Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jeppe Hagelbäck skrivet 06 juli 2009, 22:33:06 PM

Titel: Tågbussar
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 06 juli 2009, 22:33:06 PM
Några av dagens tågersättningsbussar Ängelhom-Laholm

(http://www.jsbild.se/muppmapp/Swebus_5666_Angelholm_station_20090706D.jpg)


(http://www.jsbild.se/muppmapp/Karlssonbuss_XFM942_Angelholm_station_20090706D.jpg)


(http://www.jsbild.se/muppmapp/Swebus_5625_Angelholm_station_20090706D.jpg)


(http://www.jsbild.se/muppmapp/Swebus_5650_Angelholm_station_20090706D.jpg)


(http://www.jsbild.se/muppmapp/HJBuss_WUS848_Laholm_station_20090706D.jpg)


(http://www.jsbild.se/muppmapp/Swebus_4887_Laholm_station_20090706D.jpg)

Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 10:55:56 AM
Trevliga bildar fast tråkiga bussar!
Bussar från Trollhättan kommer så småningom i detta forum.
Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 juli 2009, 20:41:27 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 10:55:56 AM
Trevliga bildar fast tråkiga bussar!

Staffan, allt kretsar inte kring Turistbussar. Linjevagnar duger gott åt er också..
Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 21:17:41 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 07 juli 2009, 20:41:27 PM
Staffan, allt kretsar inte kring Turistbussar. Linjevagnar duger gott åt er också..

Åt oss duger det med något som fyller luckan i omloppsplanen men det räcker inte åt våra resenärer. Visst - är det skillnad på att åka 65 minuter Göteborg-Trollhättan och 35 minuter Laholm-Ängelholm när det gäller sittkomfort, behov av toalett och så. Största problemet med linjevagnar är dock att de inte brukar ha plats för resenärernas bagage. Man får alltså ta väskorna inne i bussen och det är allt annat än trevligt. Dessutom en säkerhetsrisk. Skall du sedan toppa utrymmet med en eller två barnvagnar så blir det riktigt illa.
Lågentrébuss på motorväg är därtill ingen höjdare vare sig för förare eller resenärer. Så utifrån min snart 15-åriga erfarenhet av att upphandla ersättningstrafik tycker jag att DSBFirst här har gjort en dålig upphandling. De sparar inte många kronor på att acceptera linjevagnar i stället för turistbussar. Man skall vara glad åt att det finns tågbolag som har en annan syn på det här med ersättningsbussar. Vare sig dessa heter SJ AB eller Tågkompaniet.
Åkte för övrigt en sådan tvåaxlig Säffle-buss som 5625 i linjetrafik mellan Ullared och Varberg för någon vecka sedan. Den var inte särskilt bekväm och gav dessutom ett intryck av att vara hårt sliten.

Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Jan skrivet 07 juli 2009, 21:19:00 PM
Körningen mellan Laholm och Ängelholm tar 25-30 min och då är det bra om man kan komma snabbt ut vid byten. Bussar finns med bagagerum och bagage finns i dessa. Detta innebär att den säkerhetsrisk du nämner inte finns.
Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 07 juli 2009, 21:22:17 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 21:17:41 PM
Åkte för övrigt en sådan tvåaxlig Säffle-buss som 5625 i linjetrafik mellan Ullared och Varberg för någon vecka sedan. Den var inte särskilt bekväm och gav dessutom ett intryck av att vara hårt sliten.
En annan har ju också åkt buss mellan Ullared och Varberg i samband med en dubbel avskedsresa... :D
Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 21:25:02 PM
Citat från: Jan skrivet 07 juli 2009, 21:19:00 PM
Körningen mellan Laholm och Ängelholm tar 25-30 min och då är det bra om man kan komma snabbt ut vid byten. Bussar finns med bagagerum och bagage finns i dessa. Detta innebär att den säkerhetsrisk du nämner inte finns.

Har dessa bussar verkligen bagageutrymme som rymmer 50 stora resväskor?  I så fall tar jag naturligtvis tillbaka den delen. Observera att tågresenärer på sommaren har med sig mer bagage än en normal bussresenär.
Min erfarenhet är att det inte går nämnvärt mycket snabbare vid byten mellan buss och tåg att kommer ur en linjevagn än en turistbuss.  Bytetstiden i Ängelholm och Laholm är dessutom 10 minuter så det är ingen överdriven brådska normalt. I båda fallen sker bytena vid plattform i samma plan som bussen kommer in på.
Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 21:26:36 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 juli 2009, 21:22:17 PM
En annan har ju också åkt buss mellan Ullared och Varberg i samband med en dubbel avskedsresa... :D

Ja, våra vägar skildes ju åt i Ullared den gången år 2007. Jag åkte till Falkenberg med en sådan 8500 och min första tanke var att bussen kändes mycket skramligare och obekvämare än den Setra från 1980 som vi åkt i mellan Falkenberg och Fegen.
Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 07 juli 2009, 21:26:47 PM
Själv åkte jag en som 5650 från Halmstad till Gullbranna i Torsdags. Jag hade en hel del bagage med mig (en stor resväska och en stor kamera/datorryggsäck).
AC, bra informationssystem, gott om bagageutrymme, god tillgänglighet och bra åkkomfort gjorde att jag trivdes fint.
Dessutom en trevlig och tillmötesgående chaufför, som såg till att upplysa om rätt hållplats och dessutom stanna där utan att jag behövde trycka stopp.
Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 08 juli 2009, 12:54:43 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 10:55:56 AM
Trevliga bildar fast tråkiga bussar!


Tack!
Såg en Interbus i röran också. Blev det lite bättre nu? :)
Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2009, 13:18:38 PM
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 08 juli 2009, 12:54:43 PM
Tack!
Såg en Interbus i röran också. Blev det lite bättre nu? :)

Jo, lite bättre blev det ju. Jag såg den också.
Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2009, 13:23:27 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 07 juli 2009, 21:26:47 PM
Själv åkte jag en som 5650 från Halmstad till Gullbranna i Torsdags. Jag hade en hel del bagage med mig (en stor resväska och en stor kamera/datorryggsäck).
AC, bra informationssystem, gott om bagageutrymme, god tillgänglighet och bra åkkomfort gjorde att jag trivdes fint.
Dessutom en trevlig och tillmötesgående chaufför, som såg till att upplysa om rätt hållplats och dessutom stanna där utan att jag behövde trycka stopp.

Jo, det är klart att bagageutrymmet räcker till om bara en resande har sådan packning. Men i en ersättningsbuss är det 50 personer som skall få plats för sina väskor.
Jag känner inte till hur stort bagageutrymmet i dessa bussar är men lågentré och bakmotor tar rätt mycket av det disponibla utrymmet. Eftersom det är nätt och jämnt som 50 tågresenärer Göteborg-Oslo får in sitt bagage i en 50-platsers turistbuss och mängden medfört bagage inte skiljer sig särskilt mycket från dem som åker Västkustbanan misstänker jag starkt att det blir problem.
Sedan finns det ju turistbussar som inte klarar denna mängd bagage heller, åtminstone inte om man skall följa axeltrycksbestämmelserna.
Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Jan skrivet 08 juli 2009, 19:28:18 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 21:25:02 PM
Har dessa bussar verkligen bagageutrymme som rymmer 50 stora resväskor?  I så fall tar jag naturligtvis tillbaka den delen. Observera att tågresenärer på sommaren har med sig mer bagage än en normal bussresenär.
Min erfarenhet är att det inte går nämnvärt mycket snabbare vid byten mellan buss och tåg att kommer ur en linjevagn än en turistbuss.  Bytetstiden i Ängelholm och Laholm är dessutom 10 minuter så det är ingen överdriven brådska normalt. I båda fallen sker bytena vid plattform i samma plan som bussen kommer in på.


Staffan, det finns bussar med stort bagagerum som kör bagageresenärer, dessa bussar är av typ S415GT-HD, 9700, Neoplan Eurolainer, samt S315GT. Dessa har har dock Jeppe valt att inte visa. Merparten av alla som reser har bara någon liten rygggsäck som de tar med ombord på bussen.
Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2009, 19:39:55 PM
Citat från: Jan skrivet 08 juli 2009, 19:28:18 PM
Staffan, det finns bussar med stort bagagerum som kör bagageresenärer, dessa bussar är av typ S415GT-HD, 9700, Neoplan Eurolainer, samt S315GT.
Dessa har har dock Jeppe valt att inte visa. Merparten av alla som reser har bara någon liten rygggsäck som de tar med ombord på bussen.

Är du själv ute och kör där och talar av erfarenhet från de gångna dagarna så ger jag mig. Men det återstår att se hur det går de verkligt tuffa dagarna fredag och söndag, då bagagemängden är mycket större.

Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 08 juli 2009, 19:53:08 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2009, 13:23:27 PM
Jo, det är klart att bagageutrymmet räcker till om bara en resande har sådan packning. Men i en ersättningsbuss är det 50 personer som skall få plats för sina väskor.
Jag känner inte till hur stort bagageutrymmet i dessa bussar är men lågentré och bakmotor tar rätt mycket av det disponibla utrymmet. Eftersom det är nätt och jämnt som 50 tågresenärer Göteborg-Oslo får in sitt bagage i en 50-platsers turistbuss och mängden medfört bagage inte skiljer sig särskilt mycket från dem som åker Västkustbanan misstänker jag starkt att det blir problem.
Sedan finns det ju turistbussar som inte klarar denna mängd bagage heller, åtminstone inte om man skall följa axeltrycksbestämmelserna.


Nu var där rätt stor plats för bagage. I och för sig hade man fått inkräkta på handikapp/barnvagnsutrymmet.
Titel: SV: Tågbussar
Skrivet av: groenis skrivet 08 juli 2009, 20:26:29 PM
Jag håller med Staffan att det inte är optimalt med linjevagn som tågersättning,
På grund av förväntad bagagemängd.
Men samtidigt så kan det vara att en del åkerier inte har något annat på vardagar
att sätta in,glöm inte att folk åker inte bara tåg många åker buss för den gemytliga stämningen
som en lång eller kort resa kan ge.
I det läget skulle även jag erbjuda en så komfertabel vagn och låta andra vagnar täcka upp tågers.