Så här ser den ut:
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/20090724/Bild0717.jpg)
Jag fick inte bilden att fungera direkt. Antagligen tillåter inte blogspot direktlänkning. Syns inte bilden så prova följande länk
http://1.bp.blogspot.com/_o7Vg-NSPSOM/Smr94_mFL7I/AAAAAAAAAPo/nmqui37G7d4/s1600/Bild0717.jpg
Vilken buss är det som utrustats med denna apparat? Med tanke på hur kunderna fungerar på Coop Forum med en sådan apparat så är jag tveksam till om det inte kommer att ta för lång tid. Men om kontanthanteringen stoppas är det förstås ett nödvändigt ont.
Ingen bilder funker hos emg. kanskje det ikke virker over "kjølen" ::) ??? :P
Bildlänken var inget vidare.
Äntligen!
Jag tror inte Svemicke tar illa upp om jag ger plats för bilden på min hemsida. Nu skall den förhoppningsvis synas även i stora världen utanför Borås.
(http://www.savenfjord.nu/bild0717.jpg)
knut hur hinner du med?
CitatSwebusExpress
ConcordiaBus Norge
Avløser:
FlybussEkspressen/Nor-Way Bussekspress
Norgesbuss avd Drøbak
Schau's Buss
Gardermoen Minibuss & Crewtransport
Dessa apparater (eller liknande) har funnits i Västerås en tid. Omdömena är positiva då det går snabbare att hantera kort utrustade med chip än att fumla med mynt, sedlar, växla och dylikt.
Dock har de en fördel där uppe. Det är betydligt dyrare att lösa enkelbiljett på bussen, än att fixa det hela innan man går ombord. Västtrafik borde filura på ett liknande system.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2009, 18:13:55 PM
Jag tror inte Svemicke tar illa upp om jag ger plats för bilden på min hemsida. Nu skall den förhoppningsvis synas även i stora världen utanför Borås.
(http://www.savenfjord.nu/bild0717.jpg)
Jag har uppdaterat bildlänken nu. Tack ändå för hjälpen, Staffan!
Det är fler och fler bussar som fått den här läsaren installerad såg jag idag. Vagn 054, 075 och 056 bland annat.
Citat från: Croonhielm skrivet 25 juli 2009, 22:23:51 PM
Dock har de en fördel där uppe. Det är betydligt dyrare att lösa enkelbiljett på bussen, än att fixa det hela innan man går ombord. Västtrafik borde filura på ett liknande system.
Varför?
Citat från: Svemicke skrivet 26 juli 2009, 03:12:56 AM
Varför?
Helt enkelt för att fler ska välja att lösa biljetten innan man kliver ombord. Det ökar punktligheten och minskar stressen för förarna.
Synd att man inte har den möjligheten här. :(
Skulle vara underbart att kunna betala med kort på bussen.
Men hur lång tid tar det att göra ett kortköp ombord? Har de kommit på någon snabblösning a la Cashkortet eller är det ett konventionellt kortköp (~30 sekunder, dvs. rena döden för tidtabellen)?
Varför inte en krona i straffavgift för varje extra sekund ett köp tar jämfört med visering av förköpt färdbevis...?
Anders
Citat från: Croonhielm skrivet 26 juli 2009, 09:49:58 AM
Helt enkelt för att fler ska välja att lösa biljetten innan man kliver ombord. Det ökar punktligheten och minskar stressen för förarna.
Och hur gör man med alla resenärer som inte har mobiltelefon, inte kan svenska språket etc och inte varken förstår eller har möjligheten att köpa eller tolka informationen om att det inte går att köpa kontant?
Exempel: Du kommer från utlandet och landar på Säve flygplats. Du går ut till busshållplatsen för linje 36. Du kan inte betala kontant, det finns ingen information på hållplatsen på x antal olika språk som säger att du inte kan betala kontant. Du kan inte köpa biljett på flygplatsen. Du har ingen mobiltelefon.
Problemet: Du kan inte köpa biljett på flygplatsens kiosk, du kan inte köpa biljett på bussen. Du får ingen information om att det inte går heller. Nu säger kanske resenären "Jag betalar på nästa buss", men det går ju inte att betala på nästa buss heller. ;-)
Ska förarna på de berörda linjerna mellan Säve flygplats och centrala Göteborg låta resenären åka med gratis då denne inte kan betala och inte har fått information om att det inte går att betala kontant? Eller ska man låta resenären stå kvar strandsatt?
Där har du ett exempel på hur snett det slår med att man inte kan betala på bussen. Det är inte KUNDvänligt.
Citat från: ch skrivet 26 juli 2009, 20:28:52 PM
Och hur gör man med alla resenärer som inte har mobiltelefon, inte kan svenska språket etc och inte varken förstår eller har möjligheten att köpa eller tolka informationen om att det inte går att köpa kontant?
Exempel: Du kommer från utlandet och landar på Säve flygplats. Du går ut till busshållplatsen för linje 36. Du kan inte betala kontant, det finns ingen information på hållplatsen på x antal olika språk som säger att du inte kan betala kontant. Du kan inte köpa biljett på flygplatsen. Du har ingen mobiltelefon.
Problemet: Du kan inte köpa biljett på flygplatsens kiosk, du kan inte köpa biljett på bussen. Du får ingen information om att det inte går heller. Nu säger kanske resenären "Jag betalar på nästa buss", men det går ju inte att betala på nästa buss heller. ;-)
Ska förarna på de berörda linjerna mellan Säve flygplats och centrala Göteborg låta resenären åka med gratis då denne inte kan betala och inte har fått information om att det inte går att betala kontant? Eller ska man låta resenären stå kvar strandsatt?
Där har du ett exempel på hur snett det slår med att man inte kan betala på bussen. Det är inte KUNDvänligt.
Med dagens samhälle så är kassor ombord på bussen inte FÖRARvänligt.
Nu vet jag inte hur det är i andra län och kommuner men här i U-a står iaf infon på svenska och engelska.
Hur hade du tänkt det ch?? Ska vi sätta upp stora anslagstavlor med info på varenda språk i världen?? det blir några stycken.
Tror inte något annat land i världen bryr sig om att sätta upp info på svenska bara för att vi inte kan det språket i det landet. Kanske finland då??
Kan dom inte Engelska eller Svenska så blir det relativt svårt för dom att kunna betala på bussen också. Hur ska jag kunna förklara att det kostar si och så mycket??
Om du skulle få för dig att säga: Men då kan ju du hjälpa han/hon genom att ta rätt betalning ur han/hon's plånbok.
Det är bara glömma. Jag rör aldrig nån annans plånbok eller mobil pga risken finns att nån anmäler mig för det. Plus att den chauffören kanske inte är den hederligaste och "råkar" ta för mycket.
Skulle vi svenskar komma till USA tex och fråga varför är inte all info på svenska för?? Skulle vi bli utskrattade och få svaret: Vem fan bryr sig om er. Lär er engelska eller åk härifrån.
Engelska och självklart det språk i landet där man är tycker jag räcker att infon står i.
Självklart ska man vara så KUNDvänlig som det bara går men man måste dra gränsen nånstans.
Är kassor i bussen en säkerhetsrisk för förarna så ska dom självklart bort.
Det tycker jag gäller på alla företag som hanterar kontanter.
Jag undviker kontanter så mycket det bara går. Betalar endast med kort.
Oj nu blev det långt här men detta är nåt jag brinner för då dagens samhälle ser ut som det gör.
Citat från: ch skrivet 26 juli 2009, 20:28:52 PM
Och hur gör man med alla resenärer som inte har mobiltelefon, inte kan svenska språket etc och inte varken förstår eller har möjligheten att köpa eller tolka informationen om att det inte går att köpa kontant?
Exempel: Du kommer från utlandet och landar på Säve flygplats. Du går ut till busshållplatsen för linje 36. Du kan inte betala kontant, det finns ingen information på hållplatsen på x antal olika språk som säger att du inte kan betala kontant. Du kan inte köpa biljett på flygplatsen. Du har ingen mobiltelefon.
Problemet: Du kan inte köpa biljett på flygplatsens kiosk, du kan inte köpa biljett på bussen. Du får ingen information om att det inte går heller. Nu säger kanske resenären "Jag betalar på nästa buss", men det går ju inte att betala på nästa buss heller. ;-)
Ska förarna på de berörda linjerna mellan Säve flygplats och centrala Göteborg låta resenären åka med gratis då denne inte kan betala och inte har fått information om att det inte går att betala kontant? Eller ska man låta resenären stå kvar strandsatt?
Där har du ett exempel på hur snett det slår med att man inte kan betala på bussen. Det är inte KUNDvänligt.
Jag är beredd att hålla med dem som hävdar att servicen blir sämre om man inte kan köpa biljett på bussen. Kollektivtrafiken har alltid inneburit att man mkan köpa biljett direkt av föraren. Varför skall man försämra servicen 2009? Rånrisk? Det finns väl andra metoder att koma till bukt med detta på?
Citat från: Svemicke skrivet 26 juli 2009, 22:32:54 PMDet finns väl andra metoder att koma till bukt med detta på?
Självklart! Men dessa är brutalt mycket dyrare och inget som varken bussföretag eller länshuvudmän kan fixa!
Ett steg på vägen kan ju vara att rösta på ett visst parti som för närvarande ligger utanför riksdagen... ::)
Citat från: Svemicke skrivet 26 juli 2009, 03:11:29 AM
Jag har uppdaterat bildlänken nu. Tack ändå för hjälpen, Staffan!
Det är fler och fler bussar som fått den här läsaren installerad såg jag idag. Vagn 054, 075 och 056 bland annat.
Finns även i 244 249 men den sitter i vägen för alla som skall lägga sina kort på maskinen förortsbussar 240-254 260-264 har inte den blå kortläsaren där fram vid föraren utan alla skall lägga på förarmaskinen ...
Men för att slippa pengahantering på bussen skulle man ju införa som det var i Gbg innan Västtrafik tog bort det dvs det var billigare att förköpa kort på kiosker än på bussen. Om det gjordes så då slipper vi ju säkert 99% av all försäljning och bussarna kan hålla tiden bättre . Även internetladdning via banken borde ju funka det har ju gått ladda mobiltelefon länge på det viset men Västtrafik har tydligen missat detta ??? Man skulle ju exvis kunna ta 900sek på bussen för flerkommunkort och förköp 850sek var köps kort då tror ni?? Om alla ATG ombud får göra detta så finns det ju nära för de allra flesta...
Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2009, 22:51:34 PM
Men för att slippa pengahantering på bussen skulle man ju införa som det var i Gbg innan Västtrafik tog bort det dvs det var billigare att förköpa kort på kiosker än på bussen. Om det gjordes så då slipper vi ju säkert 99% av all försäljning och bussarna kan hålla tiden bättre . Även internetladdning via banken borde ju funka det har ju gått ladda mobiltelefon länge på det viset men Västtrafik har tydligen missat detta ??? Man skulle ju exvis kunna ta 900sek på bussen för flerkommunkort och förköp 850sek var köps kort då tror ni?? Om alla ATG ombud får göra detta så finns det ju nära för de allra flesta...
Laddning via Inernet skall enligt Västtrafiks hemsida bli möjligt under hösten för dem som har registrerat sina kort.
Större möjligheter att förköpa biljetter och laddningar skulle naturligtvis minska kontanthanteringen ombord men inte så mycket som 99 procent. Det är bara att titta på tågen Borås-Göteborg. Trots att det kostar 50 kronor mer att köpa biljetten ombord är det många som väljer detta. De ids inte gå in till biljettförsäljningen eller använda automaten.
(Kanske nån admin/moderator kan bryta ut debatten kring kontantbetalning i egen tråd?)
Problemet är att snart kommer man endast kunna köpa Västtrafiks plastkort som har 100 kronor pant. Det vill säga att en "sällan-resenären" ska först få tag på ett kort och betala dyrt för det, för att åka typ nån resa. Sen måste han ta sig till ett VT-ombud för att panta tillbaka det om han vill ha tillbaka sina 100 kronor va?
Synd om turister som måste isåfall pröjsa kanske 200 kronor för att få tag på ett 100-kort och sen måste leta upp en VT-butik på avresedagen för att panta kortet, men inte kunna ta sig därifrån kollektivt.
Som sagt, det är inte KUNDvänligt. Och nånstans verkar man ha glömt att det faktiskt är kunden man lever på.
Citat från: ch skrivet 26 juli 2009, 23:52:42 PM
(Kanske nån admin/moderator kan bryta ut debatten kring kontantbetalning i egen tråd?)
Problemet är att snart kommer man endast kunna köpa Västtrafiks plastkort som har 100 kronor pant. Det vill säga att en "sällan-resenären" ska först få tag på ett kort och betala dyrt för det, för att åka typ nån resa. Sen måste han ta sig till ett VT-ombud för att panta tillbaka det om han vill ha tillbaka sina 100 kronor va?
Synd om turister som måste isåfall pröjsa kanske 200 kronor för att få tag på ett 100-kort och sen måste leta upp en VT-butik på avresedagen för att panta kortet, men inte kunna ta sig därifrån kollektivt.
Som sagt, det är inte KUNDvänligt. Och nånstans verkar man ha glömt att det faktiskt är kunden man lever på.
Ja det kan jag hålla med om inte är kundvänligt. Det måste ju gå att köpa enkelbiljetter, dock inte på bussen.
Från att kört i bakåtsträvande Umeå där alla bussar är konstant försenade av en majoritet enkelbiljetter köpta ombord då trafikhuvudmannen inte vet hur de ska lösa problemet, är det jätteskönt att köra hos "motsatsen" nämligen Swebus Express. Ungefär så här ser taxan Uppsala-Stockholm (och omvänt) ut idag, med reservation för felaktigt minne hos undertecknad:
Enkelbiljett ombord på bussen: 85 kr (i höstas hela 110 kr). Samma summa kontant som med bankkort.
Enkelbiljett förköpt via telefon/ombud: c:a 65 kr (varierar)
Enkelbiljett köpt via internet: c:a 55 kr (varierar)
En resa med förköpt klippkort köpt hos ombud: 39 kr (390 kr för 10 resor)
Nattaxan är dubbel för alla "svarta" enkelbiljetter ovan, utom för klippkortet som fortfarande är 39 kr/resa. :D
Citat från: Björn Ax skrivet 27 juli 2009, 00:15:38 AM
Ja det kan jag hålla med om inte är kundvänligt. Det måste ju gå att köpa enkelbiljetter, dock inte på bussen.
Problemet är ju att om man inte kan köpa dem på bussen så var skall man köpa dem. Det går ju inte att sätta upp vare sig automater eller bemannade försäljningställen på alla hållplatser som finns. Inom Västtrafik måste det ju handla om många tusen hållplatser och SMS biljetter funkar väl inte för den som inte har svenskt mobilabonnemang/svenskt kontantkort. Det inträffar ofta butiksrån men inte stoppar man kontantbetalning för det. Varför är butiksanställa inte lika viktiga för arbetsmiljöverket som bussförarna. Butiker installerar i stället cashguard. Varför kan inte detta installeras även på bussarna?
Vi som ofta åker buss har ju Värdekort men problemet är ju dom som mycket sällan använder kollektivtrafiken.
Citat från: Anders Noren skrivet 26 juli 2009, 17:42:05 PM
Men hur lång tid tar det att göra ett kortköp ombord? Har de kommit på någon snabblösning a la Cashkortet eller är det ett konventionellt kortköp (~30 sekunder, dvs. rena döden för tidtabellen)?
Varför inte en krona i straffavgift för varje extra sekund ett köp tar jämfört med visering av förköpt färdbevis...?
Anders
Enlligt kortföretagen och bankerna, får du inte ta extra avgift för att betala med kort.
Betalar du extra på pizzerian/affären hemma när du betalar med kort, ska du skriva till den bank som delat ut dosan. då får du tillbaka din femma... Observera att detta gäller även småbelopp.
Citat från: Wetjo skrivet 27 juli 2009, 04:45:37 AM
Enlligt kortföretagen och bankerna, får du inte ta extra avgift för att betala med kort.
Betalar du extra på pizzerian/affären hemma när du betalar med kort, ska du skriva till den bank som delat ut dosan. då får du tillbaka din femma... Observera att detta gäller även småbelopp.
Du har rätt, men det går alldeles utmärkt att ha olika taxor för den som vill betala på bussen respektive den som betalar innan man kliver på bussen. En del kommer att välja att betala på bussen ändå, men man klarar en del av "problemet".
Citat från: Jonas1968 skrivet 27 juli 2009, 03:14:13 AM
Problemet är ju att om man inte kan köpa dem på bussen så var skall man köpa dem. Det går ju inte att sätta upp vare sig automater eller bemannade försäljningställen på alla hållplatser som finns. Inom Västtrafik måste det ju handla om många tusen hållplatser och SMS biljetter funkar väl inte för den som inte har svenskt mobilabonnemang/svenskt kontantkort. Det inträffar ofta butiksrån men inte stoppar man kontantbetalning för det. Varför är butiksanställa inte lika viktiga för arbetsmiljöverket som bussförarna. Butiker installerar i stället cashguard. Varför kan inte detta installeras även på bussarna?
Vi som ofta åker buss har ju Värdekort men problemet är ju dom som mycket sällan använder kollektivtrafiken.
Självklart är butiksanställda lika viktiga som alla andra. Finns ju exempel på vissa butiker som inte tar kontanter längre utan bara kort.
Om det gick att installera cashguard i en buss så skulle jag vara helt för det. Men problemet med det systemet är att det tar så mycket plats. Vart skulle man sätta deponeringsskåpet? Sen skulle man vara tvungen att hyra in väktare som tömmer dessa skåp varje dag.
Visst kommer det bli så att vissa hpl inte kommer ha någon automat. Men "turisten" åker ju dit först. Kan man ju upplysa han/hon då han/hon köper biljett dit att den personen måste köpa en biljett till då han/hon inte kan göra det dit den ska.
Citat från: ch skrivet 26 juli 2009, 23:52:42 PM
Problemet är att snart kommer man endast kunna köpa Västtrafiks plastkort som har 100 kronor pant. Det vill säga att en "sällan-resenären" ska först få tag på ett kort och betala dyrt för det, för att åka typ nån resa. Sen måste han ta sig till ett VT-ombud för att panta tillbaka det om han vill ha tillbaka sina 100 kronor va?
Synd om turister som måste isåfall pröjsa kanske 200 kronor för att få tag på ett 100-kort och sen måste leta upp en VT-butik på avresedagen för att panta kortet, men inte kunna ta sig därifrån kollektivt.
Den här tråden handlar ju egentligen om automater som kan läsa bankkort. Sådana liksom SMS-biljetter blir alltså ett alternativ till att betala kontant.
Jag tillhör fortfarande de konservativa som betalar småbelopp med kontanter. Men jag har märkt att jag blivit alltmer av ett unikum. Allt fler betalar med kort i dag även när det gäller småbelopp som 25 kronor. Och kommer de in på ett ställe som inte tar emot kort så blir de helt ställda och har inte ens tio kronor i kontanter på sig.
Sedan är det bara att konstatera att Arbetsmiljöverket har beslutat att kontanthantering skall tas bort på bussarna. Det hjälper inte att protestera här mot deras beslut.
Citat från: Björn Ax skrivet 27 juli 2009, 00:15:38 AM
Ja det kan jag hålla med om inte är kundvänligt. Det måste ju gå att köpa enkelbiljetter, dock inte på bussen.
Jag kan inte förstå varför man i många städer krampaktigt ska hålla kvar vid billiga enkelbiljetter ombord på bussen, speciellt när SL visat att de kunnat ha 100% betalfritt (inte ens bankkort) på alla 1900 st bussar i hela länet i flera år nu. Inte ens ute i skogarna i Roslagen och Södertörn där det är flera mil mellan kioskerna och affärerna är det några problem då alla resenärer vant sig och äger en remsa som de köpt i god tid.
Varför är det så såna oerhörda problem med samma sak i t.ex Uppsala och Umeå tätorter? Beror det på att dessa städer låst sig fast vid ett långsamt "modernt" biljettsystem som är uppbyggt på principen ombordbetalning? Eller beror det på att folk vant sig vid att de inte ska behöva planera sin resa ett dugg? Att allt tidsplanerande och växling av 500-lappar är upp till "någon annan" dvs trafikföretaget?
Hur svårt är det att få upp bussbiljettautomater egentligen? I Uppsala tycker jag mig se dem lite varstans. Visst kan sådana inte placeras på varenda liten hållplats i städerna, men väl på de största resmålen i centrum. Då kan man ju lätt köpa en extra förköpt biljett innan man åker hem, som kan klippas/stämplas av föraren när man ska in till stan igen dagen efter?
Kontanta enkelbiljetter kan finnas kvar på bussen, men de ska enbart vara i minst dubbel vuxentaxa. C:a 50 kr för en kontant ombordbiljett samt 40 kr för en ombordbiljett köpt med kort är helt okej, medan en förköpt enkelresa kan kosta 20 kr för vuxen och 10 kr för barn.
Ja men du Verspieder de här enkla lösningar som du och förespråkar har ju inte länsbolagen kommit på själva.. Så då blir det som det blir lösningar som inte gör det ett dugg snabbare att åka .. :P Tänk om de som bestämmer skulle få köra buss minst ett halvår innan de får bestämma något då kanske det skulle se annorlunda ut.. För i dagsläget känns det som de knappt vet hur en buss ser ut...
Citat från: Verspieder skrivet 27 juli 2009, 10:31:07 AM
Jag kan inte förstå varför man i många städer krampaktigt ska hålla kvar vid billiga enkelbiljetter ombord på bussen, speciellt när SL visat att de kunnat ha 100% betalfritt (inte ens bankkort) på alla 1900 st bussar i hela länet i flera år nu. Inte ens ute i skogarna i Roslagen och Södertörn där det är flera mil mellan kioskerna och affärerna är det några problem då alla resenärer vant sig och äger en remsa som de köpt i god tid.
Varför är det så såna oerhörda problem med samma sak i t.ex Uppsala och Umeå tätorter? Beror det på att dessa städer låst sig fast vid ett långsamt "modernt" biljettsystem som är uppbyggt på principen ombordbetalning? Eller beror det på att folk vant sig vid att de inte ska behöva planera sin resa ett dugg? Att allt tidsplanerande och växling av 500-lappar är upp till "någon annan" dvs trafikföretaget?
Hur svårt är det att få upp bussbiljettautomater egentligen? I Uppsala tycker jag mig se dem lite varstans. Visst kan sådana inte placeras på varenda liten hållplats i städerna, men väl på de största resmålen i centrum. Då kan man ju lätt köpa en extra förköpt biljett innan man åker hem, som kan klippas/stämplas av föraren när man ska in till stan igen dagen efter?
Kontanta enkelbiljetter kan finnas kvar på bussen, men de ska enbart vara i minst dubbel vuxentaxa. C:a 50 kr för en kontant ombordbiljett samt 40 kr för en ombordbiljett köpt med kort är helt okej, medan en förköpt enkelresa kan kosta 20 kr för vuxen och 10 kr för barn.
Ja jag vet faktiskt inte varför man har låst in sig i det tänkandet. Tror mest på att det är vana från resenärerna + turister då.
Här i uppsala finns det just nu 50+ biljettautomater spridda runt om och mer är på gång vad jag har hört.
Det var ett skäl företagen hade för att överklaga kontantstoppet i uppsala, att dom inte skulle ha tid att sätta upp tillräckligt många automater.
Nu har dom iaf till 1 januari på sig.
Dock tycker jag att bankkort är en tjänst som bussbolagen borde kunna ha ombord bussarna.
Att ta ännu mera för en enkelbiljett ombord bussen är inte bra. Det leder endast till ännu större växelkassa då många resenärer betalar kontant även fast det kostar mycket.
Nej bort med kassorna helt och inför betalkortsautomater i alla bussar.
Citat från: Verspieder skrivet 27 juli 2009, 10:31:07 AM
Hur svårt är det att få upp bussbiljettautomater egentligen? I Uppsala tycker jag mig se dem lite varstans. Visst kan sådana inte placeras på varenda liten hållplats i städerna, men väl på de största resmålen i centrum. Då kan man ju lätt köpa en extra förköpt biljett innan man åker hem, som kan klippas/stämplas av föraren när man ska in till stan igen dagen efter?
Om det vore så väl att man kunde förköpa biljett i automaterna som kunde stämplas av chauffören. I allafall i Örebro där jag bor så måste biljetter köpta i biljettautomaterna användas inom 3 timmar från köptillfället. Skall kontanternas avskaffas vore det bättre att placera biljettautomaterna ombord så som man gjort på spårvagnarna i Göteborg. Då kan alla använda dem oavsett vilken hållplats man kliver på vid.
Citat från: ch skrivet 26 juli 2009, 23:52:42 PM
Problemet är att snart kommer man endast kunna köpa Västtrafiks plastkort som har 100 kronor pant. Det vill säga att en "sällan-resenären" ska först få tag på ett kort och betala dyrt för det, för att åka typ nån resa. Sen måste han ta sig till ett VT-ombud för att panta tillbaka det om han vill ha tillbaka sina 100 kronor va?
Synd om turister som måste isåfall pröjsa kanske 200 kronor för att få tag på ett 100-kort och sen måste leta upp en VT-butik på avresedagen för att panta kortet, men inte kunna ta sig därifrån kollektivt.
Pant och laddat värde har fungerat i många år nu i London trots att exakt det du nu nämner var något man hörde som skräckscenario när det var på väg att införas där så har det i praktiken inte upplevts som något större problem. Visst, det gnälls lite ibland men det mesta har gått att lösa så att det har blivit riktigt smidigt. Det handlar mer om att ha tillräckligt många ställen som säljer korten och tillräckligt många ställen där man kan lämna tillbaka dessa. Ställen där man kan lämna tillbaka behöver faktiskt inte vara fler än kundtjänst på NET plus flygplatser och färjeterminaler.
Västtrafik kommer naturligtvis att med tiden komma med laddningsterminaler där man laddar värde och korttidsladdning på korten och automater där man kan stoppa in 200 kr och få ut ett kort laddat med 100 kr. Plus laddning av kort över Internet. Det kan ta lite tid men det finns ingen anledning att tro att det inte skulle lösas med tiden. Detta är standardlösningar för kortsystem i dagens läge.
Dessutom köper just turister i väldigt stor omfattning "fastpris"-biljetter av något slag. I Västsverige blir det korttidsladdningarna som inte kräver att man betalar pant.
Problemet med Säve som nämnts tidigare kvarstår men det är en väldigt märkligt specialfall som jag tror det vore betydligt bättre att lösa på annat sätt än att börja med biljettförsäljning på bussarna igen. Får man föreslå något så enkelt som en biljettautomat? En för Flygbussarna och en för Västtrafik eller kanske en kombinerad? Västtrafiks enkelbiljett och kanske också Regionen Runt 1 dygn och Göteborg Kommun 1 dygn. Betalning med mynt eller kontokort. Vore inte helt fel om servicedisken på flygplatsen kunde sälja detta heller.
Citat från: Jonas1968 skrivet 27 juli 2009, 12:45:04 PM
Om det vore så väl att man kunde förköpa biljett i automaterna som kunde stämplas av chauffören. I allafall i Örebro där jag bor så måste biljetter köpta i biljettautomaterna användas inom 3 timmar från köptillfället. Skall kontanternas avskaffas vore det bättre att placera biljettautomaterna ombord så som man gjort på spårvagnarna i Göteborg. Då kan alla använda dem oavsett vilken hållplats man kliver på vid.
Vad är det för konstigt system??
Har i uppsala har du 30 dagar på dig att åka på din förköpta biljett från automaterna.
Vi river bara av ett hörn och skriver ut en kupong-biljett åt resenären.
Citat från: RoTe skrivet 26 juli 2009, 22:42:58 PM
Självklart! Men dessa är brutalt mycket dyrare och inget som varken bussföretag eller länshuvudmän kan fixa!
Ett steg på vägen kan ju vara att rösta på ett visst parti som för närvarande ligger utanför riksdagen... ::)
Piratpartiet är nog inte intresserade av det. :P
Citat från: Anders Noren skrivet 26 juli 2009, 17:42:05 PM
Men hur lång tid tar det att göra ett kortköp ombord? Har de kommit på någon snabblösning a la Cashkortet eller är det ett konventionellt kortköp (~30 sekunder, dvs. rena döden för tidtabellen)?
Varför inte en krona i straffavgift för varje extra sekund ett köp tar jämfört med visering av förköpt färdbevis...?
Anders
Någon som vet hur det är med hastigheten?
Anders
Citat från: Anders Noren skrivet 28 juli 2009, 09:57:25 AM
Någon som vet hur det är med hastigheten?
Hastigheten i Umeå var rent bedrövlig vid betalning med bankkort. Det gick inte ett dugg snabbare än att betala kontant, snarare långsammare. Så att bussarnas hållplatsstopp skulle minska efter kontantstoppet var ju en trevlig dröm för huvudmannen, men att det bara var en orealistisk vision hade bussförarna redan räknat ut flera månader innan.
Citat från: Verspieder skrivet 28 juli 2009, 10:30:27 AM
Hastigheten i Umeå var rent bedrövlig vid betalning med bankkort. Det gick inte ett dugg snabbare än att betala kontant, snarare långsammare. Så att bussarnas hållplatsstopp skulle minska efter kontantstoppet var ju en trevlig dröm för huvudmannen, men att det bara var en orealistisk vision hade bussförarna redan räknat ut flera månader innan.
På Ica brukar man dra sitt kort och slå sin kod och ett par sekunder senare är köpet klart men där är ju terminalerna anslutna via fast bredband. Kan nog anta att det tar betydligt länge tid på en buss om uppkopplingen sker via en långsamm mobillinje. Man kan ju dock fråga sig om inte kan låta automaten lagra beloppet och sedan överföra vid ett senare tillfälle. Detta är nog helt nödvändigt om kortbetalning skall kunna införas på regionbussar. Ingen mobiloperatör kan ju garantera täckning överallt. Speciellt inte uppe i norrland. Att kolla om det finns täckning på kontot kan ju inte vara nödvändigt när man köper en bussbiljett för 20 spänn.
Citat från: Jonas1968 skrivet 29 juli 2009, 00:25:27 AM
På Ica brukar man dra sitt kort och slå sin kod och ett par sekunder senare är köpet klart men där är ju terminalerna anslutna via fast bredband. Kan nog anta att det tar betydligt länge tid på en buss om uppkopplingen sker via en långsamm mobillinje. Man kan ju dock fråga sig om inte kan låta automaten lagra beloppet och sedan överföra vid ett senare tillfälle. Detta är nog helt nödvändigt om kortbetalning skall kunna införas på regionbussar. Ingen mobiloperatör kan ju garantera täckning överallt. Speciellt inte uppe i norrland. Att kolla om det finns täckning på kontot kan ju inte vara nödvändigt när man köper en bussbiljett för 20 spänn.
En kompis till mig, som tidigare kört taxi i Stockholm, sa att de hade terminaler där som drog beloppet direkt. När dessa sedan lästes av så kopplade de upp sig mot bankerna och drog pengarna då.
Citat från: Svemicke skrivet 29 juli 2009, 12:17:43 PM
En kompis till mig, som tidigare kört taxi i Stockholm, sa att de hade terminaler där som drog beloppet direkt. När dessa sedan lästes av så kopplade de upp sig mot bankerna och drog pengarna då.
Fördel: Det går fort för kunden.
Nackdel: Pengarna dras inte vid köptillfället, sen när det ska dras så kanske kortet är spärrat eller kontot saknar täckning.
Det absolut bästa är givetvis att dra pengarna direkt.
en fundering kring bankkortsapparaten vad heter den någon som vet när värmlandstrafik ska skaffa denna apparat
Citat från: ch skrivet 29 juli 2009, 15:34:05 PM
Fördel: Det går fort för kunden.
Nackdel: Pengarna dras inte vid köptillfället, sen när det ska dras så kanske kortet är spärrat eller kontot saknar täckning.
Det absolut bästa är givetvis att dra pengarna direkt.
Om man ligger uppkopplad med fast bredband är det givetvis bäst att dra pengarna direkt men fast bredband kan man ju inte installera ombord på ett rullande fordon. Ett system som stannar så fort apparaten saknar mobiltäckning kan ju inte fungera i regiontrafik uppe i Norrland. Där uppe finns det ju platser där det inte ens finns täckning för samtal, änn mindre bredband. Skulle det saknas täckning för ett 20-50 kronors biljettköp så dras väl pengarna ändå från kundens konto vid nästa avlöning och aktuella spärrlistor över spärrade kort kan ju laddas ner till kortautomaten regelbundet då det finns täckning. Det blir väl problem endast om kortet spärrats typ mindre än någon timma innann köpet beroende på hur ofta spärrlistorna uppdateras.
Om biljettköpen tar längre tid så drabbar ju det inte bara kunderna utan även bussbolaget som kanske måste sättas in flera fordon (med tillhörande förare) för att klara den trafik som länstrafiksbolaget beställt. Då är nog några 20 kronorsbiljetter med spärrade kort kaffepengar i jämförelse.
Var det inte någonstans i Tyskland där dom gjorde ett test med att betala med Mobilen.Man la Mobilen över en kortläsare, typ som vi har idag till dom kontaktlösa korten, och priset på biljetten debiterades mobilkontot.Ev kunde man ladda simkortet med olika typer av biljetter. Någon som känner till mer om detta som i mina ögon löser många problem.
Pär
Citat från: ch skrivet 29 juli 2009, 15:34:05 PM
Fördel: Det går fort för kunden.
Nackdel: Pengarna dras inte vid köptillfället, sen när det ska dras så kanske kortet är spärrat eller kontot saknar täckning.
Det absolut bästa är givetvis att dra pengarna direkt.
Det är knappast ett problem med tanke på de små summorna. Jämför parkeringsautomater där du kan pröjsa med kort, dessa kollar inte online och du behöver inte knappa kod, man har inga stora problem där. Spärrlista laddas ner i automaten en gång per dygn, du kan alltså använda ett stulet kort under ett dygn att åka buss eller parkera, inget stort problem.
Är bussarna onlineuppkollade? Så de går att betala med tex Maestro och Electron kort?
Eller funkar de bara med visa/mastercard etc.
Om det är så, vart lagras data om köpet. Känns riskabelt, skulle aldrig betala med ett kort i en läsare på en buss tror jag.
Citat från: jocke skrivet 29 augusti 2009, 00:46:53 AM
Är bussarna onlineuppkollade? Så de går att betala med tex Maestro och Electron kort?
Eller funkar de bara med visa/mastercard etc.
Om det är så, vart lagras data om köpet. Känns riskabelt, skulle aldrig betala med ett kort i en läsare på en buss tror jag.
Om apparaten saknar täckning för uppkoppling så lagras nog köpet på ett minneschip i kortläsaren tills dess att bussen får täckning och kan överföra köpet till banken. Datan krypteras nog i apparaten och när den överförs så om man tänker på skimmning eller att obehöriga skall komma åt informationen så är det nog betydligt större risk i en vanlig bankomat som sitter ute på stan åtkomlig dygnet runt för den som vill montera skimmningsutrustning.
Dock vore det mycket olyckligt om Maestro och elektronkort inte kan användas, speciellt i ett läge där det inte går att betala kontant. Även den som är under 18 måste ju kunna åka buss.
Bussarna är inte onlineuppkopplade, dvs inga Maesto/Electron-kort tas emot och när du betalar med kortet på bussen (i Västerbotten) så dras inte pengarna direkt, utan när bussen kommit till garaget och kopplat upp sig. Fungerar på samma sätt hos tex SJ.
Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 13:31:07 PM
Bussarna är inte onlineuppkopplade, dvs inga Maesto/Electron-kort tas emot och när du betalar med kortet på bussen (i Västerbotten) så dras inte pengarna direkt, utan när bussen kommit till garaget och kopplat upp sig. Fungerar på samma sätt hos tex SJ.
Samma som Flygbussarna kör med i Göteborg och Stockholm då alltså. Men bara för att spä på spekulationerna ytterligare funderar jag om det kan vara så att Västtrafik försöker sig på med fristående 3G-uppkopplade terminaler av den typ som brukar bli väldigt vanlig på pizzerior m m. Då är det plötsligt online och Maestro/Electron blir möjliga.
Det jag har sett av sådana maskiner hittills är dock att det är lite dåligt med möjligheter till kassaintegration för att automatiskt föra över belopp till terminalen och "OK" eller "nekat" tillbaka igen och det kan vara ett argument mot att det skulle röra sig om sådana maskiner.
Har jobbat på en pizzeria och vi tog emot alla kort utom Amex då en onlineterminal går över det fasta telenätet, fast en för det mobila nätet vore ju inte så svår att installera.