Någon gång ska ju även jag börja ladda upp lite bussbilder från ett trafikområde som kanske inte alltid är så väldokumenterat. Denna första bildserie tillägnas 4309 samt 4307 som jag tillbringade en kall vinterdag i. Dagen var den andra på året (2 januari 09) så vinter var det.
Förstapasset innebar blåbusskörning. Det var en sådan där dag då termometern visade -10. Ingen höjdare alltså.
En bild från Tyresö Kyrka:
(http://pici.se/pictures/large/aJuGWmmdW.jpg)
En bild från Nyfors:
(http://pici.se/pictures/large/dnUsEkQXa.jpg)
Dagen avslutades med en nynäskörning. Det var en upplevelse för bara någon timma efter att jag tagit bilden kom snöovädret med stort S. Många avåkningar men 4307 klarade utmaningen perfekt.
(http://pici.se/pictures/large/KkmUJVEwx.jpg)
Kanske kommer det någon bild från nattens äventyr imorgon. Trevlig kväll!
Fina bilder :D
Minusgrader och Säffle är väl inte det mest optimala :P
Citat från: yngrot skrivet 25 juli 2009, 21:48:11 PM
Minusgrader och Säffle är väl inte det mest optimala :P
Det tycker jag nog inte är några större problem. Något speciellt du tänker på?
Citat från: yngrot skrivet 25 juli 2009, 21:48:11 PM
Minusgrader och Säffle är väl inte det mest optimala :P
Har ett bra tips som jag kan delge för att få värme i en Säffle. Detta tips har jag fått från verkstaden i Busslink Södertörn. Slå på extra bromsen(Retarder/Thelma). Den har en rund ring med ett X i ringen. Sedan när du får tillfälle bromsa så ofta du kan med den. Typ nerörs backar, och även vi till hållplatser. När man endast trampar på bromspedalen typ 1cm så används bara extra bromsen(Retarder/Thelma) så kommer du få välldigt bra värme i bussen. Men trampar du mera än ca 1cm så använder du även broms backarna/klossarna och förlorar den motorbromsande efekten. Efter som kylvatten går genom VX-Lådan också och då extrabromsen till lådan används så kommer värmen göra det gått i bussen. Säkert så du måste sänka värmen då passagerare kommer fram å klagar på att det är varmt.
Sedan har jag kommit på själv att det finns ofta diselvärmare inbyggt i C90 displayen. Och det kan du kolla om Volvo Säffle bussen har Diesel värmare på ett enkelt sätt. Tryck på Värme eller Klimat på knapparna till C90 Displayen. Där lite dolt finns en knapp som heter Värmare. Den går att starta så den går 120min. Finns på många Volvo Säffle B10M som finns kvar hos Busslink Södertörn.
Sedan tycker jag att Scania Omni serien utan Diesel värmare är riktiga frysboxar att åka runt med.
Citat från: Mange_buss skrivet 25 juli 2009, 20:02:41 PM
Fina bilder :D
Tack! Det är första gången jag lägger ut något alls så det värmer
Citat från: yngrot skrivet 25 juli 2009, 21:48:11 PM
Minusgrader och Säffle är väl inte det mest optimala :P
Personligen ser jag inget negativt med busstypen och minusgraderna. I fallet ovan minns jag att jag svor åt dubbeldörrarna som skapar extra drag igenom hela bussen. Men jag lyckades hålla värmen i bussen. Köregenskaper så saknar jag bussar att jämföra med, jag föredrar B10M före B9S i alla lägen. I vinter körning har jag aldrig kört annat ;)
Citat från: Matte skrivet 26 juli 2009, 12:25:10 PM
Har ett bra tips som jag kan delge för att få värme i en Säffle. Detta tips har jag fått från verkstaden i Busslink Södertörn. Slå på extra bromsen(Retarder/Thelma). Den har en rund ring med ett X i ringen. Sedan när du får tillfälle bromsa så ofta du kan med den. Typ nerörs backar, och även vi till hållplatser. När man endast trampar på bromspedalen typ 1cm så används bara extra bromsen(Retarder/Thelma) så kommer du få välldigt bra värme i bussen. Men trampar du mera än ca 1cm så använder du även broms backarna/klossarna och förlorar den motorbromsande efekten. Efter som kylvatten går genom VX-Lådan också och då extrabromsen till lådan används så kommer värmen göra det gått i bussen. Säkert så du måste sänka värmen då passagerare kommer fram å klagar på att det är varmt.
Sedan har jag kommit på själv att det finns ofta diselvärmare inbyggt i C90 displayen. Och det kan du kolla om Volvo Säffle bussen har Diesel värmare på ett enkelt sätt. Tryck på Värme eller Klimat på knapparna till C90 Displayen. Där lite dolt finns en knapp som heter Värmare. Den går att starta så den går 120min. Finns på många Volvo Säffle B10M som finns kvar hos Busslink Södertörn.
Sedan tycker jag att Scania Omni serien utan Diesel värmare är riktiga frysboxar att åka runt med.
Jag har fått lära mig att man inte ska ha retardern aktiverad på vintern om man inte vill köra av vägen, då retardern kan låsa bakhjulen vid inbromsning.
Citat från: Optimal skrivet 26 juli 2009, 13:14:02 PM
Jag har fått lära mig att man inte ska ha retardern aktiverad på vintern om man inte vill köra av vägen, då retardern kan låsa bakhjulen vid inbromsning.
Det stämmer inte. Det va förr i tiden som det va så. Typ 80-tal. Det sa samma kille på verkstaden som beättade det. Det finns nått som känner av om hjulen får tendens till att låsa bakhjulen.... Jag kör alltid med retarder i på en Volvo B10M. Har bromsat ett antal gånger på glans is itan att bakhjulen låser sig. Har gått hur bra som hellst.
.
Citat från: Matte skrivet 26 juli 2009, 12:25:10 PM
Har ett bra tips som jag kan delge för att få värme i en Säffle. Detta tips har jag fått från verkstaden i Busslink Södertörn. Slå på extra bromsen(Retarder/Thelma). Den har en rund ring med ett X i ringen. Sedan när du får tillfälle bromsa så ofta du kan med den. Typ nerörs backar, och även vi till hållplatser. När man endast trampar på bromspedalen typ 1cm så används bara extra bromsen(Retarder/Thelma) så kommer du få välldigt bra värme i bussen. Men trampar du mera än ca 1cm så använder du även broms backarna/klossarna och förlorar den motorbromsande efekten. Efter som kylvatten går genom VX-Lådan också och då extrabromsen till lådan används så kommer värmen göra det gått i bussen. Säkert så du måste sänka värmen då passagerare kommer fram å klagar på att det är varmt.
Sedan har jag kommit på själv att det finns ofta diselvärmare inbyggt i C90 displayen. Och det kan du kolla om Volvo Säffle bussen har Diesel värmare på ett enkelt sätt. Tryck på Värme eller Klimat på knapparna till C90 Displayen. Där lite dolt finns en knapp som heter Värmare. Den går att starta så den går 120min. Finns på många Volvo Säffle B10M som finns kvar hos Busslink Södertörn.
Sedan tycker jag att Scania Omni serien utan Diesel värmare är riktiga frysboxar att åka runt med.
Thelma bromsen ger ingen överskottsvärme till bussen annat än punkt värme över spolhuset, värmen försvinner ut i fria rummet.
Citat från: Matte skrivet 26 juli 2009, 13:51:20 PM
Det stämmer inte. Det va förr i tiden som det va så. Typ 80-tal. Det sa samma kille på verkstaden som beättade det. Det finns nått som känner av om hjulen får tendens till att låsa bakhjulen.... Jag kör alltid med retarder i på en Volvo B10M. Har bromsat ett antal gånger på glans is itan att bakhjulen låser sig. Har gått hur bra som hellst.
Du skall undvika extra bromsar typ retarder på vintern då du bromsar växellådan och kan få drivaxeln att låsa. Slirindekeringen går in och larmar när du får låsning men det finns ingen elektrisk eller pneumatisk övertrycksventil som begränsar oljetrycket i retardern. Thelma är väl lite vanskligare då man får omedelbar låsning vid oförsiktigt hanterande, denna bromsen bromsar med hjälp av elektriskaspolar som ger en motverkande rotation mot kardanaxeln, även kallad virvelströmsbroms.
Så retarder och Thelma av på isig väg
Citat från: Tomas skrivet 26 juli 2009, 14:25:50 PM
.
Thelma bromsen ger ingen överskottsvärme till bussen annat än punkt värme över spolhuset, värmen försvinner ut i fria rummet.
Du skall undvika extra bromsar typ retarder på vintern då du bromsar växellådan och kan få drivaxeln att låsa. Slirindekeringen går in och larmar när du får låsning men det finns ingen elektrisk eller pneumatisk övertrycksventil som begränsar oljetrycket i retardern. Thelma är väl lite vanskligare då man får omedelbar låsning vid oförsiktigt hanterande, denna bromsen bromsar med hjälp av elektriskaspolar som ger en motverkande rotation mot kardanaxeln, även kallad virvelströmsbroms.
Så retarder och Thelma av på isig väg
Ja detta har jag inte uppleft någon gång. Kanske med Thelma på nån gammal vagn som är skrotad idag. Han kört med extra bromsen i alla år som jag kört buss. Jag började 2001. Den automatiska retarder vi har på alla Scania CN113 fungerar smärtfritt i Södertörn på vintern och går ej att stänga av. Samma med våra Volvo B10M som vi har. Men det är en meckaniker som har bra koll på vad som händer och inte händer som gett det tipsen till oss förare. Speciellt på Volvo B10M skall man ha extra bromsen ilaggd. För på Volvo så finns det nått som kännerav om bakhjulen ska få en tendens att slira och låsa bakaxeln. Jag vet vad som funkar för mig och jag har ännu inte kört fast eller glidit ner i diket på vintern sedan 1a vintern jag körde buss.
Citat från: Matte skrivet 26 juli 2009, 14:48:51 PM
Ja detta har jag inte uppleft någon gång. Kanske med Thelma på nån gammal vagn som är skrotad idag. Han kört med extra bromsen i alla år som jag kört buss. Jag började 2001. Den automatiska retarder vi har på alla Scania CN113 fungerar smärtfritt i Södertörn på vintern och går ej att stänga av. Samma med våra Volvo B10M som vi har. Men det är en meckaniker som har bra koll på vad som händer och inte händer som gett det tipsen till oss förare. Speciellt på Volvo B10M skall man ha extra bromsen ilaggd. För på Volvo så finns det nått som kännerav om bakhjulen ska få en tendens att slira och låsa bakaxeln. Jag vet vad som funkar för mig och jag har ännu inte kört fast eller glidit ner i diket på vintern sedan 1a vintern jag körde buss.
Man ska inte lita förmycket på mekaniker. Det har jag lärt mig från bla Hornsberg och Söderort. Söderorts Cn113 är retardern urkopplad sen flera år tillbaka, det spelar ingen roll hur man stället brytaren för retardern, den är bortkopplad. Det är även så på vissa av Södertörns CN113CLB/ALB i 52xx och 69xx serien. Alla maxci har denna retarder bortkopplad.
Citat från: Matte skrivet 26 juli 2009, 14:48:51 PM
Ja detta har jag inte uppleft någon gång. Kanske med Thelma på nån gammal vagn som är skrotad idag. Han kört med extra bromsen i alla år som jag kört buss. Jag började 2001. Den automatiska retarder vi har på alla Scania CN113 fungerar smärtfritt i Södertörn på vintern och går ej att stänga av. Samma med våra Volvo B10M som vi har. Men det är en meckaniker som har bra koll på vad som händer och inte händer som gett det tipsen till oss förare. Speciellt på Volvo B10M skall man ha extra bromsen ilaggd. För på Volvo så finns det nått som kännerav om bakhjulen ska få en tendens att slira och låsa bakaxeln. Jag vet vad som funkar för mig och jag har ännu inte kört fast eller glidit ner i diket på vintern sedan 1a vintern jag körde buss.
Volvo B10M av 2002 års modell (Swebus 5503) har jag fått toklåsning på drivaxeln vid bromsning i blixthalka, bussen vek sig ordentligt vid inbromsning mot hpl Långsjöstrand i Nacka. Det var bara att släppa bromsen, låta bussen räta ut sig och strunta i att stanna just där.
Utan retarder bromsas bussen jämnt på alla tre axlar, medans hjälpbromsen bara bromsar drivaxeln. Jag slår i alla fall av hjälpbroms på ledvagnar i halkigt väder. Kort- och boggivagnar är lättare att hantera med hjälpbroms i halka, de viker sig i alla fall inte.
Citat från: Karsten skrivet 25 juli 2009, 22:20:27 PM
Det tycker jag nog inte är några större problem. Något speciellt du tänker på?
Säffle har tyvärr lite sämmre värme även om de blve lite bättre med tiden. Men de vi hade på 70talet var riktigt kalla sen jämför jag med Wiima som vi fick på 80talet och de har mycket bättre värme de är ju byggda i Finland och där gör de bättre värmesystem än Säffle..
Sen angående retarder så visst får man bättre värme när den är på och har bussen ABS brukar inte det vara så stora problem i halkan
Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2009, 21:13:29 PM
Säffle har tyvärr lite sämmre värme även om de blve lite bättre med tiden. Men de vi hade på 70talet var riktigt kalla sen jämför jag med Wiima som vi fick på 80talet och de har mycket bättre värme de är ju byggda i Finland och där gör de bättre värmesystem än Säffle..
Sen angående retarder så visst får man bättre värme när den är på och har bussen ABS brukar inte det vara så stora problem i halkan
Nej, problemen uppenbarar sig nästan bara på ledvagnar som viker sig om mittaxeln låser sig. Angående värme så var 80-talets Volvo säffle grymt varma och sköna på vintern, det mest positiva man får höra av gamla rävar från Hornsberg när man för bussarna på tal var just att värmen var så bra. Däremot var de ledvagnar som levererades 1990-1991 till SL Buss dåliga med värmen, medans dagens Säffle i trafik är helt okej. Allt beror förstås vad man jämför med, och det här är ju mina egna iakttagelser i SL-området både som resenär och förare(de senaste 5 åren).
4309 är inte det en gammal Göteborgare? De var väl dessa man blev sjösjuk av inredningen som gungade så fint ;D, många skruvar glömdes nog på fabrik ;D.
Citat från: Tomas skrivet 27 juli 2009, 02:36:57 AM
4309 är inte det en gammal Göteborgare? De var väl dessa man blev sjösjuk av inredningen som gungade så fint ;D, många skruvar glömdes nog på fabrik ;D.
Jo visst är den det, 4304-4310 tillhörde Tyresö tills för några veckor sedan. Inredningen vet jag inte om det var så illa. Däremot hade några (4305 och 4308) väldigt hårda stötdämpare så vissa dagar var det som att åka parkbänk nedför en slalombacke. Det är sånt som gör bussar personliga.