Någon frågade här efter regnr på Uddevalla Omnibus 212-214.
Jag har sett dem helt nyligen och 214 har regnr DBY918. De båda andra har regnr som jag kan ha fått fel uppgift på.
Dessa tre ersätter 117(Skaftö) ,155 och 156,de båda fd från Bullaren.De nya lär ha kommit till Uddevalla i tisdags eller onsdags.Reservation för felaktig uppgift.
Fyra Volvo Säffle med regnr E i begynnelsen för alla och som kom från Orusttrafiken(fd Säfflebussen)Säffle, har synts helt gulmålade på väg mot ,troligen,Norge.
Henåns grå Lahti ersätts nu av Autosan, som är lågbyggda. Dessa är troligen de som finns i Göteborg,på ringön.I Henåns finns även några Setra 319 som lär komma från Ryssbyggdens busstrafik (reservation för namn.)Även några MAN finns i Henån.
SJ hade 3 sept 1967 två Volvo B635-SKV i Boråsområdet. 3309 slopades troligen i början av 1968, medan 3310 var kvar en längre tid efter 1967. Denna tjänstgjorde i Älvsered på bla linjen Kinna-Brättingstorp-Haratången-Strömma-Överlida-Prekebo-Mjöbäck-Älvsered. Alltså inte närmaste vägen. Uddevalla hade samma typ av bussar,och 3311-3314 tjänstgjorde i Stenungsund medan 3315 tjänstgjorde i Munkedal. Den sistnämnda levererades i SJ paprikaröd färg medan de övriga ovan levererades cremegula. Någon frågade om detta tidigare här.
Jag försöker fortsätta med denna tråd.
Men i olika trådar har skrivits om Autosan Europa Lider Låg entre. Några trådar om Uddevalla Omnibus AB och nya bussar.
Fortsätter här:
Åkte i går ,07-13, förbi Uddevalla med tåg. Ca 10 min såg jag på begivenheterna. Z70 735 och T44 384,den gröna, sågs. Varför 384 är grön går vi inte in på. Det gick på förmiddagen till Lysekil. Lokomotorn tillhör inte Orusttrafiken. Den hette Z70 redan tidigare.
Mötte en Autosan som jag tyckte hade nr 70738 och regnr började på BRP. Kunde det vara BRP612??
Tidigare har jag åkt förbi Uddevalla och sett 213 och 214. Fick tag på en bussintresserad person som skrev upp regnr. Tyvärr blev 213 felaktigt troligen.
I går så såg jag nr 302 DBY918 som jag tidigare sett som 214. När jag tittat på området så såg jag 300 REW826,tidigare antecknad som 212.Nr 213/301 såg jag ej till. Antecknat nr är JSY857 men detta verkar felantecknat.Men det sågs ytterligare en buss i går som jag inte sett tidigare (215)/303 som jag var tvungen se genom ett tågfönster.Svårt se regnr.
Alltså fick jag förklaringen till varför BSA109 hade nr 304.
Men varför man instället börjat med 300-serie vet jag inte. Men vi kan ju gissa.
Citat från: S Svensson skrivet 14 augusti 2009, 17:26:36 PM
Men varför man instället börjat med 300-serie vet jag inte. Men vi kan ju gissa.
Buss i Väst-fordonsnummer från 212 och uppåt allokeras av VL. Uddevalla Omnibus har därför gjort ett skutt från 212 till 300 och numrerar löpande därifrån.
Citat från: Patrik Henriksson skrivet 14 augusti 2009, 20:47:15 PM
Buss i Väst-fordonsnummer från 212 och uppåt allokeras av VL. Uddevalla Omnibus har därför gjort ett skutt från 212 till 300 och numrerar löpande därifrån.
Hmm, jag hade för mig att VL:s bussar i Landvetter och Skene (till skillnad från övriga) hade BiV-nummer samma som egna numret. Då kanske mitt minne tar fel eftersom VL i så fall har även en 210 och en 211 som krockar med Uddevallanummer.
//Jonas G
Jag hoppas att jag inte missförstår Patrik. För även jag tänkte på det som Jonas skriver. Men,det kan ju vara så att Du inte menar exakt så (VL210=301210) utan att VL,UOB och andra inte skall ha samma nummer inom sitt trafikeringsområde.VL nummer fd sk Älabnr måste ju förändras vid omplacering. Dvs UOB 202-211 går ju inte hos Buss i Väst utan hos UOB egentrafik. Men det kan väl inte vara så enkelt?
Citat från: S Svensson skrivet 14 augusti 2009, 22:41:21 PM
Jag hoppas att jag inte missförstår Patrik. För även jag tänkte på det som Jonas skriver. Men,det kan ju vara så att Du inte menar exakt så (VL210=301210) utan att VL,UOB och andra inte skall ha samma nummer inom sitt trafikeringsområde.VL nummer fd sk Älabnr måste ju förändras vid omplacering. Dvs UOB 202-211 går ju inte hos Buss i Väst utan hos UOB egentrafik. Men det kan väl inte vara så enkelt?
Uddevalla Omnibustrafik har ingen egentrafik utan alla deras uppdrag går genom Buss i Väst. Tätortstrafiken i Uddevalla är alltså upphandlad av Buss i Väst som i sin tur lägger ut den på den delägare som ligger bäst till geografiskt och erfarenhetsmässigt.
Överhuvudtaget får Buss i Västs delägare inte köra någon linjetrafik på egna avtal. Något som KE's Bussar fick erfara då de lade eget anbud på trafiken i Kungsbacka 1999 och åkte ur Buss i Väst illa kvickt.
Jo, stadstrafiken i Uddevalla är vad jag förstått undantagen (har för mig att jag frågade någon på Omnibus när förra upphandlingen närmade sig och fick det förklarat som att kommunen krävt den möjligheten när man gick med i BIV). Det är åtminstone UO och inte BIV som är entreprenör för trafiken. Stadsbussarna finns därmed inte under BIV, och mycket riktigt är det därför dubbletter inte uppstår för 210 och 211.
Alltså måste vi utgå ifrån att fler BiV företag är inblandade och att UOB 200 och 201 numreras om.Den om jag sett som 303 kan ju vara någon av ovan.
Vi får alltså nya id-nr hos VL,Halmberg,Ferdinandsson och Bullaren kanske.
Citat från: S Svensson skrivet 15 augusti 2009, 09:29:35 AM
Alltså måste vi utgå ifrån att fler BiV företag är inblandade och att UOB 200 och 201 numreras om.
Men dessa nummer finns inte hos VL...
//Jonas G
Egentligen tänkte jag bara! Av vissa orsaker fick jag några tankar.
Dvs:Hur skall en gemensam nummerserie se ut i Bohuslän?
Kanske skall inte jag tycka att den skall vara lätt att lära,passa med biljettmaskin och vara siffermässig korrekt. Jag inser att det går blanda hur som helst.
Har jag skenat iväg och tänkt lite för långt in i framtiden och för strategiskt?