uppdraget fram till 2008. Och som sannolikt kommer att få behålla det fram till 2010, eftersom det inte är troligt att SJ kommer att upphandla trafiken på linje 100 på nytt får två år från sommaren 2008. Men det finns åtminstone en teoretisk chans att Veolia väljer att köra allt på linje 100 i egen regi alternativt anlitar Orusttrafiken i stället.
I dag gäller det ett omlopp.


Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: S Svensson skrivet 12 augusti 2007, 20:54:39 PM
Avtal kan förlängas av Västtrafik. De har rätt göra detta. Vad gäller Kungsbacka så sade GSAB upp detta själv.
Jag anser det vara problematiskt i vissa fall med upphandling. Hur och vad skall man teckna avtal om ?
Göteborg anser att 2020 skall trafiken se helt annorlunda ut. Men det händer väl något under tiden. Avtal måste vara tydliga så det framgår vad man är ense om.Samtidigt har trafikkontoret önksemål om att ändra trafiken. Andra synpunkter ??
mvh Sören S
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2007, 21:06:54 PM
Citat från: S Svensson skrivet 12 augusti 2007, 20:54:39 PM
Avtal kan förlängas av Västtrafik. De har rätt göra detta. Vad gäller Kungsbacka så sade GSAB upp detta själv.
Jag anser det vara problematiskt i vissa fall med upphandling. Hur och vad skall man teckna avtal om ?
Göteborg anser att 2020 skall trafiken se helt annorlunda ut. Men det händer väl något under tiden. Avtal måste vara tydliga så det framgår vad man är ense om.Samtidigt har trafikkontoret önksemål om att ändra trafiken. Andra synpunkter ??
mvh Sören S

Avtal kan inte ensidigt förlängas utan det måste finnas med som option från början. I det aktuella fallet har Västtrafik utlöst två optionsår i avtalet med SJ i upphandlingen för "Tåg i väst". På motsvarande sätt har Veolia Transport fått ett optionsår utlöst för avtalet på Kinnekullebanan. Därmed kommer Västtrafik att upphandla all tågtrafik samtidigt, eftersom avtalet Göteborg-Kungsbacka och på Bohusbanan går ut 2010. Avtalet Göteborg-Alingsås kan sägas upp för två trafikår i taget, så det räcker med att Västtrafik säger upp detta nästa år. Vilket de har sagt att de kommer att göra.
Men upphandlingen av tågbusstrafiken på linje 100 berörs inte av detta avtal. Busslinjen har Västtrafik upphandlat av SJ, som således nu har avtal på den till 2010. Men SJ:s avtal med Connex/Veolia Transport liksom Veolias avtal med Buss i Väst gäller till 2008 och beträffande SJ-Veolia likaledes med två optionsår. Vad jag vet har SJ ännu inte meddelat att man tänker lösa ut dessa, men det  får väl anses som högst troligt att de går. När det gäller avtalet Veolia-Buss i Väst finns ingen option så där lär det bli föremål för minst en omförhandling. Samma sak gäller Buss i Väst contra Hallgrens, men alternativet där är ju i så fall Ulricehamns Omnibus AB vilket ändå har samma ägare.
Det här är krångligt, och det var det redan innan jag försökte förklara det.
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Bussgubben skrivet 12 augusti 2007, 21:07:10 PM
Citat från: S Svensson skrivet 12 augusti 2007, 20:54:39 PM
Avtal kan förlängas av Västtrafik. De har rätt göra detta. Vad gäller Kungsbacka så sade GSAB upp detta själv.
Jag anser det vara problematiskt i vissa fall med upphandling. Hur och vad skall man teckna avtal om ?
Göteborg anser att 2020 skall trafiken se helt annorlunda ut. Men det händer väl något under tiden. Avtal måste vara tydliga så det framgår vad man är ense om.Samtidigt har trafikkontoret önksemål om att ändra trafiken. Andra synpunkter ??
mvh Sören S

Men hoppas att man inte förlänger bussavtal med GS mer utan säger upp det totalt
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Johan B skrivet 12 augusti 2007, 23:34:03 PM
Citat från: Bussgubben skrivet 12 augusti 2007, 18:36:26 PM
Jag tror Volvo själv monterar bälten i såna bussar numera om inte entreprenören gör det själv. Och om Veolia skulle ja kvar Lila så tycker jag att den ska ändras mot Partille C istället.

Just 169 är väl specad av just Volvo och inte av GS, därav den lite "högre" standarden än vad som är brukligt på 80. 169 hade dessutom cykelhållare bak vid leveranns. Får jag fråga Bussgubben om han händelsevis är signaturen Saabare från SS-forum. Tycker mig känna igen det ologiska resonemanget och bristen på bra motiveringar. Lila till Partille ??? Varför i det nedre stället då?
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: Zella skrivet 13 augusti 2007, 02:56:38 AM
Vist måste det vara saabare... med den veolia & partille inställningen och hatet mot GS...
Titel: SV: Upphandling Göteborg
Skrivet av: S Svensson skrivet 14 augusti 2007, 20:32:10 PM
Jag tiilhör dem som tycker det är bäst att GSAB kör bussarna. Jag vet fn inte hur man skall teckna ett avtal  om man inte vet vad som skall avtalas. Göteborg kommun kommer att öka busstrafiken. År 2020 är den kraftigt utökad.
De problem som Swebus hade tidigare i området anser jag berodde på oklara avtal. Oklart var det även då några äldreboende handlades upp liksom även vad gäller universiteten försäljningen av mat och kaffe.
Det finns vissa självklarheter. T ex att  äldre är mera vårdkrävande. Men även sådana självklarheter som att en busslinje har många resenärer. Självklart är då att kapaciteten bör utökas. Det visar sig att avtalen INTE ta hänsyn till vårdkrävande patienter,många resenärer på bussen och annat,
GSAB har haft vissa problerm. Ett sådant var omorganisationen då flera så kallade småchefer fick sin  attesträtt indragen.Detta medförde sämre bussunderhåll.
Jag vet inte hur Connex avtal med SL fungerar. Men här var det väkl inte heller utannonserat något avtal.SL och Connex var väl enbart överens.Om att Connex tog över T banan och lite till. SS-n