Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Fidde skrivet 08 augusti 2009, 10:52:43 AM

Titel: Väjningsplikten
Skrivet av: Fidde skrivet 08 augusti 2009, 10:52:43 AM
Jag är lekman idetta sammanhang, även om jag professionellt sett sysslar med persontransporter en del.
Har dock en lite fråga: Hur är det med den där väjningsplikten som buss i linjetrafik som kör ut från hållplats hade/har. Gäller den fortfarande. Det fanns till och med skyltar förr som visade hur det skulle gå till följt av texten TACK!. Dessa satt bak till vänster på bussarna.
Är det någon som vet vad som gäller idag?
Jag är varken för eller emot, jag vill bara veta.

Trevlig helg på er alla!
Titel: SV: Väjningsplikten
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 augusti 2009, 10:59:32 AM
Citat från: Fidde skrivet 08 augusti 2009, 10:52:43 AM
Jag är lekman idetta sammanhang, även om jag professionellt sett sysslar med persontransporter en del.
Har dock en lite fråga: Hur är det med den där väjningsplikten som buss i linjetrafik som kör ut från hållplats hade/har. Gäller den fortfarande. Det fanns till och med skyltar förr som visade hur det skulle gå till följt av texten TACK!. Dessa satt bak till vänster på bussarna.
Är det någon som vet vad som gäller idag?
Jag är varken för eller emot, jag vill bara veta.

Trevlig helg på er alla!

Ja, annan fordonsförare har inom tätbebyggt område skyldighet att släppa ut buss, som blinkar och vill ut från hållplats. Det är alltså inte bussarna som har väjningsplikt utan den som är bakom bussen. Men naturligtvis har också bussföraren ansvar för att inte svänga ut så att det blir en olycka.
Titel: SV: Väjningsplikten
Skrivet av: Cero skrivet 08 augusti 2009, 11:05:21 AM
Såvitt jag vet gäller att man ska lämna bussen företräde ut från hållplats om skyltad hastighet är 50 km/h eller lägre. Om så krävs ska övriga fordon tom stanna. Dock fanns väl åtminstone förr en rad men såsom att bussen i god tid ska ge signal om att köra ut från hållplatsen (dvs inte när bakomvarande fordon är i höjd med barnvagnsplatsen) och att bussen måste iaktta försiktighet och inte bara vräka sig ut. Tyvärr vet jag inte hur lagtexterna ser ut idag men kolla på Vägverkets sajt. De finns säkert där.
Titel: SV: Väjningsplikten
Skrivet av: Fidde skrivet 08 augusti 2009, 11:11:06 AM
Givetvis, jag lyckades vända på det. Det är ju fordonsföraren som ev. har tänkt att köra om som har väjningsplikt.

Min uppfattning är att bussarna "kastade"sig ut frän hållplatserna med förr, nu tycker jag att det sker lugnt och smidigt, man kör inte bara rakt ut nu samtidigt som man blinkar vänster. Man verkar mer hänsynsfull, just på den punkten i allafall. Det var det som fick mig att undra om regeln fortfarande gällde.
Kanske är man äldre och ser/förväntar sig saker på ett annorlunda vis, jag vet inte. Nåja, tack för snabbt svar.
Titel: SV: Väjningsplikten
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 augusti 2009, 13:34:55 PM
Citat från: Cero skrivet 08 augusti 2009, 11:05:21 AM
Såvitt jag vet gäller att man ska lämna bussen företräde ut från hållplats om skyltad hastighet är 50 km/h eller lägre. Om så krävs ska övriga fordon tom stanna.

Det gäller där det är skyltat "Tättbebyggt område" även om hastigheten på platsen skulle råka vara mer än 50 km/tim. Men om det bara är skyltat med hastighetsskyltar så gäller det inom området där det är skyltat 50.
Skylten "Tättbebyggt område" innebär per automatik 50 km/tim men det är möjigt att sedan inom detta område skylta med högre hastighet.
Stanna skall du väl normalt inte behöva göra för att släppa ut en buss utan det räcker så gott som alltid med att sänka hastigheten. Det skulle väl i så fall vara om bussföraren blinkar höger långt innan han/hon svänger ut (ett oskick men ack så lätt att göra fel) eller om bussen går sönder precis som den svängt ut. Men visst: du skall var beredd att kunna stanna om du ser att bussen blinkar.
 
Titel: SV: Väjningsplikten
Skrivet av: MartinMartin skrivet 08 augusti 2009, 14:34:24 PM
En av anledningarna till att man upplever att det går smidigare nu är väl att "fickorna" i större utsträckning byggs bort. Jag upplever det i alla fall som att busshållplatserna idag i större utsträckning ligger mitt i körbanan och bilisterna i vilket fall är tvingade att stanna bakom, eller är det ett lokalt inslag i Uppsala?
Titel: SV: Väjningsplikten
Skrivet av: Cero skrivet 08 augusti 2009, 14:58:26 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 augusti 2009, 13:34:55 PM
Det gäller där det är skyltat "Tättbebyggt område" även om hastigheten på platsen skulle råka vara mer än 50 km/tim. Men om det bara är skyltat med hastighetsskyltar så gäller det inom området där det är skyltat 50.
Skylten "Tättbebyggt område" innebär per automatik 50 km/tim men det är möjigt att sedan inom detta område skylta med högre hastighet.
Stanna skall du väl normalt inte behöva göra för att släppa ut en buss utan det räcker så gott som alltid med att sänka hastigheten. Det skulle väl i så fall vara om bussföraren blinkar höger långt innan han/hon svänger ut (ett oskick men ack så lätt att göra fel) eller om bussen går sönder precis som den svängt ut. Men visst: du skall var beredd att kunna stanna om du ser att bussen blinkar.
 

Nej, stanna ska man normalt inte behöva göra, även om jag gjorde det idag för att underlätta för bussen framför :), men det stod faktiskt så i en text från Vägverket som jag såg härförleden.
Titel: SV: Väjningsplikten
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 augusti 2009, 14:59:50 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 08 augusti 2009, 14:34:24 PM
En av anledningarna till att man upplever att det går smidigare nu är väl att "fickorna" i större utsträckning byggs bort. Jag upplever det i alla fall som att busshållplatserna idag i större utsträckning ligger mitt i körbanan och bilisterna i vilket fall är tvingade att stanna bakom, eller är det ett lokalt inslag i Uppsala?

Det förekommer på många andra håll. Bra eller dåligt kan ju alltid diskuteras. Tyvärr ser man alltför ofta bilister pressa sig förbi bussen trots möte eller trots att det egentligen inte finns plats. Dessutom vet jag att många bussförare upplever sådana hållplatser som stressande.
Titel: SV: Väjningsplikten
Skrivet av: JB skrivet 09 augusti 2009, 19:55:37 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 augusti 2009, 13:34:55 PM
Det gäller där det är skyltat "Tättbebyggt område" även om hastigheten på platsen skulle råka vara mer än 50 km/tim. Men om det bara är skyltat med hastighetsskyltar så gäller det inom området där det är skyltat 50.

Nej, det är där hastigheten är 50 eller lägre. Skylten "tätbebyggt område" har inget med saken att göra.

Ur trafikförordningen, §45, kap 3.
   
Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.


/Jonas
Titel: SV: Väjningsplikten
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 augusti 2009, 09:37:35 AM
Citat från: JB skrivet 09 augusti 2009, 19:55:37 PM
Nej, det är där hastigheten är 50 eller lägre. Skylten "tätbebyggt område" har inget med saken att göra.

Ur trafikförordningen, §45, kap 3.
   
Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.


/Jonas

Man har tydligen ändrat i den ursprungliga texten. Men det är i ju i och för sig bara bra. Nu behöver man inte tveka om vad som gäller. Dock: det blir allt vanligare att genomfartsgator skyltas 60. Även där bör bussen lämnas företräde tycker jag. Dags för en ändring i texten igen?