Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredrik Klint skrivet 10 augusti 2007, 18:33:47 PM

Titel: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 10 augusti 2007, 18:33:47 PM
Två bilder från Totte.

(http://www.klintfr.bussmilan.se/H43_4574_%d6straStn_aug76.jpg)
H43 4574 vid Östra station augusti 1976.

(http://www.klintfr.bussmilan.se/H44_4722_SkansenDjurg%e5rden.jpg)
H44 4722 vid Skansen.
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 augusti 2007, 19:25:03 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 augusti 2007, 18:33:47 PM
Två bilder från Totte.

(http://www.klintfr.bussmilan.se/H43_4574_%d6straStn_aug76.jpg)
H43 4574 vid Östra station augusti 1976.



Är detta en Arlandabuss?
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: virtual1 skrivet 10 augusti 2007, 20:36:40 PM
Aaaah, nostalgi =) - de här är nog de första busstyper jag la märke till då jag var liten, dock kan jag inte erinra mig
att jag nånsin (fast jag minns säkert fel) sett någon annan skyltning än just 'SL' som på den nedre bilden, var det nåt
fel på skyltskåpen, eller var man inte förutseende nog gällande nog med destinationsval på rullarna????
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2007, 22:15:58 PM
hur många H43 blev ombyggda till 1-1-1 och försedda med bladdörrar?
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Peter Rost skrivet 10 augusti 2007, 22:25:23 PM
Fritt  ur  minnet  4600-4609 =10. Fanns  det  några  fler?
Trevlig  bild  för  övrigt.

Mvh
Peter
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: virtual1 skrivet 10 augusti 2007, 22:41:36 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 augusti 2007, 20:40:43 PM
Destinationerna var aktuella 1971-72, H43:orna hade förutom div flygrelaterade namn Norrtälje, Kappelskär osv.
H44:orna hade mer begränsade rullar, flera jag kört hade bara SL kvar, resten var bortklippt.
annars fanns Roslagsdesinationer ganska friskt, sämre med närförorterna, kyrkbuss minns jag fanns också...

//Lars

Förklarar saken då jag e född '73... tack för svaret, då hade jag lite minnen från barndomen kvar IAF :-)
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2007, 22:43:46 PM
Jodå, H43 började ned 4565 (just denna brann upp tidigt. slopad redan -74) till 4579, och så 4600-4609 tror jag, totalt25 st.
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 augusti 2007, 22:46:30 PM
Skulle gärna vilja se bilder på den här typen av Hägglundsleder som gick på Arlanda också :D
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2007, 22:51:11 PM
Bilden på 4574 ovan är en typisk Arlandaled av första generationen.
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 augusti 2007, 22:52:20 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2007, 22:51:11 PM
Bilden på 4574 ovan är en typisk Arlandaled av första generationen.


Visst! Men tydligen har den inte gått på Arlanda  :-\
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2007, 22:58:54 PM
Inte?
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 augusti 2007, 23:02:21 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2007, 22:58:54 PM
Inte?


Åtminstone påstår Lars det i ett inlägg ovan där han säger att den aldrig gått på Arlanda utan Roslagen. Jag tyckte också att den såg ut som en Arlandabuss och hoppades att det skulle vara en äkta Arlandaled
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2007, 23:10:04 PM
Hursomhelst såg Arlandalederna exakt likadana ut i begynnelsen, alla 25 var av typ H43 med bagagehyllor och dörrar 1-0-1. Så en Arlandaled såg likadan ut, även om ett antal vagnar gick på Roslagen. Minns att de gick upp till Vikingbåtarna i Kapellskär och kanske Silja i Norrtälje.
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 augusti 2007, 23:19:02 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2007, 23:10:04 PM
Hursomhelst såg Arlandalederna exakt likadana ut i begynnelsen, alla 25 var av typ H43 med bagagehyllor och dörrar 1-0-1. Så en Arlandaled såg likadan ut, även om ett antal vagnar gick på Roslagen. Minns att de gick upp till Vikingbåtarna i Kapellskär och kanske Silja i Norrtälje.



Ok, men jag hoppas på att få se bilder på dessa Hägglundsleder i Arlandatrafik :D
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2007, 23:40:07 PM
Kolla kommande septembernumret av Bussbranschen! Där bör det finnas ett foto av 4568 som ny vid Hagaterminalen (gamla flygbussterminalen)
Om Lars och kanske någon annan initierad på Arlandatrafiken (Uffe Essén?) hjälper till kanske vi kan göra en utförligare artikel om detta i Färdskrivaren?
Vad jag vet som rullat på ARN (öppnat början på 60-talet) var Scania CF (SJ-tiden till dagen H), H82 (Volvo B58 SKV, SJ-SL) H43 (Volvo B58 Hägglund led), H53 (Volvo B58 Hägglund led med godsutrymme baktill), H21 (Volvo B58 Van Hool) osv...
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 augusti 2007, 00:18:58 AM
Omkring 1990 kunde man alltjämt se gamla H43 med regnbågstejp rulla i Kista i högtrafik! Inte som flygbussar, men ändå!
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 11 augusti 2007, 20:06:41 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 11 augusti 2007, 00:18:58 AM
Omkring 1990 kunde man alltjämt se gamla H43 med regnbågstejp rulla i Kista i högtrafik! Inte som flygbussar, men ändå!

Nja, vänta nu... Inga H43 fick regnbågsstripes vad jag vet. Däremot H53, kanske de du tänker på?
------------------------------------
Enligt uppgift så levererades de till:

H43
Råsta: 4565-4571, 4578, 4579, 4600-4604, 4607-4609
Täby: 4572-4577, 4605, 4606

H44
Täby: 4580-4585, 4705-4714
Råsta: 4586-4589, 4716-4745
Vaxholm: 4715
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 11 augusti 2007, 21:23:48 PM
Nu ska vi se... Olika uppgifter:

4607 och 4609 kan också ha levererats till Täby (Enebyberg)...

Slopade:

H43
1974: 4565
1986: 4566-4571, 4576, 4577, 4579
1987: 4572, 4573, 4575, 4578, 4601
1989: 4574, 4600, 4602-4604, 4606
1990: 4605, 4607, 4609
1991: 4608

Svårare med depåer: 4565-4571 verkar ha tillhört Råsta hela sitt liv. 4572-4575 Täby/Norrtälje.
4576, 4577 likaså men Råsta på slutet, 4578, 4579 och 4600-4604 Råsta hela tiden.
4605 och 4606 flyttade från Täby till Råsta i slutet av -83. 4607-4609 Råsta hela livet.

H44
1987: 4580, 4581, 4583, 4585, 4589, 4710, 4716, 4727, 4730, 4732-4734
1989: 4584 (slopad först 1987, sedan återköpt), 4586, 4709, 4714, 4726, 4745
1990: 4705, 4706, 4708, 4712, 4713, 4715, 4718, 4721, 4737-4739, 4744
1991: 4707, 4711, 4719, 4720, 4729, 4741
1992: 4582, 4587, 4588, 4717, 4722-4724, 4728, 4731, 4735, 4736, 4740, 4743
1995: 4742 (tillhörde vagnreserven sedan sommaren-hösten 1991)

Det blir lite jobbigt att få med garage på alla 50 vagnar men som du själv skrev, Lars, så flyttades 4736-4745 till Täby under 1977. Förmodligen i samband med att Råsta fick H20.
Kanske ska förtydliga också att 4725 aldrig fanns! (Åtminstone ingen H44 med det numret...)
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 augusti 2007, 21:31:12 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 11 augusti 2007, 20:06:41 PM
Nja, vänta nu... Inga H43 fick regnbågsstripes vad jag vet. Däremot H53, kanske de du tänker på?
------------------------------------
Enligt uppgift så levererades de till:

H43
Råsta: 4565-4571, 4578, 4579, 4600-4604, 4607-4609
Täby: 4572-4577, 4605, 4606

H44
Täby: 4580-4585, 4705-4714
Råsta: 4586-4589, 4716-4745

Det är möjligt. Knäppte en serie dia våren -89 i Kista. Måste kolla noggrannare på bilderna , som jag inte tittat på sedan 10 år-
Vaxholm: 4715

Titel: SV: Två Hägglundsleder... [Tre andra, på det yttersta]
Skrivet av: Richard Walter skrivet 13 augusti 2007, 05:58:22 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 11 augusti 2007, 21:23:48 PM
Nu ska vi se... Olika uppgifter:

Slopade:

H44
1987: 4580, 4581, 4583, 4585, 4589, 4710, 4716, 4727, 4730, 4732-4734
1989: 4584 (slopad först 1987, sedan återköpt), 4586, 4709, 4714, 4726, 4745
1990: 4705, 4706, 4708, 4712, 4713, 4715, 4718, 4721, 4737-4739, 4744
1991: 4707, 4711, 4719, 4720, 4729, 4741
1992: 4582, 4587, 4588, 4717, 4722-4724, 4728, 4731, 4735, 4736, 4740, 4743
1995: 4742 (tillhörde vagnreserven sedan sommaren-hösten 1991)

Apropå slopning, hittade dessa i Nyboda i december 1989 (tror jag att det var)
4723 är ju lätt att se, av de andra kan en tänkas vara 4726. Men det är svårt att se.

(http://img453.imageshack.us/img453/1620/h44472311ea7.jpg) (http://imageshack.us)

(http://img183.imageshack.us/img183/800/h44472312hw7.jpg) (http://imageshack.us)

(http://img183.imageshack.us/img183/5559/h44472313jp8.jpg) (http://imageshack.us)
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Hasse L skrivet 13 augusti 2007, 07:45:45 AM
Hej

31 aug 1974 fanns 4565 - 4571, 4578, 4579, 4600 - 4604 och 4608 i Råsta, övriga H 43 i Enebyberg.

H.
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 13 augusti 2007, 08:59:17 AM
De där avställda vagnarna i Nyboda, reg-skyltarna verkar vara bortplockade. Varför?
Det ger intryck av att sista resan är gjord och då undrar jag varför de behölls över huvud taget.

Den där hörnan i Nyboda användes mycket som uppställningsplats i slutet av 80- och början av 90-talet. H54 och H20/H21 hamnade där också. Sommaren 1997 fotade jag lite H3 och H10 som stod där.
Titel: SV: Två Hägglundsleder...
Skrivet av: Doomsday skrivet 13 augusti 2007, 18:02:59 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 augusti 2007, 18:33:47 PM
Två bilder från Totte.

(http://www.klintfr.bussmilan.se/H43_4574_%d6straStn_aug76.jpg)
H43 4574 vid Östra station augusti 1976.

(http://www.klintfr.bussmilan.se/H44_4722_SkansenDjurg%e5rden.jpg)
H44 4722 vid Skansen.

Jag får väl lägga in en kommentar här också. Jag minns att en kommentar över dagens linje 625 där den kallades "mjölkpallslinje", i en annan tråd om Roslagen, för att den går lite långsamt fram mellan Danderyd och Norrtälje, samt att den linjen inte har så stort kundunderlag. Jag minns hur det var förr i tiden och då gick dessa då stora ledvagnar på just 625, medan föregångaren till dagens linje 676 (då 640) trafikerades mest med H81/H82. Det var lite annorlunda på B58ornas glada dagar.