Föraren av denna buss tänkte klokt som lät överhänget svepa över mittrefugen.
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/3adcd2c5.jpg)
För att få in släpet är det ett måste. Vänstersväng på större vägar kan annars innebära att bussen står delvis i två körfält om man inte använder överhänget ordentligt. Så nog var busschauffören klok;)
Det ser ut att vara en MAN? Har jag fel?
Citat från: MrX skrivet 09 juli 2009, 10:17:46 AM
För att få in släpet är det ett måste. Vänstersväng på större vägar kan annars innebära att bussen står delvis i två körfält om man inte använder överhänget ordentligt. Så nog var busschauffören klok;)
Det ser ut att vara en MAN? Har jag fel?
Helt rätt, det råkar vara en gasdriven MAN-boggiebuss som står på Vasagatan och ska till att svänga vänster in på Klara Vattugränd.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 juli 2009, 03:40:48 AM
Föraren av denna buss tänkte klokt som lät överhänget svepa över mittrefugen.
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/3adcd2c5.jpg)
Ja det där e ganska normal kör sätt för mig oavsett om jag har en Volvo eller Scania med Kortvagn eller Ledvagn. Men jag håller koll på att kanten kanske kan va för hög och inte tillåter överhäng svep över refuger/trottoarer.
Det finns två ställen i stockholm där man får ta till all trottoar/refug man har för att fixa svängen.
Utfarten från Fjällgatan och högersvängen ner på Torkel Knuts gatan från Hornsgatan. Speciellt om man kör med bussar som är längre än 12m eller bara två axligt.
Citat från: Blue skrivet 09 juli 2009, 19:05:09 PM
Det finns två ställen i stockholm där man får ta till all trottoar/refug man har för att fixa svängen.
Utfarten från Fjällgatan och högersvängen ner på Torkel Knuts gatan från Hornsgatan. Speciellt om man kör med bussar som är längre än 12m eller bara två axligt.
Jag har sett flera turist bussar som undvikit att gå upp på trottoarkanten vid högersvängen ner på Torkel Knutsonsgatan
Citat från: Optimal skrivet 09 juli 2009, 19:12:00 PM
Jag har sett flera turist bussar som undvikit att gå upp på trottoarkanten vid högersvängen ner på Torkel Knutsonsgatan
Vi gör som MAN-boggie-förarna borde lära sig när man svänger höger - ta båda filerna på en gång - så undviker man både trottoarer, bilar och cyklister ;-)
Citat från: Optimal skrivet 09 juli 2009, 19:12:00 PM
Jag har sett flera turist bussar som undvikit att gå upp på trottoarkanten vid högersvängen ner på Torkel Knutsonsgatan
Inte köra på trottoaren bara låta överhänget låna lite plats vid sidan av vägen, vid Torkel Knuts gatan är det en liten refug mitt i vägen som ställer till det. För stog det dessutom en stolpe mitt i refugen som man fick se upp med, annars kostar det lätt en backspegel.
Citat från: Blue skrivet 09 juli 2009, 19:05:09 PM
Det finns två ställen i stockholm där man får ta till all trottoar/refug man har för att fixa svängen.
Utfarten från Fjällgatan och högersvängen ner på Torkel Knuts gatan från Hornsgatan. Speciellt om man kör med bussar som är längre än 12m eller bara två axligt.
Så sent som i tisdags såg jag en 431:a vars förare svepte över hela trottoaren vid utfart från Fjällgatan.
Stunden före befann jag mig på just Torkel Knutssonsgatan och från Hornsgatan svängde en 417HDH höger, inte en enda skråma på något men efter att ha tagit ut sväng fick han gå fram en liten bit för att passera brytpunkten och sedan upp på mittrefugen för att kunna få med hela bussen.