Hittade denna på en CD i mitt arkiv. Någon som vet något om den.
(http://img269.imageshack.us/img269/4817/bussold.jpg)
Tror bilden är sen 2006.
Det är en Volvo B10 SKV 1938 som i dag tillhör Helsingborgstrafikens Museiförening. Ursprungligen Hälsingborgs Spårvägar 9.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 13:47:18 PM
Det är en Volvo B10 SKV 1938 som i dag tillhör Helsingborgstrafikens Museiförening. Ursprungligen Hälsingborgs Spårvägar 9.
Det var som...! Intressant att HSS inte kunde numrera sina första spårvagnar från 1 och uppåt (den första vagnen fick nummer 11, det är ju bara småstäder som har vagnar med ensiffriga nummer), men väl bussar på 30-talet.
Stiligt åkdon förresten! :D
Väl värt ett klick:
http://www.sundsutsikt.se/museum_htmf.html
//M
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 13:47:18 PM
Det är en Volvo B10 SKV 1938 som i dag tillhör Helsingborgstrafikens Museiförening. Ursprungligen Hälsingborgs Spårvägar 9.
Tack. Tyckte väl jag kände igen märket på sidan.
Kikket på lenken som noen postet. Og lurer på en ting.
Hvorfor har noen av bussene nye speedometer?
Citat från: damiende skrivet 14 juli 2009, 14:16:56 PM
Kikket på lenken som noen postet. Og lurer på en ting.
Hvorfor har noen av bussene nye speedometer?
Bussarna rullar i yrkesmässig trafik och måste alltså ha EU-godkända färdskrivare. Tyvärr finns det inga gamla skrivare som är godkända, så man får dras med (fula) moderna sådana.
Vil det være lett og sette inn et originalt speedometer senere?
Skal man en eller annen gang bruke bussen på utstillinger. Vil den aldri kunne vinne premier med uorginalt speedometer. I mine øyne er en veteranbuss med moderne speedometer en bastard enkelt og greit.
Hej! Eftersom jag har en stund över och det alltid kliar i fingrarna att skriva något: Om bussen i övrigt är helt original får man nog överse med färdskrivarmontaget. Ibland tycker jag nog att somliga veteranbussar används för mycket i yrkesmässig trafik. Något som är direkt störande är när man förvandlar gamla bussar till något som de inte varit från början, för att skapa en illusion av något som funnits förr.
Mvh Jan G
Borde man inte kunna gömma färdskrivaren på något ställe där den inte syns om man har original hastighetsmätare kvar?
Jo, men det gör att det blir struligare för föraren att sätta i bladet. På en del bussar är det gjort så, t ex SvOf:s Capitol som har färdskrivaren i motorrummet längst bak.
Hej! Med uttrycket "för mycket" avser jag enbart nyttjandegraden i förhållande till bussens skick, nu och i framtiden. Jag har inga synpunkter på ev konkurrens med etablerade bussbolag, denna måste vara försumbar om den alls finns. Fordonen mår bra av att få rulla men det måste finnas resurser att underhålla i takt med slitaget, man bör också välja vilka grupper man släpper in.
Mvh Jan G
9:an har "gömd" färdskrivare.
mvh/nils :)