(http://www.bussmicke.se/TEMP/Lysekils_Busstrafik_33_BRF132_Lysekil_090708b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Lysekils_Busstrafik_34_BRF104_Lysekil_090708.jpg)
279 kw, vad är de här för motor egentligen? nånting vi kommer få se mer av?
Har jag fattat det rätt om BiV numret är 2133 och Lysekils nr är 33? Varför är det så?
Varför har man ett Buss i Väst nr och ett Lysekil nr. varför inte bara ha samma nr?
Citat från: homer skrivet 09 juli 2009, 19:31:33 PM
279 kw, vad är de här för motor egentligen? nånting vi kommer få se mer av?
Volvos nya 11-litersmotor som ersätter 9-litersmotorn skulle man ju kunna förmoda.
Citat från: Optimal skrivet 09 juli 2009, 19:37:08 PM
Har jag fattat det rätt om BiV numret är 2133 och Lysekils nr är 33? Varför är det så?
Varför har man ett Buss i Väst nr och ett Lysekil nr. varför inte bara ha samma nr?
Enkelt svar: Inom Buss i Väst finns betydligt fler bussar än hos varje enskilt bussbolag. Eftersom bussbolagen ofta tycker det är lättare att använda tvåsiffriga nummer så gör de det genom att använda de två sista siffrorna i BiV-numret. Det är väl inte helt ovanligt vid t ex Swebus garage att man gör så också, det vill säga använder de två sista numren i inventarienumren.
Okej. Men jag döpte en bild till Lysekils busstrafik 2148. Då måste jag alltså ändra så det blir 48 enbart.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 juli 2009, 20:09:28 PM
Volvos nya 11-litersmotor som ersätter 9-litersmotorn skulle man ju kunna förmoda.
Som chassiet heter B9R alltså en 9 liter (9.4) motor 380 hästar versionen.
/M
Fick herr B-M några bussar med den gamla bohuslacken med på bild??? Visa dem gärna i så fall..
Jo det fick han, hade dem sedan tidigare men 59 och 63 har hamnat på några bilder.
Måste säga att de Bohusländska småstäderna är fanns så härliga att besöka.
Dessa bilder var roliga att se. Bör gå som skållade troll med 380 hk. Är det I-Shift? Du var händelsevis inte inne i bussarna och fotade också (mycket vill ha mer vet du ;))?
Tog en interiör bild i en av dem, dock ej förarplatsen
Citat från: Bussmicke skrivet 10 juli 2009, 17:52:30 PM
Tog en interiör bild i en av dem, dock ej förarplatsen
Den får du gärna visa i mån av tid och lust. Är alltid roligt att se hur det ser ut på insidan också.
Det ska jag fixa
Vad jag hört måste all kollektivtrafik vara tillgänglighetsanpassad 2010. Dessa bussar ser inte ut att vara låggolv.
Har man backat från de dumheterna eller är det jag som missuppfattat tillgänglighetsanpassningen?
Citat från: 737 skrivet 10 juli 2009, 22:50:40 PM
Vad jag hört måste all kollektivtrafik vara tillgänglighetsanpassad 2010. Dessa bussar ser inte ut att vara låggolv.
Har man backat från de dumheterna eller är det jag som missuppfattat tillgänglighetsanpassningen?
Lift.
Räcker det för att slippa låggolvsbussarna?
Citat från: 737 skrivet 10 juli 2009, 23:00:16 PM
Räcker det för att slippa låggolvsbussarna?
Javisst.
När kommer handikappanpassade tidtabeller då? Där det finns 20 minuter extra tid på alla körningar så man hinner lasta och lossa en rullstol!
Som det är nu får man välja att endera ta med en rullstol och förstöra det fortsatta resandet för alla i bussen eller lämna kvar rullstolen...
Det finns färdtjänst av en anledning... ::)
Citat från: Johan B skrivet 10 juli 2009, 21:58:16 PM
Den får du gärna visa i mån av tid och lust. Är alltid roligt att se hur det ser ut på insidan också.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Lysekils_Busstrafik_34_BRF104_Lysekil_090708b.jpg)
Citat från: RoTe skrivet 10 juli 2009, 23:14:02 PM
När kommer handikappanpassade tidtabeller då? Där det finns 20 minuter extra tid på alla körningar så man hinner lasta och lossa en rullstol!
Som det är nu får man välja att endera ta med en rullstol och förstöra det fortsatta resandet för alla i bussen eller lämna kvar rullstolen...
Tyvärr är det så. Nästan. Som förare får du inte välja. Du
ska ta ombord rullstolen, fästa den etc. Vilket betyder att du får ta skit från de övriga i bussen.
Citat från: 737 skrivet 12 juli 2009, 10:27:52 AM
Tyvärr är det så. Nästan. Som förare får du inte välja. Du ska ta ombord rullstolen, fästa den etc. Vilket betyder att du får ta skit från de övriga i bussen.
Numera räcker det med att låsa med stolens broms.
Citat från: Jan skrivet 12 juli 2009, 13:13:24 PM
Numera räcker det med att låsa med stolens broms.
Skulle aldrig falla mig in att låta bli att lastsäkra en rullstol! Förstå vilken skada den kan göra vid en eventuell olycka.
Citat från: RoTe skrivet 12 juli 2009, 13:31:04 PM
Skulle aldrig falla mig in att låta bli att lastsäkra en rullstol! Förstå vilken skada den kan göra vid en eventuell olycka.
Det är en annan sak, men lagen säger att man inte behöver lastsäkra längre.
Det här med handikappanpassning har varit olika syn på beroende på vilket datum det varit.
För flera LHM gick tillbaka från krav på lågnivå och dito golv till att kräva lift.
Av denna orsak har bussar som tillverkats 2004 och 2005 rullstolslift. Enligt vissa förare har lift aldrig använts någon gång alls på vissa bussar. På andra bussar har lift använts i beställningstrafik enbart. Själv har jag sett lift användas på en röd express Göteborg-Stenungsund. Då har ledsageren till passageraren manövrerat liften.
Citat från: S Svensson skrivet 12 juli 2009, 15:02:53 PM
Själv har jag sett lift användas på en röd express Göteborg-Stenungsund. Då har ledsageren till passageraren manövrerat liften.
Det är rätt självklart att man som ledsagare bör kunna manövrera lyftar och ramper. Jag minns många "ledsagare" till rullstorsburna (eller snarare privatpersoner som åkte på ledsagarbevis) som vägrade röra en enkel golvplacerad ramp i låggolvbussar, men som ändå skulle åka gratis. Mycket märkligt beteende må jag säga. Är man ledsagare ska man väl arbeta som det, och inte stå med händerna i byxfickorna?
Tack för interiörbilden Micke. Lika snyggt som i "gamlingarna" 2164 och 2165 ser jag. WC misstänker jag inte står med bland kraven i det nya avtalet utan är väl för att kunna merutnyttja på beställningskörningar? Ovanligt dock numera att det inte är baktoa, men det sparar å andra sidan några sittplatser. Vet att tekniska biten inte är ditt största intresseområde men tänkte du på om det var I-Shiftväxellåda, dvs en spak på sidan av förarstolen, eller vanlig automat?
Hej !
När introducerades Vlo B 9R på den svenska marknaden ?
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 13 juli 2009, 20:21:05 PM
Hej !
När introducerades Vlo B 9R på den svenska marknaden ?
Mvh Peter Ö
Dessa bör vara de första om man räknar bort en och annan provvagn. Orusttrafiken har iaf en av dessa provvagnar med gamla 9700-karossen.