(http://pici.se/pictures/medium/cVRCiZsfM.jpg)
(http://pici.se/pictures/medium/NcnFAzZkw.jpg)
Nu har dom nya dosorna samt fästen för styrenheten för det tillfälliga biljettsystemet kommit upp i alla bussarna i Gävle detta i väntan på BIMS...
Fullbild här --> http://pici.se/pictures/NcnFAzZkw.jpg (http://pici.se/pictures/NcnFAzZkw.jpg)
Någon som har koll på vart detta system varit tidigare? Som jag förstått är det ett begangnat system!
Det jag förmodar är att årskort/månadskort går via det "nya" övriga dvs kontant samt värdekort går via Prodata "gröna lådan" Någon som har koll på hur det exakt fungerar?
Detta är väl BIMS...? Ser ut så i dom broschyrer som kommit till Delsbo ialla fall.
Alla skolkort ska bli av den nya sorten också.
/Jesper
Men var det inte Karlstad (Karlstadsbuss) som skulle vara ut först med detta (BIMS)? Det är inget placerat vid utgångarna här i Gävle som var tanken med BIMS!!!
I Karlstad har dom redan dragit kablar även till mittendörrarna, dosorna här i Gävle ser BEG ut med....
Citat från: Jesper Persson skrivet 09 augusti 2009, 09:37:51 AM
Detta är väl BIMS...? Ser ut så i dom broschyrer som kommit till Delsbo ialla fall.
Alla skolkort ska bli av den nya sorten också.
/Jesper
Nja skulle inte tro detta är BIMS.
Ser för gammalt ut. :)
Sen gävle är väl X-trafik??
Dom är sist ut att få BIMS installerat isf.
Vet bara att i dom broschyrer vi fått (som alla förare fått 1 ex av) så ser det ut på detta vis, samt att den information som gått ut från entreprenör (KR) och X-Trafik är att alla skolkort blir av den nya sorten, att alla årskort ska bytas ut och sedan ska resterande kort fasas ut under hösten.
Det är vad vi i Hälsingland fått veta ialla fall...
/JP
Citerar KR Info Juli 2009 (baksidan av lönerapporten)
"X-Trafik planerar att uppgardera sitt biljettsystem eftersom nuvarande system är ålderstiget. Detta innebär att biljettmaskine, kortläsare och dator kommer att bytas ut.
Den nya utrustningen ska enligt planen tas i drift till skolstart i augusti.
Då kommer endast skol- och gymnasiekort hanteras i systemet. Under oktober tas resterande funktioner i drift. För närvarande söker de en lösning för att under en övergångsperiod på 2-3 månader kunna hantera både den gamla och den nya utrustningen parallellt i bussarna.
X-Trafik planerar att ge er förare en kortare utbildning inför 15 augusti. Under september månad kommer sedan alla förare att genomgå en grundligare utbildning."
Slut citat.
/Jesper
Det system som installeras till X-trafik nu byggs av tidigare CPT Nordics utvecklingsavdelning som numera ägs av Fara ASA. Bygger på RFID-kort som kommer att fasas in med olika korttyper under hösten. Med begagnat menas antagligen att det är en vidarebyggnad på system som tidigare byggts för andra kunder. Hårdvarumässigt används numera dock samma utrustning som Fara tidigare levererat. På bilden ser man dock inte hela utrustningen, utan bara RFID-läsaren som är ny. En dator med pekskärm skall till också.
Citat från: Jesper Persson skrivet 09 augusti 2009, 18:44:44 PM
Citerar KR Info Juli 2009 (baksidan av lönerapporten)
"X-Trafik planerar att uppgardera sitt biljettsystem eftersom nuvarande system är ålderstiget. Detta innebär att biljettmaskine, kortläsare och dator kommer att bytas ut.
Den nya utrustningen ska enligt planen tas i drift till skolstart i augusti.
Då kommer endast skol- och gymnasiekort hanteras i systemet. Under oktober tas resterande funktioner i drift. För närvarande söker de en lösning för att under en övergångsperiod på 2-3 månader kunna hantera både den gamla och den nya utrustningen parallellt i bussarna.
X-Trafik planerar att ge er förare en kortare utbildning inför 15 augusti. Under september månad kommer sedan alla förare att genomgå en grundligare utbildning."
Slut citat.
/Jesper
Himla konstigt. Varför sätter dom in ett nytt system när BIMS är på gång??
Enligt BIMS hemsida ska X-trafik få sitt monterat apr 11 – okt 11.
Så det är ju i och för sig 2 år kvar men ändå.
Lär ju inte vara billigt att installera ett nytt system nu och sen byta när BIMS kommer 2011.
Hur kommer UL drabbas av detta? Nu är det ju kort man visuellt kan se är giltiga eller ej. Men så blir det inte i höst? Tänker på linjer in i Älvkarleby kommun.
Citat från: RoTe skrivet 09 augusti 2009, 19:34:49 PM
Hur kommer UL drabbas av detta? Nu är det ju kort man visuellt kan se är giltiga eller ej. Men så blir det inte i höst? Tänker på linjer in i Älvkarleby kommun.
Det samma lär ju även bli ett problem på Upptåget.
Citat från: Jesper Persson skrivet 09 augusti 2009, 18:44:44 PM
Citerar KR Info Juli 2009 (baksidan av lönerapporten)
"X-Trafik planerar att uppgardera sitt biljettsystem eftersom nuvarande system är ålderstiget. Detta innebär att biljettmaskine, kortläsare och dator kommer att bytas ut.
Den nya utrustningen ska enligt planen tas i drift till skolstart i augusti.
Då kommer endast skol- och gymnasiekort hanteras i systemet. Under oktober tas resterande funktioner i drift. För närvarande söker de en lösning för att under en övergångsperiod på 2-3 månader kunna hantera både den gamla och den nya utrustningen parallellt i bussarna.
X-Trafik planerar att ge er förare en kortare utbildning inför 15 augusti. Under september månad kommer sedan alla förare att genomgå en grundligare utbildning."
Slut citat.
/Jesper
Har läst i x-trafik's egen tidning resa och där står detta:
Uppdatering av
biljettsystemet
X-trafiks biljettsystem har varit i bruk
i ett antal år och arbete pågår för att
hitta ett system som ska ersätta det
nuvarande.
– Vi är inne i en process där vi vill få ett
så flexibelt och modernt biljettsystem
som möjligt, säger Henrik Strömberg
på X-trafik. I väntan på det gör vi under
det här året en uppdatering av vårt
nuvarande system för att det ska kunna
fungera ytterligare en tid.
Vad jag förstår av den texten så är det inte BIMS utan bara uppdatering av nuvarande i väntan på BIMS.
Följande finns att läsa om det nya systemet på X-trafiks hemsida: http://www.x-trafik.se/news.asp?NewsID=175 (http://www.x-trafik.se/news.asp?NewsID=175)
Mycket märkligt må jag säga!
Nuvarande system "prodata" är ett mycket krånglande system som kostar X-trafik & Swebus stora pengar då dom ibland måste köra vissa bussar hela dagen utan fungerande prodata system dvs inga inkomster, systemet tar även upp mycket onödig res/körtid som kostar mycket pengar då det tar lång tid när folk ska uppdatera kort eller betala med värdekort som ibland även måste bytas ut då dom är fullskrivna...
Får även hoppas nu att HPL-skyltarna som finns i bussarna börjar visa rätt jämt samt att utrop kommer till med... Nu är det ofta fel på skyltarna då Prodata systemet inte verkar klara av det felfritt...
Man kanske borde ha varit först ut i Gävle stadstrafik med nya BIMS men nu så är det Karlstad (Karlstadsbuss) som kommer först ut enligt avtal fast Gävle har det i särklass sämsta biljettsystemet i dagsläget...
Vi får hoppas i framtiden att Stomlinjerna får läsare även vid övriga dörrar så påstigning även kan se där så kan restiderna minsks med ca 5-10 minuter beroende på linje, det skulle öka reandet mer om man kommer fortare fram...
Citat från: RoTe skrivet 09 augusti 2009, 19:34:49 PM
Hur kommer UL drabbas av detta? Nu är det ju kort man visuellt kan se är giltiga eller ej. Men så blir det inte i höst? Tänker på linjer in i Älvkarleby kommun.
Ja, men så har det varit länge när man kör Västerås och Sala också. Det sitter ju inte VL maskiner i speciellt många bussar så där vinkar man bara förbi folk.
Förmodar dom bussar som går Gävle<->Älvkarleby eller UL-tåget Gävle<->Uppsala även får läsare eller så får man ett viseringskort när man ha ett sådant månads/årskort...
Kontanta resor betalas ändå direkt på bussen eller UL-tåget enligt UL's taxa & X-trafiks värdekort gäller inte på ovanstående linjer..
Vet att Stystemet i Värmland i dagsläget så har man även en liten bärbar läsare på Lokaltågen... Det finns säkert till det nu X-trafik installerar..
Citat från: MartinMartin skrivet 11 augusti 2009, 17:32:35 PM
Ja, men så har det varit länge när man kör Västerås och Sala också. Det sitter ju inte VL maskiner i speciellt många bussar så där vinkar man bara förbi folk.
Helt klart kommer BIMS vara en bra investering, synd bara att det ska ta sådan förbaskad tid...
Citat från: Fredde skrivet 11 augusti 2009, 17:43:52 PM
Helt klart kommer BIMS vara en bra investering, synd bara att det ska ta sådan förbaskad tid...
Du tror att BIMS kommer fungera när det kommer? Det tror inte jag... Jag tror att Karlstad kommer få ett rent h*****e och sedan kommer dom i panik lansera det i resten av regionerna trots att det ej fungerar, slutsligen går tillverkaren i konkurs.
Det fungerar ju där dom redan lanserat det nere i Europa, nu ska du inte vara så negativ för det nya! ;D
Citat från: Fredde skrivet 11 augusti 2009, 18:35:27 PM
Det fungerar ju där dom redan lanserat det nere i Europa, nu ska du inte vara så negativ för det nya! ;D
Om det är lanserat i exakt vår version, varför tar det då sån tid att testa systemet, borde vara klart eller?
Citat från: RoTe skrivet 11 augusti 2009, 18:50:14 PM
Om det är lanserat i exakt vår version, varför tar det då sån tid att testa systemet, borde vara klart eller?
Test bör ju ske lokalt på plats innan det kommer ut till kund, problemet är nog att få sakerna tillverkade på kort tid, men nu har det tagit på tok för lång tid sedan beslutet togs för några år sedan... Säkert blir det rabatter, kanske det är just det levererande bolaget som bistår med det tillfälliga systemet i Gävle omr (som hyrt material)
Fabrikstestet började i Oktober så det borde ju ha varit klart för länge sedan!!!!
Jag hittade denna info ang BIMS...
Nyhetsbrev 18
http://bims.dalatrafik.se/images/stories/bimsnytt/bimsnytt_18_print.pdf (okt -08)
Nyhetsbrev 19
http://bims.dalatrafik.se/images/stories/bimsnytt/bimsnytt_19_print.pdf (feb -09)
Nyhetsbrev 20
http://bims.dalatrafik.se/images/stories/bimsnytt/bimsnytt_20_webb.pdf (jun -09)
Nyhetsbrev 15-20 kan läsas på denna adr http://bims.dalatrafik.se/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=64 (http://bims.dalatrafik.se/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=64)
Man kan lätt dra slutsatsen att tålamodet börjar tryta lite...
Citat från: RoTe skrivet 11 augusti 2009, 18:50:14 PM
Om det är lanserat i exakt vår version, varför tar det då sån tid att testa systemet, borde vara klart eller?
Tja enligt hemsidan så beror förseningarna på att atron inte har tillräckligt med personal för alla deras åtaganden.
BIMS med deras, i jämförelse, några bussar ligger inte så högt på atron's prio lista.
Dom prioriterar nog mera dom städer som ska installera maskiner i tusentals bussar än i BIMS som inte ens når upp i 500 skulle jag tro.
Citat från: Björn Ax skrivet 11 augusti 2009, 20:55:17 PM
Tja enligt hemsidan så beror förseningarna på att atron inte har tillräckligt med personal för alla deras åtaganden.
BIMS med deras, i jämförelse, några bussar ligger inte så högt på atron's prio lista.
Dom prioriterar nog mera dom städer som ska installera maskiner i tusentals bussar än i BIMS som inte ens når upp i 500 skulle jag tro.
Då det gäller X-trafik ink all stadstrafik, Värmlandstrafik, Karlstadsbuss, Länstrafiken Örebro ink all stadstrafik , Västmanlands Lokaltrafik ink all stadstrafik, Upplandslokaltrafik, Dalatrafik ink all stadstrafik, Tåg i Begslagen samt trafik med lokaltåg i hela regionen samt alla försäljningsställen bör även ha utrusningen så bör det överstiga 500 enheter totalt med råge... Om jag inte mins helt fel så finns det ca 200bussar enbart i X-trafiks trafik... Övriga har jag dålig koll på men jag vet på en hand att Karlstadsbuss har ca 45-50 bussar i sin trafik via entreprenören Swebus...
Maskinerna är likadana som de som sitter sedan två år på LLT:s bussar i Luleå. Hoppas att Gävles maskiner inte är lika sega som LLT:s var i början! I och för sig är väl LLT-sega maskiner med självvisering ändå snabbare än X-Trafiks magnetkort med bussförarvisering.
Problemen med tidsödande busskortsköp och uppgraderingar har egentligen inget med biljettsystemet att göra utan är mer en konsekvens av att det inte finns några alternativa biljettförsäljningsställen. När jag pendlade till Falun var det inte utan skadeglädje som jag brukade köpa mitt månadskort ombord på tvåan och betala med 1200 kr i kontanter. I ett genomtänkt system hade busskort i stället sålts i Ica-kiosken inne i Sätra centrum.
Anders
I ett bra biljettsystem så skulle du kunna köpa korten till lägre pris hos ecvis Ica och även via internetbanken. Blir korten dyrare att ladda på bussen försvinner ju de flesta bussladdningar av sig själv. I Västtrafikområdet håller de ju på att installera betalkortläsare i bussarna vi ska ju ha kontantfritt från dec.. men resultatet lär ju bli försenade bussar...
Här finns en kort artikel från Arbetarbladet idag om biljettsystemet:
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/gavle/1.1281837 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/gavle/1.1281837)