Hej
Jag var inne bussmickes hemsida och letade efter en bild, men fann något annat intressant bussar som kallades plattformsbussarna i Södertälje varifrån kom ideen med dessa bussar och hur länge fanns de?
mvh Stefan P
Bakplattform fanns på fler ställen och modellen måste ha varit mera än bara ett experiment. Även Jämtlandsbuss i Östersund hade några Säfflevagnar som de Swebus hade i Södertälje, och än idag finns det nya Carrusbussar i Danmark med bakplattform.
Citat från: Verspieder skrivet 23 juli 2009, 05:37:54 AM
Bakplattform fanns på fler ställen och modellen måste ha varit mera än bara ett experiment. Även Jämtlandsbuss i Östersund hade några Säfflevagnar som de Swebus hade i Södertälje, och än idag finns det nya Carrusbussar i Danmark med bakplattform.
Hos Örebro Trafik AB fanns det bakplattfrom på bussarna i olika perioder, först vara det CF vagnar och när dessa försvann så dök det upp Volvo B10M med Säfflekaross och plattform bak. Nu är det låg golv som gäller och några plattformsbussar finns inte kvar.
/ Christer K
S.K "Plattformsvagnar" infördes i Stockholm stad på AB Stockholms Spårvägar när man började med "fast konduktör" på buss-sidan någon gång på 1940-talet skulle jag tro.
SJ Biltrafik i Solna hade plattformsvagnar runt 1950 och framåt. I och med högertrafiken försvann de sista i trafik vid Stockholms Spårvägar och jag tror det samma gällde SJ:s vagnpark
Även Polarbuss i Umeå körde med ett antal bussar med bakplattform. Tyvärr har jag inga nummer på vilka bussar det var, men det var både "äldre" Säfflebussar och i alla fall två Säffle 2000. Om jag minns rätt fanns det klaffstolar runt väggarna där bak.
Plattförmsbussen är en vettig lösning då stående som normalt samlas i gången inte gör detta i denna typ av bussar.
helt rätt man kunde lasta in många fler när det var plattform där bak vi hade många såna i Borås. Synd bara att det försvann med låggolv..