Man kan ju undra när man ser detta, men svaret är trots allt buss! :P
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/MAN1.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/MAN2.jpg)
På den övre bilden hade jag sagt att du kör lastbil.
På den nedre bilden hade jag defenitivt sagt lastbil ;D
Hah! :) Underbart ju.
Dosan verkar för övrigt vara liknande den som sitter i Merchedes Actros... :)
Inte bara där har sett i flera olika märken
frågan blir istället vilken buss typ använder dosan?
Citat från: Dson skrivet 02 augusti 2009, 13:46:59 PM
Hah! :) Underbart ju.
Dosan verkar för övrigt vara liknande den som sitter i Merchedes Actros... :)
Likadan i Scania
Vad används dosan till?
Luftfjädringen sköter den i en lastbil, säkerligen samma här ;)
Den meldingen har jeg da sett i MAN hos SweX tidligere.
Det du kjører er en lastebil med selvgående(?!) last. I stedet for moving floor har man moving load
Citat från: Optimal skrivet 02 augusti 2009, 13:57:28 PM
Likadan i Scania
Jag TYCKTE det var det! Men var inte helt hundra, då det var ett tag sen... Men sedär, då fick jag bekräftat det också :)
Dosan styr luftfjädringen, på dosan på bilden finns möjligheten att sänka fram- och bakaxeln individuellt, vilket är guld värt vid lastning/lossning (Vid lastbil då, buss är väl inte lika aktuellt kan jag tänka mig...) där det lutar.
När man kör MAN led så får man ibland felmeddelanden i stil med att bromsljusen inte fungerar på dragbilen ::)
De första generationerna av MAN bussar med elsytemet TEPS har samma problem. Elsystemet TEPS kommer från Lastbilssidan och därför alla kosntiga felmeddelande. Prova att öppna motorluckan på de första generationen gasbussar i skåne = felmeddelandet "förarhytten är inte låst" samt en liten bild på förarhytten. Tror inte att de större turistbussarna har det problemmet med motorluckan dock... ;)
Citat från: Busstobbe skrivet 02 augusti 2009, 14:57:51 PM
Luftfjädringen sköter den i en lastbil, säkerligen samma här ;)
Hur många linjebussförare vet om att de måste använda en sådan här?
Citat från: Svemicke skrivet 02 augusti 2009, 22:36:24 PM
Hur många linjebussförare vet om att de måste använda en sådan här?
Måste man? När då?
Citat från: Verspieder skrivet 03 augusti 2009, 05:29:24 AM
Måste man? När då?
Ja, inte vet jag, men eftersom Du kör linjetrafik i Umeå så utgick jag ifrån att den satt i en linjevagn.
Citat från: Svemicke skrivet 03 augusti 2009, 10:57:41 AM
Ja, inte vet jag, men eftersom Du kör linjetrafik i Umeå så utgick jag ifrån att den satt i en linjevagn.
Gör han???
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 03 augusti 2009, 16:37:02 PM
Gör han???
Detta låter otrevligt men det är inte menat att vara så men eftersom du nu vet att Verspieder numera kör på Swebus Express Uppsala kan du väl skriva det istället för en totalt obehjälplig kommentar som ovan när det nu är uppenbart att Svemicke missat det. Man kan inte utgå från att alla läser alla inlägg. Jag undrar också över vitsen med att ha en dosa till luftfjädringen på en buss. Har över huvud taget inte suttit vid förarplatsen på en MAN men utgår från att det som på alla andra märken finns knappar på instrumentpanelen som styr fjädring.
Citat från: Johan B skrivet 03 augusti 2009, 19:25:30 PM
Detta låter otrevligt men det är inte menat att vara så men eftersom du nu vet att Verspieder numera kör på Swebus Express Uppsala kan du väl skriva det istället för en totalt obehjälplig kommentar som ovan när det nu är uppenbart att Svemicke missat det. Man kan inte utgå från att alla läser alla inlägg. Jag undrar också över vitsen med att ha en dosa till luftfjädringen på en buss. Har över huvud taget inte suttit vid förarplatsen på en MAN men utgår från att det som på alla andra märken finns knappar på instrumentpanelen som styr fjädring.
:-X :-X
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 03 augusti 2009, 19:31:11 PM
:-X :-X
Inte alls. Dina inlägg är som regel mycket trevlig läsning, kanske därför som jag reagerade nu. Hoppas inte du blev sur och med det tillbaka till ämnet.
Det var rätt slarvigt av mig att inte lägga upp en bild även på själva bussen som dosan satt i, men MAN:arna i 60xx-serien fotar jag ytterst sällan själv... antagligen för att jag inte är ett överdrivet stort fan av dem. :-\
Här är iaf en av Bussmickes bilder på en "syster":
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6000/Swebus_6012_TWW901_Strangnas_071220.jpg
Swebus Express första generations MAN har många små egenheter som visar att man använder samma dator som i lastbilarna, men allt eftersom har man förfinat programvaran.
T.ex kan en öppen motorrumslucka ge felkoden att hytten är tippad.
Citat från: Johan B skrivet 03 augusti 2009, 19:25:30 PM
Detta låter otrevligt men det är inte menat att vara så men eftersom du nu vet att Verspieder numera kör på Swebus Express Uppsala kan du väl skriva det istället för en totalt obehjälplig kommentar som ovan när det nu är uppenbart att Svemicke missat det. Man kan inte utgå från att alla läser alla inlägg. Jag undrar också över vitsen med att ha en dosa till luftfjädringen på en buss. Har över huvud taget inte suttit vid förarplatsen på en MAN men utgår från att det som på alla andra märken finns knappar på instrumentpanelen som styr fjädring.
Tack Johan! Jag missade det ja. Har haft annat att göra och har varit ganska inaktiv här vilket har lett till att jag har en lista på över 40 inlägg som har blivit uppdaterade och som jag aldrig lär hinna, eller ha lust, att gå igenom.