Jag misstänker att jag bevittnat bedrägeri ombord på en stadsbuss i Malmö. Det vore intressant att utreda om så verkligen är fallet och få en bild av hur ni som arbetar i bussbranschen uppfattar händelsen. Följande scenario utspelades:
Bussen avgår 7 minuter för sent från ändhållplatsen i lågtrafik. Den kvinnliga chauffören ger intrycket av att detta inte spelar någon större roll. På passagerarsätet längst fram sitter en kvinna som jag uppfattar är bekant till föraren (personen har följt med på bussen med även i motsatt riktning). De talar med varandra på främmande språk - jag kan därför inte dra någon slutsats kring huruvida de känner varandra sedan tidigare. Passageraren har även en barnvagn med ett litet barn med sig - placerad där barnvagnarna normalt ska placeras i en stadsbuss.
Allt eftersom ökar förseningen (som i centrala Malmö uppgår till 20 minuter). Jag upplever att detta främst beror på att föraren inte klarar av biljetthanteringen. Vissa passagerare vinkas förbi utan vidare, andra får vänta flera minuter på att få betala sin resa. Föraren tycks, enligt min uppfattning, välja ut dem som slipper betala utifrån godtyckligt valda "egna principer".
Nåväl, vid en av hållplatserna ska chaufförens väninna stiga av, med stor sannolikhet för att byta buss (eftersom denna hållplats nästan uteslutande används för detta ändamål). Väninnan går fram till chauffören, som skriver en biljett utan att ta betalt. Vänninnan tar sin biljett och barnvagnen och stiger av bussen. Chauffören trycker i anslutning till denna händelse in en knappkombination och skriver ut ytterligare en "biljett" som hon skrynklar ihop slänger. Min uppfattning är att chauffören makulerar vänninnans biljettköp - men låter väninnan behålla biljetten. Därmed behöver chauffören inte stå till svars för varför det saknas 18 kr i kassan vid redovisning. Samtidigt åker vänninnan gratis vidare med nästa buss.
Jag undrar nu;
- Kan jag ha fel? Finns det någon annan förklaring till chaufförens agerande (dvs. kan det ha varit något annat jag bevittnade än en makulering)?
- Ponera att det rör sig om bedrägeri - är detta allvarligt trots att det handlar om småsummor?
- Hur skulle du (som bussförare eller annan i branschen) reagera om en kollega fifflade med biljettskrivaren så att vänner och bekanta kan åka gratis?
Citat från: Kollektivtrafikentusiast skrivet 10 juli 2009, 14:36:16 PM
Jag misstänker att jag bevittnat bedrägeri ombord på en stadsbuss i Malmö. Det vore intressant att utreda om så verkligen är fallet och få en bild av hur ni som arbetar i bussbranschen uppfattar händelsen. Följande scenario utspelades:
Bussen avgår 7 minuter för sent från ändhållplatsen i lågtrafik. Den kvinnliga chauffören ger intrycket av att detta inte spelar någon större roll. På passagerarsätet längst fram sitter en kvinna som jag uppfattar är bekant till föraren (personen har följt med på bussen med även i motsatt riktning). De talar med varandra på främmande språk - jag kan därför inte dra någon slutsats kring huruvida de känner varandra sedan tidigare. Passageraren har även en barnvagn med ett litet barn med sig - placerad där barnvagnarna normalt ska placeras i en stadsbuss.
Allt eftersom ökar förseningen (som i centrala Malmö uppgår till 20 minuter). Jag upplever att detta främst beror på att föraren inte klarar av biljetthanteringen. Vissa passagerare vinkas förbi utan vidare, andra får vänta flera minuter på att få betala sin resa. Föraren tycks, enligt min uppfattning, välja ut dem som slipper betala utifrån godtyckligt valda "egna principer".
Nåväl, vid en av hållplatserna ska chaufförens väninna stiga av, med stor sannolikhet för att byta buss (eftersom denna hållplats nästan uteslutande används för detta ändamål). Väninnan går fram till chauffören, som skriver en biljett utan att ta betalt. Vänninnan tar sin biljett och barnvagnen och stiger av bussen. Chauffören trycker i anslutning till denna händelse in en knappkombination och skriver ut ytterligare en "biljett" som hon skrynklar ihop slänger. Min uppfattning är att chauffören makulerar vänninnans biljettköp - men låter väninnan behålla biljetten. Därmed behöver chauffören inte stå till svars för varför det saknas 18 kr i kassan vid redovisning. Samtidigt åker vänninnan gratis vidare med nästa buss.
Jag undrar nu;
- Kan jag ha fel? Finns det någon annan förklaring till chaufförens agerande (dvs. kan det ha varit något annat jag bevittnade än en makulering)?
- Ponera att det rör sig om bedrägeri - är detta allvarligt trots att det handlar om småsummor?
- Hur skulle du (som bussförare eller annan i branschen) reagera om en kollega fifflade med biljettskrivaren så att vänner och bekanta kan åka gratis?
Kan bara redogöra för hur det fungerar i Dalarna...
* Om hon makulerade biljetten, måste hon lämna in både biljett och makuleringskvitto, om inte kunden skriver på biljetten eller makuleringskvitto om någon av delarna saknas. Annars har hon en brist i kassan.
* Kan Arbetsgivaren bevisa att detta skett med uppsåt att lura företaget eller länshuvudmannen, är detta en saklig grund för uppsägning.
* Jag kan låta en kollega åka gratis, men då utan att markera i biljettmaskinen. Skulle avgiftskontrollen komma, är det upp till honom/henne att visa att han/hon har där att göra. Så gör nästan alla kollegor. Det är fel! Det jag medveten om. Inget försvar gäller egentligen...
Mitt råd är att kontakta operatören och/eller Länshuvudmannen och klaga. Då kanske föraren får en bättre utbildning på biljettmaskinen och i det andra fallet en tillsägelse.
Ja bäst att kontakta entreprenören som kör bussarna så kan dom vidta åtgärder.
Men det är samma här i Uppsala.
Har du inte biljett + makuleringskvitto godkänns inte makuleringen och chauffören kommer ha minus i kassan.
Skånetrafiken har problem med sitt biljettsystem. Bland annat har man fått levererat kort som är för tjocka och därmed fastnar i automaterna. Lite av problemet framgår av följande artikel i sydsvenskan:
http://sydsvenskan.se/skane/article478489/Kortstrulet-far-paga-till-hosten.html
En gissning kan därför vara att kvinnan längst fram hade haft ett kort som fastnat i automaten och att hon därför satt där framme för att se ifall automaten skulle skicka ut det vilket det verkar som inte skedde. Biljetten kvinnan fick kan således vara det kvitto kunden får på att föraren behållit ett skadat kort.
Citat från: Jo skrivet 10 juli 2009, 17:37:12 PM
Skånetrafiken har problem med sitt biljettsystem. Bland annat har man fått levererat kort som är för tjocka och därmed fastnar i automaterna. Lite av problemet framgår av följande artikel i sydsvenskan:
http://sydsvenskan.se/skane/article478489/Kortstrulet-far-paga-till-hosten.html
En gissning kan därför vara att kvinnan längst fram hade haft ett kort som fastnat i automaten och att hon därför satt där framme för att se ifall automaten skulle skicka ut det vilket det verkar som inte skedde. Biljetten kvinnan fick kan således vara det kvitto kunden får på att föraren behållit ett skadat kort.
Min tanke var precis som din. Det har varit massa krångel som berott på flera saker.
1. Sommarkorten är för tjocka och fasnar i maskinen utan att chauffören kan ta upp denna med "linjalen" som brukar vara bästa vapnet. Jag har själv bevittnat detta på en stadsbuss i Malmö där chauffören inte fick upp kortet. Kvitto på kortet skrivs ut och kunden får ett nytt kort vid Kundcenter. En chaufför på en regionbuss lät alla med sommarkort att inte stämpla då han hade haft problem med kort som fasnat tre dagar på rad. Övriga kort kunde registreras utan problem. Chauffören menade att Skånetrafiken borde gå ut till alla med sommarkort att uppmana de att inte registrera korten överhuvudtaget men att man valde att inte göra detta för man trodde att det skulle bli ett för stort missbruk. Resultatet blir att chaufförer och kundcenter drabbas med irriterade resenärer.
Korten fungerade heller inte alls de första dagarna vilken var en miss av Skånetrafiken.
2. Nytt biljettsystem där vissa biljetter tar längre tid att registrera i den nya biljettmaskinen och samtidigt ovana vid nya maskinenkan göra att vissa biljetter tar längre tid
3 Maskinerna är gamla och inte haft samma serviceintervall som tidigare. Det nya biljettsystemet skulle vara i drift för några år sedan men är försenat. Vissa maskiner som skulle ha service i maj strunar man nu helt att kolla och låter dessa vara och hoppas att de ska fungera.
Man ska som det skrivits innan ta med orginal och det som ska makuleras vid redovisningen även inom Skånetrafiken. Annars skulle det vara väldigt enkelt att missbruka systemet.
Om kvinnan gjort rätt eller fel tar jag inte ställning till.
Mvh Rickardo
Så länge vi hade Scanpoint så hände i bland att det blev papperstrassel och då hade man inte nån originalbiljett att lämna in men det gick bra ändå.. det blve ju bara en liten bit på ca 3mm och på den stod ju inget .. annars så skulle man ju lämmna in både biljett och makuleringskvittot
Jag bara undrar en sak.
Vilken tariff använder man i Skånetrafikens cubicmaskin för att få ut ett kvitto som berättigar resenären att hämta ett Sommarkort på ett kundcenter.
Det nämns i denna tråd och Peyman på Skånetrafiken sa något liknande i artikeln från Sydsvenkan.
Citat från: 737 skrivet 10 juli 2009, 22:59:15 PM
Jag bara undrar en sak.
Vilken tariff använder man i Skånetrafikens cubicmaskin för att få ut ett kvitto som berättigar resenären att hämta ett Sommarkort på ett kundcenter.
Det nämns i denna tråd och Peyman på Skånetrafiken sa något liknande i artikeln från Sydsvenkan.
Det finns inte ingen sådan funktion varken på gamla scanpoint resp. Cubic maskinen. Däremot kan föraren ta in ett icke fungerande sommarkort och ge ett tillfälligt resebevis samtidigt som kortet skickas in för kontroll och eventuellt utskickade av nytt till kunden.
> Ja bäst att kontakta entreprenören som kör bussarna så kan dom vidta åtgärder.
Nej, det är absolut inte bäst. Man ska självklart kontakta trafikhuvudmannen
i ärenden som detta.
Nämn inte trafikhuvudman i detta läge! Det sitter ett antal tjänstemän på Skånetrafiken som inte har någon kontroll eller information om hur biljettsystemet fungerar. Chaufförerna får 4 timmars utbildning medan de som man skall utreda diverese problem med är helt nollställda. Och hon som får våra "felanmälningar" sitter bara och skrattar och tycker det är roligt att vi får en taxefil i maskinerna var 10:e minut som inte är uppdaterad - "bara så vi ser att ni reagerat". Bibbi, vi har reagerat för ett par månader sedan!!!!
Det är möjligt, men nu var det inte hur biljettsystemet fungerar som
frågan gällde, utan till vem ett klagomål av det här slaget ska ställas.
Citat från: Kollektivtrafikentusiast skrivet 10 juli 2009, 14:36:16 PM
Allt eftersom ökar förseningen (som i centrala Malmö uppgår till 20 minuter). Jag upplever att detta främst beror på att föraren inte klarar av biljetthanteringen. Vissa passagerare vinkas förbi utan vidare, andra får vänta flera minuter på att få betala sin resa.
Betala på bussen? Har man kvar ett föråldrat system där folk inte uppmuntras att förköpsbetala sin resa innan denne kliver på bussen, så får man gott räkna med en hel del förseningar. Själv stod jag och löste biljetter i 25 minuter på Uppsala station idag, och kom iväg 15 minuter försenad från start pga den onaturligt stora mängd resenärer som ville köpa biljett ombord. Det kändes som man var tillbaka i Umeå där detta var vardagsmat. :(
Citat från: Wetjo skrivet 10 juli 2009, 15:13:57 PM
Kan bara redogöra för hur det fungerar i Dalarna...
* Om hon makulerade biljetten, måste hon lämna in både biljett och makuleringskvitto, om inte kunden skriver på biljetten eller makuleringskvitto om någon av delarna saknas. Annars har hon en brist i kassan.
Inte bara i Dalarna, utan på de flesta ställen jag kört på fungerar precis som ovan.
Citat från: Skalman skrivet 18 juli 2009, 21:02:26 PM
Det är möjligt, men nu var det inte hur biljettsystemet fungerar som frågan gällde, utan till vem ett klagomål av det här slaget ska ställas.
Trafikutövaren och/eller länshuvudmannen? Några andra ansvariga parter finns väl inte?
om det var en längre remsa som hon slängde så var det kanske en utskrift av dagens försäljning.
Jag tycker stora delar av den här tråden är totalt ointressant, felaktig och endast bygger på vad man "tror eller tycker".
Det inledande inlägget är anklagande, troligen till stora delar på falsk grund, eftersom personen ifråga inte har en aning om vad som egentligen händer utan bara tror en massa. Denne personen vet heller inte vad som står på kvittot, vad som pratas mellan personerna på "ett främmande språk" eller vad som ligger till grund för problemen med betalning eller inte.
Således borde denna tråd helt klart låsas och är åtminstone av mig anmäld för att få slut på något vi inte vet ett dugg om..
//Ufe