.....Stod idag hos Busmarket. 3890 är en Volvo B7 kortvagn /Säffle
Varför gör man sig av med en så pass modern vagn...?
Vad som gör det än mer skumt är att 3890 hade fått det nya tillfälliga stämpelbordet insatt... ???
Citat från: Kvarne skrivet 09 augusti 2007, 18:34:30 PM
.....Stod idag hos Busmarket. 3890 är en Volvo B7 kortvagn /Säffle
Varför gör man sig av med en så pass modern vagn...?
Vad som gör det än mer skumt är att 3890 hade fått det nya tillfälliga stämpelbordet insatt... ???
Den måste nog vara mer än lovligt trött den där vagnen, ser inte så pigg ut ens här som ändå var för ett tag sen...
(http://img204.imageshack.us/img204/4158/swebus38902kh4.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3800/Swebus_3890_Fruangsgatan_Fruangen_060810.jpg)
3890 har väl inte gjort annat än krånglat? Har inte hela bussen lutat så har det varit något annat. Tack och lov att Swebus gjort sig av med den. Det är en särling och en dyr sådan.
Citat från: M224 skrivet 09 augusti 2007, 20:36:00 PM
3890 har väl inte gjort annat än krånglat? Har inte hela bussen lutat så har det varit något annat. Tack och lov att Swebus gjort sig av med den. Det är en särling och en dyr sådan.
Särling? - finns väl ett hundratal lika/nde bussar i Sverige? - 3892 är/var likadan t.e.x...
B7? Är väl en B10L...
4618-4638, var inte det B10L?
I så fall bara 10 Säffle, maj. för Carrus.
Med reservation för missförstånd
Citat från: Bussmicke skrivet 09 augusti 2007, 21:42:26 PM
4618-4638, var inte det B10L?
I så fall bara 10 Säffle, maj. för Carrus.
Med reservation för missförstånd
Enl. SBH, samma typ som denna (B10L-60) med säfflekaross:
3748, 3749, 3750, 3892, 3983, 4175-4179
f.ö. är 101 av dessa 103 med Säfflekaross, två st Abenraa oavsett ägare!
4618-4638 är f.ö. B10BLE
Tänkte inte på att 46xx var BLE..
Ber om ursäkt.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 augusti 2007, 22:02:06 PM
1100-1109, 1112, 1114-1116, 1119-1121, 3748-3750, 3890, 3983, 4175-4179 och 4274-4290 som är Carrus.
3892 ?? det bör väl vara en B10M65.
//Lars
Sorry, fick en kortslutning där :-) - stämmer =)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 augusti 2007, 22:02:06 PM
1100-1109, 1112, 1114-1116, 1119-1121, 3748-3750, 3890, 3983, 4175-4179 och 4274-4290 som är Carrus.
3892 ?? det bör väl vara en B10M65.
//Lars
Efter en snabbkoll kan man konstatera att av dessa är det bara de "nyare" vagnarna 4175-4179 och stora delar av 4274-4290 som fortfarande är i trafik.
Citat från: Oskar A skrivet 09 augusti 2007, 22:10:51 PM
Efter en snabbkoll kan man konstatera att av dessa är det bara de "nyare" vagnarna 4175-4179 och stora delar av 4274-4290 som fortfarande är i trafik.
Stämmer inte, flera av 11XX-vagnarna är nu i Arrivas ägo o rullar fortfarande i Malmö...
(http://img521.imageshack.us/img521/6162/swebus11061yu4.jpg)
Visserligen men de försvinner väl när Arriva fått alla nyleveranser samt hunnit rekonditionera de övriga?
Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2007, 21:03:18 PM
Särling? - finns väl ett hundratal lika/nde bussar i Sverige? - 3892 är/var likadan t.e.x...
Den var en särling hos Swebus Huddinge/Botkyrka. Det blir dyrt att ha endast
ett exemplar av en buss.
Stämmer bra. Händer ibland att de syns hos Neoplan i Uppsala. Det hänger ihop med att Svenska Neoplan har ansvar för verkstaden i Kallhäll.
Citat från: M224 skrivet 09 augusti 2007, 22:28:45 PM
Den var en särling hos Swebus Huddinge/Botkyrka. Det blir dyrt att ha endast ett exemplar av en buss.
Varför skulle det vara dyrare för Swebus då just systrarna finns i Kallhäll? =) - explain... - skulle expertisen inte
finnas i Botkyrka/Huddinge om nåt problem uppstår är det väl knappast problematiskt att höra av sig eller
ta bussen till Kallhälls-grabbarna o tjejerna?
Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2007, 22:45:27 PM
Varför skulle det vara dyrare för Swebus då just systrarna finns i Kallhäll? =) - explain... - skulle expertisen inte
finnas i Botkyrka/Huddinge om nåt problem uppstår är det väl knappast problematiskt att höra av sig eller
ta bussen till Kallhälls-grabbarna o tjejerna?
Jag vet inte hur jag ska förklara, men låt oss säga så här: Om bussarna står stilla så kostar dom pengar, om dom rullar så drar dom in pengar.
Att ha en speciell modell i sin depå som 3890 nu var och den krånglar så är det stor risk att man gör sig av med det svarta fåret. 3890 har ju brunnit det kanske ni inte vet? Systrarna kanske funkar mycket bättre vad vet jag. Att hålla på och ringa Kallhäll varje gång 3890 strular, det tror jag varken att verkstadspersonalen har tid eller lust med.
Citat från: M224 skrivet 09 augusti 2007, 22:49:49 PM
Jag vet inte hur jag ska förklara, men låt oss säga så här: Om bussarna står stilla så kostar dom pengar, om dom rullar så drar dom in pengar.
Att ha en speciell modell i sin depå som 3890 nu var och den krånglar så är det stor risk att man gör sig av med det svarta fåret. 3890 har ju brunnit det kanske ni inte vet? Systrarna kanske funkar mycket bättre vad vet jag. Att hålla på och ringa Kallhäll varje gång 3890 strular, det tror jag varken att verkstadspersonalen har tid eller lust med.
Det har du säkert rätt i, men man kan ju å andra sidan tycka o tro att varför fick den inte leva tillsammans med systrarna om den nu var ett sånt svart
får i Huddinge? - hade väl vart enklast för Swebus att flytta den till Kallhäll så hade kunnig verkstadspersonal säkerligen fått den att rulla oftare o
mer smärtfritt än i Botkyrka/Huddinge???
Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2007, 22:58:34 PM
Det har du säkert rätt i, men man kan ju å andra sidan tycka o tro att varför fick den inte leva tillsammans med systrarna om den nu var ett sånt svart
får i Huddinge? - hade väl vart enklast för Swebus att flytta den till Kallhäll så hade kunnig verkstadspersonal säkerligen fått den att rulla oftare o
mer smärtfritt än i Botkyrka/Huddinge???
Absolut, jag har aldrig förstått mig på trenden att sprida ut saker. Alla tre borde givetvis tillhört Kallhäll. Men det är för enkelt...
Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2007, 22:12:12 PM
Stämmer inte, flera av 11XX-vagnarna är nu i Arrivas ägo o rullar fortfarande i Malmö...
(http://img521.imageshack.us/img521/6162/swebus11061yu4.jpg)
Det är endast ett par vagnar kvar hos Arriva, och dom försvinner troligen nu när fler MAN sätts i trafik.