Några har jag visserligen räknat ut, men inte alla ::)
fd. Swebus 4648
http://www.fotobus.msk.ru/photo/82157/ (http://www.fotobus.msk.ru/photo/82157/) (står visserligen fel chassi nummer på den)
(http://www.fredrik-mattsson.se/temp/4.jpg)
(http://www.fredrik-mattsson.se/temp/5.jpg)
3 är Defroster luft AV/PÅ
4 är Parkeringsbroms Till/Från
5 Höjning av frädring tillfälligt
6 Brand i motor rum
7 Reostat för något(ser ej vad som står)
8 Elvärme i ytterspeglar
9 Takfläktar passagerare
10 Fläktvärme passagerare
11 Extra förarfläkt
12 Innerbelysning passagerare
13 Förarstolsvärme
14 El inställning ytterspeglar
15 Knapp för att se ytter eller inner temperatur
16 ?
17 Avstängning stannar signal
18 ?
19 Expeditions belysning
20 Nigning vid framdörr
21 Automatisk öppning bakdörrar
22 Tvångstängning Bakdörrar
23 Dieselvärmare
Dormen är taklucka
Vad ska man med en knapp för "brand i motorrum" till? Ett sätt att sopa igen spåren om man använder bussen som flyktbil? :)
3. spjäll till defrostern
4. handbroms
5. höjning av kaross
6. brandlarm motor
7 temperaturinställning förarplats (kan vara bak också men troligen förarplats)
8. spegelvärme
9. takfläktar bak
10. värmefläktar bak (sitter vid bakdörrarna och eventuellt under några stolar)
11. AC förarplats *asg* (den lilla vispen som sitter ovanför vindrutan)
12. innerbelysning (2 läges)
13. stolsvärme
14. eljustering av backspeglar
15. växla mellan visning av ytter resp. innertemp (display på instrumentpanel)
16. glödning ?(har dock själv aldrig sett den här varianten, de brukar vara en runt knapp på vänster sida om ratten)
17. avstängning av stannarknappar
18. skolskylt
19. expeditionsbelysning
20. nigning
21. öppning av bakdörrar
22. stängning av bakdörrar
23. dieselvärmare
Den runda knappen framför takluckan är för hastigheten av defroster
Oh, en gammal Säffle! :D
6 är test av brandvarnare i motorrum.
7 står det "temperatur". Värme på elementen bak? Fram regleras ju värmen oftast med ett vred på höger sida panelen, men hur det ser ut på högersidan i denna ser man ju inte.
16 kan vara värmesligor i främre golvet eller i instegsdörrens trappa. Osäker på om det är el- eller kylvattenvärme på denna.
18 är svår att se, men kan vara den äldre knappen för skolskyltar, om det är en orange knapp med en varningstriangel.
Är det nuvarande ägare som vill veta?
Citat från: Verspieder skrivet 13 juli 2009, 23:07:52 PM
Oh, en gammal Säffle! :D
6 är test av brandvarnare i motorrum.
7 står det "temperatur". Värme på elementen bak? Fram regleras ju värmen oftast med ett vred på höger sida panelen, men hur det ser ut på högersidan i denna ser man ju inte.
16 kan vara värmesligor i främre golvet eller i instegsdörrens trappa. Osäker på om det är el- eller kylvattenvärme på denna.
18 är svår att se, men kan vara den äldre knappen för skolskyltar, om det är en orange knapp med en varningstriangel.
Är det nuvarande ägare som vill veta?
nja, nog mest den nuvarande föraren, den rullar ju som bekant i Vilnius.
Vad lite knappar det var i den där...
Knapp 16:
Den där glödgningsvarianten fanns men även den där knappen satt bredvid ratten.
Dumt att sätta den bland de andra knapparna, då den bara används max en gång per dag och bara vid kyla...
Knapp 5: Om det är en trelägesknapp skall den stå i mitten vid körning. Annars är det höjning och sänkning av karossen.
Citat från: UglyJazz skrivet 14 juli 2009, 00:01:40 AM
Vad lite knappar det var i den där...
Knapp 16:
Den där glödgningsvarianten fanns men även den där knappen satt bredvid ratten.
Dumt att sätta den bland de andra knapparna, då den bara används max en gång per dag och bara vid kyla...
Knapp 5: Om det är en trelägesknapp skall den stå i mitten vid körning. Annars är det höjning och sänkning av karossen.
Fast knapp 5 kan vara utav en älder variant som fjädrar tillbaka. Håller man den intryckt så hörjs fjädringen och släpper man den återgår fjäringen till normal läge. Men på nyare ska den stå i mitten.
7 är garanterat passager värmen det var det på våra bussar i Borås ,16 golvvärme 3 spjäll fungerar säkert inte för den vajern bruka gå av . Vredet märkt luftkonditionering är inte det utan defroster fläktfart i 3 steg
Hur fungerar det stora vredet som verkar ha med dörrmanövrering att göra? Varför har man inte knappar för framdörren, precis som man har för bakdörren?
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 juli 2009, 23:33:50 PM
Hur fungerar det stora vredet som verkar ha med dörrmanövrering att göra? Varför har man inte knappar för framdörren, precis som man har för bakdörren?
I läge 1 öppnas enbart främre dörrbladet och i läge 1+2 öppnas även bakre bladet.
Omvänd ordning gäller för läge 2 samt 2+1, först öppnas bakre dörrbladet följt av både fram o bak.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 14 juli 2009, 23:37:13 PM
I läge 1 öppnas enbart främre dörrbladet och i läge 1+2 öppnas även bakre bladet.
Omvänd ordning gäller för läge 2 samt 2+1, först öppnas bakre dörrbladet följt av både fram o bak.
Och då är det alltså "Door open" som används för att öppna framdörren enligt det du ställt in med vredet? Hur gör man sedan när man ska stänga?
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 juli 2009, 23:43:57 PM
Och då är det alltså "Door open" som används för att öppna framdörren enligt det du ställt in med vredet? Hur gör man sedan när man ska stänga?
Vrider vredet tillbaka igen...
Det här vredet har varit standard på svenska bussar sedan länge. Nu har man börjat frångå det till förmån för knappar. För min egen del känns vredet bättre än knapparna. Sitter s.a.s i ryggmärgen, och det är väl både en och två gånger man varit och fipplat med vänsterhanden och letat efter vredet på bussar där man ska trycka på knappar med högerhanden.
/J
CitatOch då är det alltså "Door open" som används för att öppna framdörren enligt det du ställt in med vredet? Hur gör man sedan när man ska stänga?
Nej, du behöver inte använda någon annan knapp än vredet, du öppnar och stänger med vredet.
Den "door open" jag tror du syftar på är för att öppna bakdörrarna så att de förblir öppna tills du trycker tillbaka knappen.
Ja, nu förstår jag vad Simon menar...
Vredet är för framdörren. De andra knapparna är för bakdörrarna.
Bussen är utrustad med dörrautomatik styrd via fotoceller, så vad gäller bakdörrarna är det enda man gör att "frigöra" dem, sedan sköter de sig själva.
Sedan finns det naturligtvis möjlighet att ha dem fast öppna, dvs manövrera dem helt manuellt. Något som används när exempelvis barnvagnar skall på/av bussen.
/J