SETRA 215 HD 1983
det är en spansktillverkad med en pagassomotor rak 6a 12 liter överladdad
misstänker att alla elscheman till setra är intresanta
sendan undrar jag hur många växlar den kan ha jag hittar 4 st + back men jag har hört att det kan vara 6 till 8 växlar
all info om dessa är intressant.
mail: jony@spray.se
h Jony
Moderators edit: Telefonnumret borttaget efter trådskaparens önskemål.
Citat från: setrarenoveraren skrivet 23 juli 2009, 13:34:08 PM
SETRA 215 HD 1983
det är en spansktillverkad med en pagassomotor rak 6a 12 liter överladdad
misstänker att alla elscheman till setra är intresanta
sendan undrar jag hur många växlar den kan ha jag hittar 4 st + back men jag har hört att det kan vara 6 till 8 växlar
all info om dessa är intressant.
mail: jony@spray.se
h Jony
Kolla om du kan skicka till spaken åt höger i friläget och hitta fyra växlar till.
Om du kan det så är det en slaglåda i bussen, man växlar register med sidorörelsen.
Ska kolla oim jag har elschema, fast då är det till en med mercedesmotor!
Citat från: setrarenoveraren skrivet 23 juli 2009, 13:34:08 PM
sendan undrar jag hur många växlar den kan ha jag hittar 4 st + back men jag har hört att det kan vara 6 till 8 växlar
Är säkert en 8 växlad ZF dubbel H låda. Tryck spaken åt höger i mittläget så blir ettan femma o.s.v. Tvärtom när man växlar ner.
/M
har hört talas om detta med att slå till spaken.. kikar på växel föraren och tycker att det inte borde gå.. sen sprack en svets i bakre länkager nyss haha tog väll i för mycket.. :)
tackar för svaren dock!
Citat från: M skrivet 23 juli 2009, 13:50:24 PM
Är säkert en 8 växlad ZF dubbel H låda. Tryck spaken åt höger i mittläget så blir ettan femma o.s.v. Tvärtom när man växlar ner.
/M
Citat från: M skrivet 23 juli 2009, 13:50:24 PM
Är säkert en 8 växlad ZF dubbel H låda. Tryck spaken åt höger i mittläget så blir ettan femma o.s.v. Tvärtom när man växlar ner.
/M
Bör väl ändå vara 5:an på 3:ans plats och 6:an på 4:ans plats? Växlarna 7 och 8 får då ett eget ben i mönstret.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 25 juli 2009, 03:21:26 AM
Bör väl ändå vara 5:an på 3:ans plats och 6:an på 4:ans plats? Växlarna 7 och 8 får då ett eget ben i mönstret.
Nu råkar det vara så att jag har kört med dylik låda så här funkar det
H:et är ju 1 upp till vänster, 2 ner till vänster, 3 upp till höger 4 ner till höger. Sedan trycker man spaken åt höger i mittläget då slår range
växeln om i lådan och man börjar om i H:et 5 upp till vänster, 6 ner till vänster 7 upp till höger 8 ner till höger. Det är alltså inte två H:n som ligger gämte varan utan man använder samma "mekaniska H" men manuvrerar rangeväxeln med sidoslagen , höger upp, vänster ner växling.
/M
Citat från: M skrivet 25 juli 2009, 07:42:53 AM
Nu råkar det vara så att jag har kört med dylik låda så här funkar det
H:et är ju 1 upp till vänster, 2 ner till vänster, 3 upp till höger 4 ner till höger. Sedan trycker man spaken åt höger i mittläget då slår range
växeln om i lådan och man börjar om i H:et 5 upp till vänster, 6 ner till vänster 7 upp till höger 8 ner till höger. Det är alltså inte två H:n som ligger gämte varan utan man använder samma "mekaniska H" men manuvrerar rangeväxeln med sidoslagen , höger upp, vänster ner växling.
/M
Och jag som haft uppfattningen att det är två H-mönster som överlappar varandra och tillsammans bildar 6 växellägen.
Ni som varit med länge, det kallas också för "slaglåda". Helt rätt ZF låda, oftas grön kontroll lampa som lyser när högväxlarna är i.