Något jag funderat på när man snurrat på ratten är hur inventarienummer på bussarna kommer till. Att Swebus har en kronologisk ordning där nylevererade bussar får det högsta tillåtna numret känns simpelt. Självklart med många undantag då man tagit över bussar och nu nyligen när man närmade sig 7XXX serien som är helgat område.
Hur gör Busslink? Ibland kan man se två identiska bussar med två helt olika nummer med hundratals siffror och serier emellan. Hur avgörs vilken buss som ska ha vilket nummer inom Busslink?
Hur gör andra bolag? Ok sista frågan vart lite väl mycket "beskriv allt" men det måste vara stora skillnader i landet. Hur gör de stora entreprenörerna kanske är en mer enkelt besvarad fråga.
Hos små bolag finns det oftast två olika rutiner.
1: Att ge första bussen nummer 1, och sedan vidare uppåt. Allt blandas här med allt, och den enda ordningen som finns är i vilken ordning som bussen skrevs över på firman. Ett nummer återanvänds i princip aldrig.
Exempel: Jämtlandsbuss, KR Trafik.
2: Att ha vissa bestämda låga nummer (1-99) som ofta hör ihop med en kommunikationsradio. Här återanvänds alla nummer så fort radion flyttas till den nya bussen som ersätter den gamla.
Exempel: Busspoolen i Västerbotten, (Abramssons Buss, Vilhelmina Taxi m.fl.)
Det finns säkert fler rutiner som jag kommer på senare. Får återkomma då.
Hos Busslink skapade man ett nummersystem under storhetstiden, dvs då Busslink bildades genom hopslagningen av Näckrosbuss och SL-buss.
Man fick då ett antal trafikområden, i bl.a. Storstockholm, Södermanland, Örebro-län, Östergötland och senare även i Jönköping.
Man delade nu upp nummerserierna på olika trafikområden och garage, samt även tätorts och förortsbussar. Inom SL-området fick dock alla bussar behålla sina nummer i detta läge, eftersom detta annars skulle medfört stora omnummreringar. Detta medförde att Busslink under en tid hadde flera bussar med samma nummer, fast på olika platser i landet.
När nya bussar köptes så plockade de in i de olika nummer serierna, trotts att bussarna var i stort sätt lika, kanske bara olika färg.
När senare Busslink började tappa stora delar av sin trafik ute i landet, så blev ju en hel del bussar över, som då flyttades till SL-området. Dessa bussar fick då oftast behålla sina nummer, medan vissa bussar fick nya nummer, då dessa annars kolliderat med andra bussar med samma nummer i området.
Man kan nog säga att Busslinks fina nummersystem, havererade då man tappade så mycket trafik, men man har tydligen fortsatt att numrera nya bussar efter systemet. Även ny trafik i Sundsvallsområdet fick en egen serie.
Det kan bli intressant att se vad som händer då Busslink startar upp ny trafik i Göteborgsområdet.
Då vi pratar fordonsnumrering, så ska vi också nämna dubbelnumrering. detta förekommer i omfattning, dels inom Västtrafikområdet, där alla fordon har Västtrafiks femsiffriga radionumer och företagens egna nummer. Orusttrafiken har dock anmanat dessa nummer som sina egna, varför denann typ av nummer finns på företagets fordon på andra håll i landet också.
Även i Östergötland dubbelnumreras. Här är det Ötraf-radionummer, som ska sitta med svarta siffror på fordonet, medan företagets eget nummer har annan färg. Ötraf-nummren är uppdelade efter entreprenör och typ av fordon. Vissa entreprenörer väljer att här ha samma slutsiffror som på det företagsegna numret.
Detta är inte på något vis en komplett uppräkning i ämnet, jag kan t.o.m. minnas fel, men om någon vill komplettera eller rätta, så är jag mycket tacksam för detta.
/Leif D (ikväll i Nordhausen)
Citat från: Leif D skrivet 25 juli 2009, 21:31:56 PM
Då vi pratar fordonsnumrering, så ska vi också nämna dubbelnumrering. detta förekommer i omfattning, dels inom Västtrafikområdet, där alla fordon har Västtrafiks femsiffriga radionumer och företagens egna nummer. Orusttrafiken har dock anmanat dessa nummer som sina egna, varför denann typ av nummer finns på företagets fordon på andra håll i landet också.
Nej, Orusttrafikens femsiffriga nummer är Nettbuss nummer. För Orusttrafiken börjar dessa med en 5-ställig 7-a. Alltså 398 blir 70398, 28 blir 70028.
Eftersom varje entreprenör har rätt till sina egna nummerserier uppstår naturligtvis ett antal dubletter. Förekommer detta verkligen inte mellan Swebus och Busslink i SL-området? I Skåne har dock länstrafiken gått in och tilldelat nummerserier varför risken för dubletter eliminerats.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2009, 21:40:35 PM
Eftersom varje entreprenör har rätt till sina egna nummerserier uppstår naturligtvis ett antal dubletter. Förekommer detta verkligen inte mellan Swebus och Busslink i SL-området?
Det stämmer. I SL-land förekommer och har förekommit ett antal dubletter mellan olika entreprenörers fordon.
Citat från: Cero skrivet 25 juli 2009, 22:01:17 PM
Det stämmer. I SL-land förekommer och har förekommit ett antal dubletter mellan olika entreprenörers fordon.
Jag kanske ska förtydliga lite.....
Det jag skrev om dubbletter i SL-området, avsåg alltså dubbletter på Busslinks egna fordon alltså, inte mot andra enreprenörer. (exempel, ett antal MaxCi som ursprungligne kom frön östergötland, fick då de kom till Västerhaninge (eller däromkring) nya nummer i 71XX-serien, ursprungligen 65XX).
Wasatrafik (Dalarna/Gästrikland/Hälsingland/mfl)
På den "gamla goda" tiden var numreringen på Wasatrafik numera tyvärr uppköpt av Swebus (blev ju sen bara skit?) enligt följande:
Första siffran visade vilken typ av buss det var 1= linjevagn 2=halvturist osv
Andra siffran indikerade tillverkningsår 8=1988 9= 1989 0= 1990 osv Vissa mer än tio år gamla fick man hålla reda på manuellt att den var gammal...
Tredje och fjärde siffran var bara löpnummer. Varje års först uttagna buss fick nr 01 osv.
Dom var alltid fyrsiffriga och logiska i numreringen.
Ex: 1658 = linjevagn årsmod -86 löpnr 58 (sent uttagen det året)
Citat från: Verspieder skrivet 24 juli 2009, 20:25:58 PM
Det finns säkert fler rutiner som jag kommer på senare. Får återkomma då.
3: Polarbuss i Umeå hade endast invnr mellan 1-99 på sina vagnar, och återanvände numren regelbundet. Ingen logik inom serien dock utan de gavs ett lagom ledigt nummer när de köptes in. Inga bussar blev omnumrerade under sin livstid vad jag vet.
4: Skelleftebuss har länge kört med tre serier, 0xx, 1xx och 2xx beroende på om det är tätortsbussar, förortsbussar eller landsbygds- och turistbussar. Det har här hänt att bussar i fått ett helt nytt invnr inom företaget då de flyttats från stadstrafik till förortstrafik, t.ex EHN096 som ändrades från 49 till 109.
Citat från: UglyJazz skrivet 25 juli 2009, 22:44:27 PM
Wasatrafik (Dalarna/Gästrikland/Hälsingland/mfl)
På den "gamla goda" tiden var numreringen på Wasatrafik numera tyvärr uppköpt av Swebus (blev ju sen bara skit?) enligt följande:
Första siffran visade vilken typ av buss det var 1= linjevagn 2=halvturist osv
Andra siffran indikerade tillverkningsår 8=1988 9= 1989 0= 1990 osv Vissa mer än tio år gamla fick man hålla reda på manuellt att den var gammal...
Tredje och fjärde siffran var bara löpnummer. Varje års först uttagna buss fick nr 01 osv.
Dom var alltid fyrsiffriga och logiska i numreringen.
Ex: 1658 = linjevagn årsmod -86 löpnr 58 (sent uttagen det året)
Wasatrafik 8013 var väl en Volvo B10M/Aabenraa (Åbenrå för er som läser Abenra)? Hur stämmer ovan nämnda teori in här? Numrerades dessa om helt efter Swebus förvärv? 0991 och 0992 vill jag minnas är samma bussar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2009, 21:40:35 PM
I Skåne har dock länstrafiken gått in och tilldelat nummerserier varför risken för dubletter eliminerats.
Vill Du utveckla detta för det hade jag ingen aning om. Är det inte bussbolagen själv som bestämmer detta i Skåne? Veolia 2354 är ju av samma serie som 2336 och så vidare och dessa rullar i Västra Götaland.
Tack för svaren! Busslink har alltid förundrat mig när det kommer till numreringen och som Leif säger, det blir kul å se vilka nummer som dyker upp i Göteborg.
Citat från: Svemicke skrivet 26 juli 2009, 03:24:59 AM
Vill Du utveckla detta för det hade jag ingen aning om. Är det inte bussbolagen själv som bestämmer detta i Skåne? Veolia 2354 är ju av samma serie som 2336 och så vidare och dessa rullar i Västra Götaland.
Jag tror att bussbolagen själva bestämmer och gör som dom tycker. Det finns väl ingen myndighet som kräver att dessa nummer ska finnas i överhuvudtaget? Finns det bolag som inte använder nummer alls? Annars finns ju registeringsnummret vilket är unikt dessutom. SL/SS:s nummer var ju samma som de sista 4 (?) siffrorna på registeringsskylten (av den gamla sorten).
Citat från: Svemicke skrivet 26 juli 2009, 03:24:59 AM
Vill Du utveckla detta för det hade jag ingen aning om. Är det inte bussbolagen själv som bestämmer detta i Skåne? Veolia 2354 är ju av samma serie som 2336 och så vidare och dessa rullar i Västra Götaland.
Jag tar tillbaka. Det är bussbolagen som bestämmer själva även där.
Helt och hållet har det inte fortsatt. Vi har ju flera bussar i 7xxx-serien och det var ju Jönköpings trafikområde som hade 7xxx.
Sedan började detta sk. Numreringssystem redan vid Näckrosbuss bildande då man slog ihop SLT och T-Buss
Citat från: Verspieder skrivet 26 juli 2009, 00:53:36 AM
3: Polarbuss i Umeå hade endast invnr mellan 1-99 på sina vagnar, och återanvände numren regelbundet. Ingen logik inom serien dock utan de gavs ett lagom ledigt nummer när de köptes in. Inga bussar blev omnumrerade under sin livstid vad jag vet.
4: Skelleftebuss har länge kört med tre serier, 0xx, 1xx och 2xx beroende på om det är tätortsbussar, förortsbussar eller landsbygds- och turistbussar. Det har här hänt att bussar i fått ett helt nytt invnr inom företaget då de flyttats från stadstrafik till förortstrafik, t.ex EHN096 som ändrades från 49 till 109.
Byberg & Nordin har en blandning av dessa. Man har dock bara haft numrering sedan runt 2000 när man köpte Werner Westins i Docksta och därmed fick flera bussar. En numrering för fullstora bussar gällde länge för 1-26, och sedan minibussar 27-33.
Ju mer företaget växte efter 2005 valde man att sätta minibussarna på 31 och uppåt. Fler bussar rullade in i företaget och serierna växte ihop. För att ha någon slags avskillnad mellan fullstora och minibussar antog man, efter köpet av Anna Norbergs det system som gäller idag d.v.s. fullstora bussar på 1-59, färdtjänstbussar på 60-69 och minibussar på 70 och uppåt.
Det lär väl räcka några år i alla fall :)
Citat från: Thomas Bergstam skrivet 26 juli 2009, 08:02:22 AM
Jag tror att bussbolagen själva bestämmer och gör som dom tycker. Det finns väl ingen myndighet som kräver att dessa nummer ska finnas i överhuvudtaget? Finns det bolag som inte använder nummer alls? Annars finns ju registeringsnummret vilket är unikt dessutom. SL/SS:s nummer var ju samma som de sista 4 (?) siffrorna på registeringsskylten (av den gamla sorten).
Så gör Hallgrens. De använder sig av registreringsnumren.
Citat från: Verspieder skrivet 26 juli 2009, 00:53:36 AM
3: Polarbuss i Umeå hade endast invnr mellan 1-99 på sina vagnar, och återanvände numren regelbundet. Ingen logik inom serien dock utan de gavs ett lagom ledigt nummer när de köptes in. Inga bussar blev omnumrerade under sin livstid vad jag vet.
Jo, gamla Polarbuss 96, 97, 98 och 99 (Scania CN113 -91) numrerades om till 38, 39, 40 och 41 då de byggdes om till etanoldrift från diesel. Detta troligtvis för att passa in med de nya etanolbussar man samtidigt köpte in (31-37).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2009, 21:40:35 PM
Nej, Orusttrafikens femsiffriga nummer är Nettbuss nummer. För Orusttrafiken börjar dessa med en 5-ställig 7-a. Alltså 398 blir 70398, 28 blir 70028.
Eftersom varje entreprenör har rätt till sina egna nummerserier uppstår naturligtvis ett antal dubletter. Förekommer detta verkligen inte mellan Swebus och Busslink i SL-området? I Skåne har dock länstrafiken gått in och tilldelat nummerserier varför risken för dubletter eliminerats.
Jag kan ju ha fel, men jag har för mig att jag sett 70XXX som radionummer på Orusttrafikens bussar i Västtrafikområdet långt innan Netbuss hade nåt med saken att göra! - rätta mig gärna dock...
Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2009, 12:46:57 PM
Helt och hållet har det inte fortsatt. Vi har ju flera bussar i 7xxx-serien och det var ju Jönköpings trafikområde som hade 7xxx.
Sedan började detta sk. Numreringssystem redan vid Näckrosbuss bildande då man slog ihop SLT och T-Buss
Ja, vi har ju även flera bussar i 3XXX-serier numer, nåt som inte alls borde tillhöra SL-land heller...
Citat från: virtual1 skrivet 26 juli 2009, 15:59:39 PM
Jag kan ju ha fel, men jag har för mig att jag sett 70XXX som radionummer på Orusttrafikens bussar i Västtrafikområdet långt innan Netbuss hade nåt med saken att göra! - rätta mig gärna dock...
Jag du har fett fel, detta förekom inte före Nettbuss intåg i firman.
Nej det känns Örebro län för mig..
Gotlandsbuss verkar inte ha någon som helst logik i sina numreringar. Varken karossnummer, ägare eller regnr verkar ha någon betydelse. Man har helt enkelt petat ner alla bussar i en tombola och snurrat runt i en rasandes fart för att sedan ta upp en buss, numrera den och lägga den åt sidan... ;D
Är det någon som vet hur dem numrerar? Det kan ju inte vara respektive utav de ingående 1½ dussin bussföretag som är medlemmar som bestämmer...
Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2009, 16:45:29 PM
Jag du har fett fel, detta förekom inte före Nettbuss intåg i firman.
Det som däremot förekom var att Orusttrafiken i Ulricehamn märkte upp sina bussar med bara radionumret. 405 blev 44405. På motsvarande sätt märker Borås Lokaltrafik sina bussar med radionummer 25 048 t ex men i dagligt tal blir det bara 48.
70xxx på Orusttrafiken har inget med radionumret att göra dock.
Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2009, 16:45:29 PM
Jag du har fett fel, detta förekom inte före Nettbuss intåg i firman.
OK, då var det bara det att man var först i Västtrafikområdet att omnumrera.
Citat från: virtual1 skrivet 26 juli 2009, 20:48:12 PM
OK, då var det bara det att man var först i Västtrafikområdet att omnumrera.
Inte det heller. Orusttrafiken har numrerat om alla sina bussar, även de som körs i Värmland och Östergötland. Det kanske inte har trängt igenom på alla fordon ännu, men jag såg i alla fall 70686 bland annat i Norrköping för två veckor sedan.
Detta är ju ytterigare ett bevis på att det inte är radionumren som står på bussarna. Som synes har denna buss särskilt radionummer.
(http://www.savenfjord.nu/orust_70686.JPG)
Citat från: bussgrabben skrivet 26 juli 2009, 14:36:46 PM
Jo, gamla Polarbuss 96, 97, 98 och 99 (Scania CN113 -91) numrerades om till 38, 39, 40 och 41 då de byggdes om till etanoldrift från diesel. Detta troligtvis för att passa in med de nya etanolbussar man samtidigt köpte in (31-37).
Det stämmer! :)
Men logiken saknas på andra sätt. T.ex fick de sex jämngamla CN113-etanolledvagnarna 1997 två skilda serier trots att alla köptes in samtidigt: 43, 44, 45 samt 51, 52, 53.
Nej, någon riktig logik har inte jag heller kunnat finna i Polarbuss numreringar.
Citat från: Verspieder skrivet 26 juli 2009, 22:09:46 PM
Det stämmer! :)
Men logiken saknas på andra sätt. T.ex fick de sex jämngamla CN113-etanolledvagnarna 1997 två skilda serier trots att alla köptes in samtidigt: 43, 44, 45 samt 51, 52, 53.
Bussarna 42 t o m 59 fick nummer i leveransordning skulle jag vilja påstå! Det skiljde ganska precis ett år i ålder mellan 43-45 och 51-53.
/GL
Borås Lokaltrafik hade egna numerserier före länsbolagstiden.. eller rättare sagt innan Stornotiden (komradion) Servicelinjebussar hade 700 serien förortsvagnar 500 serien.. stadsbussar upp till 257 var det väl ? Sen blev det radionummer som invnr för att slippa dubbla nummer B-L har fler nummer att tillgå än vad Buss i Väst har för de återanvänder samma nummer se bara på Kjellgrens nyaste bussar har nummer 45 006 45009 högsta nummer de har är 45 023 De har dock inte mellan 45 009 och 45 020 vem har dessa nummer ?? 45 021- 023 är ju fd Gustafsonns Limmared... Numera är stadsbussar upp till 25 078 ?? Förort börjar på 25 150 för 2 axliga, boggie på 25 200
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2009, 21:22:46 PM
Inte det heller. Orusttrafiken har numrerat om alla sina bussar, även de som körs i Värmland och Östergötland. Det kanske inte har trängt igenom på alla fordon ännu, men jag såg i alla fall 70686 bland annat i Norrköping för två veckor sedan.
Detta är ju ytterigare ett bevis på att det inte är radionumren som står på bussarna. Som synes har denna buss särskilt radionummer.
Jag sa _först_ =) - det betyder inte att de var _klara_ först (28 och 30 tog ett bra tag att omnumrera t.ex) - jag såg IAF bussar med 70xxx i GBG-området bra mycket tidigare än på nåt annat Orusttrafikområde!
Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2009, 22:39:59 PM
Borås Lokaltrafik hade egna numerserier före länsbolagstiden.. eller rättare sagt innan Stornotiden (komradion) Servicelinjebussar hade 700 serien förortsvagnar 500 serien.. stadsbussar upp till 257 var det väl ? Sen blev det radionummer som invnr för att slippa dubbla nummer B-L har fler nummer att tillgå än vad Buss i Väst har för de återanvänder samma nummer se bara på Kjellgrens nyaste bussar har nummer 45 006 45009 högsta nummer de har är 45 023 De har dock inte mellan 45 009 och 45 020 vem har dessa nummer ?? 45 021- 023 är ju fd Gustafsonns Limmared... Numera är stadsbussar upp till 25 078 ?? Förort börjar på 25 150 för 2 axliga, boggie på 25 200
Tidigare hade Borås Lokaltrafik löpande numrering som härrörde från Stadsbussar i Borås. Men hann upp till 259 innan man övergick till nuvarande system. Ja, egentligen till 269 eftersom Volvo B10BLE Säffle 008-017 hann få dessa nummer som arbetsnummer men de åsattes aldrig bussarna. Nu var dock detta inte utan undantag. Så småningom bröts alltså halvturisterna ut och fick nummer i 500-serien. Helturisterna fick nummer i 800-serien och servicebussarna i 700-serien. Inga nummer dubbelanvändes förutom 125-129 som fanns på Neoplan Unibus servicebussar men som dessförinnan innehades av fem Volvo Säffle omställningsbussar.
Nuvarande nummerserie vid Borås Lokaltrafik infördes 1995 och är uppbyggd enligt principen 091-099 äldre stadsbussar, 001-069 stadsbussar, 070- boggibussar stad, 100- förortsbussar på 12 meter (finns inga sådana vid BL f n), 150- förortsbussar på 13 meter, 200- boggibussar förort, 240- boggibussar förort med toalett, 260- boggibussar förort förhöjd standard, 500- skolbussar och 700- servicebussar.
I dag används följande nummer: 018-026, 028-033, 037-043, 045-057, 070-078, 150-154, 157-161, 200-229, 240-254, 260-264, 520, 527-530, 720-726. Övriga är slopade eller sålda (med reservation för att ytterligare bussar slopats nyligen).
Citat från: Greger Larsson skrivet 26 juli 2009, 22:30:42 PM
Bussarna 42 t o m 59 fick nummer i leveransordning skulle jag vilja påstå! Det skiljde ganska precis ett år i ålder mellan 43-45 och 51-53.
Åhå, jag trodde de var jämnåriga. Då är det som MaxCina, där 42 är ett år äldre än 49 & 50.
Men att 42-59 är i ordning vette tusan. Det skulle vara med ett glapp på 46-48 i så fall då de tillhör nyare vagnar än 49-59. Var numren 46-48 verkligen upptagna under det sena 90-talet? Jag hittar då inga föregångare med dessa nummer förrän "de nuvarande" bägge trötta OmniCitylederna 46-47 (2000) och OmniLinken 48 (2003) levererades, men jag kan ju mycket väl ha missat nåt i mitt sökande.
Citat från: Svemicke skrivet 26 juli 2009, 03:22:09 AM
Wasatrafik 8013 var väl en Volvo B10M/Aabenraa (Åbenrå för er som läser Abenra)? Hur stämmer ovan nämnda teori in här? Numrerades dessa om helt efter Swebus förvärv? 0991 och 0992 vill jag minnas är samma bussar.
Swebus numrerade om allt enligt någon outgrundlig logik.
Det företaget har nog aldrig någonsin varken visat vare sig taktfullhet eller finkänsla eller varit ett ställe där man vill uppehålla sig...
Ja, jag vet... Lite fientlig mot flygande dasslocket är jag. Nog.
Bara att konstatera att "mannen med gula jackan" har mer koll på B-L s nummer serie än jag som jobbar där... ;D
Citat från: Verspieder skrivet 27 juli 2009, 00:22:28 AM
Men att 42-59 är i ordning vette tusan. Det skulle vara med ett glapp på 46-48 i så fall då de tillhör nyare vagnar än 49-59. Var numren 46-48 verkligen upptagna under det sena 90-talet? Jag hittar då inga föregångare med dessa nummer förrän "de nuvarande" bägge trötta OmniCitylederna 46-47 (2000) och OmniLinken 48 (2003) levererades, men jag kan ju mycket väl ha missat nåt i mitt sökande.
46-48 = Etanolled(Volvo). Att dessa nr återbesattes och att småneoplanerna fick 60- var kanske lite ologiskt men i övrigt numrerade nog Ultra i någorlunda logisk följd.
Citat från: Greger Larsson skrivet 27 juli 2009, 19:29:11 PM
46-48 = Etanolled(Volvo). Att dessa nr återbesattes och att småneoplanerna fick 60- var kanske lite ologiskt men i övrigt numrerade nog Ultra i någorlunda logisk följd.
Där har vi "den felande länken". Tack. :)
Citat från: UglyJazz skrivet 27 juli 2009, 01:21:08 AM
Swebus numrerade om allt enligt någon outgrundlig logik.
Det företaget har nog aldrig någonsin varken visat vare sig taktfullhet eller finkänsla eller varit ett ställe där man vill uppehålla sig...
Ja, jag vet... Lite fientlig mot flygande dasslocket är jag. Nog.
Flygande dasslocket? :o ???
Titta på Swebus gamla logga så förstår du
/Lennart
Citat från: Leif D skrivet 25 juli 2009, 22:28:57 PM
Jag kanske ska förtydliga lite.....
Det jag skrev om dubbletter i SL-området, avsåg alltså dubbletter på Busslinks egna fordon alltså, inte mot andra enreprenörer. (exempel, ett antal MaxCi som ursprungligne kom frön östergötland, fick då de kom till Västerhaninge (eller däromkring) nya nummer i 71XX-serien, ursprungligen 65XX).
Ja dom bussarna kom till Ösmo först. Men sedan byttes dom med Handen och så dom fick Volvo lågentré bussar istället. Idag finns nog bara 7103, 7105 & 7111 kvar i Södertörns område. Men jag läste nånstans att 7103 skulle bort efter nyleverans av bussar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2009, 23:02:29 PM
Tidigare hade Borås Lokaltrafik löpande numrering som härrörde från Stadsbussar i Borås. Men hann upp till 259 innan man övergick till nuvarande system. Ja, egentligen till 269 eftersom Volvo B10BLE Säffle 008-017 hann få dessa nummer som arbetsnummer men de åsattes aldrig bussarna. Nu var dock detta inte utan undantag. Så småningom bröts alltså halvturisterna ut och fick nummer i 500-serien. Helturisterna fick nummer i 800-serien och servicebussarna i 700-serien. Inga nummer dubbelanvändes förutom 125-129 som fanns på Neoplan Unibus servicebussar men som dessförinnan innehades av fem Volvo Säffle omställningsbussar.
Nuvarande nummerserie vid Borås Lokaltrafik infördes 1995 och är uppbyggd enligt principen 091-099 äldre stadsbussar, 001-069 stadsbussar, 070- boggibussar stad, 100- förortsbussar på 12 meter (finns inga sådana vid BL f n), 150- förortsbussar på 13 meter, 200- boggibussar förort, 240- boggibussar förort med toalett, 260- boggibussar förort förhöjd standard, 500- skolbussar och 700- servicebussar.
I dag används följande nummer: 018-026, 028-033, 037-043, 045-057, 070-078, 150-154, 157-161, 200-229, 240-254, 260-264, 520, 527-530, 720-726. Övriga är slopade eller sålda (med reservation för att ytterligare bussar slopats nyligen).
Volovo/Säffle-bussarna, senare 008-017, hade faktiskt sina 26x-nummer påklistrade innan de togs i trafik, detta såg jag när de stod uppställda på Strömsdal. Minns att jag blev förvånad över att de hade fått andra nummer när de väl kom i trafik.
byggdes inte volvo/säfflekaross bussarna i säffle ???
Citat från: bussfan skrivet 29 juli 2009, 20:28:16 PM
byggdes inte volvo/säfflekaross bussarna i säffle ???
Jo, ingen har väl påstått något annat.
det va bara en fundering. i kristinehamn tar vi tydligen över de äldre bussarna från olika håll där av de olika individ nummren vi har
någon kanske vet bättre än vad jag vet ???
Citat från: bussfan skrivet 05 september 2009, 10:33:27 AM
det va bara en fundering. i kristinehamn tar vi tydligen över de äldre bussarna från olika håll där av de olika individ nummren vi har
någon kanske vet bättre än vad jag vet ???
Det finns väl inga trafikområden som BARA har nya bussar vanligtvis, utan bussarna flyttas vanligtvis om i Sverige dit de passar bäst!
Citat från: virtual1 skrivet 06 september 2009, 02:44:44 AM
Det finns väl inga trafikområden som BARA har nya bussar vanligtvis, utan bussarna flyttas vanligtvis om i Sverige dit de passar bäst!
Det beror ju på hur avtalet på respektive ort ser ut. I Örebro stad blir det ju bara nya bussar nästa månad, och likadant såg det ut i Östersund januari 2001. Men det är sällan som nya avtal kräver 100% nyanskaffning.
Citat från: Verspieder skrivet 06 september 2009, 10:28:04 AM
Det beror ju på hur avtalet på respektive ort ser ut. I Örebro stad blir det ju bara nya bussar nästa månad, och likadant såg det ut i Östersund januari 2001. Men det är sällan som nya avtal kräver 100% nyanskaffning.
Fast nyanskaffning är en sak, och rullande flotta en annan, om något år lär det nog flyttas in begagnade bussar in i stadstrafiken i Örebro med!
Mitt i all denna oerhörda kunskap så vill jag ställa en fråga. ???
Ibland kan det vara roligt att ställa en fråga när man ser det hela med begränsat erfarenhet och inte så mycket kunskap inom ämnesområdet.
Man ser det hela på lite håll eller som Edvard Persson sjunger "lite grann från ovan". (observera mångtydigheten på ovan). ;D
Det heter förvisso inventarienummer men jag undrar varför inget bolag sig av av kombinationen bokstäver+siffror.
Om man utersluter åäö så har varje tecken genast 25 möjligheter.
Bokstäver skulle kunna användas till att beteckna län, trafikområde, garage eller busstyp.
Bussen skulle t.ex kunna behålla sitt specifika nummer men byta bokstäver vid omplacering till annat garage, trafikområde eller län.
"Med vänlig hälsning från den som spekulerar"
Mvh
Buss-Anders
Citat från: Buss-Anders skrivet 07 september 2009, 19:20:26 PM
Mitt i all denna oerhörda kunskap så vill jag ställa en fråga. ???
Ibland kan det vara roligt att ställa en fråga när man ser det hela med begränsat erfarenhet och inte så mycket kunskap inom ämnesområdet.
Man ser det hela på lite håll eller som Edvard Persson sjunger "lite grann från ovan". (observera mångtydigheten på ovan). ;D
Det heter förvisso inventarienummer men jag undrar varför inget bolag sig av av kombinationen bokstäver+siffror.
Om man utersluter åäö så har varje tecken genast 25 möjligheter.
Bokstäver skulle kunna användas till att beteckna län, trafikområde, garage eller busstyp.
Bussen skulle t.ex kunna behålla sitt specifika nummer men byta bokstäver vid omplacering till annat garage, trafikområde eller län.
"Med vänlig hälsning från den som spekulerar"
Mvh
Buss-Anders
Fast att beteckna län är väl totalt poänglöst då de flesta bussar redan är länslackade samt att garagen troligtvis redan vet vilka bussar som är 'deras' -
trafikområde skulle bli ett h*****e så vissa bussar t.ex. i Sthlms län flyttas kanske inom länet 4-6 ggr under sin tid här och vilken funktion skulle det fylla? -
busstyp är ju också helt poänglöst då garagen garanterat vet det via interna listor ändå och vad har en utomstående eller en mötande förare för använding av det?