Har just hört idag att Swebus har vunnit stadsbusstrafken i Gävle för yttligare 10 år.
Någon som kan bekräfta?
Det står på X-trafik's hemsida att den upphandlingen ska bli klar i höst, så det vore lite konstigt om dom redan är klara.
Den släpptes väl rätt nyligen, har inte hört något. Kan höra med en kompis som sitter på trafikledningen. Återkommer i kväll med svar om jag får tag på han.
Det kommer meddelas i oktober vem som fått trafiken...
Kommunen gav besked först i slutet på våren vilka kraven var, se protokoll --> http://epi.gavle.se/upload2/Styrelser_Namnder/Teknisk_namnd/Protokoll/2009/090513protokoll_TN.pdf (http://epi.gavle.se/upload2/Styrelser_Namnder/Teknisk_namnd/Protokoll/2009/090513protokoll_TN.pdf)
Det jag har hört är att kraven blir samma som för länstrafiken, dvs AC, alkolås, hastighetesövervakning, sedan antalet krav på ledbussar är lite luddigt (säkert anbudshemlighet) även antal GASbussar i början på avtalet är luddigt & hur det kommer bli under hela avtalsperioden...
Lite info på www.xtrafik.se
http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=204&MenuID=146 (http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=204&MenuID=146)
Förfrågningsunderlag finns ute sen några veckor tillbaka och anbud ska lämnas in i början på september.
Trafikavtalet väldigt likt det som gäller för stadsbussarna i Östersund, alltså ett så kallat nettoavtal där entreprenören behåller alla biljettintäkter som härhör från stadstrafiken.
När det gäller fordon, så finns inga krav på ledbussar. Dock krävs "större" buss än normalbuss för stomlinjerna (1, 2 och 3?) och det är upp till entreprenören att bedömma vilken storlek som behövs. Om denne väljer boggibuss är det krav på styrande bakaxel.
Ska bli spännande o se vad de blir, kan man tänka sig vagnpark snarlik med umeå kanske, om swebus vinner.
Citat från: David S skrivet 15 juli 2009, 15:03:32 PM
Har just hört idag att Swebus har vunnit stadsbusstrafken i Gävle för yttligare 10 år.
Någon som kan bekräfta?
Nej men man vann Landsbygdstrafiien runt Gävle för ett tag sedan, kanske blandar du ihop detta med stadsbussarna?
Citat från: jocke skrivet 16 juli 2009, 00:44:32 AM
Ska bli spännande o se vad de blir, kan man tänka sig vagnpark snarlik med umeå kanske, om swebus vinner.
Skulle det inte bli krav på stora barnvagnsutrymmen på bussarna i Gävle stad, och därmed inga B9S?
I Umeå var kraven 2 barnvagnar eller 1 barnvagn och 1 rullstol per buss, och banade därför väg för 17 st B9S helt utan bakre barnvagnsplats.
Citat från: Verspieder skrivet 16 juli 2009, 15:08:50 PM
Skulle det inte bli krav på stora barnvagnsutrymmen på bussarna i Gävle stad, och därmed inga B9S?
I Umeå var kraven 2 barnvagnar eller 1 barnvagn och 1 rullstol per buss, och banade därför väg för 17 st B9S helt utan bakre barnvagnsplats.
Man har med i kraven att det ska vara större plats för barnvagnar, rullatorer och rullstolar än idag. Kan tänka mig att man vill att det ska finnas ungefär lika mkt plats som det finns i de fd Kalmarvagnarna som idag rullar i Gävle, Stockholm och Umeå. Om man ska ha B9S betyder det alltså att man måste ha låggolv även i släpet som i Gbg. Om det blir Swebus som vinner känns det väl som att det blir MAN.
Citat från: julle skrivet 16 juli 2009, 00:26:32 AM
Förfrågningsunderlag finns ute sen några veckor tillbaka och anbud ska lämnas in i början på september.
Trafikavtalet väldigt likt det som gäller för stadsbussarna i Östersund, alltså ett så kallat nettoavtal där entreprenören behåller alla biljettintäkter som härhör från stadstrafiken.
När det gäller fordon, så finns inga krav på ledbussar. Dock krävs "större" buss än normalbuss för stomlinjerna (1, 2 och 3?) och det är upp till entreprenören att bedömma vilken storlek som behövs. Om denne väljer boggibuss är det krav på styrande bakaxel.
Blir det större än "normal buss" på alla stomlinjerna så kommer det behövas ca 25 st... Hoppas det blir "bandat" boggibuss och ledbussar!!!
Sedan ca 17-20 kortvagnar till övriga linjer samt reserver..
Det är naturligtvis bättre ur kundens synvinkel om kapacitetsökningar i första hand klaras med utökad turtäthet än med större fordon. När det gäller ledbussar så visar det sig dessutom att flaskhalsen inte längre är passagerarkapaciteten utan biljettsystemet. På grund av det ineffektiva systemet för biljettförsäljning - och nu menar jag hela systemet, från bussföraren och biljettmaskinen till X-Trafiks prissättning och ombudsförsäljning - så kan det ta 5-10 minuter att fylla en ledbuss vid Rådhuset vilket med en turtäthet på 10 minuter (eller 5 minuter för tvåan mot Sätra i rusningen) givetvis orsakar stora störningar...
För att ledbussar ska vara vettiga i Gävles stadstrafik krävs alltså först ett effektivare biljettsystem.
Anders
Eftersom tanken är att drivmedlet succesivt under avtalsperioden ska gå från diesel till biogas så lär nog de flesta dieselvagnarna bli begagnade. Vad det gäller biogasvagnar så blir de troligtvis helt nya och därför troligtvis de billigare boggivagnarna. De begagnade bussarna blir väl ett hopplock av det man har, dvs det kan bli både boggi- och ledvagnar.
Det blir det säkert bara dom uppfyller kraven i upphandlingen så har ju utförande bolag rätt att placera vad det passar dom, sedan kan man ju söka dispens på att slippa omlackering om dessa bara ska gå ett kortare tag..
Jag vet inte hur många bussar tex Swebus har att omplacera som har alkolås, AC, större handikapp/barnvagnsplats.. För det är bara planer än på gastankningställe så jag tror det ligger minst 3-5 år i framtiden innan något sker i Gävle...
Några vagnar (oklart hur många) kommer att vara gasbussar redan från avtalets start. Dessa kommer att drivas med naturgas tills dess att Gävle kommit igång med biogastillverkning.
Hur man än vrider och vänder på det så kommer inga av bussarna i 57xx serien platsa kvar i Gävle efter juni nästa sommar... Ev kan Kalmar vagnarna kunna vara kvar då dom har mer plats för rullatorer/barnvagnar fast AC måste eftermoteras, men dessa har säkert åldern emotsig på sikt istället... Någon som vågar spekulera vad det kan bli om Swebus tar hem denna trafik?
Som jag kan se det kommer Gävle tätortstrafik (Stadsbussarna) få en av den bästa bussflottan from nästa år när det gäller komforthöjande saker både det gäller för rörelseförhindrade samt resande med barnvagnar samt bra komfort året runt (AC)...
Sedan även GAS bussar på sikt en förbättring för miljön!
Det är väl inte många ställen man har dessa krav i dagens läge?
Jag ska inte heller sticka under stolen med att planeraren (anställd av Swebus) i dagens läge har en bra tidtabellsplanering då 99% av alla avgångar fr Rådhuset (centrum) har samordnad avgång dvs vidareresande fungerar utan större väntetid (som max 5 minuter hela trafikdygnet) "även natt-trafik" detta har även få städer i dagens läge...
Det enda jag kan tänka på i dagens läge skulle i så fall vara Jönköping...!?!
Citat från: Fredde skrivet 01 augusti 2009, 17:58:56 PM
Det enda jag kan tänka på i dagens läge skulle i så fall vara Jönköping...!?!
Nej, Jönköping har ingen samordnad tidtabell ens för stomlinjerna så att de har ett rendez-vous någonstans i centrum.
Det fungerar däremot i t ex Trollhättan på Drottningtorget. I Ängelholm verkar det fungera relativt bra också. I Borås fungerar det halvhyfsat på Södra torget för de linjer som går glesare än var 10:e minut. Finns säkert i fler städer men detta är vad jag kommer på i en hast.
Det fungerade klockrent före omläggningen i Karlstad med då med linjerna 31-34 (lågtrafik, kväll/helg) samt natt 91-92.. Nu är det kaos ist... Tack för infon Sävenfjord! Det är svårt att skicka en 14-15 åring med buss hem från en kompis om denna ska behöva vänta 20-60 min i centrum en helgnatt, dom blir ju skrämda...
I Gävle fungerar det i alla tider med Stomlinje 1 och 2 (som har samma avgångstider) samt xx.20 även med Stomlinje 3 (som har lite mindre avgångstider) på kväll samt natt så har alla linjer avgång xx.20 från centrum (Rådhuset) fram till klockan 02:20 stomlinjerna går även xx:50 fram till 01:50.... Jag anser att detta är en mycket bra lösning för alla resande!
Citat från: Fredde skrivet 01 augusti 2009, 17:58:56 PM
Jag ska inte heller sticka under stolen med att planeraren (anställd av Swebus) i dagens läge har en bra tidtabellsplanering då 99% av alla avgångar fr Rådhuset (centrum) har samordnad avgång dvs vidareresande fungerar utan större väntetid (som max 5 minuter hela trafikdygnet) "även natt-trafik" detta har även få städer i dagens läge...
Det enda jag kan tänka på i dagens läge skulle i så fall vara Jönköping...!?!
Njae, nog beror väl de samordnade avgångarna på att alla linjer har väääldigt långa regleringstider vid Rådhuset, vilket i sin tur är en konsekvens av usel punktlighet? Mitt favoritexempel i sammanhanget är att när jag bodde i Valbo och flickvännen på nedre Brynäs så gick det på ett ut - eller fortare - att stiga av vid Rådhuset och promenera till Brynäs jämfört med att sitta kvar på bussen, en sträcka på ca 900 m. Och så vitt jag vet finns har fortfarande inga punktlighetsfrämjande åtgärder gjorts i Gävle. Jo, signalerna på Rådhustorget har lagats, om de nu har någon betydelse för punktligheten.
Anders
Citat från: Anders Noren skrivet 01 augusti 2009, 19:03:35 PM
Njae, nog beror väl de samordnade avgångarna på att alla linjer har väääldigt långa regleringstider vid Rådhuset, vilket i sin tur är en konsekvens av usel punktlighet? Mitt favoritexempel i sammanhanget är att när jag bodde i Valbo och flickvännen på nedre Brynäs så gick det på ett ut - eller fortare - att stiga av vid Rådhuset och promenera till Brynäs jämfört med att sitta kvar på bussen, en sträcka på ca 900 m. Och så vitt jag vet finns har fortfarande inga punktlighetsfrämjande åtgärder gjorts i Gävle. Jo, signalerna på Rådhustorget har lagats, om de nu har någon betydelse för punktligheten.
Anders
Det bästa vore om biltrafik förjudes för passage vid rådhuset samt alla trafikljus hade prioriterad framkomst för bussar samt en fil på Norra kungsgatan hade enbart buss körfält...
att: Noren, kan jag få din mail adr då jag har ett kartförslag för Sörby du kan nå mig på city1054(a)hotmail.com
Håller med i en sak, regleringstiderna i stan är löjliga ibland. Bussarna står fan mer än de åker i den här stan.
Samma gäller dig Jocke skicka mail så jag kan skicka över förslaget
Jag tar å lägger ut dom...
Det som förbättrar är att trafik kan upprättshållas hela trafikdygnet på Höjersdal som saknar trafik helt idag (hade trafik tidigare via linje 8 ) Östra Andersberg som saknar trafik helt idag, Sörby får trafik hela trafik dygnet som idag bara har lite trafik vardagar mitt på dagen som inte passar övriga linjer med avseende på avgångstider.... Omstigning tex Sörby -> Andersberg C kan ske vid ändhållplats Hemlingby Köpcentrum där både S3 samt L10 avgår ifrån med nya förslaget.. Det innebär även att Sörby får direkttrafik till Gävles 2:a största handelsområde via L10!
(http://pici.se/pictures/LNsCQjcYc.png)
Att sätta Linje 3 på den där sträckan skulle bli väldigt opopulärt tror jag.
Dock är inte förslagen helt dåliga.
Om vi tar din framtidsvision, och så ger vi Linje 10 den blåa färdvägen, högskolan, höjersdal, andersberg.
Och ger Linje 18 den svarta färdvägen, sörby, andersberg
medan man samtidigt låter linje 3 gå kvar på dagens nuvarande sträckning.
Detta skulle sprida ut linjera lite mer men samtigit behålla den snabba förbindelsen Andersberg - Rådhuset som linje 3 har idag.
Det jag beräknat för S3 är att restid ökar med 5-7 minuter "Centrum-Andersberg C" givetvis är inte hållplatser allt för nära varandra som idag... Fördelen är att Sörby, Östra Andersberg samt Höjersdal får trafik hela trafikdygnet.. Dom flesta som bor i Andersberg som åker buss idag har ändå inget annat val än just bussen så där kvittar säkert 5-7 min mer i restid ändå... Ska man bara handla så är ju ändå Hemlingby köpcentrum närmast! Besparingen är att L18 kan utgå helt, då den idag ändå enbart komplementerar S3 på 70% av sträckningen dom få timmar den går som inte passar in övriga linjer....
Linje 18 får väl börja gå hela trafikdygnet =) Den kan ju faktiskt klassas som andra halvan av 11an som de tog bort förut.
Annars ryktas ju om en Stomlinje 4 Hemligby - Gävle Strand. Kanske inte nu redan till hösten,. men i framtiden, den hade ju kuinnat gå den svarta vägen då, 10an blåa och 3an sin vanliga.
Nya stomlinje 4 kommer att gå sträckan Hemlingby köpcentrum-Sörby-Centrum-Hagaström. Med förslaget tillhör även att linje 3 börjar trafikera de delar av Andersberg (Höjersdal) som idag saknar trafik då den inte längre kommer gå till köpcentrum. Den trafiklösning man kommit fram till för Andersberg/Sörby ser riktigt bra ut, det enda som saknas är pengarna... får hoppas det blir högkonjunktur snart igen ;)
Gävle Strand med 10-15 min trafik med en stomlinje 4 kommer nog aldrig inträffa, det tar max 15 minuter att gå den sträckan in till Rådhuset... Många ställen i Gävletätort saknar helt trafik idagens läge & Gävle Strand där hyrorna ligger mycket högt & folk normalt har 2 bilar per hushåll ligger långt ner på listan att få tät trafik enligt min mening....
Sedan att köra 70% av nuvarande S3 med en enskilld linje enbart för att täcka sörby är mycket dyrt för skattebetalarna samt inte bra för miljön heller dvs det kommer aldrig hända igen som det var tidigare med linje2 (innan omläggningen)!
Blir det en stomlinje 4 i framtiden på sträckan Centrum-Hemlingby Köp C via sprängersleden dvs ytterkanten av Sörby så kommer den i så fall gå enbart gå när Köpcentrum är öppet & det ger inget för folk som börjar jobbet klockan kl.7 eller skolor kl.8 samt folk som varit ute på kvällen och vill hem vid 23 tiden eller från krogen på helgen vid 1-2 tiden... Dvs fortfarande kommer Sörby som stadsdel samt Höjersdal samt Östra Andersberg vara utan trafik...
Stomlinje 4 är ingen förbättring för någon än för köpmännen i Hemlingby köp C, kommer dom bistå med pengar till linjen så helt klart ska den införas !
Citat från: AO skrivet 02 augusti 2009, 00:40:02 AM
Nya stomlinje 4 kommer att gå sträckan Hemlingby köpcentrum-Sörby-Centrum-Hagaström. Med förslaget tillhör även att linje 3 börjar trafikera de delar av Andersberg (Höjersdal) som idag saknar trafik då den inte längre kommer gå till köpcentrum. Den trafiklösning man kommit fram till för Andersberg/Sörby ser riktigt bra ut, det enda som saknas är pengarna... får hoppas det blir högkonjunktur snart igen ;)
Det finns inga förändringar på S3 att den ska köra över Höjersdal i dagensläge enligt Gävle Kommun
Linje 4 kanske isf får en annan ändhållplats när de är stängt i köpcentrumet. Kanske tex samma hållplats som 3an vänder åp idag. Det är väl ingen omöjlig tanke. Eller att den helt enkelt bara snurrar runt i en rondell vid köpcentrumet o sen har ändhållplats på första vanliga hållatsen längs sträckan innan köpcentrumet.
Man ska akta sig för att dra busslinjer i kringelkrokar av rättviseskäl. Det är sällan man vinner mer i resandeunderlag än vad man förlorar i restid.
Idén om att låta Olsbackabussen gå Lokattvägen-Nyodlingsvägen är kreativ, även om jag inte tror att man vinner särskilt mycket på den, men jag ser två hinder:
- villaägarna på Lokattvägen-Nyodlingsvägen skulle förmodligen gå i taket över att få in en busslinje på gatan.
- bussen missar Konsum Krysset som är den enda större livsmedelsbutiken i området.
Visst kan en linje 4 till Hemlingby köpcentrum ses som ett stöd till köpmännen, men "har man tagit Fan i båten får man ro honom i land". Eftersom Hemlingby köpcentrum, som de närmaste 10 åren planeras växa till minst samma storlek som Valbo köpcentrum (planberedskap finns för ytterligare ca 150 000 kvadratmeter butiksyta brutto (BTA) och 3 000-4 000 parkeringsplatser), kommer att slå ut en stor del av handeln i Gävle är en rejäl busslinje ut dit ett måste för alla som av olika möjligheter inte kan ta bilen. En 4 med hållplats vid gång- och cykeltunneln vid Stöveln Öbergs skulle dessutom tysta de boende i närheten av Stormgatans indragna busshållplats. (När köpcentrumet är stängt kan den vara ändhållplats).
Anders
Linje 4 kommer att gå Hagaström-Centrum-Sörby-Hemlingby köpcentrum. Den kommer att gå till Hemlingby köpcentrum även under kvälls- och nattrafik som linje 3 gör i dagsläget.. Linje 3 kommer enligt planer från kommunen att trafikera Höjersdal. Linje 12 är den tänkta linjen att trafikera Gävle strand på sin väg ut till Bomhus.
Det betyder alltså att dom som bor närmast Hemlingby Köp C dvs Andersberg/Höjersdal/Olsbacka måste åka in till Gävle City för att komma till Köpcentrumet? Låter mycket dumt det då det bor över 7000st personer i dessa områden! Eller kommer Linje 10 förlängas från Andersbergs Centrum till Hemlingby's Köp C ?
Idag tar det bara ca 5-10 minuter med S3 till Hemlingby köp C för dom inom ovan beskriva områden, med nya förslagen från "kommunen" kommer restiden då öka med mer än 30-40 minuter om inte L10 förlängs till Hemlingby Köp C samt alla efter södra delen av "vändkretrsen" bli utan busstrafik.. Det låter i så fall som ett mycket dåligt förslag!
Ang Linje 12 via Gävle Strand hur är den lösningen?
Det jag kan se är följande enligt karta
(http://pici.se/pictures/RcvVbWIlN.jpg)
Blå = Dagens sträckning för linje 12...
Svart = Via Brynäs C dvs liknande som idag fast ej via Söder dock så kommer inte körtiden på ca 25-27 min ej räcka dvs kommer det behövas 1 omlopp till för att klara nuvarande turtäthet. Redan idag är det svårt att hålla omloppen vintertid på L12 som den går idag...
Orange = Att linjen går via Södra Skeppsbron vidare på Atlasgatan & då blir Brynäs C samt hela Södra Brynäs utan trafik dvs långt att gå för att åka buss. Dock hålls tiden för nuvarande omlopp... Alternativet kan bli att det svarta förslaget bär sig med linjen så kan det köras!
Lila = Nuvarande sträckning på Stomlinje 1 (ingen förändring planerad)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Svart förslag : Det betyder att det blir det 1 omlopp till med ca 20 min reglertid vid Karskär (Korsnäs) för alla omlopp.. Kostnad ?
Orange förslag : Det betyder att det räcker med nuvarande omlopp men stora delar av Brynäs blir utan trafik. Kostnad i minskat resande på linjen samt vad tycker dom som bor i området som blir utan trafik?
Mitt förslag är att man ändrar sträckningen på Linje 15 så den går Högskolan-Centrum (Norra Strandgatan) - Gävle Strand... dvs med prioriterade trafikljus dvs grön väg vid alla trafikljus på hela vägen.. Det täcker all trafik vad gäller skola och normalt arbete dagtid.. Det krävs inget mer omlopp på den linjen dvs ingen kostnadsökning för trafiken (enda kostnaden som är engångskostnaden är trafikljusprioriteringen)
Sedan om linjedelen Gävle Strand-Centrum viseversa bär sig så kan man även ha trafik kvällar då stadsdelen kommer att växa enligt planer eller att det svarta förslaget är att föredra då i framtiden?..
Ta de svarta förslaget och låt 12an gå lite oftare än (vad går den idag, 1 gång i timmen?) så slipper du 20min reglertid vid korsnäs.
Citat från: Fredde skrivet 09 augusti 2009, 07:30:36 AM
Det betyder alltså att dom som bor närmast Hemlingby Köp C dvs Andersberg/Höjersdal/Olsbacka måste åka in till Gävle City för att komma till Köpcentrumet? Låter mycket dumt det då det bor över 7000st personer i dessa områden! Eller kommer Linje 10 förlängas från Andersbergs Centrum till Hemlingby's Köp C ?
Idag tar det bara ca 5-10 minuter med S3 till Hemlingby köp C för dom inom ovan beskriva områden, med nya förslagen från "kommunen" kommer restiden då öka med mer än 30-40 minuter om inte L10 förlängs till Hemlingby Köp C samt alla efter södra delen av "vändkretrsen" bli utan busstrafik.. Det låter i så fall som ett mycket dåligt förslag!
Jag förstod de inte som att Linje 3 skulle dras in från Södra andersberg, utan bara att den även ska gå via Höjersdal.
Citat från: jocke skrivet 10 augusti 2009, 01:25:34 AM
Ta de svarta förslaget och låt 12an gå lite oftare än (vad går den idag, 1 gång i timmen?) så slipper du 20min reglertid vid korsnäs.
Jag förstod de inte som att Linje 3 skulle dras in från Södra andersberg, utan bara att den även ska gå via Höjersdal.
Varannan avgång, då, eller en gång i halvtimmen? (Ungefär som på gamla sjuan, alltså.)
Anders
Citat från: Anders Noren skrivet 02 augusti 2009, 11:03:02 AM
Idén om att låta Olsbackabussen gå Lokattvägen-Nyodlingsvägen är kreativ, även om jag inte tror att man vinner särskilt mycket på den, men jag ser två hinder:
- villaägarna på Lokattvägen-Nyodlingsvägen skulle förmodligen gå i taket över att få in en busslinje på gatan.
- bussen missar Konsum Krysset som är den enda större livsmedelsbutiken i området.
Anders
Idagsläget är det ändå en bit till närmaste HPL fr COOP Krysset, man kan lägga en HPL antingen direkt på Skogsmursvägen innan den föreslagna ändringen in på Skogsfruvägen... Mot Centrumhållet så ligger redan HPL efter Skogsfruvägen dvs ingen ändring behövs när det gäller Linje 10!!