Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Autotransit skrivet 16 juli 2009, 22:20:31 PM

Titel: Neoplan broschyr
Skrivet av: Autotransit skrivet 16 juli 2009, 22:20:31 PM
Jag vet inte riktigt hur stort intresset för broschyrer är, men är man en notoriskt dålig fotograf som jag är så får man "taga vad man haver" ;)

Den här bussen vet jag faktiskt inte om jag har sett fotograferad "på riktigt", men en riktig best är det i alla fall:
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Neoplan-Apron1b.jpg)

Om det är så att det är ok att visa broschyrer, är detta rätt storlek på bilden i så fall?

/Stellan
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: Danne B. skrivet 17 juli 2009, 00:13:39 AM
Broschyrer är alltid kul att se! Speciellt lite äldre som denna!!!

Storleken är väl, iaf i mina ögon, helt okej även om texten är lite i minsta laget (men dock helt läsbar!)!

Så... Fortsätt gärna med fler! ;)

//Danne
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: volvo b58 skrivet 17 juli 2009, 12:37:04 PM
Ja de är ju alltid kul med lite udda fordon :) Texten kan man ju enkelt förstora tillfälligt med Ctrl och + knapparna.. så det år ingen fara med den..
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: Autotransit skrivet 17 juli 2009, 12:49:16 PM
Då tar vi resten av den här broschyren till att börja med. Årtal och annat kanske man kan få hjälp med här på forumet, det står i regel inte på broschyrerna.

(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Neoplan-Apron2b.jpg)

(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Neoplan-Apron3b.jpg)

(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Neoplan-Apron4b.jpg)

/Stellan
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: Autotransit skrivet 17 juli 2009, 21:13:54 PM
Jag kände att jag måste förstora upp bilden med måtten...imponerande med en buss som är 3,7 meter bred 8)

Ytan för stående är 29 kvadratmeter, hur mycket är det jämfört med en "normal" buss?

(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Neoplan-Apron4_4.jpg)

(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Neoplan-Apron4_3.jpg)

(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/neoplan-apron4_2.jpg)

/Stellan
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: volvo b58 skrivet 17 juli 2009, 22:41:22 PM
Ja tänk att ratta runt den i stadstrafik... men på flyget skulle den nog passa bra, men den blev inte serietillverkad eller..   
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: groenis skrivet 18 juli 2009, 02:54:30 AM
Stellan.
Kul att du har sparat bladet om flygplatsvagnarna,
De Där vagnarna åker man ofta i på Stuttgarts Flygplats.
Förarna som kör slår vilken SL förare som helst i axet

/Lennart
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: Autotransit skrivet 18 juli 2009, 17:58:27 PM
Här slängs ingenting...dessvärre, i alla fall så märker man det när man ska städa  ;D

Vad kan det vara för årtal på den här broschyren? Det luktar lite åttiotal tycker jag, någon som vet?

/Stellan
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: saurer skrivet 18 juli 2009, 18:59:28 PM
senare än-94
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: Autotransit skrivet 18 juli 2009, 19:02:30 PM
Å tusan...då är den ju inte ens myndig  ;D

Men man kan säga mitten av -90 talet utan att ljuga då?

/Stellan
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: groenis skrivet 19 juli 2009, 00:43:35 AM
Stellan.
om du tittar lite närmare så kanske du ser att de är framhjulsdrivna,
Skulle vara kul att se den lösningen.
Det var någon som frågade om de serietillverkades?
Det kom några till flygplatsen Dubai bland annat,jag tror att det var flera flygplatser som hade eller har dessa

/Lennart
En annan samlarråtta mest publikationer på ett annat märke från Stuttgart
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: volvo b58 skrivet 19 juli 2009, 02:39:01 AM
Kul prylar som byggs :)
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 19 juli 2009, 11:05:25 AM
Citat från: groenis skrivet 19 juli 2009, 00:43:35 AM
Stellan.
om du tittar lite närmare så kanske du ser att de är framhjulsdrivna,
Skulle vara kul att se den lösningen.
Det var någon som frågade om de serietillverkades?
Det kom några till flygplatsen Dubai bland annat,jag tror att det var flera flygplatser som hade eller har dessa

/Lennart
En annan samlarråtta mest publikationer på ett annat märke från Stuttgart
Neoplan, eller det som varit Neoplan är väl den vanligaste flygplatsbussen ute i stora världen 
www.viseon-bus.com/en/Products/Apron-Buses.php

Allt såg bra ut, fina pengar att tjäna på en kundgrupp som antagligen inte har något större begrepp om vad saker och ting kostar som inte är flygmaskiner, och produktion i ett låglöneland  8)...
www.pressebox.com/pressemeldungen/viseon-bus-gmbh/boxid-192931.html

...men dom rackarns slovenerna tog hand om ruljangsen själva  :o...
www.pressebox.com/pressemeldungen/viseon-bus-gmbh/boxid-272180.html
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: Autotransit skrivet 19 juli 2009, 11:50:28 AM
Som jag fattar det så är det någon slags hydraulisk drivning på framaxeln, i så fall slipper man ju problemet med drivaxlar och växellådor. Men de är lika fula för det  ;D

Neoplan heter väl Neoman idag, men har Auwärter något ägande kvar i det företaget?

Stuttgart...hmm, är det till att samla på VDO-material då tro?  :D

/Stellan
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: groenis skrivet 19 juli 2009, 12:21:28 PM
Stellan
jag tror att Auwärter sålde av sin del till MAN
VDO jo det finns i det material som jag samlar på,
Nä det är stjärnförsett det som börjar ta plats (samlingen är inte så stor ännu)
men som du vet antingen bor man för trångt eller så är samlingen för stor.
när tid finnes så ska den utökas

/Lennart
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: Autotransit skrivet 19 juli 2009, 14:57:56 PM
Självklart förstod jag att det var stjänmärket som menades...men det låtsades jag inte alls om  ;D

Det är den heliga treenigheten som gäller när man samlar på något: för mycket prylar, för lite plats och för lite tid. Men annars går det bra  :D

/Stellan
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: groenis skrivet 20 juli 2009, 01:16:58 AM
Det kunde ju ha varit det som i mina ögon är en trimmad folka ;)
En kort historia
Början på åttiotalet så nasade jag bilar mest tyskt men även andra märken som SAAB,
En dag så kommer det ner en kund som letar efter praktisk bil att transportera gitarr och förstärkare i
jag visste att kunden var en stor fantast i porsche bilar så vid kaffet så talade jag om att han var en vecka sen
-Jaså sa vad då? frågade han.
-då körde vi över en 356:a cab till en annan firma han blev mycket nyfiken
den var nyrenoverad bara kromet kvar att montera han och min kollega åkte över för att "titta" på den
de kom tillbaka kunden "Totte Wallin" var som ett barn han hade åkt nedcabbat från Kungsholmen till Söder
den andra bilen hämtade han en vecka senare.

/Lennart
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: Autotransit skrivet 20 juli 2009, 17:12:32 PM
En cab är ju ett jättebra fordon att transportera stora saker i, det är rejält högt i tak  ;D

Det är ganska trevligt att läsa lite minnen och historier från förr till de olika trådarna här. Om inte annat så för att visa ungdomen att det var bättre förr :D 8) ;D

/Stellan
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: Autotransit skrivet 20 juli 2009, 17:45:15 PM
Den här hittade jag i arkivet, en broschyr från Auwärters museum i Stuttgart. Att de var så  stora hade jag ingen aning om...de finns ju på tolv platser :o

De var i alla fall snabba att lokalisera sig i de östra delarna av tyskland efter murens fall, Thüringen 1990 och Sachsen 1991. Kumasi och Accra googlade jag på, och fann att de ligger i Ghana. Det var också en överraskning att Neoplan varit etablerade där så länge. Tänk vad man lär sig när man sitter en stund vid datorn  :D

(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Neoplangruppe_b.jpg)

Är bilden lagom stor att visa?

/Stellan
Titel: SV: Neoplan broschyr
Skrivet av: groenis skrivet 21 juli 2009, 12:32:36 PM
Den var lagom i min burk iallafall
Ps jag glömde att berätta detta skedde i Februari -82 mycket snö var det den dagen,
Ett par dagar senare tog jag en av de nyinkomna bilarna för att åka hem i en kurva så bestämde
bilen sig för att den ville välja väg det hade kunnat gå om det inte var ett vägräcke den
ville träffa (låg hastighet och dubbdäck) efter det aldrig mer SAAB 900 gl

Kul att se sammanställningen av Neoplan i övriga världen

/Lennart