(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1857267_Sc_LK380EB4X2_OmniExpress_Z.jpg?t=1248449102)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1859752_Sc_LK340IB4X2_OmniExpress_K.jpg?t=1248449176)
//Niclas
OmniExpressen verkar vara en bra buss om t.o.m. finländarna köper sådana före egenproducerat!
Citat från: Verspieder skrivet 24 juli 2009, 20:43:44 PM
OmniExpressen verkar vara en bra buss om t.o.m. finländarna köper sådana före egenproducerat!
Och var byggs den då? Finland kanske.
Lahden Autokori Oy i Lathi bygger OmniExpress
Citat från: Verspieder skrivet 24 juli 2009, 20:43:44 PM
OmniExpressen verkar vara en bra buss om t.o.m. finländarna köper sådana före egenproducerat!
Den
är egenproducerad för finländarna
Om jag har förtstått det hela rätt så har Scania i samarbete med Lahti tagit fram denna modell.
//Niclas
Citat från: M skrivet 24 juli 2009, 21:22:11 PM
Och var byggs den då? Finland kanske.
Det var kanske kul! :P
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 juli 2009, 00:51:09 AM
Om jag har förtstått det hela rätt så har Scania i samarbete med Lahti tagit fram denna modell.
Aha, så Scalan var ingen engångsgrej. Där ser man. :) Jag trodde att OmniExpressen byggdes i Sverige eller Polen.
Citat från: Verspieder skrivet 25 juli 2009, 00:56:30 AM
Det var kanske kul! :P
Aha, så Scalan var ingen engångsgrej. Där ser man. :) Jag trodde att OmniExpressen byggdes i Sverige eller Polen.
Om det vore så kul att Scania byggde bussar i Sverige. Men det har dom inte gjort på flera år. Busschassina byggs ihop i Södertälje i alla fall.
//Niclas
Vad är egentligen åsikterna om OmniExpress - jag åkte för första gången med en från Buss i väst från Västervik för någon vecka sedan. Jag fick uppfattningen att den var en ganska knarrande och småskramlande historia även om den var ganska bekväm i övrigt. Inte riktigt i klass med hur liknande långfärdsbetonade bussar typ Volvo 9700 och Setra GT-HD kan fås att fungera med lite tanke. Har man bara misslyckats med enstaka exemplar eller någon form av installationer i den - eller finns det en märkbar skillnad?
Citat från: Jens skrivet 25 juli 2009, 13:52:47 PM
Vad är egentligen åsikterna om OmniExpress - jag åkte för första gången med en från Buss i väst från Västervik för någon vecka sedan. Jag fick uppfattningen att den var en ganska knarrande och småskramlande historia även om den var ganska bekväm i övrigt. Inte riktigt i klass med hur liknande långfärdsbetonade bussar typ Volvo 9700 och Setra GT-HD kan fås att fungera med lite tanke. Har man bara misslyckats med enstaka exemplar eller någon form av installationer i den - eller finns det en märkbar skillnad?
Även jag är nyfiken. Ni som kört den får gärna berätta. Jag har bara hört någon enstaka förare säga att den är helt i klass med en Irizar, men då kunde han inte jämföra med Volvo då han sällan körde sådana.
När Buss i Väst just börjat köra OmniExpress (alltså i augusti förra året) pratade jag med en förare och han var mycket nöjd med bussen. Han jämförde då med de Scania Vest Contrast som han tidigare körde på den linjen.
En nackdel med den bussen är att gången är väldigt trång och förarplatsen även den trång... enligt förare jag talat med så var de från början väldig sega dörrar och lite annat elektronikstrul
Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2009, 00:00:13 AM
En nackdel med den bussen är att gången är väldigt trång och förarplatsen även den trång... enligt förare jag talat med så var de från början väldig sega dörrar och lite annat elektronikstrul
jag är 193 och sitter bra både vi förarplats och vid passagerar stolarna. ( kanske var en rymligare variant)
Citat från: Optimal skrivet 26 juli 2009, 00:08:07 AM
jag är 193 och sitter bra både vi förarplats och vid passagerar stolarna. ( kanske var en rymligare variant)
Alla bussar byggda i norden brukar ha väl tilltagna förarplatser jämfört med bussar byggda söder om Östersjön, och har de inte "automatiskt" gott om utrymme brukar det vara oerhört enkelt att speca lite extra svängrum vid beställningen.
Den Ommniexpress till V-L som visades i Gbg på mässan var oerhört trång på förarplatsen där fick knappt jag plats som är ca 178cm..
Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2009, 00:00:13 AM
En nackdel med den bussen är att gången är väldigt trång och förarplatsen även den trång... enligt förare jag talat med så var de från början väldig sega dörrar och lite annat elektronikstrul
Vilka bussar har inte strul med dörrar och elektronik??
Våra ny MAN har dörrstrul nästan hela tiden. Swebus gamla nya volvosar 6739 - 6747 hade mycket dörrstrul i början.
Så fort man öppnar dörrarna på våra MAN så börjar det tjuta så in i hel****. Verkstads killarna kopplar bort ljudet för att dom vet väl inte vad som är felet.
gamla bussar krånglar inte med dörrar.. ;D men det hade ju inte heller dagen hel#### system som torterar föraren med massa tjut och andra problem
Citat från: yngrot skrivet 27 juli 2009, 07:25:26 AM
gamla bussar krånglar inte med dörrar.. ;D men det hade ju inte heller dagen hel#### system som torterar föraren med massa tjut och andra problem
Tja jag har hellre lite tjut och problem med dörrarna än är tvungen att köra gamla bussar. :P
Citat från: Björn Ax skrivet 27 juli 2009, 08:09:48 AM
Tja jag har hellre lite tjut och problem med dörrarna än är tvungen att köra gamla bussar. :P
Jag väljer istället den äldre problemfria vagnen hellre än den nya krånglande som inte kan lämna hållplatsen pga "systemfel".
Klart vi tar en äldre om vi får välja men tyvärr godkänner inte länshuvudmannen dessa bussar :P
Citat från: yngrot skrivet 27 juli 2009, 10:48:45 AM
Klart vi tar en äldre om vi får välja men tyvärr godkänner inte länshuvudmannen dessa bussar :P
"Vafalls? Kan du framföra bussen mjukt längs hela linjen utan ett enda datorproblem? Nej, det går inte! Det måste vara fel ålder på bussen. Eller kanske fel färg? Jaja, detta blir det vite på hur som helst!";)
;) Den var bra
Citat från: Verspieder skrivet 27 juli 2009, 10:34:53 AM
Jag väljer istället den äldre problemfria vagnen hellre än den nya krånglande som inte kan lämna hållplatsen pga "systemfel".
Nu vet jag inte hur långt tillbaka i tiden ni pratar om. Men våra äldsta bussar som är i trafik blir man 3 cm kortare varje körning känns det som. Vid varenda gupp trycks ryggen ihop litegranna.
Gamla vagnar kan ha fel dom med. :P
Det är tur att alla inte tycker lika. Jag h*t*r gamla bussar. Dom ser så.. Gamla ut. :P
Slitna och rostiga och omoderna. Usch och fy. :P
Citat från: Björn Ax skrivet 27 juli 2009, 15:15:17 PM
Det är tur att alla inte tycker lika. Jag h*t*r gamla bussar. Dom ser så.. Gamla ut. :P
Slitna och rostiga och omoderna. Usch och fy. :P
Du skulle nog inte gilla att köra veteranbussar då...
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 juli 2009, 15:41:14 PM
Du skulle nog inte gilla att köra veteranbussar då...
Nej det kommer jag nog aldrig vilja göra. :D
Dom bussar som finns idag kommer nog aldrig bli veteranbussar. Dom alla har gått sönder innan dom hinner bli det. :P
Citat från: Björn Ax skrivet 27 juli 2009, 15:15:17 PM
Nu vet jag inte hur långt tillbaka i tiden ni pratar om. Men våra äldsta bussar som är i trafik blir man 3 cm kortare varje körning känns det som. Vid varenda gupp trycks ryggen ihop litegranna.
Men det kanske inte är välskötta Säffle eller Scania som är era äldsta bussar? Umeås äldsta stadsbussar på Polarbuss och Veolias tid var starka behagliga "limousiner" med rikligt benutrymme och bra fjädring pga normalgolv. De "nya" bestod av datorstyrda lågentrésaker av plast som saknade fjädring och som man därför fick ont i ryggen av att köra.
På Swebus Express klagar de nu 8 år gamla Carrus Starvagnarna inte på något, utan kämpar på uppför E4:ans uppförsbackarna trots att de börjar bli svaga efter ett par hundra tusen mil på mätaren. De flera år yngre Neoplanarna däremot felvarnar lite då och då över nån skum diagnostik och hoppar fram som en stor kanin om man inte gasar jätteförsiktigt vid dragläge från stillastående.
Alla har vi olika erfarenheter. ;)
Citat från: Verspieder skrivet 27 juli 2009, 23:47:32 PM
Men det kanske inte är välskötta Säffle eller Scania som är era äldsta bussar? Umeås äldsta stadsbussar på Polarbuss och Veolias tid var starka behagliga "limousiner" med rikligt benutrymme och bra fjädring pga normalgolv. De "nya" bestod av datorstyrda lågentrésaker av plast som saknade fjädring och som man därför fick ont i ryggen av att köra.
På Swebus Express klagar de nu 8 år gamla Carrus Starvagnarna inte på något, utan kämpar på uppför E4:ans uppförsbackarna trots att de börjar bli svaga efter ett par hundra tusen mil på mätaren. De flera år yngre Neoplanarna däremot felvarnar lite då och då över nån skum diagnostik och hoppar fram som en stor kanin om man inte gasar jätteförsiktigt vid dragläge från stillastående.
Alla har vi olika erfarenheter. ;)
Ja precis. Man har ju inte kört allt som finns så allt vet man inte. :)
Våra biogas bussar är bedrövliga i backar. Kör man över 10km/h uppför en backe så har man tur.
Dom nyaste MAN är helt okej. Dom ökar farten i backar. Samma sak med Scaniorna.
Jag har nu kört Skelleftebuss båda Omniexpress under ett års tid dom har nu rullat ca. 10500 mil var och jag trivs mycket bra med bussarna visst är dom lite trånga i mittgången men det skulle visst ökas ed ca. 6 cm på dom som kommer framöver enlige en försäljare angående förarplatsen så tycker jag den är mycket rymlig med mina 186 cm finns det inga problem men vi har tagit bort förargrinden på bussarna det var en bökig version så utan den är det mycket bra utrymme ,
Utan förargrind blir väl kallt på vintern?? Grinden skyddar ju en del mot kalldrag och så är det ju en bra plats för biljettbord exvis..
Det blir inte så kallt har kört bussarna i temp på -30 det som kan vara när det blir under -25 är att det skulle behövas lite varmare defroster enligt värmeanläggningen släpper den max igenom 75grader angående biljett hanteringen så sitter allt som tillhör biljettmaskinen på hyllan ovanför radion där hänger vi myntväxlaren också
Har du möjlighet att ordna bild på er förarplats??
Björn
Det tjutet som blir när du öppnar bakdörren på MAN är för att informera föraren
att bakdörr är öppen Tyskt säkerhetstänkande
Finns även på Trendliner halvturistare
/Lennart
Citat från: Björn Ax skrivet 28 juli 2009, 00:40:04 AM
Våra biogas bussar är bedrövliga i backar. Kör man över 10km/h uppför en backe så har man tur.
Vilket märke är det på dessa "äldsta" bussar?
Citat från: Verspieder skrivet 31 juli 2009, 17:44:38 PM
Vilket märke är det på dessa "äldsta" bussar?
Är Neoplan 4016 G från åren 1996-1999 och kan bara hålla med om att dessa bussar inte är några raketer även om vissa går bättre än andra. Passar på och lägger ut ett par bilder från hemsidan:
(http://oskara.se/bilder/GUB-bilder/100/GUB_144_090102.jpg)
(http://oskara.se/bilder/GUB-bilder/100/GUB_149_060307.jpg)
(http://oskara.se/bilder/GUB-bilder/100/GUB_171_060218.jpg)
(http://oskara.se/bilder/GUB-bilder/100/GUB_180_060817.jpg)
Citat från: Oskar A skrivet 31 juli 2009, 20:44:28 PM
Är Neoplan 4016 G från åren 1996-1999
Jaha ja! Nu kanske jag ska vara tona ner mina ärliga åsikter om detta märke sedan jag flyttat till Neoplanälskarstaden... Eller inte: Om man har såna här fordon som de äldsta i vagnparken förstår jag helt att man ogillar "gamla bussar". :P
Citat från: groenis skrivet 31 juli 2009, 06:16:40 AM
Björn
Det tjutet som blir när du öppnar bakdörren på MAN är för att informera föraren
att bakdörr är öppen Tyskt säkerhetstänkande
Finns även på Trendliner halvturistare
/Lennart
nedå. När man öppnar dörren och inget fel uppkommer så är det helt tyst. Men så fort bussen tror att det är nåt fel så börjar det tjuta.
Citat från: Verspieder skrivet 31 juli 2009, 21:15:15 PM
Jaha ja! Nu kanske jag ska vara tona ner mina ärliga åsikter om detta märke sedan jag flyttat till Neoplanälskarstaden... Eller inte: Om man har såna här fordon som de äldsta i vagnparken förstår jag helt att man ogillar "gamla bussar". :P
He he. Har kört andra äldre bussar också i modell Volvo och scanior och kan inte säga att jag gillade dom så mycket bättre.
Men neoplanarna är nog dom sämsta bussar jag kört.
Björn
nu skrev jag om de nya linjevagnarna från Neoplan
inte veteranerna som du kör ;D
/Lennart