Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Bengt Jönsson skrivet 18 juli 2009, 08:13:57 AM

Titel: Svealandsbanan / Infrastruktursatsningar
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 18 juli 2009, 08:13:57 AM
Citat från: Cero skrivet 06 juni 2009, 22:46:12 PM
Min minnesbild överensstämmer med din. Gatan såg i princip ut som idag men med två körfält i vardera riktningen. Köerna var tidvis långa och fina och det måste ha varit en ren pina att bo i området.

Utan att vara alltför gnällig såhär på lördagskvällen efter Sveriges bedrövliga målskytte skulle jag vilja påstå att det är ett under att Eugeniatunneln byggdes överhuvud taget. Det tog drygt 30 år att få till arlandabanan. På 60-talet pratades det om tunnelbana till Skarpnäck (fanns tom på C2:ornas destrullar), Karolinska, Nacka, Huddinge och Älvsjö. Det tog 30 år att få till Skarpnäck och nu vacklar man om Karolinska. Resten blev ingenting och kommer inte heller att bli det. Getingmidjan har diskuterats i åratal och nu är man äntligen på G med en nödlösning. Förbifart Stockholm diskuteras fortfarande. Förbindelsen mellan E18 och E4 byggdes äntligen men bara med en fil i vardera riktningen på stora delar vilket ger kapacitetsproblem. Det tog en evig tid att bli av med den tvåfiliga delen av Huddingevägen över Årstafältet. Nynäsbanan har diskuterats i åratal innan någon äntligen orkade sätta spaden i jorden och järnvägen runt Mälaren byggdes på många ställen enkelspårig vilket direkt gav kapacitetsproblem. Listan kan göras längre. Jag skulle vilja säga att framförhållningen när det gäller infrastruktursatsningar i stockholmsområdet är noll och det är många gånger ett under att något kommer till överhuvud taget.


Trots att det faktiskt inte var så länge sedan Svealandsbanan byggdes mellan Södertälje - Eskilstuna så bygdes på många sträckor enkelspårig!
Idag får man betala denna dumhet för nu har jag sett att man bygger dubbelspår på vissa sträckor.  Bl.a bygger man en ny bro över motorväg E20 mellan Södertälje - Mariefred där man BARA byggt en enkelspårig järnvägsbro! 
Tänk så mycket pengar man hade sparat om man redan från början hade byggt alla tunnlar och broar på denna sträcka förberedda för dubbelspår!

/Bengt
Titel: SV: Svealandsbanan / Infrastruktursatsningar
Skrivet av: admin skrivet 18 juli 2009, 08:57:17 AM

Då detta inlägg inte har något med vägar eller Norra Stationsgatan att göra så har det knoppats av till en egen tråd på bättre ställe. Huvudtråden om Norra Stationsgatan (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25101.0) återfinns under  'Vägforum'.
Titel: SV: Svealandsbanan / Infrastruktursatsningar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2009, 09:29:55 AM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 juli 2009, 08:13:57 AM

Trots att det faktiskt inte var så länge sedan Svealandsbanan byggdes mellan Södertälje - Eskilstuna så bygdes på många sträckor enkelspårig!
Idag får man betala denna dumhet för nu har jag sett att man bygger dubbelspår på vissa sträckor.  Bl.a bygger man en ny bro över motorväg E20 mellan Södertälje - Mariefred där man BARA byggt en enkelspårig järnvägsbro! 
Tänk så mycket pengar man hade sparat om man redan från början hade byggt alla tunnlar och broar på denna sträcka förberedda för dubbelspår!

/Bengt

Inte nog med det. Man anpassade mötesstationerna till den då gällande tidtabellen och inte så att det skulle bli ett i så stort sett smidigt trafikflöde som möjligt. I dag när man kör snabbare tåg blir alltså denna placering ett stort hinder för att utnyttja tågens högra hastighet till kortare restider.
Men man resonerade så dumsnålt på den tiden i skarven mellan SJ Banavdelning och Banverket. På det sättet har man inte byggt järnväg sedan dess.


Titel: SV: Svealandsbanan / Infrastruktursatsningar
Skrivet av: S Svensson skrivet 25 juli 2009, 13:31:36 PM
Lite förklaring. En förening för framtida järnvägstrafik var aktiv för att få till stånd förändringar. Själv var jag med och skrev remiss på några förslag. Själv var jag rädd att Västkustbanan skulle drabbas om det byggdes nya banor både norr och söder om Mälaren. Vad som hände var att dessa båda banor byggdes eftersom de inte kostade så mycket och att de var samhällsekonomiskt nyttiga (fördelar övervägde framför kostnader enl cba kalkyl). Men för att uppnå att banorna syd och norr mälaren byggdes så blev det som de blev. Med minsta möjliga investeringssumma. Men jag har en misstanke att det inte blivit någon om resp nybyggnad alls om det blivit dubbelspår redan från början.
Västkustbanan då. Ja, det är som den är. Tunneln vid åsen kanske klar 2030-Apelviksspåret troligen kvar ev med dubbelspår och inget fyrspår Fjärås-Lindome. Inga pendeltåg Varberg-Kungsbacka då heller. Hur var det nu? Är det inte mer miljövänligt med biltrafik i stället. Med miljöbränsle och liknande.