I onsdags var jag med Rådeström i Danderyds sjukhus, där siktades Busslink 5671 och 5676.
Handenvagnar som flyttat till Norrort (vad skulle de annars göra där).
Vilka 56-vagnar befinner sig egentligen på resp. garage, går det att sammanställa? :)
5614 Norrtälje
5615 Nynäshamn snart i Norrtälje...
5616 Handen
5617 Norrort
5618 Norrort
5619 Norrort
5620 Norrort
5621 Norrort
5622 Norrort SL-blå (stomlinje)
5623 Norrort
5624 Norrort
5625 Norrort
5626 Norrort
5627 Norrort
5628 Handen
5629 Handen
5630 Handen
5631 Handen
5632 Handen
5633 Handen
5634 Norrtälje
5635 Norrtälje
5636 Norrtälje
5637 Norrort
5638 Norrort
5639 Norrort
5640 Norrort
5641 Norrort
5642 Norrort
5643 Norrort
5644 Norrort
5645 Norrort
5646 Norrort
5647 Norrtälje
5648 Handen
5649 Norrort
5650 Norrort
5651 Norrort SL-blå (stomlinje)
5652 Norrort SL-blå (stomlinje)
5653 Norrort SL-blå (stomlinje)
5659 Norrort
5660 Norrort
5661 Norrtälje
5662 Norrort
5663 Norrort
5671 Norrort
5672 Norrort
5673 Norrort
5674 Norrort
5675 Norrort
5676 Norrort
5677 Norrort SL-blå (stomlinje)
5678 Norrort SL-blå (stomlinje)
5679 Norrort SL-blå (stomlinje)
5680 Norrort SL-blå (stomlinje)
5681 Norrort SL-blå (stomlinje)
5682 Norrort SL-blå (stomlinje)
5683 Norrort SL-blå (stomlinje)
5684 Norrort SL-blå (stomlinje)
5685 Norrort SL-blå (stomlinje)
5686 Norrort SL-blå (stomlinje)
5687 Nynäshamn
5688 Nynäshamn
5689 Handen
5690 Handen
5691 Handen
5692 Handen
5693 Handen
När fick Ösmo 5687-88 ?
Citat från: Bussmicke skrivet 31 juli 2009, 21:07:17 PM
När fick Ösmo 5687-88 ?
Jag hörde det innan jag gick på semester. Så det är några veckor sedan. Kan ha vart runt den 13/7- 19/7 jag hörde det. Men sen att Busslink Södertörn flyttar sina bussar mellan dom 4 olika garagen(Handen, Jordbro, Ösmo & Nynäshamn) kommer inte vara nått ovanligt. För som det sägs så är det Södertörns bussar och inte Handens eller Jordbros eller Ösmos bussar utan hela vagnparken för dom olika garagen tillhör Södertörn.
De kom andra veckan i juli..
Citat från: Matte skrivet 01 augusti 2009, 11:31:05 AM
Jag hörde det innan jag gick på semester. Så det är några veckor sedan. Kan ha vart runt den 13/7- 19/7 jag hörde det. Men sen att Busslink Södertörn flyttar sina bussar mellan dom 4 olika garagen(Handen, Jordbro, Ösmo & Nynäshamn) kommer inte vara nått ovanligt. För som det sägs så är det Södertörns bussar och inte Handens eller Jordbros eller Ösmos bussar utan hela vagnparken för dom olika garagen tillhör Södertörn.
Är de inte lite märkligt när man har olika avtal? visserligen kanske ålderkraven är desamma me Ösmo har väl betydligt hårdare krav vad gäller Låggolv än vad handen har.
någon som vet hur Sl kollar kraven? är de genom att kolla linjerna eller vill man ha listor på vad som tillhör garagen?
Såg 5688 i Nynäshamn för någon vecka sedan, trodde det var "sommarlån" från Handen.
Citat från: homer skrivet 01 augusti 2009, 13:52:33 PM
Är de inte lite märkligt när man har olika avtal? visserligen kanske ålderkraven är desamma me Ösmo har väl betydligt hårdare krav vad gäller Låggolv än vad handen har.
någon som vet hur Sl kollar kraven? är de genom att kolla linjerna eller vill man ha listor på vad som tillhör garagen?
Jo det kanske är sant men idag ser vagnparken nästan lika dan ut. Handen & Jordbro har många Lågentre som både kort vagn och Led. Sedan så är det nått som är bestämt. Trafikområdes chefen är den samma och för alla garage i Södertörn och dom flesta chefer finns i Handen. Det är lika i Innerstan. Där e fd Söderhallen + Hornsbeg Trafikområde City och Täby, Åkersbega, Norrtälje och dom andra smågargen Trafikområde Roslagen. Men trafikområde Råsta och Söderort är sina egna områden.
Det enda som är bestämt är att det kan inte vara Volvo B9S i Handen, Jordbro pga att dom inte kommer in på Verkstaden pga höjd och sedan finns det nått/några ställen som har för låg passage innom fd Handen som har för låg passage så dom vagnarna kan ej gå på på dom linjerna.
Citat från: Matte skrivet 01 augusti 2009, 18:32:42 PM
Det enda som är bestämt är att det kan inte vara Volvo B9S i Handen, Jordbro pga att dom inte kommer in på Verkstaden pga höjd och sedan finns det nått/några ställen som har för låg passage innom fd Handen som har för låg passage så dom vagnarna kan ej gå på på dom linjerna.
ok, själv har jag sett b9s på 869 (heter den så?) mellan Gullmars och Dalarö
Citat från: Matte skrivet 01 augusti 2009, 18:32:42 PMTäby, Åkersbega, Norrtälje och dom andra smågargen Trafikområde Roslagen.
Stämmer att det är så på papperet, men det är betydligt hårdare avgränsningar mellan Trafikområde Roslagen än vad det förefaller vara inom Trafikområde Södertörn. I alla fall håller man på norra sidan hårdare på sina vagnar och det är inte bara att flytta bussar obehindrat. T.ex. finns vissa vagnar med utrustning för att även klara UL-trafik och dessa kan man inte bara rakt av flytta osv. utan sådant sköts ganska noggrant.
Citat från: Matte skrivet 01 augusti 2009, 18:32:42 PM
Det enda som är bestämt är att det kan inte vara Volvo B9S i Handen, Jordbro pga att dom inte kommer in på Verkstaden pga höjd och sedan finns det nått/några ställen som har för låg passage innom fd Handen som har för låg passage så dom vagnarna kan ej gå på på dom linjerna.
Hur mycket högre än B12MA är egentligen B9S? Det kan inte vara många centimeter det handlar om.
Citat från: Matte skrivet 01 augusti 2009, 18:32:42 PM
Det enda som är bestämt är att det kan inte vara Volvo B9S i Handen, Jordbro pga att dom inte kommer in på Verkstaden pga höjd och sedan finns det nått/några ställen som har för låg passage innom fd Handen som har för låg passage så dom vagnarna kan ej gå på på dom linjerna.
Klarar B9S komma in under tunnelbanespåren på Farsta C?
Vad är det med Stockholms byggnader där en förhållandevis låg ledvagn är "för hög" och en vanlig boogibuss river ner kiosker och stolpar i sin väg?
En B9S är 4,3 m hög så frågan är som sagt öppen. Den klarar ju i alla fall fri höjd.
Citat från: Nico skrivet 01 augusti 2009, 23:35:55 PM
En B9S är 4,3 m hög så frågan är som sagt öppen. Den klarar ju i alla fall fri höjd.
Du menar H35? ;)
/Ted
Citat från: Verspieder skrivet 01 augusti 2009, 23:17:02 PM
Klarar B9S komma in under tunnelbanespåren på Farsta C?
Vad är det med Stockholms byggnader där en förhållandevis låg ledvagn är "för hög" och en vanlig boggibuss river ner kiosker och stolpar i sin väg?
Nej, de rör sig inte obehindrat överallt på Kroppaplan i Farsta.
1950-talets byggnadsingenjörer tänkte sig nog inte en utveckling där bussarna skulle bli högre ju lägre golvet blev. Förmodligen förutsåg de ett evigt liv för H19 Metropol.
/Ted
Citat från: homer skrivet 01 augusti 2009, 13:52:33 PM
Är de inte lite märkligt när man har olika avtal? visserligen kanske ålderkraven är desamma me Ösmo har väl betydligt hårdare krav vad gäller Låggolv än vad handen har.
någon som vet hur Sl kollar kraven? är de genom att kolla linjerna eller vill man ha listor på vad som tillhör garagen?
För varje avtal redovisas regelbundet en fordonslista som har att uppfylla villkoren för var tid i resp. avtal.
Sedan gäller att utsättningen sker på rätt sätt så vagntyper etc. stämmer, även om fler områden är inblandade i trafikeringen.
/Ted
Citat från: homer skrivet 01 augusti 2009, 20:06:05 PM
ok, själv har jag sett b9s på 869 (heter den så?) mellan Gullmars och Dalarö
Japp det har du alla gånger sett. Efter som Södertörn kör med sina vagnar över hela sina olika trafilkområden.
Citat från: Ted S skrivet 02 augusti 2009, 08:22:58 AMNej, de rör sig inte obehindrat överallt på Kroppaplan i Farsta./
1950-talets byggnadsingenjörer tänkte sig nog inte en utveckling där bussarna skulle bli högre ju lägre golvet blev.
Citat från: Ted S skrivet 02 augusti 2009, 08:16:24 AM
Du menar H35? ;)
Tja, med tanke på att det nästan låter som att det är en dubbeldäckare som beskrivs i citatet överst så känns ju inte heller H35 så långsökt... även om jag nog alltid kommer att tänka på Atlantean när jag hör H35. :D ;)
Sen brukar man ju ofta få bassning här ifall man använder sig av för mycket interna beteckningar... och i det här fallet visste jag inte ens om att det fanns någon om jag ska vara ärlig. Ingen av de jag oftast dribblar bussar med använder sig heller av H-beteckningar, ens i de fall det fortfarande sitter sådana på bussarna, så jag har typen fått ett littera så undrar jag om någon vet om det.
Själv skulle jag faktiskt välkomna litteran igen då det mycket lättare snabbt går att avgöra vad det är för en typ av vagn. Intern klassning finns ju visserligen, men är ganska plottrig i mitt tycke när man vid utsättning ska hålla isär om det är led, regional, färg osv. istället för att kanske veta att man behöver en H? eller en H! och sen bara behöver smaska dit något sådant...
Citat från: Ted S skrivet 02 augusti 2009, 08:16:24 AM
Du menar H35? ;)
/Ted
Tjoho! Jo, H35 är ju 4,3 meter hög. En B9S kan nog på sin höjd vara 3,4 meter hög, men jag ska göra en jämförande studie i Björknäs i eftermiddag.
Citat från: Karsten skrivet 02 augusti 2009, 10:54:52 AM
Tjoho! Jo, H35 är ju 4,3 meter hög. En B9S kan nog på sin höjd vara 3,4 meter hög, men jag ska göra en jämförande studie i Björknäs i eftermiddag.
I det här fallet är det ju min groda som satte fart på det hela. Man ska nog hålla sig ifrån tangentbordet när kvällen blir för sen... det är alldeles för lätt att kasta om siffror och få 3,4 till 4,3... Mea culpa! :-X :P ;)
När trängselbussarna kom var åtminstånde Swebus vagnarna dekorerade med klistermärke vid förarplatsen som berättade att dem var 3,5 meter höga, men eftersom dem då inte skulle kunna användas till den trafik dem var tänkta på (från södermälarstrand och upp på centralbron) så bytte man enkelt ut lapparna som numera berättar att bussarna klarar 3,4 meter
Citat från: Nico skrivet 01 augusti 2009, 22:00:52 PM
Stämmer att det är så på papperet, men det är betydligt hårdare avgränsningar mellan Trafikområde Roslagen än vad det förefaller vara inom Trafikområde Södertörn. I alla fall håller man på norra sidan hårdare på sina vagnar och det är inte bara att flytta bussar obehindrat. T.ex. finns vissa vagnar med utrustning för att även klara UL-trafik och dessa kan man inte bara rakt av flytta osv. utan sådant sköts ganska noggrant.
Även inom Södertörn så äger områdena Handen resp Nynäshamn sina egna bussar. Bussarna har sina hemområden och kan inte flyttas hursom haver p g a fordonsbegränsningar, utrustningar, avtal mm. Nynäshamn t ex har mycket lågentrékrav, dock inte på all sin trafik därför kan t ex 5687-5688 rulla där. Att man sedan kör på varandras linjer har med optimeringen av fordon/tjänster att göra. Nynäshamn kör en del på Handenlinjer precis som t e x Norrort o Norrtälje delar linjer.
Utlåning av bussar förekommer naturligtvis också vid behov. Men då måste man vara vaksam att "rätt sorts" búss lånas ut.
Citat från: Nico skrivet 02 augusti 2009, 10:58:43 AM
I det här fallet är det ju min groda som satte fart på det hela. Man ska nog hålla sig ifrån tangentbordet när kvällen blir för sen... det är alldeles för lätt att kasta om siffror och få 3,4 till 4,3... Mea culpa! :-X :P ;)
Så kan det gå ibland! Nu har jag i alla fall konsulterat Swebus fordonsdata för B9S och B12MA samt även tittat på dessa bredvid varandra på ramp. Det skiljer 5 cm i höjd mellan de två modellerna, B12MA är 3,25 och B9S 3,30 hög.
Citat från: Anders Lundén skrivet 02 augusti 2009, 16:54:31 PMÄven inom Södertörn så äger områdena Handen resp Nynäshamn sina egna bussar. Bussarna har sina hemområden och kan inte flyttas hursom haver p g a fordonsbegränsningar, utrustningar, avtal mm. Nynäshamn t ex har mycket lågentrékrav, dock inte på all sin trafik därför kan t ex 5687-5688 rulla där. Att man sedan kör på varandras linjer har med optimeringen av fordon/tjänster att göra. Nynäshamn kör en del på Handenlinjer precis som t e x Norrort o Norrtälje delar linjer.
Utlåning av bussar förekommer naturligtvis också vid behov. Men då måste man vara vaksam att "rätt sorts" búss lånas ut.
Säger inte emot det. Det enda var att tidigare inlägg antydde att det verkade gå aningen enklare att låna mellan varandra söder om stan än norr om. Visst lånar alla ut till alla om behov uppstår, men ibland kan det nog vara lite kinkigt i vissa lägen. T.ex. om Norrort har en reservvagn på Danderyds sjukhus så får visst Norrtälje (eller för den delen även Råsta) normalt sett låna den om det går att lösa. Det jag därför mera funderade över var att man kanske hunnit längre med en känsla av förbrödring mellan garagen inom TO Södertörn än vad man kanske hunnit inom TO Roslagen. :D ;)
Citat från: Nico skrivet 02 augusti 2009, 22:46:14 PM
Säger inte emot det. Det enda var att tidigare inlägg antydde att det verkade gå aningen enklare att låna mellan varandra söder om stan än norr om. Visst lånar alla ut till alla om behov uppstår, men ibland kan det nog vara lite kinkigt i vissa lägen. T.ex. om Norrort har en reservvagn på Danderyds sjukhus så får visst Norrtälje (eller för den delen även Råsta) normalt sett låna den om det går att lösa. Det jag därför mera funderade över var att man kanske hunnit längre med en känsla av förbrödring mellan garagen inom TO Södertörn än vad man kanske hunnit inom TO Roslagen. :D ;)
Nja så menade jag inte. Men sedan är Ösmo och Handen kanske mer vana att lösa mera tillsammans. Det har vad jag vet alltid funnits en anda mellan garagen att hjälpas åt. Kan vara från tiden medans Ribby-Ösmo fanns så hade Handen radion efter viss tid och Ösmo och Nynäshamns förare prickar sig i Handen via telefon efter stängning på garaget. Och jag menade att Södertörn har sina egna bussar mellan garagen att det har chefer sagt då vi i Jordbro vill behålla våra egna bussar som har vart i Jordbro sedan starten. Men svaret va efter en fråga att vi vill ha våra bussar att det är Södertörns bussar och dom kan en dag va i Ösmo eller i Handen. Och det är den infon jag försökt förmedlat. Men kanske lite klumpigt då jag som sagt har dyslexsi som heller inte är hemligt på denna sidan.
Nää, klumpigt eller så var det inte. Snarare just tvärtom, dvs. att jag faktiskt får en känsla av att ni kanske kommit längre på väg vad gäller att smälta ihop garagen till ett gemensamt trafikområde. Att Handen tar hand om Ösmo på uddatider hjälper nog till en hel del. :D
Citat från: Nico skrivet 02 augusti 2009, 23:57:00 PM
Nää, klumpigt eller så var det inte. Snarare just tvärtom, dvs. att jag faktiskt får en känsla av att ni kanske kommit längre på väg vad gäller att smälta ihop garagen till ett gemensamt trafikområde. Att Handen tar hand om Ösmo på uddatider hjälper nog till en hel del. :D
Ja sedan är det annat också. Men den gamla Ribby-Ösmo andan finns nog kvar hos alla äldre. För det fins förare som kört på alla garagen på dom garagen som finns nu. Sedan så har det ju hela tiden vart ett utbyte av körnngar. Jag har nog utbildning på alla "Ösmo" linjer utom 783. Och dom kör som sagt det mesta med "sina" vagnar på alla möjliga "Handen" linjer med så har det vart i åratal. Va väll den svängen Ösmo va Swebus som dom körde sitt eget.