Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: j-a skrivet 09 juli 2009, 10:27:56 AM

Titel: En riktig kallstart
Skrivet av: j-a skrivet 09 juli 2009, 10:27:56 AM
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2486078.jpg)
GDG 1826 en kall vintermorgon i Malung i mitten av 80 talet
Titel: SV: En riktig kallstart
Skrivet av: Viking skrivet 09 juli 2009, 12:21:09 PM
Oj, häftig bild! Man verkligen känner ruggigheten.
Titel: SV: En riktig kallstart
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 09 juli 2009, 21:47:23 PM
Aaah! Vad kan vara härligare än att starta en iskall morgon, och fem minuter senare känna värmen i hytten?
Titel: SV: En riktig kallstart
Skrivet av: RoTe skrivet 09 juli 2009, 21:59:27 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 juli 2009, 21:47:23 PM
Aaah! Vad kan vara härligare än att starta en iskall morgon, och fem minuter senare känna värmen i hytten?

Ingen aning för jag har aldrig känt det du beskriver... Brukar ta 105 minuter att få lite värme i "hytten"...  ::)  ;)
Titel: SV: En riktig kallstart
Skrivet av: groenis skrivet 09 juli 2009, 23:21:29 PM
När man får gå ut och varmköra en riktig kall buss då önskar man att "hytten" hade varit lite kortare ;)
Titel: SV: En riktig kallstart
Skrivet av: fontheking5 skrivet 11 juli 2009, 17:42:34 PM
Citat från: RoTe skrivet 09 juli 2009, 21:59:27 PM
Ingen aning för jag har aldrig känt det du beskriver... Brukar ta 105 minuter att få lite värme i "hytten"...  ::)  ;)
Ungefär som på jobbebilarna då ungefär , 3-4 mil i plusgrader . När det är minus så tar det nog dubbla eller 3 dubbla tiden att få motorn varm . Hjälper ju inte att motorvärmare saknas och att kupe värmaren inte fungerar på dom flesta bilarna .   :( Som tur var har vi en bil som blir varm fortare . Den är att föredra på vintern .
Titel: SV: En riktig kallstart
Skrivet av: Autotransit skrivet 13 juli 2009, 22:10:11 PM
Den första kupévärmaren jag kom i kontakt med satt i den F88:an från - 71 som jag började att köra på Norge med. Det var en Themotron...en gasoldriven värmare som inte vill fungera riktigt på vintern, gasen blev flytande när man kom upp i Norge en bit. Men fram i april började gasen att "tina" lite, så den fungerade riktigt bra under sommarhalvåret ;D

Annars så stängde man nästan aldrig av motorn...den lurvade och gick både när man lossade/lastade och när man skulle sova vintertid, miljötänket var inte så långt framskridet på den tiden. Åkeriet jag körde för på den tiden hade linje Malmö - Oslo, så det var egentligen bara på söndag eftermiddag det blev tal om kallstart. Man å andra sidan så blev det desto rejälare kallstarter när man startade ett gäng volvolastbilar på en gång på den tiden  :D

/Stellan
Titel: SV: En riktig kallstart
Skrivet av: 1896 skrivet 30 juli 2009, 14:53:26 PM
Visst hade ni 1887 där uppe ett tag innan GDG miste trafiken ?

Hur är det med GDG:s trafikledare i Malung nuförtiden, H P ?
Titel: SV: En riktig kallstart
Skrivet av: j-a skrivet 30 juli 2009, 22:12:15 PM
Citat från: 1896 skrivet 30 juli 2009, 14:53:26 PM
Visst hade ni 1887 där uppe ett tag innan GDG miste trafiken ?

Hur är det med GDG:s trafikledare i Malung nuförtiden, H P ?


jodå 1887 var i Malung det sista halvåret.
H P är avliden sedan ett antal år :'(
Titel: SV: En riktig kallstart
Skrivet av: 1896 skrivet 31 juli 2009, 13:31:09 PM
Aj då....   har positiva minnen av honom i alla fall.

När kom 1679 till Leksand ? Var det när Wasatrafik tog över, eller var det på GDG:s tid ?