Har detta varit uppe?
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1630312/bebis-skadad-under-vardslos-busstur
Nu är det visserligen en kvällstidning som skrivit, men ett visst korn av sanning kanske finns...
Inte för att jag försvarar förare som kör vårdslöst, men samtidigt var inte barnvagnen fastspänd som den ska vara?
Om den är fastspänd så krävs det mycket för att den ska välta, sen så det är ju också föräldrarnas ansvar att deras barn åker säkert i bussen.
Citat från: Richard skrivet 06 juli 2009, 09:53:45 AM
Inte för att jag försvarar förare som kör vårdslöst, men samtidigt var inte barnvagnen fastspänd som den ska vara?
Om den är fastspänd så krävs det mycket för att den ska välta, sen så det är ju också föräldrarnas ansvar att deras barn åker säkert i bussen.
Utifrån tidningens beskrivning får jag det till att det rör sig om en buss på SL:s linje 173 vilken körs med blå Omnilink ledbussar. Kan också gissa mig till att föraren, om han nu verkligen körde "vårdslöst", kan ha klämt 90-gradaren från Örbyleden ut på Huddingevägen för att hinna rödljuset. Om så inte var fallet har inte en Omnilink fysisk möjlighet att få upp sådan fart från rödljuset fram till korsningen att körningen kan bli "vårdslös". Hursom kan jag tycka att föraren bör kolla läget om något händer i bussen men i övrigt faller allt ansvar falla på föräldrarnas att fästa vagnen ordentligt, se till att ungen inte kan ramla ur den (för det kan ju faktiskt hända även med fastspänd vagn) och om fastsättningsremmar saknas, befinna sig vid vagnen och eventuellt hålla i den.
Detta är ett ämne jag tänkt ta upp flera gånger. Varför kan inte dagens unga föräldrar hantera barnvagnar??
Nästan varje gång en barnvagn ska ombord är det fara för barnets liv. Hur svårt kan det vara att förstå åt vilket håll barnvagnen ska vickas? Detta gäller lågentrevagnar:
Barnet ligger i liggvagn riktad mot föräldern, backa in i dörren och lyft barnvagnens handtag så att bakhjulen lyfts upp på bussgolvet och häv sedan vagnen upp. Barnet kan omöjligen ramla någonstans.
Barnet sitter i vagn riktad bort från föräldern, tippa upp vagnen på bakhjulen och sätt upp framhjulen på bussens golv, lyft sedan upp bakhjulen och kliv till sist själv in i bussen. Barnet tippas då bakåt och ligger säkert mot ryggstödet på vagnen.
Jag vet inte hur många gånger jag sett unga föräldrar göra tvärt om så att barnet hänger på kanten till barnvagnen nära att ramla ur! Ett annat vanligt fenomen är att de helt enkelt skiter i att ställa ner en axel i taget utan bara kör ut för kanten så att barnvagnen slår i marken med ett DUNS. Hur bra är det för ett spädbarns nacke?
Jo, barnvagnskörkort skulle nog inte vara helt fel då många verkar missa på hur fysikaliska lagar påverkar saker och ting. Har sett mer än en gång hur föräldrar faktiskt även lyckats välta ut ungarna ur vagnen vid scenarion som de ovan beskrivna när man ska av och på... och alltid är det förarens fel trots att bussen stod stilla. Antingen stod den för långt från kanten, för nära kanten eller så hade bussen parkerats så föräldern ifråga fick solen i ögonen vilket gjorde att de inte såg. I andra fall fick de istället solen i ryggen vilket var distraherande och i kombination med att de nya skorna klämde (speciellt den högra och den vänstra) gjorde att ungen föll ur. Sammantaget var det dock ändå förarens fel osv... Ja, herre gud, ibland man om inte folk bokstavligen har behagat att lämna hjärnan hemma när de sen ska nyttja kollektivtrafiken, för inte verkar de vara så vanligt med att tänka efter hur man ska göra med somligt... :-\
Citat från: Nico skrivet 06 juli 2009, 16:54:09 PM
Jo, barnvagnskörkort skulle nog inte vara helt fel då många verkar missa på hur fysikaliska lagar påverkar saker och ting. Har sett mer än en gång hur föräldrar faktiskt även lyckats välta ut ungarna ur vagnen vid scenarion som de ovan beskrivna när man ska av och på... och alltid är det förarens fel trots att bussen stod stilla. Antingen stod den för långt från kanten, för nära kanten eller så hade bussen parkerats så föräldern ifråga fick solen i ögonen vilket gjorde att de inte såg. I andra fall fick de istället solen i ryggen vilket var distraherande och i kombination med att de nya skorna klämde (speciellt den högra och den vänstra) gjorde att ungen föll ur. Sammantaget var det dock ändå förarens fel osv... Ja, herre gud, ibland man om inte folk bokstavligen har behagat att lämna hjärnan hemma när de sen ska nyttja kollektivtrafiken, för inte verkar de vara så vanligt med att tänka efter hur man ska göra med somligt... :-\
Glöm inte att det gäller att se chic ut oxå när vagnen baxas ut. Någon man känner kan ju se på. ;) För övrigt hävdar jag att många föräldrar skulle behöva körkort för
barn, inte bara barnvagn.
Citat från: Cero skrivet 06 juli 2009, 17:03:27 PM
Glöm inte att det gäller att se chic ut oxå när vagnen baxas ut. Någon man känner kan ju se på. ;) För övrigt hävdar jag att många föräldrar skulle behöva körkort för barn, inte bara barnvagn.
Jo, körkort för det senare skulle nog inte heller det vara fel. Vad gäller detta med att se chic och häftig ut så gäller det ju även själva barnvagnarna. Många utav dem är nog mera till för att se balla ut snarare än för att vara praktiska... vilket innebär att de ibland inte platsar på vare sig barnvagnsutrymmet i en buss eller ens i största allmänhet i vanlig närmiljö.
T.ex. så stötte jag för ett par månader sedan, i en hiss i ett av stans förortscentrum, på en snubbe som ondgjorde sig över att hans medhavda barnvagn knappt fick plats, i synnerhet som vi redan var ett par i hissen. Vagnen ifråga var trehjulig med framhjulet placerat på en ganska långt utdragen rörkonstruktion (vill ha det till att det var något slags joggingvagn eller dylikt) och hade knappt ens fått plats om det varit tomt. Sen kanske jag själv var något sträv och kunde inte undanhålla mig en syrlig kommentar, men jag blir gärna lite irriterad när jag blir rammad helt apropå.
Ja som förälder har du ju ansvaret för ditt barn och vagn.. Ser ofta hur de lyfter vagen helt fel den som står ute har handtaget hos sig och den som är i bussen tar tag i vagnens nedre del och rätt var det lutar vagen så ungen kan rammla ur .. konstigt nog har dte inte hänt än att de rammla ur... Man tycker ju de borde lära sig att först in med handtaget.... jag kör B 10M ska tillläggas
Citat från: yngrot skrivet 06 juli 2009, 18:20:28 PM
jag kör B 10M ska tillläggas
Vad är det för barnvagnsmodell? ;)
Jag körde en grå Emmaljunga, när barnen var små... ;D
Om man vill undvika att barnet rammlar ur vagnen så kan man ju spänna fast ungen man selen som fins i vagnen då kan ju inte ungen ramla ur vagnen.
Citat från: Wetjo skrivet 06 juli 2009, 22:03:08 PM
Vad är det för barnvagnsmodell? ;)
Jag körde en grå Emmaljunga, när barnen var små... ;D
He he den blev ju bra ;D men tror du fatta vad jag mena ...barna körde jag i en Emmaljunga och på den tiden de var små fanns knappt b 10M
I Umeå tätort har man sedan Polarbusstiden haft gott om "spännremmar" på barnvagnsplatsen i alla bussar, och detta har man fortsatt eftermontera/förstärka i alla utsocknes vagnar som Veolia och Swebus tog in. 95% av barnvagnsresenärerna spänner alltid fast sin vagn rejält innan de går fram och betalar, vilket visserligen bidrar till de redan rekordlånga hållplatsstoppen men å andra sidan har jag aldrig hört talas om en liknande olycka i den stan. :)
På landsbygdstrafiken i Västerbotten, det mesta av övriga Norrland samt på Swebus Express har alla full koll på att barnvagnen oftast ska lastas in i en lastlucka, och barnet med tillhörande korg ska spännas fast på ett säte inne i bussen. På de flesta moderna barnvagnar lyfter man ju bara av själva korgen, och bär med sig den in i bussen.
Nu ska jag inte klanka ner på andra föräldrar, för det är nog enklare för oss som yrkesförare att veta vilka krafter som finns i trafiken. Att i en normalgolvsbuss sätta ett barn i en barnvagn riktad höger i 90º vinkel mittemot bakdörrens trappa och enbart låsa barnvagnens bakhjulsbroms kanske många tycker är tillräckligt, men vid första vänstersväng i en rondell glider ju hela barnvagnen ner i trappan, även om bussen framförs i en övrigt trafiksäker hastighet.
Det har tydligen hänt fler gånger i sommar. Den här gången på Linje 4.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1631656/bebis-flog-ur-vagnen-nar-bussen-svangde
Tja, kollektivtrafiken brukar ju vara en omtyckt måltavla för slaskpressen så Expressen har väl (som vanligt) lyckats hitta något som de kan förstora upp för att kompensera för nyhetstorkan.
Barnvagnsfolket är ett läskigt släkte. Jag undrar hur dagens föräldrar hade klarat sig när det bara fanns höggolvsbussar, med ve och fasa, trappsteg :o
Citat från: lil-sis skrivet 07 juli 2009, 22:12:45 PM
Barnvagnsfolket är ett läskigt släkte. Jag undrar hur dagens föräldrar hade klarat sig när det bara fanns höggolvsbussar, med ve och fasa, trappsteg :o
Det var intresant att höra för jag kör nämligen barnvagn själv.
Det fins ju höggolvsbussar nu också och det är inte så lätt att släpa upp en vagn själv på en buss för det är ju sällan man får hjälp och jag undrar om du har hjälp nån upp med en vagn på en buss
Citat från: lil-sis skrivet 07 juli 2009, 22:12:45 PM
Barnvagnsfolket är ett läskigt släkte. Jag undrar hur dagens föräldrar hade klarat sig när det bara fanns höggolvsbussar, med ve och fasa, trappsteg :o
Av hjälpsamma medresenärer kanske. ;D ;)
Citat från: Wetjo skrivet 07 juli 2009, 10:54:12 AM
Det har tydligen hänt fler gånger i sommar. Den här gången på Linje 4.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1631656/bebis-flog-ur-vagnen-nar-bussen-svangde
Med detta urval ur de tillhörande kommentarerna:
CitatDagens svenskar verkar fullständigt sakna fantasi och föreställningsförmåga kring centrifugalkraften. Barnvagnar har en hög tyngdpunkt och står den ensam så är det ingen större sensation att den välter i en t.o.m. högst medioker kurva. Det finns spännremmar som man kan sätta fast vagnen i. Samma fenomen ser jag när jag tar flygbussen. Passagerare ställer sina väskor på golvet och i första kurvan välter de ner i dörrbrunnen. Hur gör dessa människor när de ställer in matkassar i bakluckan? Blir de alltid lika förvånade över röran när de kommer hem?
CitatHåller man inte i vagnen så kan den ramla i kurvorna. Färdtjänsten spänner fast rullstolar och barnvagnar när dom utför en resa. Jag kan inte fatta att det är tillåtet att åka med matarbussar utan att säkra lasten. Vet inte mammorna att tyngpunkten ligger väldigt högt i en barnvagn.
CitatBara i Sverige! Det finns spännen på bussen att spänna fast barnvagnen med och varför står du inte vid barnvagnen? Måste samhället hela tiden ta hand om föräldrar som inte kan ta sitt ansvar!?
CitatÅterigen någon som går till pressen med en löjlig historia. Det kan inte vara någon annans skyldighet än mammans att se till att ungen inte trillar ur! Är det någon som borde polisanmälas så är det mamman, kanske skulle de sociala myndigheterna utreda hela familjen? Klart olämplig mamma.
Citat från: Camilla skrivet 07 juli 2009, 23:51:28 PM
Det var intresant att höra för jag kör nämligen barnvagn själv. Det fins ju höggolvsbussar nu också och det är inte så lätt att släpa upp en vagn själv på en buss för det är ju sällan man får hjälp och jag undrar om du har hjälp nån upp med en vagn på en buss
När jag gick i gymnasiet för sådär 11-14 år sedan var antalet lågentrébussar väldigt begränsat i mindre städer och ännu mer ovanligt ute på förortstrafiken, men det var ändå inga större bekymmer att lasta på och av barnvagnar vad jag kan minnas. Å andra sidan var folk då rätt snabba på att hjälpa ensamma barnvagnsresenärer, mycket pga att de själva kom fram snabbare om någon hjälpte till. Egoismen ledde då till hjälpsamhet, så att säga.
Idag verkar alla skylla på samhället i alla frågor, och resenärer kan inte ens fälla ner en enkel golvplacerad ramp, än mindre få av sin barnvagn med monsterstora hjul från en låggolvsbuss om höjden mellan golv och trottoar överstiger 5-6 cm. Alla medresenärer anser att det är föraren som ska springa tillbaka och hjälpa alla på och av ur låggolvsbussen samtidigt som denne ska sälja enkelbiljetter
och hålla tidtabellen. :o
Idag verkar man vara egoist i första hand,
även om det drabbar en själv. Som t.ex när man med fullt fungerande backljus försöker backa ut från en jättebra parkeringsplats (nära entrén) vid ett större köpcenter. Ingen annan bilist släpper ut en, trots att de gärna vill ha just den p-ruta jag försöker lämna! ::)
Citat från: Verspieder skrivet 08 juli 2009, 08:50:50 AM
Idag verkar man vara egoist i första hand, även om det drabbar en själv. Som t.ex när man med fullt fungerande backljus försöker backa ut från en jättebra parkeringsplats (nära entrén) vid ett större köpcenter. Ingen annan bilist släpper ut en, trots att de gärna vill ha just den p-ruta jag försöker lämna! ::)
Jag tycker inte det är egoism. Det är faktiskt dumhet. Lika korkat som att alla vill stå i första raden från entrén räknat, även om det får bli i bortre änden och det faktiskt skulle vara närmare entrén att hugga en plats i början av rad två eller tre.
Åter till ämnet så tycker jag svensken under de senaste hundra åren till förfining har utvecklat attityden att det är alltid någon annans fel, jag har inget ansvar och staten bör ta hand om lilla mig. Att hålla koll på sitt barn och sin barnvagn i en buss eller något annat fordon tycker jag borde vara en självklarhet, oavsett om vagnen är står fri eller är surrad, bultad eller fastsvetsad i bussen.
Camilla;
Oja, jag har hjälpt på MÅNGA barnvagnar för jag har suttit säkert en miljon timmar på buss på väg till och från stallet, när jag pendlade mellan Stockholm och Hallstavik osv. Numer har ju de flesta låggolv och då tycker jag nog att man ska klara av att baxa in barnvagnen själv. Speciellt om man har sänkt bussen...
De gånger jag kör höggolvsbuss så är det oftast en mamma som kliver på vid samma hållplats och hon fixar det faktiskt själv. Sist jag körde den turen hade jag en dam med rollator, självklart hjälpte jag henne på (vid ändhållplats). När hon skulle av så var det INGEN i hela bussen som erbjöd sig...
En liten anekdot berättad för mig av en gammal silverräv (Övertrafikmästare)
Detta skedde på den gamla linjesträckningen Sundbyberg - Stan
Vid en av hållplatserna kliver en ung dam på med barnvagn ett par hållplatser kliver en väninna på,
Troligen ett mycket intressant samtal om dåvarande Lorry (ett danspalats i Sumpan) när min äldre kollega
kommer fram till (Tror det var norra Bantorget) så ringer telefonen detta är innan radion kom i bussarna
och TX frågar "Har du en barnvagn i din buss?"
Min kollega blev lätt fundersam och säger jag ringer upp går och kollar sin vagn där står en barnvagn med innehåll
och sover han ringer tillbaka och meddelar "Javisst har jag den"
det hela klarades upp när han kom till hållplatsen där mamman stod,med att samtalet med väninnan gjorde att hon glömde sitt stackars barn på bussen ty den lille var bara 2 månader gammal alltså ovan att barnet skulle följa med mamma.
Men den unga mamman lärde sig av sitt misstag.
Dessvärre har efterföljande generationer inte lärt sig detta ännu,men jag är en obotlig optimist
Nääh, visst händer det säkert sådant fortfarande. På Flygbussarna råkade jag i alla fall vid två tillfällen ut för att trafikledningen försökte att lokalisera vilken buss som ankommit Arlanda och då hade lite 'känsligare kvarglömt' ombord. Tydligen blir vissa föräldrar ibland så stressade att de får av bagaget (som i sig normalt är en förutsättning för resan) men glömmer i brådskan kottarna kvar på bussen. Undrar om det inte finns ett visst korn av sanning i t.ex. 'Ensam hemma-filmerna'... ;D
Citat från: lil-sis skrivet 10 juli 2009, 00:25:26 AM
Camilla;
Oja, jag har hjälpt på MÅNGA barnvagnar för jag har suttit säkert en miljon timmar på buss på väg till och från stallet, när jag pendlade mellan Stockholm och Hallstavik osv. Numer har ju de flesta låggolv och då tycker jag nog att man ska klara av att baxa in barnvagnen själv. Speciellt om man har sänkt bussen...
De gånger jag kör höggolvsbuss så är det oftast en mamma som kliver på vid samma hållplats och hon fixar det faktiskt själv. Sist jag körde den turen hade jag en dam med rollator, självklart hjälpte jag henne på (vid ändhållplats). När hon skulle av så var det INGEN i hela bussen som erbjöd sig...
Det är ju inga problem att få på vagnen på en lågentrebuss själv men det är inte alltid det fins plats vid den främe branvagnsplatsen och då får man ju ta den bakre platsen och det är inte lätt att få upp alla vagnar själv på bussen för vagnarna har ju olika storlek på hjulen så har man en vagn med små hjul så är det ju nästan omöjligt att få upp den själv för trappstegen i en buss.
Har själv ett par tvillingar som tills för något år sedan åkte barnvagn. Vi vågade oss på några kollektivresor även om det blev rätt så krångligt trots att vi hade en av marknadens smalaste tvillingvagnar.
Att passera genom dörröpningen var aldrig några problem. Däremot så var problemet att man ibland var tvingad att ta på vagnen åt fel håll så barnen blev hängande i selarna framåt. Detta genom att övervägande av vagnens vikt låg på bakhjulen, det var således mycket enklare att lyfta den i bakändan än att sätta emot foten mot ett hjul och tvinga upp framdelen. Ett förfarande som trots stor försiktighet (och knakande ifrån vagnen) kunde bli en något skakig upplevelse för barnen.
Men stora problemet var när man skulle baxa vagnen på plats i bussen, hur man än försökte så gick det inte att fästa spännremmarna i vagnens handtag. För min vagn har inte ställbara handtag och spännremmarna når inte runt. Så enda lösningen blev att köra vagnen så långt fram det gick, slå till bromsen och hålla emot med fötterna. Tyvär inte optimalt men det säkraste med dom medlen som stod till buds.
Citat från: Stefan Zavarko skrivet 10 juli 2009, 20:46:15 PM
Men stora problemet var när man skulle baxa vagnen på plats i bussen, hur man än försökte så gick det inte att fästa spännremmarna i vagnens handtag. För min vagn har inte ställbara handtag och spännremmarna når inte runt. Så enda lösningen blev att köra vagnen så långt fram det gick, slå till bromsen och hålla emot med fötterna. Tyvär inte optimalt men det säkraste med dom medlen som stod till buds.
Hett tips: Ta med egna längre remmar.
Citat från: Stefan Zavarko skrivet 10 juli 2009, 20:46:15 PM
Däremot så var problemet att man ibland var tvingad att ta på vagnen åt fel håll så barnen blev hängande i selarna framåt. Detta genom att övervägande av vagnens vikt låg på bakhjulen, det var således mycket enklare att lyfta den i bakändan än att sätta emot foten mot ett hjul och tvinga upp framdelen. Ett förfarande som trots stor försiktighet (och knakande ifrån vagnen) kunde bli en något skakig upplevelse för barnen.
Öppen fråga till alla:
Vad är "fel" samt "rätt" håll? Ska man backa eller köra in vagnen i bussen?
Jag har alltid trott att "inbackning" är det bästa, då man därmed slipper vända vagnen inne i bussen för att handtaget ska nå spännremmarna på den vänstra väggen. Dessutom är ju barnvagnens bakhjul väl nog stora att kunna klara av att rulla upp i en lågentrébuss utan att vagnen behöver tippas framåt?
(OBS, ovanstående gäller dock inte fullt ut på B9S och andra bussar där barnvagnsplatsen är på höger sida)
Citat från: Verspieder skrivet 11 juli 2009, 02:04:18 AM
Öppen fråga till alla:
Vad är "fel" samt "rätt" håll? Ska man backa eller köra in vagnen i bussen?
Jag har alltid trott att "inbackning" är det bästa, då man därmed slipper vända vagnen inne i bussen för att handtaget ska nå spännremmarna på den vänstra väggen. Dessutom är ju barnvagnens bakhjul väl nog stora att kunna klara av att rulla upp i en lågentrébuss utan att vagnen behöver tippas framåt?
(OBS, ovanstående gäller dock inte fullt ut på B9S och andra bussar där barnvagnsplatsen är på höger sida)
Det lätaste är ju att dra på vagnen på bussen om man har en barnvagn med normalstora hjul
Citat från: CamillaDet är ju inga problem att få på vagnen på en lågentrebuss själv men det är inte alltid det fins plats vid den främe branvagnsplatsen och då får man ju ta den bakre platsen och det är inte lätt att få upp alla vagnar själv på bussen för vagnarna har ju olika storlek på hjulen så har man en vagn med små hjul så är det ju nästan omöjligt att få upp den själv för trappstegen i en buss.
Men det kan knappast vara vare sig bussens eller förarens fel att det inte alltid är optimalt?
Och ansvaret för kotten måste fortfarande vara förälderns.
//Anna - som igår fick in fem barnvagnar, lagligt och säkert, i en kortbuss ;D Men vi blev lite sena och det blev lite ihopfällande av vagnar. Men det gick :P
Hörde en interjuv med mamman på radio Stockholm. Det dummaste jag har hört. Hon hörde nog inte själv hur dumt det lät. Självklart är det hennes ansvar. För det första så går det att spänna fast vagnen, det var inte gjort, Sen lämnar man inte en så lite bebis i vagnen, och går och sätter sig utan att hålla uppsikt. Lämpligast hade ju varit att mamman stått vid vagnen under resan, eller tagit bebisen med sig till sittplatsen.
Anser inte att det är förarens fel i detta fallet.
Nej det är ju bara mammans fel om det är på det sättet man måste ju vara nära vagnen det borde väl alla fatta ???
Citat från: lil-sis skrivet 14 juli 2009, 13:51:40 PM
Men det kan knappast vara vare sig bussens eller förarens fel att det inte alltid är optimalt?
Och ansvaret för kotten måste fortfarande vara förälderns.
//Anna - som igår fick in fem barnvagnar, lagligt och säkert, i en kortbuss ;D Men vi blev lite sena och det blev lite ihopfällande av vagnar. Men det gick :P
Jag har aldrig påstått att det är förarens fel om jag inte får upp vagnen på bussen.
Ja du har rätt i det du skriver att det är jag som har ansvar för min unge.