Jag håller på att skanna gamla broschyrer ur arkivet, och hittade den här bussen som jag undrar om någon kan tala om vad det är för märke eller var den kommer ifrån.
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/dubbeldckare.jpg)
/Stellan
Det kanske blir lättare om jag vänder den åt rätt håll... :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/dubbeldckare-rttsida.jpg)
/Stellan
Med tanke på texten på bussen, färgen och bilarna bakom är vi i Italien och då ligger det nära till hands att påstå att det är en italienare. Dock tycker jag att fronten bär tydliga drag av Berkhof.
Hej!
De välvda frontrutorna ser i mina ögon ut som Den Oudsten, kan han vara född i Nederländerna?
Funderar
Ingemar
Italien är helt riktigt, däremot så är Berkhof och Den Oudsten fel. En annan ledtråd är att de även tillverkar andra slags persontrafiksfordon också ;)
/Stellan
Då gissar jag att vi skall till en avdelning av ett gammalt skeppsvarv.
Hälsar
Ingemar
Skeppsvarv vet jag inte, det är nog mer persontrafik på landbacken tror jag. Men italienskt är det i alla fall...
/Stellan
Kan det då vara Ansaldo Breda? Är förövrigt chassie och kaross av samma fabrikat?
Hälften var rätt, det är en Breda-kaross, och chassietillverkaren är av annat märke.
/Stellan
Fiat 421, en prototyp som gick i Milano
Arne Porsman
Det var som tusan...rakt på utan tvekan, det hade jag aldrig trott. Är det till att sitta inne med specialkunskaper? ;)
Men om det är en prototyp, hur kommer det sig att den är med i Bredas broschyr, kan de ha tagit med sådant som eventuellt skulle komma också? Det är med ett tåg med panoramautsikt som kanske också kunde vara en framtidsvision.
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Breda-Fiat_b.jpg)
/Stellan
Ansaldo, huvudfirman numera är ju skeppsvarv från början med bland annat Andrea Doria på produktionslistan.
Tur för övrigt att vi hade dessa framstående spårtekniker här i byn på 40-60-talen som flyttade isär spårvagnsspåren, hade blivit problem med Ansaldovagnarna annars, vi hade måst köpa en annan modell! ;)
Hälsar
Ingemar
Citat från: Autotransit skrivet 15 juli 2009, 16:38:25 PM
Det var som tusan...rakt på utan tvekan, det hade jag aldrig trott. Är det till att sitta inne med specialkunskaper? ;)
/Stellan
Njae, men i ett mångårigt surfande på jakt efter udda busstyper världen runt hade även denna smugit sig med bland väldigt många andra.
Arne Porsman
Det var otroligt bra gjort i alla fall att kämma modellen så exakt, jag trodde att det skulle vara omöjligt att lösa :)
Kanske man ska köra en gåta till om det skulle kunna passa... ;)
/Stellan
Bifogar lite data om bussen. Det är lite förvånande att den är nästan 4,3 meter hög, den "fria" höjden i Europa ligger ju på 4 meter. Det finns ingen datum på broschyren, men visst luktar det lite -70 tal? Lite förvånad blev jag när jag hittade den här bussen, dubbeldäckare är ju något man förknippar med Storbritanien.
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Breda-Fiat2b.jpg)
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 15 juli 2009, 17:28:55 PM
Bifogar lite data om bussen. Det är lite förvånande att den är nästan 4,3 meter hög, den "fria" höjden i Europa ligger ju på 4 meter. Det finns ingen datum på broschyren, men visst luktar det lite -70 tal? Lite förvånad blev jag när jag hittade den här bussen, dubbeldäckare är ju något man förknippar med Storbritanien.
/Stellan
Det har funnits fler i Italien. På 50-talet byggdes Fiat 412 och därefter 413 men redan på 30-talet fanns några 2-våningsbussar av märket Alfa-Romeo och jag tror att även Lancia byggde sådana. Men inte ens de var de första i Italien.
2-våningsbussar för linjetrafik finns och har funnits på många ställen i världen utöver Storbritannien med fd kolonier – glöm inte Stockholm. Andra storstäder som man kanske inte tänker på är Paris, Berlin och New York. Tyvärr kan jag inte visa bilder då jag inte har bildrättigheterna och adresserna tenderar att försvinna efter en tid men sök på internet och använd flera språk vid sökningarna. Här finns dock ett exempel på Fiat 412 http://www.negri.it/busitai.htm
Arne Porsman
Kul att lära sig något nytt, eller återupptäcka gammal kunskap :)
Det man tänker på i första hand när det gäller dubbeldäckare är ju Storbritanien, och deras forna kolonier. Stockholm och Berlin är ju städer man har sett sådana fordon, men Italien kan jag inte påminna mig att jag sett förut. Italienska ledbussar har man ju sett, men de går ju på längden istället för höjden.
Ska se om jag hittar lite fler "udda" fordon...
/Stellan