Lite bilder på bilen jag körde och bilder från förarplats, tagna 7/7 2009.
(http://www.phbuss.se/Misc/Bilen_norrland_0707_2009/bilen_lapplandsgransen_ljusliden_0707_2009.jpg)
Vid Lapplandsgränsen mellan Norsjö och Glommersträsk
(http://www.phbuss.se/Misc/Bilen_norrland_0707_2009/bilen_hastighetsskylt_morang_glommerstrask_0707_2009.jpg)
Pga det långa avstånden där uppe så kompenserar man det med höga hastighetsgränser istället, här är det 110km/h som gäller utanför Glommersträsk
(http://www.phbuss.se/Misc/Bilen_norrland_0707_2009/bilen_laver_vagskal_0707_2009.jpg)
Vid Laver vägskäl
(http://www.phbuss.se/Misc/Bilen_norrland_0707_2009/bilen_utanfor_vidsel_0707_2009.jpg)
Utanför Vidsel
(http://www.phbuss.se/Misc/Bilen_norrland_0707_2009/bilen_polcirkeln_0707_2009.jpg)
Vid den "riktiga" polcirkeln, nämligen byn med samma namn
Citat från: Patrik skrivet 13 juli 2009, 17:42:39 PM
Pga det långa avstånden där uppe så kompenserar man det med höga hastighetsgränser istället, här är det 110km/h som gäller utanför Glommersträsk
Kul att du förklarar i ett Svea- och Götalandsperspektiv för folk från södern! :D Själv blev jag förvånad över att det var 70-gräns på nästan varenda någorlunda rak Roslagsväg, då 110 km/t var "standardskyltar" under uppväxten. 8)
Citat från: Verspieder skrivet 13 juli 2009, 21:01:49 PM
Kul att du förklarar i ett Svea- och Götalandsperspektiv för folk från södern! :D Själv blev jag förvånad över att det var 70-gräns på nästan varenda någorlunda rak Roslagsväg, då 110 km/t var "standardskyltar" under uppväxten. 8)
Jag blev förvånad att det var 110 på krokiga vägar som skulle vara max 70 eller 90 här :D
Det är väl inte så konstigt?
Antalet andra bilar på vägen kan ju räknas i promille mot i Stockholm.
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 juli 2009, 21:46:59 PM
Det är väl inte så konstigt?
Antalet andra bilar på vägen kan ju räknas i promille mot i Stockholm.
Jag tänkte mer på att vägarna där har ganska snäva, ickelutande kurvor jämfört med motorvägarna här med samma hastighet som är ganska raka och har lutande kurvor.
Minns en sådan där hastighetsbegränsning från lumpartiden som jag tyckte var jätteknasig....
Om man kommer länsväg 374 från Älvsbyn och förbi Vidsels samhälle. Svänger man där in mot Vidselbasen (RFN Test Range Vidsel) så åker man först över en bro över ett vattendrag och sen kröker vägen nästan 90 grader höger. Lämplig hastighet där är inte mer än 50 km/h i alla fall. Men direkt när man svänger in på vägen sitter en 110-km skylt! 8)
För övrigt kan man särskilja olika hastighetskulturer mellan olika städer också. Jämför man Eskilstuna och Västerås till exempel upptäcker man ganska snart att Eskilstuna har lägre hastighetsbegränsningar på likvärdiga vägar/gator.
Citat från: Patrik skrivet 13 juli 2009, 21:49:43 PM
Jag tänkte mer på att vägarna där har ganska snäva, ickelutande kurvor jämfört med motorvägarna här med samma hastighet som är ganska raka och har lutande kurvor.
Ensam på vägen tar man kurvan med ett snyggt uppställ..... ;D
Mycket fina, och skarpa bilder!
/Peter
Citat från: Verspieder skrivet 13 juli 2009, 21:01:49 PM
Kul att du förklarar i ett Svea- och Götalandsperspektiv för folk från södern! :D Själv blev jag förvånad över att det var 70-gräns på nästan varenda någorlunda rak Roslagsväg, då 110 km/t var "standardskyltar" under uppväxten. 8)
Jag minns att jag var fascinerad över att det var 110km/h på RV 77 mellan Husby-Långhundra och Vallox-Säby när man var i mopedåldern ;)
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 juli 2009, 00:18:48 AM
Ensam på vägen tar man kurvan med ett snyggt uppställ..... ;D
Hehe så sant så!
Citat från: Peter Rost skrivet 14 juli 2009, 04:08:25 AM
Mycket fina, och skarpa bilder!
/Peter
Tack!