På den tiden hade bussbolaget namn som i rubriken och bildtexten. I dag heter det Rystad Buss och ägaren Anders Haraldsson är antagligen i dag Sveriges största bussägare. Förutom en Volvo 9700 som används i beställningstrafik (mycket körning för Swebus Express) även ett 15-tal veteranbussar i varierande skick och flera tusen modellbussar.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/390.JPG)
Hej !
Denna Scaka K 112 Kutter 9 finns fortfarande kvar i garaget i Rystad !
Mvh Peter Ö
Staffan
Det ät inte så att du har en bild på Lingmerths Drögmöller som gömmer sig snett bakom eller det kanske kommer
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 29 juli 2009, 20:35:07 PM
Staffan
Det ät inte så att du har en bild på Lingmerths Drögmöller som gömmer sig snett bakom eller det kanske kommer
/Lennart
Jodå. Såväl exteriör som exteriör. Tidigare visat i och för sig men det är flera år sedan. Lingmerths var generalagent för Drögmöller vid den här tiden.
(http://www.savenfjord.nu/sko_147a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/sko_147b.JPG)
Man tackar
Håller man fortfarande på med bussvisningar eller är det Kortjek som gäller numera
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 29 juli 2009, 21:18:26 PM
Man tackar
Håller man fortfarande på med bussvisningar eller är det Kortjek som gäller numera
/Lennart
I Sverige har vi mässan Persontrafik vartannat år. Senaste var i oktober 2008 i Göteborg och nästa blir hösten 2010 i Älvsjö.
Det var bättre förr eftersom vi då hade både Busstrafikförbundets och Svenska Lokaltrafikföreningens utställningar varje år. Det var dock till rätt stor del samma bussar vid båda. Vid den förra saknades rena stadsbussar och vid den senare rena turistbussar.
Hej Staffan
Det är lite synd att ekonomin styr
Att hyra Älvsjö kostar skjortan och minst ett byxben ;)
Vad tror du om en mässa med både nytt och en veteranutställning från dåtid till nutid
med gärna flera av de många iordning gjorda vagnar som dyker upp ibland.
Men mamons makt är dessvärre fortfarande stor men drömmar är gratis över allt utom hos konditorn
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 30 juli 2009, 11:27:56 AM
Hej Staffan
Det är lite synd att ekonomin styr
Att hyra Älvsjö kostar skjortan och minst ett byxben ;)
Vad tror du om en mässa med både nytt och en veteranutställning från dåtid till nutid
med gärna flera av de många iordning gjorda vagnar som dyker upp ibland.
Men mamons makt är dessvärre fortfarande stor men drömmar är gratis över allt utom hos konditorn
/Lennart
Tyvärr är det väl så att det är svårt att finansiera en sådan utställning. Branschfolk och intresserade åker ju tyvärr inte land och rike runt bara för att se några utställda bussar utan det måste kombineras med kongresser och annat. Och då blir det rejält dyrt...
En veteranbussutställning i likhet med dem som genomförs i Norge varje år tror jag dock på. Frågan är väl bara vem som vill åta sig att organisera den.
Har hela uppsättning med samtliga Drögmöller som Lingmerths hade under perioden som generalagent. Återkommer med utförligt bildspel.
Då ser vi fram mot ett strålande bildspel om ett tag...trevligt :)
Hur många Drögmöller har det sålts i Sverige innan de blev Volvo?
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 30 juli 2009, 20:54:49 PM
Då ser vi fram mot ett strålande bildspel om ett tag...trevligt :)
Hur många Drögmöller har det sålts i Sverige innan de blev Volvo?
/Stellan
Instämmer i att det skall bli trevligt att se dessa.
Enligt Svensk Busshistoria har 43 Drögmöller sålts i Sverige förutom 26 Volvo 9900 som byggdes vid Drögmöller-fabriken. Lingmerths bör ha sålt knappt tio av dessa.
Var det Volvo som som sålde de andra då?
Det var väl ingen som fotograferade i Göteborg när volvomuseet firade tio år? Vid paraden genom staden körde jag en ny Drögmöller, eller om det var en 9900...kommer inte själv ihåg vilken modell det var :-[
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 30 juli 2009, 21:33:09 PM
Var det Volvo som som sålde de andra då?
Det var väl ingen som fotograferade i Göteborg när volvomuseet firade tio år? Vid paraden genom staden körde jag en ny Drögmöller, eller om det var en 9900...kommer inte själv ihåg vilken modell det var :-[
/Stellan
Det var en hel del egenimport. Men det fanns väl ytterligare någon Drögmöller-agent mellan Lingmerths och Volvo. Någonstans klingar en liten klocka att det var Holmgrens i Pålsboda.