En rullstolsburen tjej blev nekad att åka med av en förare som sade att Rullstolsburna måste ha ledsagare. Vi ringde till busslink som uppträdde lite nonsigt och bara sa vi ska notera det. Då ringde vi till chefen för länstrafikken som sa att det är självklart att hon ska åka med. Och nästa buss kom hon med. Vad ska hon göra nästa gång strunta i föraren och låta honom honom gå till handgripligheter eller kalla på polis för att hon följer det som uppdragsgivaren säger. För chefen på läntrafiken sa något i stil med : Förarana ska ge fan i att skapa egna regler.:
Jag har svårt att tro att en chef på länstrafiken uttrycker sig så men enl uppgift ska han sagt så.
Det måste bli en skärpning bland busslinks förare . I Skåne fungerar det ju bra. i dag såg jag t o m en permobil på bussen i skåne . Undrar vad som hänt om hon i parmobilen försökt åka i Örebro. Minns när Hammarlund i Örebro presenterade resultat av upphandlingen. Och sa till mig nu ska vi bli lika bra som i skåne . mitt svar blev . Ja det går nog jättebra när era förare har lärt sig rätta attityden. svret blev ja du det ska du få se.
Men detta är jobbigt för de rullstolsburna accepterar ju denna förarens attityd och vad jag har förstått som blir han inte prickad heller för han kan ju fortsätta att sätta sig över länstrafikens regler. det är synd när det blir så här för uppenbarligen så tror vissa förare att det är ok att neka rullstolsburna . Är bussen full är det ju en helt annan sak. som inte gäller här.
MVH SVempa.
Permobiler får inte tas ombord på bussar i Skåne eftersom ramper inte klarar vikten. Självklart så ska alla i vanlig rullstol följa med. Det är bara att hoppas att den föraren som nekade plus ledningspersonalen som uppträdde negativt inte får börja hos den nye entreprenören i höst.
Citat från: Jan skrivet 13 juli 2009, 17:46:07 PM
Permobiler får inte tas ombord på bussar i Skåne eftersom ramper inte klarar vikten. Självklart så ska alla i vanlig rullstol följa med. Det är bara att hoppas att den föraren som nekade plus ledningspersonalen som uppträdde negativt inte får börja hos den nye entreprenören i höst.
Våra bussar i Stockholm ska klara permobiler enligt den YKB utbildning om Kundbemötande som jag genomgått. Det är lite olika sorters ramper med en lucka i golvet som fälls upp eller några modeller som fälls ut som är monterade i karrosen på bussen. Läraren sa att dem klarar 350-400 KG och då skall permobiler tas med om dom vill åka.
Citerar lite från taxa handboken från SL.
* Resenär med rullstol eller rullator reser fritt på buss. Anledningen är att det kan vara svårt att betala eller visa upp färdbevis för föraren. Dessa resenerer har nästan undantagslöst gilltigt färdbevis i form av färdtjänstkort.
* Regeln gäller inte om avgiftsupptagning och visering görs på annat sätt än av bussföraren ombord på bussen.
Och jag har något till minnes att förare iallafall i SL trafiken inte är tvingade att hjälpa resenerer med rollator eller rullstol ombord på bussen.
Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 13 juli 2009, 17:25:52 PM
Tyvärr så gick hon av . Vi ringde till busslink som uppträdde lite nonsigt och bara sa vi ska notera det. Då ringde vi till chefen för länstrafikken som sa att det är självklart att hon ska åka med. Och nästa buss kom hon med. Vad ska hon göra nästa gång strunta i föraren och låta honom honom gå till handgripligheter eller kalla på polis för att hon följer det som uppdragsgivaren säger.
hör du inte själv hur dumt de låter???
vad ska polisen göra?? sätta föraren i arresten? ge honom en örfil?
Citat från: homer skrivet 13 juli 2009, 23:22:27 PM
hör du inte själv hur dumt de låter???
vad ska polisen göra?? sätta föraren i arresten? ge honom en örfil?
Om du läser lite extra, i den inte allt för välforumlerade meningen, menar han nog att föraren ska kalla på polis, dvs, antagligen för att avlägsna den rullstolsbundne från bussen
Citat från: homer skrivet 13 juli 2009, 23:22:27 PM
hör du inte själv hur dumt de låter???
vad ska polisen göra?? sätta föraren i arresten? ge honom en örfil?
Det är en intressant fråga . Troligen kommer polisen att hjälpa föraren att avhysa henne . och därmed ytterligare kränka henne trots att hon har rätt att åka med bussen. Eller kommer dom att åka därifrån då de får reda på att föraren har fel. Det är egentligen ointressant , frågan är ska den rullstolsburne hävda sin rätt och tvinga föranen som har fel att agera så att problemet blir en konflikt.
OBS att den rullstolsburna i detta fallet har en lättviktstol "aktivsstol" och alltså själv t o m kan ta upp stolen på bussen om nigningen inte fungerar. så hon är rörlig för att sitta i stol och således om bussen saknar rullstolsplats eller är så full att hon inte kan åka baklänges på rullstolsplatsen flyttar över till vanlig sittplats och ställer stolen sidledes på barnvagnsplatsen. Detta berättas för att belysa att personen kan åka utan ledsagare och att ledsagare endast medföljer då det är mycket att bära.
Den drabbade har bett mig förtydliga att hon aldrig kom på bussen och följaktligen aldrig kunde gå av
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 juli 2009, 09:28:12 AM
Detta känns som en fråga som bör hanteras direkt med aktuell trafikutövare/huvudman och inget som vi kan lösa här på forumet, på samma sätt som tråden om bedrägeri i Malmö häromdagen.
Jag håller delvis med dig . sakfrågan är inget som forumet kan lösa men jag tycker det är intresent att få brancens syn på hur långt den ensklilda funktionshindrade ska gå om förare vidhåller en felaktig ståndpunkt.
> hur långt den ensklilda funktionshindrade ska gå om förare vidhåller en felaktig ståndpunkt.
Problemet är väl att det väldigt sällan går att komma till acceptabla lösningar
när trafikanter på ett eller annat sätt blir drabbade av att förare/entreprenör
brister.
I det aktuella fallet kanske det skulle gå att driva lite längre, eftersom det
handlade om en rörelsehindrad, men rent allmänt så är det svårt att som
passagerare få "rätt" eller "kompensation". Ibland kan det hjälpa om saken
kommer upp i ljuset (t ex media), men oftast får du finna dig i att du helt enkelt
var på fel plats vid fel tid och råkade ut för fel sak.
Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 14 juli 2009, 09:58:21 AM
Jag håller delvis med dig . sakfrågan är inget som forumet kan lösa men jag tycker det är intresent att få brancens syn på hur långt den ensklilda funktionshindrade ska gå om förare vidhåller en felaktig ståndpunkt.
Jamen du - om du nu ska ha branschens tyckande - så ska du väl inte gå till ett forum för bussintresserade?
Visserligen finns det en del som jobbar i branschen här, men det finns ännu fler tyckare som inte gör det och knappast lär spegla hur verkligheten egentligen är.
Nä, som sagt - ta det med trafikhuvudmannen där det hör hemma - står klart och tydligt i reglerna.
Jag kan berätta att det finns färdtjänstfordon som inte ens kan lasta vissa typer av hjälpmedel, på grund av vikt, storlek etc. Dels kan det handla om hjälpmedlets storlek och vikt, och dels om resenärens storlek och vikt. Ibland om den gemensamma storleken/vikten av hjälpmedel och resenär.
Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 14 juli 2009, 06:14:39 AM
Det är en intressant fråga . Troligen kommer polisen att hjälpa föraren att avhysa henne . och därmed ytterligare kränka henne trots att hon har rätt att åka med bussen. Eller kommer dom att åka därifrån då de får reda på att föraren har fel. Det är egentligen ointressant , frågan är ska den rullstolsburne hävda sin rätt och tvinga föranen som har fel att agera så att problemet blir en konflikt.
OBS att den rullstolsburna i detta fallet har en lättviktstol "aktivsstol" och alltså själv t o m kan ta upp stolen på bussen om nigningen inte fungerar. så hon är rörlig för att sitta i stol och således om bussen saknar rullstolsplats eller är så full att hon inte kan åka baklänges på rullstolsplatsen flyttar över till vanlig sittplats och ställer stolen sidledes på barnvagnsplatsen. Detta berättas för att belysa att personen kan åka utan ledsagare och att ledsagare endast medföljer då det är mycket att bära.
ja onekligen en intressant fråga. Jag tycker att hon som inte fått åka med ska anmäla bolaget till diskriminerings/handikappsombudsmannen för att få ärendet utrett. Polisen i sig kan ju inte göra så mycket i ärendet för egentligen är ju inget lagbrott begånget (det är ju inte olagligt att vara fyrkantig).