Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jonas Strömblad skrivet 19 juli 2009, 10:17:59 AM

Titel: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 19 juli 2009, 10:17:59 AM
(http://wb085861.bahnhofbredband.se/Swebus0068_Slussen_090715.jpg)
Jag hoppas jag inte kommer med gammal skåpmat nu...
I onsdags promenerade jag genom Slussenterminalen med Börje. Plötsligt fick han något vilt i blicken! En ny boggivagn i trafik.
Jag hann precis få upp min kamera och ta en bild på Swebus 0068 som just ankom Slussen från Hästhagen.
/J
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Jan skrivet 19 juli 2009, 10:54:50 AM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 19 juli 2009, 10:17:59 AM
(http://wb085861.bahnhofbredband.se/Swebus0068_Slussen_090715.jpg)
Jag hoppas jag inte kommer med gammal skåpmat nu...
I onsdags promenerade jag genom Slussenterminalen med Börje. Plötsligt fick han något vilt i blicken! En ny boggivagn i trafik.
Jag hann precis få upp min kamera och ta en bild på Swebus 0068 som just ankom Slussen från Hästhagen.
/J

Är AC krav eller är det för att lättare kunna flytta vagnen framöver?
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: jocke skrivet 19 juli 2009, 13:37:33 PM
Var de inte dessa som var väldigt opopulära i N/V ?
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Optimal skrivet 19 juli 2009, 14:03:07 PM
Citat från: jocke skrivet 19 juli 2009, 13:37:33 PM
Var de inte dessa som var väldigt opopulära i N/V ?


Det var fjollorna, typ föregångaren. dessa är mycket bättre
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Optimal skrivet 19 juli 2009, 14:34:32 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juli 2009, 14:18:17 PM
Och skillnaden är?

(Förutom att de första 8500 drogs med mycket barnsjukdomar så är väl konstruktionen nära nog identisk)

Dörrbromsen tog inte en evighet att släppa, som föregångaren tog, tänkte inte så mycket när jag åkte en av dom, märkte bara att den beter sig inte helt som föregångaren
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Johan B skrivet 19 juli 2009, 17:48:51 PM
Tycker att nya 8500 känns mindre gungiga i framvagnen än tidigare modeller. Dessutom verkar de vara bättre ihopskruvade, mycket mindre skrammel.
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Jo skrivet 19 juli 2009, 19:01:23 PM
Delad framruta och inåtgående dörr inte heller att förglömma. De första serierna boggie 8500 var väl också i princip de första lågentrébussar(frånräknat några kortvagnar) som levererades till trafikområdet. Nu när man dragits med B9S några år kanske man vant sig och inte anser att boggievarianten är så dålig i alla fall.
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Peter Rost skrivet 19 juli 2009, 19:34:13 PM
Vilken typ av "låda" är det i dessa?
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Karsten skrivet 19 juli 2009, 19:42:42 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 19 juli 2009, 19:34:13 PM
Vilken typ av "låda" är det i dessa?

I-shift.
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 19 juli 2009, 20:26:31 PM
Citat från: Karsten skrivet 19 juli 2009, 19:42:42 PM
I-shift.

Så pass! Det hade man inte väntat sig, men trevligt. :)
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: JAB skrivet 19 juli 2009, 21:57:43 PM
Citat från: Johan B skrivet 19 juli 2009, 17:48:51 PM
Tycker att nya 8500 känns mindre gungiga i framvagnen än tidigare modeller. Dessutom verkar de vara bättre ihopskruvade, mycket mindre skrammel.

De har stel framaxel, och inte delad som fjollorna. Gör underverk för gångegenskaperna.
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 19 juli 2009, 22:06:01 PM
Citat från: JAB skrivet 19 juli 2009, 21:57:43 PM
De har stel framaxel, och inte delad som fjollorna. Gör underverk för gångegenskaperna.

Naä, hur då? Alla lågentrébussar har väl ändå separat hjulupphängning(fram iaf)?
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 19 juli 2009, 22:26:13 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juli 2009, 20:56:13 PM
"Automatlägesspärrade"

Känns ju lite onödigt. M-läget kan vara praktiskt ibland, även om nog de flesta kör på automatiken ändå. Själv använder jag det til exempel på långa 50-raksträckor för att få bilen att växla upp i 12'an istället för 11'an.
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 19 juli 2009, 22:43:57 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juli 2009, 22:38:09 PM
Det är för att bussarna enbart ska köras som en vanlig automat, som alla är vana vid.

Att man köper I-shift har säkerligen med Volvos fagra löften om stora bränslebesparingar att göra (ursäkta men...) för att spara bränsle jmf med en vanlig automatlåda krävs en väldigt duktig förare

Det låter ju jättefint!
Problemet är bara att det inte är någon vanlig automat. Det är en växlingsassistent, och för att köra den på ett bra sätt (även i a-läget) så är det inte bara att sätta plattan i mattan för då kommer den definitivt inte att gå ekonomiskt.
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Johan B skrivet 19 juli 2009, 22:48:59 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 19 juli 2009, 22:06:01 PM
Naä, hur då? Alla lågentrébussar har väl ändå separat hjulupphängning(fram iaf)?

Precis vad jag också hört. Standard på B12BLE ska vara individuell framhjulsupphängning. Stel framaxel sitter dock på B7RLE och till den tror jag inte att det går att få något annat heller.
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 19 juli 2009, 23:06:58 PM
Citat från: Johan B skrivet 19 juli 2009, 22:48:59 PM
---
Stel framaxel sitter dock på B7RLE och till den tror jag inte att det går att få något annat heller.
[/quote

Även B7RLE är en lågentrébuss och har således separat hjulupphängning/fjädring.

B7RLE: http://www.volvo.com/bus/global/en-gb/products/City+buses/Chassis/Volvo+B7R+Low+Entry/introduction_new.htm?TAB=1 (http://www.volvo.com/bus/global/en-gb/products/City+buses/Chassis/Volvo+B7R+Low+Entry/introduction_new.htm?TAB=1)
B12BLE:http://www.volvo.com/bus/global/en-gb/products/City+buses/Chassis/Volvo+B12B+Low+Entry/introduction_new.htm?TAB=1 (http://www.volvo.com/bus/global/en-gb/products/City+buses/Chassis/Volvo+B12B+Low+Entry/introduction_new.htm?TAB=1)
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Johan B skrivet 20 juli 2009, 10:19:52 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 19 juli 2009, 23:06:58 PM
Citat från: Johan B skrivet 19 juli 2009, 22:48:59 PM
---
Stel framaxel sitter dock på B7RLE och till den tror jag inte att det går att få något annat heller.
[/quote

Även B7RLE är en lågentrébuss och har således separat hjulupphängning/fjädring.

B7RLE: http://www.volvo.com/bus/global/en-gb/products/City+buses/Chassis/Volvo+B7R+Low+Entry/introduction_new.htm?TAB=1 (http://www.volvo.com/bus/global/en-gb/products/City+buses/Chassis/Volvo+B7R+Low+Entry/introduction_new.htm?TAB=1)
B12BLE:http://www.volvo.com/bus/global/en-gb/products/City+buses/Chassis/Volvo+B12B+Low+Entry/introduction_new.htm?TAB=1 (http://www.volvo.com/bus/global/en-gb/products/City+buses/Chassis/Volvo+B12B+Low+Entry/introduction_new.htm?TAB=1)

Aha, då verkar man ha uppdaterat sig. Läste i denna http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/573F1947-231A-4030-B1C5-66BAC6FB12F3/0/8700_range_UK_051006.pdf (http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/573F1947-231A-4030-B1C5-66BAC6FB12F3/0/8700_range_UK_051006.pdf) (tekniska data längst bak) som jag har hemma och där står motsatsen. Broschyren är dock minst tre år gammal vid det här laget så man kan anta att den inte är helt färsk.
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: RoTe skrivet 20 juli 2009, 12:18:58 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 juli 2009, 22:26:13 PM
Känns ju lite onödigt. M-läget kan vara praktiskt ibland, även om nog de flesta kör på automatiken ändå. Själv använder jag det til exempel på långa 50-raksträckor för att få bilen att växla upp i 12'an istället för 11'an.

Ja det är väldigt onödigt då man verkligen MÅSTE ha manuella läget när man finlirar på trånga utrymmen. Lådan vägrar växla ner mjukt! Dessutom fattas kickdown funktionen på dessa snikvarianter.
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: JAB skrivet 20 juli 2009, 13:02:03 PM
Citat från: Johan B skrivet 20 juli 2009, 10:19:52 AM
Aha, då verkar man ha uppdaterat sig. Läste i denna http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/573F1947-231A-4030-B1C5-66BAC6FB12F3/0/8700_range_UK_051006.pdf (http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/573F1947-231A-4030-B1C5-66BAC6FB12F3/0/8700_range_UK_051006.pdf) (tekniska data längst bak) som jag har hemma och där står motsatsen. Broschyren är dock minst tre år gammal vid det här laget så man kan anta att den inte är helt färsk.

Det är samma framaxelbalk till B12BLE och B7RLE om man beställer bussen med RFS Volvo art.nr. 20789941, på köpet får du då också bromsok på framaxeln med slitagevarnare för beläggen...
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: CS skrivet 20 juli 2009, 13:40:48 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juli 2009, 22:53:30 PM
Men det är ju så de flesta kommer att köra den, så är man van att köra ZF Ecomat lådorna.

Nu lär ju inte dessa bränslebesparingar vara tomma löften. I-shift har nu funnits på andra ställen i kollektivtrafiken så pass länge att man har gott om "kött på benen". Och självklart lär det finnas besparingar även om förare inte kör snålt och rätt. Dessa förare bidrar ju till en högre bränsleförbrukning även på vanliga automatare...

Vad gäller låsningen till automatläge så har jag förstått detta som att det sliter väldigt på det manuella läget om du inte gör rätt, glömmer växla etc. Har varit med om förare som envisats att köra på manuell på motorväg och därefter sedan "glömt" växla ner vid avfarter med resultat en hostande motor och hackig gång. Detta förfarande lär slita på lådan.

För vanlig körning finns det absolut ingen anledning att använda det manuella läget, men som sagt kan det vara bra vid vissa manövrar och krypkörning etc...
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: M skrivet 20 juli 2009, 13:56:33 PM
Citat från: Johan B skrivet 19 juli 2009, 22:48:59 PM
Precis vad jag också hört. Standard på B12BLE ska vara individuell framhjulsupphängning. Stel framaxel sitter dock på B7RLE och till den tror jag inte att det går att få något annat heller.
Det är ett par år sedan man tog bort den individuella frammvagnen på lågentre varianterna. Numera är det en stel axel.

/M
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Johan B skrivet 20 juli 2009, 15:57:28 PM
Citat från: M skrivet 20 juli 2009, 13:56:33 PM
Det är ett par år sedan man tog bort den individuella frammvagnen på lågentre varianterna. Numera är det en stel axel.

/M

Tack för hjälpen att få detta utrett. Så nu är det alltså bara normalgolvschassierna som har kvar den individuella upphängningen? Som standard eller tillval? Kanske dags att uppdatera ert hemsidematerial Volvo  ;)?
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 20 juli 2009, 18:14:54 PM
Citat från: RoTe skrivet 20 juli 2009, 12:18:58 PM
Ja det är väldigt onödigt då man verkligen MÅSTE ha manuella läget när man finlirar på trånga utrymmen. Lådan vägrar växla ner mjukt! Dessutom fattas kickdown funktionen på dessa snikvarianter.

Det med? Illa...
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: RoTe skrivet 20 juli 2009, 18:25:59 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 juli 2009, 18:14:54 PM
Det med? Illa...

Japp, men det fattas på de flesta av våra "riktiga" automater också så man är van...
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: JAB skrivet 20 juli 2009, 18:27:53 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 juli 2009, 18:14:54 PM
Det med? Illa...

Däremot så känner styrenheten av hur snabbt du trampar på pedalen, trampar du pedalen i botten snabbt så får du snabbare acc än om du trampar ned den långsamt, men den funktionen kopplas ur när växellådan är i läget M.

Naturligtvis kan man ju programmera bort den funktionen också.

Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: M skrivet 20 juli 2009, 18:43:47 PM
Citat från: Johan B skrivet 20 juli 2009, 15:57:28 PM
Tack för hjälpen att få detta utrett. Så nu är det alltså bara normalgolvschassierna som har kvar den individuella upphängningen? Som standard eller tillval? Kanske dags att uppdatera ert hemsidematerial Volvo  ;)?
Precis Höggolvade B12M och B12B går att få med dinosauriefötter (Individuell) men alla låggolv, Lågentre är med stel axel.

/M
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 20 juli 2009, 21:16:33 PM
Citat från: M skrivet 20 juli 2009, 13:56:33 PM
Det är ett par år sedan man tog bort den individuella frammvagnen på lågentre varianterna. Numera är det en stel axel.

/M

Jaha ja, där visar det sig hur uppdaterad man är ;)
Samtidigt uppstår några frågor här:
1. Har båda varianterna förekommit parallellt på B12BLE:n eller är det från något visst chassinr som den stela axeln är införd? Eller var det i samband med introduktionen av B7RE som det blev stel axel på båda? Eller fanns även B7RLE med individuell upphängning?
2. I Volvos reklammaterial på nätet(som jag länkade till tidigare) anges att båda chassityperna har "independent front suspension". Är det fel eller kan man säga att det är separat fjädrat trots stel axel?
3. Anses det numera bättre ur komfortsynpunkt med stel axel eller finns någon annat skäl(körbarhet, prisfråga?) till att man har det numera? När separat hjulupphängning infördes ansågs ju det ge bättre komfort.

/GL
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Marc skrivet 21 juli 2009, 21:41:07 PM
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Swebus0058Slussen090720.jpg)
Nu är en handfull ut i trafik!
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: homer skrivet 22 juli 2009, 00:55:48 AM
Bussarna har M läge på vxl väljaren, dvs man kan låsa den växel man har i så den inte växlar i en backe eller rondell
Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 22 juli 2009, 23:44:57 PM
Citat från: Marc skrivet 21 juli 2009, 21:41:07 PM
Nu är en handfull ut i trafik!

Visst är det så. I Fredags 17/7 var det 5 st som rullade... 8 ska till Älvsby och 4 till Ramsmora.

Är förarna nöjda med bussarna? Jodå det kan man lugnt säga.. Och jag förstår dom! :)

Titel: SV: Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö
Skrivet av: HB skrivet 23 juli 2009, 22:44:32 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 22 juli 2009, 23:44:57 PM
Visst är det så. I Fredags 17/7 var det 5 st som rullade... 8 ska till Älvsby och 4 till Ramsmora.

Är förarna nöjda med bussarna? Jodå det kan man lugnt säga.. Och jag förstår dom! :)



Kul att dom mottagits positivt. /Henrik/