Jag observerade följande flyttfåglar i Råsta idag:
3301 Röd (Hann tyvärr inte ta reg på den i farten)
33?? Röd SEP589 ex Veolia 0823
3304 Röd SEP592 ex Veolia 0824
3306 Stomblå SEP598 ex Veolia 0826
3307 Stomblå SEP601 ex Veolia 0827
3308 Stomblå SEP604 ex Veolia 0828
3309 Stomblå SEP607 ex Veolia 0829
3312 Röd RXO529 ex Swebus 4737
3314 Röd REF829 ex Swebus 5020
3315 Röd SFL454 ex Swebus 5252
Samtliga utom 3312 är stripade, 3312 var redan korrekt lackad så där blev det i stället till att demontera befintliga dekaler...
//Fredrik
Hela listan av Ted S.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25865.msg190972#msg190972 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25865.msg190972#msg190972)
Ah, har haft semester med sporadisk uppkoppling, så jag tänkte inte på att kolla i den tråden...
Tack för påminnelsen!
//Fredrik
För att göra det lite intressantare kommer här några bilder på flyttfåglarna:
Först ut blir Busslink 3303 ex Veolia 0823:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/0823_Veolia_1.jpg)
Som den såg ut när den kom till Råsta tidigare i somras.
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/3303_1.jpg)
Så här ser den ut i sin nya tillfälliga kostym.
Busslink 3304 ex Veolia 0824 från Partille:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/3304_3306_3.jpg)
SL94 röd numera.
Busslink 3305 ex Veolia 0825, också från Partille:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/3305_2.jpg)
Numera SL98-blå stationerad i Hornsberg för utbildning inför höstens förstärkningstrafik.
Busslink 3306 ex Veolia 0826 från Partille:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/3306_1.jpg)
Numera SL98-blå tänkt att bli stationerad i Hornsberg för höstens förstärkningstrafik men än så länge bor den i Råsta.
Sedan tar vi 3307 ex Veolia 0827 som står bakom 3303:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/3307_4.jpg)
Numera SL98 blå.
3308 och 3313 var knepiga att komma åt då de stod inparkerade på rampen och jag inte hade tid eller lust att backa ut dem för bättre bilder:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/3308_3313_2.jpg)
Numera är iaf 3308 SL94 röd och 3313 SL98 blå som synes.
3309 står bakom 3307 och är även den numera SL98 blå:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/0829_Veolia_1.jpg)
Så här såg den ut när den kom till Råsta...
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/3309_2.jpg)
...och så här såg den ut igår.
3312 är en av få som hade korrekt kostym redan från början:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/4737_SWE_1.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/3312_1.jpg)
Som synes är den bara avstripad...
3314 ex Swebus 5020 har ett förflutet i Jönköpingstrakten av lacken att döma:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/5020_SWE_1.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/3314_1.jpg)
3315 ex Swebus 5252 har jag ingen "förebild" på, men av spåren på rutorna att döma har den ett förflutet i Gävletrakten:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/3315_1.jpg)
Fler bilder kommer när jag hittar pippifåglarna...
//Fredrik
Var ska de ta vägen sen...?
Folierade?
Japp, de flesta är folierade eftersom de bara skall användas en kort tid, framtiden är nog ganska oviss då jag tvivlar på att de går att exportera till Baltikum eller Polen, kanske Ryssarna är intresserade?
Jag har hört att försäljningen av våra gamla lokaltrafikbussar går betydligt trögare nu än för några år sedan så vi får väl se vad som händer, de är inte så gamla (2001-2003 års modell).
//Fredrik
Nån som vet ungefär hur länge de ska rulla...(står kanske nånstans jag har missat)
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 augusti 2009, 18:36:23 PM
Japp, de flesta är folierade eftersom de bara skall användas en kort tid, framtiden är nog ganska oviss då jag tvivlar på att de går att exportera till Baltikum eller Polen, kanske Ryssarna är intresserade?
Jag har hört att försäljningen av våra gamla lokaltrafikbussar går betydligt trögare nu än för några år sedan så vi får väl se vad som händer, de är inte så gamla (2001-2003 års modell).
//Fredrik
Jag hörde nånstans att ryssland stoppat importen av bussar byggda före 2000
De ser ut som det militären på sin tid kallade kronvrak. Vi får hoppas de blir kortlivade i storstan. Ingen lär väl missa inventarienumren i fronten. Krävs inga läsglasögon där. Har man hittat ett gammalt förråd av siffror till X1-ornas orginalkostym? ;)
Men fd Veolia vagnarna såg ok ut! Och med erfarenhet av tidigare vagnar som Råsta fått från Partille, så är dom troligen i betydligt bättre skick än sina kompisar från Swebus...
//R
Inte bara troligen, jag kan personligen intyga att skillnaden är högst påtaglig.
Veoliabussarna känns fräscha för sin ålder vilket är mer än man kan säga om de något äldre kollegorna från Swebus...
//Fredrik
Någon av dessa som hunnit hitta ut i trafik ännu då?
Nej, de väntar på hösttidtabellens införande, sedan kan du/ni jaga dem på bl a 1:an, 4:an, 515...
För den som inte vill vänta gäller det att ha lite tur då åtminstone 3305 sporadiskt rullar på utbildningsturer, häromdagen mötte jag den vid Eugeniatunnelns mynning.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 augusti 2009, 11:25:03 AM
Nej, de väntar på hösttidtabellens införande, sedan kan du/ni jaga dem på bl a 1:an, 4:an, 515...
För den som inte vill vänta gäller det att ha lite tur då åtminstone 3305 sporadiskt rullar på utbildningsturer, häromdagen mötte jag den vid Eugeniatunnelns mynning.
//Fredrik
Turerna på 1an o 4an, kommer Hornsberg köra dem?
Planen är att de blå bussarna skall rulla mellan Fridhemsplan och Hötorget resp. Hornstull och köras av Hornsberg medan de röda troligen kommer att sättas ut på 515 och köras av Råsta.
//Fredrik
Idag såg jag minst tre blåa och en röd av dessa ståendes hos Busmarket i Huddinge. Därutöver två stycken hos Volvo också.
Hur kommer det sig att man stripar dom (för den delen väldigt snyggt), utrustar dom för att sedan knappt ta dom i trafik innan man säljer? Har man plötsligt kommit på att de inte behövs eller vad använder man istället?
Citat från: CS skrivet 25 augusti 2009, 22:54:18 PM
Idag såg jag minst tre blåa och en röd av dessa ståendes hos Busmarket i Huddinge. Därutöver två stycken hos Volvo också.
Hur kommer det sig att man stripar dom (för den delen väldigt snyggt), utrustar dom för att sedan knappt ta dom i trafik innan man säljer? Har man plötsligt kommit på att de inte behövs eller vad använder man istället?
Jasså det är där de är :-( - ju vart helt omöjligt att se några av dessa ute i trafik i stan IAF... fick 3305 idag!
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 augusti 2009, 16:12:30 PM
3314 ex Swebus 5020 har ett förflutet i Jönköpingstrakten av lacken att döma:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/5020_SWE_1.jpg)
Efter Jönköping vikarierade den i Umeå fram till slutet av 2008, vilket blev det sista den gjorde i Swebus regi.
Skyltdestination nr 134 'Ultra' är undertecknad ansvarig till efter den ställdes undan i Umeå i vintras. :P Lite underligt att den interna C90:n aldrig blankskyltat bort denna text på flera månaders på- och avvridande av huvudströmmen.
Någon månad innan var själva målet med resan lite mer svår att tyda:
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_5020_Cho_081006.jpg)
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 augusti 2009, 16:12:30 PM
3315 ex Swebus 5252 har jag ingen "förebild" på, men av spåren på rutorna att döma har den ett förflutet i Gävletrakten:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/3315_1.jpg)
F.d. 5252 kommer ursprungligen ifrån Hudiksvall där den rullade fram till sommaren 2006. Sedan rullade den drygt två år i Gävle innan den till sist vikarierade i Umeå. Denna är, till skillnad motför många av sina syskon bland Swebus B7LA, en väldigt fräsh och trevlig vagn, troligtvis en av de "minst dåliga" B7LA som finns. Finns även de gamla Gävlevagnarna 5012 och 5017 där? Hoppas inte det för er skull, vilka risvagnar...
Citat från: CS skrivet 25 augusti 2009, 22:54:18 PM
Idag såg jag minst tre blåa och en röd av dessa ståendes hos Busmarket i Huddinge. Därutöver två stycken hos Volvo också.
Hur kommer det sig att man stripar dom (för den delen väldigt snyggt), utrustar dom för att sedan knappt ta dom i trafik innan man säljer? Har man plötsligt kommit på att de inte behövs eller vad använder man istället?
Nja, orsaken att bussarna står på Busmarket är att de inte får plats i Hornsberg samt att det inte finns någon Volvomek i Hornsberg.
Eftersom bussarna dessutom inte har varit helt felfria har det beslutats att bussarna skall stationeras i Huddinge hos Busmarket där det finns både uppställningsplats och verkstad som kan ta hand om bussarna vid behov...
//Fredrik
Det var skönt att höra, här i Kønenhavn finns det inte så diggabla bussar.
Får i stället njuta av annat
bidrar väl med en "förebild" på 5252 då, gävle sommaren 2008
(http://www.ocker.se/swebus_5252_stationen.jpg)
Gammal tråd, men lyfter fram den igen! Fick en em styrning på Råsta idag med början på 509! Vid prickning så får jag 3301, tog ett tag innan jag kom på vad det var för någon vagn!
Efter lite krångel att hitta huvudströmbrytaren som man gömt lite snyggt(fick hjälp av en verkstadskille som stod bredvid...), så bar det iväg från garaget! Var väldigt nyfiken på hur denna fd Partillevagn skulle vara att köra, tidigare vagnar som kommit från Partille har varit väldigt trevliga.
Förutom att summern för vikbromsen felindikerade varje gång man stannade och upp till ungefär 40km/h(ett fel som slutade efter 45min!!!), så var jag helnöjd! Eftersom den är nedväxlad, så var det absolut inga problem att komma upp i fart snarare tvärtom.... Och styrning växling samt bromsar fanns det inget att klaga över!
Däremot väldigt irriterande att hela instrumenteringen ändras med ratten, tur man sa nej till det på dom Volvo vagnar med samma instrumentering som levererades till Stockholm direkt!
//R