Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Jessika skrivet 10 augusti 2007, 13:19:12 PM

Titel: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: Jessika skrivet 10 augusti 2007, 13:19:12 PM
Detta tycker jag är en intressant utveckling! :)

"Länstrafiken i Västerbotten planerar att börja köra tåg i Norrland. – Vi har blivit erbjudna att tillsammans med de tre övriga länens trafikhuvudmän överta trafikrätten på alla tåglinjer norr om Sundsvall–Ånge, säger Maria Höglander, Länstrafikens vd. /.../ Norrtåg AB [det nya tågbolaget] vill skapa konkurrenskraftig tågtrafik och det innebär att en del busslinjer kommer att dras in. Vilka de blir har ännu inte diskuterats, men troligtvis bli det där det finns järnväg."

Det handlar alltså om nya tåglinjer på gammal räls. Jag har för mig att man kunde åka tåg mellan Umeå uch Lycksele när jag flyttade till Umeå i början av 1990-talet. Kanske det är en linje som kommer återuppstå? Samtidigt måste det ju vara tåglinjer med ett visst passagerarunderlag och ska de ersätta bussar måste de också täcka in samma byar/orter som busslinjerna gör idag.

/Jessika

"Länstrafiken vill ta över tåglinjer": http://www.folkbladet.nu/2007/08/10/lanstrafiken-vill-ta-over-taglinjer/ (http://www.folkbladet.nu/2007/08/10/lanstrafiken-vill-ta-over-taglinjer/)
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 augusti 2007, 16:09:08 PM
Jag hoppas på återöppning av Lycksele-Vännäs som jag åkte 1994.
Gärna fler sträckor.
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: Krille skrivet 15 augusti 2007, 21:38:57 PM
Samt upprustning Jörn - Arvidsjaur innan det är alldeles försent.

/K
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: Ersa skrivet 16 augusti 2007, 17:47:35 PM
Smått orealistiska drömmar:

-Rena pendeltåg på sträckan Holmsund - Umeå Ö - Umeå C - Brännland - Vännäsby - Vännäs C
Jag vet att Umeå Ö inte ens börjats byggas ännu, och att det inte finns några bra stationer i Brännland och Holmsund... men annars så!  ;D

-Skulle jag ha obegränsat med pengar (till bl.a värmeslingor) hade jag även satt in spårvagnar a'la Tvärbanan på sträckan Umedalen-Vasaplan-Strömpilen

-En snabbspårväg Vasaplan - Umeå flygplats, samt förortståg Umeå-Ersboda-Sävar vore även en kul grej.
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: Ersa skrivet 16 augusti 2007, 17:49:45 PM
Citat från: Krille skrivet 15 augusti 2007, 21:38:57 PM
Samt upprustning Jörn - Arvidsjaur innan det är alldeles försent.

X2000 på denna sträcka?  ;D
Varför inte X2000 på Inlandsbanan Gällivare-Östersund-Mora-Kristinehamn?  ;)
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: Wolfie skrivet 16 augusti 2007, 17:53:35 PM
Citat från: Verspieder skrivet 16 augusti 2007, 17:49:45 PM
X2000 på denna sträcka?  ;D
Varför inte X2000 på Inlandsbanan Gällivare-Östersund-Mora-Kristinehamn?  ;)

Någon form av hybridvariant av X2 kanske, eller en fint elekrtifierad bana där med?!
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: Ersa skrivet 16 augusti 2007, 18:00:38 PM
Citat från: Wolfie skrivet 16 augusti 2007, 17:53:35 PM
Någon form av hybridvariant av X2 kanske, eller en fint elekrtifierad bana där med?!

Elektrifierat överallt såklart! (I våra drömmar iaf)  ;)
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: S Svensson skrivet 16 augusti 2007, 20:56:39 PM
Lite mera allvarligt så menar troligen LHM inte för at köra tåg utan för att hindra andra aktörer att köra tåg.
Varje länshuvudman vill nämligen ha trafikeringsrätt på "sin" järnväg precis som man vill ha trafikeringsrätt för sina landsvägar och gator.Sedan är det så att med rättighet ochså följer skyldigheter.

Tåg i Bergslagen har ju fått ny vd i form av Lennart Burström och det är möjligt att efterträdaren på diligenstrafiken ,Maria,då ekonomichef,vill  bli ny tågvd.
Märk att det inte finns några förslag på nya järnvägar- Själv vill jag slå en sakför utökad godstrafik på järnväg. Då kanske krävs att LHM ser till så man får godsutbyte på fler järnvägsstationer.
Speciell problematik blir upprustning av järnvägar.Inlandsbana inkl tvärbana till Jörn  och Bollnäs bör rustas uppFrågetecken är om man skall lägga tillbaka rälerna till Sälen.
Behoven är många. Men att LHM går in och stöder terminaler för gods borde göra att trafik  utökas. Problem med renlovering av banvallar är att nya räler är investeringar och beviljas av staten. Nya syllar är underhåll i regel. Staten kontrollerar hela kedjan fråm maln till valsning av räler så man kanske kan leasa ut räler.De blir ofta gamla så tiden (n) i en kalkyl bör bli lång.Kanske kan LHM även bekosta spårbyteståg och hyra ut detta till kommuner och andra.S¨upprustning av spår och trafikökning inte skall ta så förskräckligt lång tid att utföra.
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: Anders Noren skrivet 22 augusti 2007, 17:08:50 PM
Citat från: Verspieder skrivet 16 augusti 2007, 17:47:35 PM
Smått orealistiska drömmar:

-Rena pendeltåg på sträckan Holmsund - Umeå Ö - Umeå C - Brännland - Vännäsby - Vännäs C
Jag vet att Umeå Ö inte ens börjats byggas ännu, och att det inte finns några bra stationer i Brännland och Holmsund... men annars så!  ;D

Med tanke på att sträckan Holmsund-Umeå-Vännäs-Vindeln både till längden och tätorternas befolkning är jämförbar med Uppsala-Tierp (där lokaltågen går varje halvtimme) så är din dröm högst realistisk. Enkelspåret begränsar förstås den möjliga turtätheten men underlaget finns verkligen.

Anders
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: S Svensson skrivet 22 augusti 2007, 23:49:26 PM
Om det finns underlag så går det säkert att sätta in någon regina eller itano,om man  nu vill åk tåg i norrland.
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 augusti 2007, 09:03:04 AM
Citat från: S Svensson skrivet 22 augusti 2007, 23:49:26 PM
Om det finns underlag så går det säkert att sätta in någon regina eller itano,om man  nu vill åk tåg i norrland.

Ja, frånsett att det inte finns vare sig Regina eller Itino över någonstans.
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: S Svensson skrivet 23 augusti 2007, 09:50:18 AM
Om det inte finns någon Regina att köpa så kan man kanske börja med en vanlig X1 från Stockholm.
Det intressanta om tågtrafik är att föredraga är vilken tidsvinst som resenärerna gör. Antalet förväntade resenörer och tidsvinsten läggs in i en cost benefit analys (nyttoanalys). Vill LHM ha tågtrafik så går det säkert bra i sig själv. Men gör en grundlig analys i form av marknadsundersökning.
Västtrafik har order på Regina.Kanske kan man få en eller två om man skyndar sig beställa. hur det är med Itano (Y31 och Y32) vet jag ej. Sist jag hörde var att Itano hade problem varför VT avvaktade beställa. Kanske Itano inte passar för norrländska förhållanden.
Tänk på att en vanlig buss oftast är kostnadseffektiv. Det fordras större mängder resenärer för tågtrafik.
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 augusti 2007, 11:13:01 AM
Citat från: S Svensson skrivet 23 augusti 2007, 09:50:18 AM
Om det inte finns någon Regina att köpa så kan man kanske börja med en vanlig X1 från Stockholm.


Men X1-orna är helt slutkörda och absolut inget som man skall försöka satsa på om man vill vinna resenärer från bussarna. I Stockholm är restiden med pendeltåg ofta så stor att resenärerna accepterar ungefär vad som helst. I övriga bygder i landet är restiden med buss inte så mycket längre att resenärerna godtar en rejäl komfortsänkning.
Skall man köpa nya tåg finns det mycket att välja på på marknaden förutom Regina och Itino. Mycket som är bättre, i varje fall bättre än Itino. Det jag ville peka på är att det inte bara är att skicka några Regina och Itino till Norrland. Man kommer inte ifrån att en järnvägssatsning i Norrland innebär en stor investering även i fordon.
Det ger också en fadd smak i munnen att tänka sig en ny tågsatsning med 15-25 år gamla fordon, även om det möjligtvis kommer att finnas sådana att tillgå om några år.

Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: Ersa skrivet 23 augusti 2007, 11:48:37 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 22 augusti 2007, 17:08:50 PM
Med tanke på att sträckan Holmsund-Umeå-Vännäs-Vindeln både till längden och tätorternas befolkning är jämförbar med Uppsala-Tierp (där lokaltågen går varje halvtimme) så är din dröm högst realistisk. Enkelspåret begränsar förstås den möjliga turtätheten men underlaget finns verkligen.

Jag håller då tummarna för fler eldrivna persontåg. Bygger man bara mötesstationer i t.ex Brännland så borde det ju gå. Frågan är hur vänligt inställda LHM är till sådant.
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 23 augusti 2007, 14:02:28 PM
Citat från: Verspieder skrivet 23 augusti 2007, 11:48:37 AM
Jag håller då tummarna för fler eldrivna persontåg. Bygger man bara mötesstationer i t.ex Brännland så borde det ju gå. Frågan är hur vänligt inställda LHM är till sådant.

Finns redan en mötesstation i Brännland ;)
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: S Svensson skrivet 23 augusti 2007, 20:20:21 PM
Innan man  startar något så bör man ta reda på var folk bor,vart de arbetar,hur pendlas det idag. Enbart att det bor folk utmed järnvägen gör inte att järnvägstransport är att föredraga.När det gäller LHM i AC län vet jag att Maria Höglander har läst ekonomi.Vet även att Martha Hellgren kan en del om transportekonomi. Underlag till resande är nämligen inte att det bor folk på en del orter utan det som motiverar transporter är att folk också måste förflytta sig.Sedan hur ser bostadssituationen ut. Måste folk sprida ut sig. Kanske det blir lättare att fler flyttar till Umeå.
Vad jag menar är att innan man startar något så skall det mesta vara utrett.
Motorvagn tror jag är lätt i sammanhanget.men blir det lågkonjunktur så är det svårt att flytta ett antal järnvägsstationer.De blir kvar,precis som den i Svenstavik. 
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: Anders Noren skrivet 23 augusti 2007, 20:49:44 PM
Citat från: S Svensson skrivet 23 augusti 2007, 20:20:21 PMSedan hur ser bostadssituationen ut. Måste folk sprida ut sig. Kanske det blir lättare att fler flyttar till Umeå.

Umeå är överhettat och i Vännäs och Vindeln finns billiga villor. På kommunnivå är kvadratmeter-priset 45 % resp. 30 % av Umeås. Rätt eller fel rent principiellt tycker jag vi kan lämna därhän men dagens buss från Vindeln tar mellan 60 och 90 minuter - högst oattraktivt - medan tåget torde ta ca 45 minuter. Eniros karttjänst uppskattar bilresan till 48 minuter.

Det var förmodligen inte så "hett" att bo i Örbyhus och jobba i Uppsala heller före 1991...

Anders
Titel: SV: Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland
Skrivet av: S Svensson skrivet 26 augusti 2007, 19:02:30 PM
I så fall tar det 40 min kortare med tåg. 1 person har 100 kr i timman och alltså om det går tåg ör förtjänsten 40 kr. Om 1000 personer gör samma sak så kanske tåget lönar sig.
Är det så att många gör förtjänster om det går tåg så blir det säkert tåg. Men bygg gärna lite mera hyreshus i Videln och Tvärålund. Se till att de arbetar i Umeå. Men hyttfabriken kan ske inte kan svälja alla. HC bussar tillverkades  i Umeå en gång i tiden. Kanske går det att starta tillverkning av HC bussar av modernare slag.
En fabrik för metyleter kanske vore ide att ha i Umeåtrakten.Men kemiska industrier behöver inte ha många anställda.
Alltså gör gärna att det blir fler resenärer. Enbart att folk bor någonstans gör inte att de måste resa.