(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Bro.jpg)
Det finns en viss oro för att hamna i detta läge ibland. :P
Ser ungefär ut som tunnelbane och bilbroarna i Alvik på Vidängsvägen, där har en del lastfordon tagit i rejält.
Minns en tysk för några år sedan som körde sönder sin lastbil, han blev väl så chockad och arg att allt han kunde skrika var "skit" på tyska.
Kommer ni ihåg den "påkörningsmall" som var uppsatt under tunnelbanebron över Drottningholmsvägen strax utanför Brommahallen?
Den var ju larmad in till Buss TX och vid larm skulle Texass ut till fönstret och skriva av regnummer på ev smitare och sen ringa TUC eller Polis.
Men den togs väl bort med tiden.
/a32 ;)
Citat från: a32 skrivet 09 juli 2009, 17:26:03 PM
Ser ungefär ut som tunnelbane och bilbroarna i Alvik på Vidängsvägen, där har en del lastfordon tagit i rejält.
Minns en tysk för några år sedan som körde sönder sin lastbil, han blev väl så chockad och arg att allt han kunde skrika var "skit" på tyska.
Kommer ni ihåg den "påkörningsmall" som var uppsatt under tunnelbanebron över Drottningholmsvägen strax utanför Brommahallen?
Den var ju larmad in till Buss TX och vid larm skulle Texass ut till fönstret och skriva av regnummer på ev smitare och sen ringa TUC eller Polis.
Men den togs väl bort med tiden.
/a32 ;)
När jag tänkte tunnelbanebro, så tänkte jag en bro som var anpassad för tunnelbanor. Alltså, som åker in i en tunnel och så är tåget för högt för tunneln... En snabb liten feltolkning i bakhuvudet bara... ;)
Påkörningsmallen försvann väl när man äntligen sänkte vägbanan?
/Lennart
Påkörningsmall? Vad menas?
Det var konstruktion som skulle varna föraren att fordonet var för hög innan det blev en leverans av någon tyngre konstruktion typ bro eller viadukt
Citat från: Jan I Nilsson skrivet 08 juli 2009, 19:36:09 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Bro.jpg)
Det finns en viss oro för att hamna i detta läge ibland. :P
Kommer att tänka på järnvägsbron i Gävle... Många lastbilar (och bussar) har fått en lägre höjd där...
Citat från: groenis skrivet 10 juli 2009, 13:37:05 PM
Det var konstruktion som skulle varna föraren att fordonet var för hög innan det blev en leverans av någon tyngre konstruktion typ bro eller viadukt
Aha som en portal av varningsskyltar man kör igenom? Det har jag sett på vissa ställen.
http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4GGLR_enSE272SE272&ei=w5VXSsK-IsOM_Ab22P2dCQ&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=Knippelsbron+bussolycka+k%C3%B6penhamn&spell=1
Jag tänker ofta på denna olycka i Köpenhamn, nu finns det ett aragemang för att förhindra liknande olyckor här.
Citat från: RoTe skrivet 10 juli 2009, 20:52:42 PM
Aha som en portal av varningsskyltar man kör igenom? Det har jag sett på vissa ställen.
Njaaee inte riktigt, om jag nu minns helt rätt.
Funktionen satt bara under brotaket och skulle larma om något högt fordon slog i eller liknande, den var inte som dagens "portaler" med reflekterande skyltar.
Och den i Alvik byttes väl ut då och då efter den blivit träffad?
/a32
jomen visst fanns det en bågkonstruktion innan du fick kontakt med viadukten och skyltar som tändes upp
liknande den under rondellen i Norrköping
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/DSC00011-1.jpg)
Aj aj en som varit stressad? :o
Man kanske skulle köpa aktier i någon firma som tillverkar portar, de verkar ha mycket att göra ;D
Det fanns tre stycken 3,50 metersviadukter i rad på E6:an i Göteborg, så där fanns det alla chanser i världen att trilla dit. Trots de skyddsanhordningar som fanns...först en fotocell som öppnade upp en elektrisk tavla med varning för låg viadukt, några meter efter den så hängde det en plåt också med varning för låg viadukt som slog i med ett rejält brak i det som var för högt.
Jag hittade en diabild i samlingarna som där man kan ana hänvisningen att lämna motorvägen bredvid en av västkustens mest kända fordonstillverkares serviceverkstad:
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%204/026_b.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%204/026_b3.jpg)
/Stellan
Det är inte bra med lägre broar än "fri höjd" 4,5 m. på motorvägar och motortrafikleder. Har hört att i Danmark är "fri höjd" 4 m. Tänker på vägen Köpenhamn Rödby där det under Smålandsfarvannet är begränsad höjd, kan inte vara kul att behöva stanna där om mann missat tidigare avfart! Det gäller att vara skärpt, men det är otroligt lätt att missa.;)
I övriga Europa så är det som kallas fri höjd fyra meter, så lämnar man Sverige med ett fordon som är högre än det blir man en "brottsling". De tre låga viadukterna i Göteborg försvann för många år sedan när moten byggdes om,.
/Stellan
Har inte Finland 4.2 meter eller är jag helt ute och cyklar? Sen vet jag inte hur det är med lagar i övriga Europa men här kan du väl vad jag vet inte åka dit för att ha ett för högt fordon, bara du inte kör ner nåt. :P
Nån som har bättre koll på läget?
Citat från: Jan I Nilsson skrivet 06 augusti 2009, 17:07:45 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/DSC00011-1.jpg)
Aj aj en som varit stressad? :o
ICA i Arlöv? Tycker det ser bekant ut.
Det är omöjligt att missa skylten som säger att man inte ska köra ut innan varningslamporna slocknat.
(Din "startbild" i tråden är väl också från Arlöv?)
Ja du har så rätt, båda är från metropolen Arlöv norr om Malmö. ;)
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/DSC00025.jpg)
Otäck olycka.
Citat från: Jan I Nilsson skrivet 14 augusti 2009, 21:30:21 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/DSC00025.jpg)
Otäck olycka.
Ja det såg inte så bra ut . Dessutom ser det ut som den som brann i Svalöv förra fredagen och som numera står i Burlöv . :'(
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26923.0
Nej 14 augusti står det , ser jag nu , men den var väldigt lik den i alla fall .
Citat från: Autotransit skrivet 06 augusti 2009, 17:47:07 PM
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%204/026_b.jpg)
/Stellan
Seriöst säker reklam. ;D
Är det inte en Scania LB som står med tippad hytt framför Volvos verkstad, samtidigt som en Volvo F10/12 susar förbi.
(men Bilspedition kan vara en 142a Scania med?)
Jag kollade på originalbilden, och det är två scanior. När jag tittade närmare på bilen med tippad hytt, så är det en kranbil med en arbetsbod på flaket...och bilen närmast är en Mercedes med toppsleeper.
/Stellan
På gamla E4:an i Norrköping (där Finspångsvägen och N Promenaden angör Riksvägen) finns det ju sensorer och varningsljus som blinkar om ett passerande fordon högre än 3,5m(?) passerar. Då får dessa köra upp på avfarten och sedan ner igen på andra sidan. Har dock inga bilder tyvärr, då jag alltid sitter bakom bussratten då jag passerar där.
Finns denna lösning på fler ställen?
Några av dem är nämda lite högre upp i den här tråden, men Göteborg var väl värst med tre 3,5 metersviadukter på rad efter varandra. På den här bilden ser man att fordon högre än 3,5 meter som ska fortsätta på Rv45 eller E6 ska lämna motorvägen för att köra över motorvägsbron.
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%204/026_b3.jpg)
Det fanns även en viadukt med den här höjden i Malmö på början av motorvägen mot Kalmar för många år sedan, kommer inte riktigt ihåg vad varken vägen eller platsen heter (senilcement) :D
/Stellan
Jo Stellan det var troligtvis Lund södra, i Malmö norrut har det varit fri höjd alltid, vad jag kan komma ihåg.
Nordsjö´s färgfabrik låg en bit bort från motorvägen kommer jag väl ihåg...jag körde nämligen fel i rondellen i början av motorvägen, så jag körde småvägar över åkrarna till fabriken. Detta till mycket stor nöje för de gubbarna på fabriken som såg mig köra omkring där ute, men detta är trettio år sedan så det är väl glömt nu :D
Men då på -70 talet var viadukten på motorvägen mot Kalmar 3,5 meter, jag svängde av mot Nordsjö precis innan där.
/Stellan
Norrköpingsrondellen
En av mina många kamrater berättade om en förare på det åkeriet som han jobbade med lotsningar för missade en natt att svänga av på avfarten
han satt i andra tankar och kört samma väg över 25 år han ser att lamporna började blinka tänkte stillsamt för sig själv vem hade missat höjden i natt
när han fastnade kom han ihåg vem som missat höjden
Han fick många pikar på Bilped Lunda om broleveranser utan fraktsedel
/Lennart
framhamrat i mörkret då ordinarie burk inte vill vara med längre
Kan man tänka sig att det var en skåpbil som gick för ett bilspeditionsåkeri från Uddevalla tro? I så fall har vi en gemensam bekant ;)
/Stellan
Nja inte riktigt KNS Karlshamn
när jag ruskar lite på skallen så tror jag han kallades Pastorn
det var för övrigt han som blev duktigt uppskrämd av några andra förare han brukade ta sig en lur på en p-plats längs vägen och det visste de andra om
en natt backade man upp en bil framför honom drog åt katastrofen samtidigt som de andra i gänget ruskade så mycket de kunde på hytten Pastorn
hoppade jämnfota på bromspedalen för att inte krocka utanför står hela fikagänget och skrattar Pastorn vågade inte efter det stanna för en lutare fler gånger
De är väl några som smackat i där under åren. Kille jag tänkte på kallades Ragge, och lotsade först för Uddevalla Åkeri och senare för Sune Janssons Åkeri i Uddevalla. Ett helt nytt skåpekipage omvandlades till en cab, han fick väl frågan någon gång lite då och då efteråt om det inte fanns enklare sätta att fälla ner caben ;D
Det där med att skrämma den björn som sover har jag också medverkat till. Vi var på väg hem från Norge och såg en av våra bilar stå på en busshållplats...vi smög fram och såg att han hade lutat sig över ratten. Alltså gick vi ut i skogen och bröt lite kvistar och grenar som vi satte i torkarna och speglarna. Sedan klev vi upp en man på varje sida av hytten...gungade hytten, slog i dörrarna och förde så mycket liv vi kunde. Han stod upp i hytten, skrek som en galning och bromsade sig nästan genom golvet.
Sedan var det bara att vänta på hämden ;D
/Stellan
Det är sådana små saker som är kul att läsa om
En annan kompis som körde åt Bagarn (Grödinge frakt)
han hade en stackare som fick stå ut med mycket som efter maten och toabesöket blev uppringd av kompisen som bad honom räkna sidomarkeringsljus han skrattade mycket när det kom en harang som bara präster och små barn kan
Självklart kollade han alltid kopplingen efter det
den andra gången så ringde han kompisen och behövde hjälp han fick inget tryck på släpet kompisen svara bara att du kan väl ta tjugofemöringen i duon å ringa jouren och åter igen en harang i örat men kompisen fick sitt senare
/Lennart