Är det verkligen så här illa ställt med säkerheten på våra bussar? Man blir ju lite förskräckt när man läser den här artikeln, det kan väl ändå inte stämma på alla bussföretag? Man får känslan av att de dragit alla företag över en kam, de flesta har väl automatiskt brandsläckningssystem i motorrummet?
http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/nyheter/artikel.asp?Artikel=2952602
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 07 juli 2009, 10:31:46 AM
Är det verkligen så här illa ställt med säkerheten på våra bussar? Man blir ju lite förskräckt när man läser den här artikeln, det kan väl ändå inte stämma på alla bussföretag? Man får känslan av att de dragit alla företag över en kam, de flesta har väl automatiskt brandsläckningssystem i motorrummet?
http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/nyheter/artikel.asp?Artikel=2952602
/Stellan
Enligt uppgift är det så att fler väljer bort sådana system än som väljer dem vid köp av nya bussar.
På InterBus så fick 529 motorbrand,
skadorna kunde ha blivit mindre enligt Volvo om den hade haft 2 munstycken till på släckningssystemet.
Det vill säga 8 st istället för 6 st med 3 per sida, det blev ett nytt rör runt med 2 munstycken bakifrån.
de andra Volvobussarna byggde Volvo om direkt.
Orsak till branden var en mutter som gängade upp sig till AC:n i kopplingsplinten
Jag kan inte fatta att man köper en buss för flera miljoner och låter bli att köpa släckutrustning till motorrummet.. dom pengar måste väl vara väl investerade med tanke på vad en repartion kostar efter en brand... borde väl vara lagkrav med tanke på vad som kan hända...
Det är nog inte många åkerier som hoppar över släckningsutrustning.
Det stora problemet är nog att många har egen verkstad då provas inte
utrustningen på samma sätt som om brandmyndighet gör.
Har någon sett Bilprovningen fråga efter pappret som talar om att brandskyddet är provad och kontrollerad?