Som tidigare meddelats är det under tiden 6 juli - 9 augusti avstängd bana mellan Göteborg och Trollhättan och tågen ersätts av buss.
NSB/Tågkompaniet anlitade Interbus för sina körningar. Först en elegant utsmyckad 9900. Stationsvärden Mia passar också på att fotografera bussen. Eller om det är bussfotografen.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/1.JPG)
Interbus 11 hade fått släp tillkopplat. Det har nämligen visat sig att en dubbeldäckare utan släp bara rymmer bagage för 50 tågresenärer. Släpet är fantastiskt bra när det gäller cyklar och barnvagnar också. Och trots den lägre toppfarten tappar bussarna inte tid på E45-an. Vägen tillåter ändå inga högre farter.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/2.JPG)
Interbus tog också hjälp, bland annat av Vänersborgs Linjetrafik. Denna buss var nere både 10.14 och 16.14 men fick återvända tom till garaget då den inte behövdes.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/3.JPG)
Leja Touring körde 17.10 från Göteborg med två bussar. Den ena för övrigt körd av en gammal Interbus-förare och tillika tidigare bussägare:
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/4.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/5.JPG)
SJ beställer sin bussar genom Bussakuten och det var mycket från Orusttrafiken. Det får illustreras med denna bild fast bussen numera står reggad på halvdottern Kjellgrens Busstrafik i Tranemo.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/14.JPG)
Marks Limousine var också livligt i farten, här med bussarna i tripp-trapp-trull
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/13.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/12.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/11.JPG)
Halmbergs Buss i Ed körde med denna relativt nya Setra
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/15.JPG)
Även Stigens Buss och Lilla Edets Taxi kunde ses bland dem som var ute och körde.
Bussakuten håller med två bussar som kan ta rullstolar vid behov. Dessa står som standby i Trollhättan respektive Göteborg. Enligt busskoordinatorn i Trollhätttan ägs bussarna av Bussakuten men de står fortfarande registrerade på ägarna enligt bildexterna. Först bussen i Trollhättan, som inte behövde köra utan tjänstgjorde som pausrum för dem som jobbade med utväxlingarna i Trollhättna.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/21.JPG)
Göteborgs-bussen fick göra en extrainsats för en resenär som missat sista bussen till Karlstad. Eftersom det ändå fanns gott om plats i bussen togs också med ett antal av NSB:s resenärer till Oslo-tåget.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/22.JPG)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 12:45:01 PM
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/2.JPG)
anns gott
Detta är väl en skyliner? :)
//Jajje
Citat från: Jajje skrivet 07 juli 2009, 13:25:07 PM
Detta är väl en skyliner? :)
//Jajje
Visst är det en Skyliner. Bildtexten är rättad och tack för påpekandet!
Mia tog säkert kort på dig ;D såg du inte Kjellgrens Vt blå tror det kan varit sxa som kör tågers??? Eller den kör på annat ställe än du var nu??
"Enligt busskoordinatorn i Trollhätttan ägs bussarna av Bussakuten men de står fortfarande registrerade på ägarna enligt bildexterna."
Fullständigt fel av busskoordinatorn i Trollhättan bussar ägs av de företag som står i bildtexten och det finns inga planer på något annat.
om sista bilden säger jag: Vilken otroligt fin bild på en otroligt fin buss ;)
/Kalle
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 07 juli 2009, 14:53:12 PM
"Enligt busskoordinatorn i Trollhätttan ägs bussarna av Bussakuten men de står fortfarande registrerade på ägarna enligt bildexterna."
Fullständigt fel av busskoordinatorn i Trollhättan bussar ägs av de företag som står i bildtexten och det finns inga planer på något annat.
om sista bilden säger jag: Vilken otroligt fin bild på en otroligt fin buss ;)
/Kalle
Tack Kalle! Jag misstänkte att det förhöll sig så men det var svårt att på plats försöka bevisa motsatsen till vad han uppgav. Det saknade ju också i sammanhanget all betydelse. Bussarna disponeras tydligen i alla fall av Bussakuten i samband med tågstopp. Rätt uppfattat?
Citat från: yngrot skrivet 07 juli 2009, 14:51:53 PM
Mia tog säkert kort på dig ;D såg du inte Kjellgrens Vt blå tror det kan varit sxa som kör tågers??? Eller den kör på annat ställe än du var nu??
Jo, Kjellgrens SXA var också i Trollhättan:
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/16.JPG)
Den vit-blå är väl THM 151, fd Jörlanda Buss. Den såg jag inte, men jag var inte där vid alla SJ-tåg och dessutom gick vissa bussar direkt Göteborg-Vänersborg utan att passera Trollhättan.
Jovisst det saknar betydelse.
Ja fast jag TROR att Bussakuten lejer Koordinator tjänst Sverige AB som i sin tur lejer bussbolagen/et
sedan kan man kolla vem som äger Koordinator tjänst Sverige AB
/Kalle
Ser att man var på fel plats igår. Där skulle man ha varit.
Tack för ett gäng fina bilder, Staffan.
//Niclas
Jo SXA mötte jag när föraren var på väg från garaget och snacka lite med honom innan han åkte till Gbg han bor där så bussen skulle ställas i Gbg hela veckan...
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 07 juli 2009, 15:22:53 PM
Jovisst det saknar betydelse.
Ja fast jag TROR att Bussakuten lejer Koordinator tjänst Sverige AB som i sin tur lejer bussbolagen/et
sedan kan man kolla vem som äger Koordinator tjänst Sverige AB
/Kalle
Jo, koordinatorerna kom från Koordinator tjänst Sverige AB och det var också de som ansvarade för bussen, åtminstone i Trollhättan. Som synes hade de lyckats ådra sig parkeringsböter under natten också...
Sedan ser jag att det råkar slumpa sig så att Koordinator tjänst Sverige AB är ett dotterbolag till Señor Svensson i Gnarp. Lite konstigt dock att koordinatorn inte förklarade detta samband på min direkta fråga.
Setra-bussen var fin interiört men jag tycker inte den yttre lackeringen var särskilt lackad. Såg nästan ut som om man handmålat den med pensel och färgnyansen var heller inte samma som den SJ använder på dubbeldäckarna och X2000. Jonckheeren såg jag bara utvändigt men det verkade i alla fall vara i gott skick. Fast det vita fältet där det antagligen skall stå "SJ ersättningsbuss" så småningom skämmer lite grann. Dessutom gillar jag inte att föraren var helt civilklädd. Allra minst en väst borde användas i sådana fall. Men viktigast kanske ändå att föraren är trevlig. Och det var han verkligen.
(Särskrivningen av Koordinator tjänst är inget som Kalle eller jag har hittat på utan företaget skriver sig själv så.)
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 07 juli 2009, 16:24:54 PM
Ser att man var på fel plats igår. Där skulle man ha varit.
Tack för ett gäng fina bilder, Staffan.
//Niclas
Du har nästan fem veckor ytterligare på dig. Bäst är det en fredag. Då är det flest bussar.
En tvådagarstur med fotografering i Mjölby, Laholm och Trollhättan ger säkert en samling på något hundratal ersättningsbussar. Problemet är väl dock att överallt är det flest bussar en fredag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 12:45:01 PM
Leja Touring körde 17.10 från Göteborg med två bussar. Den ena för övrigt körd av en gammal Interbus-förare och tillika tidigare bussägare:
nu går jag väl utanför ämnet här, men har du nån bild på Björns bussar? Dom lär ha varit extremt välskötta.
Citat från: frigge skrivet 07 juli 2009, 18:52:15 PM
nu går jag väl utanför ämnet här, men har du nån bild på Björns bussar? Dom lär ha varit extremt välskötta.
Vem har sagt att jag avsåg Björn? ;) Var var du i går förresten?
Jovisst var det Björn som körde Lejas dubbeldäckare och var den tidigare bussägaren. Men tyvärr har jag ingen bild på någon av hans bussar. Men visst: de var extremt välskötta. Han körde mest med van Hool, gärna höga sådana.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 12:45:01 PM
Interbus tog också hjälp, bland annat av Vänersborgs Linjetrafik. Denna buss var nere både 10.14 och 16.14 men fick återvända tom till garaget då den inte behövdes.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2009-07-06_trollhattan/5.JPG)
Dumilde vilken fuling.Varför skall alltid Neoplan över designa allt. Klart dom har ju alltid varit lite av bussvärldens pajjasar.
/M
Citat från: M skrivet 07 juli 2009, 19:19:51 PM
Dumilde vilken fuling.Varför skall alltid Neoplan över designa allt. Klart dom har ju alltid varit lite av bussvärldens pajjasar.
/M
Har vi inte diskuterat Starlinerns design till leda redan? En del tycker den är ful, andra att den är snygg. Jag till exempel.
Det vita på ROJ478 har Senor Svensson klistrat dit för att det inte skall stå Broberg Gnarp på den buss han disponerar.
Koordinator tjänst Sverige AB hette tidigare Svensson Tai Buss AB
/Kalle
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 19:11:24 PM
Vem har sagt att jag avsåg Björn? ;) Var var du i går förresten?
Jovisst var det Björn som körde Lejas dubbeldäckare och var den tidigare bussägaren. Men tyvärr har jag ingen bild på någon av hans bussar. Men visst: de var extremt välskötta. Han körde mest med van Hool, gärna höga sådana.
Jag är ju synsk vettu ;)
Nä, men man har väl koll på sina kompisar. Synd att det inte finns nån bild, har hört mycket gott om hans bussar.
Har inte kört tåg på hela veckan faktiskt.. fridagar och kryssningsbåtar blidde det istället
Jag kan nog svara på frågan varför de som jobbade i Trollhättan och Göteborg inte sa att det var Sr svenssons firma koordinatortjänst det var order ifrån örjan svensson att inte yppa hans namn. Helst skulle hans pass bussar gömmas vi som jobbade fattade inte varför. Men kanske lite underligt att hans bussar kör tåg stopp i hela Sverige. Det finns ju bussar överallt i sveriges avlånga land, och sedan stoppet i juli har det omsatts minst 20 koordinatorer o chaufförer i de bolagen.
Citatom körde Lejas dubbeldäckare och var den tidigare bussägaren.
jag som trodde det var kvinnotjusaren per som avsågs :)
fö var är bussmickes bilder från händelsen?
Citat från: michael k skrivet 27 januari 2010, 15:23:49 PM
jag som trodde det var kvinnotjusaren per som avsågs :)
Är inte hundra, men jag har hört att per kör på ett annat bolag numer