D/F Ammonia vid Mæl stajson. Rjukanbanen.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/jojje2345/DFAmmonia.jpg)
Verkligen trevliga bilder. Var du borta vid Vemork och tittade också?
/Stellan
Jodå, jag var naturligtvis uppe i kraftstationen också.
Hoppas det inte är importförbud på D2O (Tungt vatten) till Sverige bara då de sålde provrör med Hydrotillverkat tungvatten där. :)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/jojje2345/Vemork_gammal_panel.jpg)
Det är ju ett tag sedan de sprängde där, så de har väl reparerat sedan dess ;D
Förr så kom man ut ur en tunnel i berget och såg hela dalen nedanför, är det samma väg fortfarande?
/Stellan
Det finns en liten bro över från parkeringsplatsen, där man även hoppar "Bungy jump".
En Hinobuss trafikerade turen upp till museumet vid behov.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/jojje2345/Vemork_bro.jpg)
Citat från: JAB skrivet 07 augusti 2009, 22:17:52 PM
Det finns en liten bro över från parkeringsplatsen, där man även hoppar "Bungy jump".
En Hinobuss trafikerade turen upp till museumet vid behov.
Hur långt ner till botten är det från bron? Ska jag bungy jumpa så får det inte vara högre än en och en halv meter :D
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 07 augusti 2009, 22:23:32 PM
Hur långt ner till botten är det från bron? Ska jag bungy jumpa så får det inte vara högre än en och en halv meter :D
/Stellan
Mellan 85 och 100 meter uppskattade jag det till.
En liten vy från bron, riktning nedåt.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/jojje2345/Vemork_nedsikt.jpg)
Usch, fy tusan för att hoppa där :o
/Stellan
Citat från: JAB skrivet 07 augusti 2009, 22:17:52 PM
Det finns en liten bro över från parkeringsplatsen, där man även hoppar "Bungy jump".
En Hinobuss trafikerade turen upp till museumet vid behov.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/jojje2345/Vemork_bro.jpg)
Så den bussen finns kvar. Var det den trevliga tjejen som körde också? Jag kommer i håg att hon lämnade sitt telefonnummer när jag var där 2004. Ja, inte hem utan till bussen så att man kunde ringa efter henne när man ville tillbaka sedan man sett färdigt på museet.
Det där stupet hade för övrigt sabotörerna i Telemark att ta sig över. De vågade inte använda bron eftersom de alltför lätt skulle bli upptäcka och bungyjumpet var inte uppfunnet. Så de fick klättra nedför och sedan uppför igen. Sabotörerna skulle första produktionen av tungt vatten, som Hitler skulle kunnat använda för att framställa atombomber. Finns skildrat i filmen "Kampen om tungtvannet", som bygger på en av de deltagandes - Knut Haukeli - bok "Sabotörer i frihetskamp". Finns också i en amerikansk filmversion "Hjältarna från Telemark" med Kirk Douglas.
Dock lyckades tyskarna bygga upp produktionen igen och sabotörerna fick därför stoppa transporten av tungt vatten till Tyskland genom att spränga färjan "Hydro" mitt i Tinnsøen på det djupaste stället. Där ligger den ännu kvar på sjöns botten.
Det har efteråt diskuterat om sabotörernas åtgärder var onödiga, eftersom Hitler hade kunnat tillverka en atombomb ändå, men ändå vill jag tror att dessa hjältars oegennyttiga kamp kom att betyda mycket för den vidare historiens utveckling.
Rjukan är en av de platser som det borde vara obligatoriskt att besöka.
Jag hade hellre velat åka med rundtursbussen från samma bolag som kör i Rjukan.
http://www.visitrjukan.com/?lang=no&id=346106
Tinn billags Hino Rainbow, som agerade skyttelbuss mellan parkeringen och industriarbetarmuseet.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/jojje2345/Vemorkbussen.jpg)
Citat från: JAB skrivet 08 augusti 2009, 15:14:43 PM
Tinn billags Hino Rainbow, som agerade skyttelbuss mellan parkeringen och industriarbetarmuseet.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/jojje2345/Vemorkbussen.jpg)
Jodå, samma buss som när jag var där för fem år sedan. Men jag ser inte om det är samma förare.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 augusti 2009, 16:33:02 PM
Jodå, samma buss som när jag var där för fem år sedan. Men jag ser inte om det är samma förare.
Nej, det var inte samma förare denna gång, dock var han trevlig och serviceintresserad.
Han blev dessutom intresserad av det Holländska företag som behandlats i någon annan tråd här på forumet där någon var på jakt efter reservdelar till en Hino, då reservdelar börjar bli sällsynta till dessa bussar även i Norge.