Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Mr G skrivet 04 juli 2009, 22:07:40 PM

Titel: Saab 93
Skrivet av: Mr G skrivet 04 juli 2009, 22:07:40 PM
(http://www.mrg1.de/images/1510.JPG)

Är det en Saab 93 som parkerat utanför MEA?
Mycket svenskt på gatan här för övrigt.
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: Ersa skrivet 04 juli 2009, 22:17:51 PM
En 93 eller en mycket tidig 96. Tvåtakt, rattväxel och frihjul är det iaf! :)
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: Jan-Peter skrivet 04 juli 2009, 22:46:56 PM
Saab 96 1964 med Saabemlemet i själva grillen
Jan-Peter
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: Peter Rost skrivet 04 juli 2009, 22:58:49 PM
Trevligt!

Sista gången jag åkte Capitol H30 i reguljärtrafik var 1976, på linje 832 från Farsta C till Skogås. Många minnen väcks till liv när man ser dessa bussar.

/Peter
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: IngemarJ skrivet 04 juli 2009, 23:10:30 PM
Citat från: Verspieder skrivet 04 juli 2009, 22:17:51 PM
En 93 eller en mycket tidig 96. Tvåtakt, rattväxel och frihjul är det iaf! :)

Hej!

Dörren hängd fram i alla fall, hade varit ännu roligare med mittstolpehängd dörr!

Hälsar

Ingemar
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: groenis skrivet 05 juli 2009, 00:39:17 AM
Norrmalmstorg
Tänk om spårvagnslinjen fick den sträckningen till Klarabergsviadukten
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: Mr G skrivet 05 juli 2009, 11:14:09 AM
Vilken sträckning skulle den annars få?   ???
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: groenis skrivet 05 juli 2009, 19:53:00 PM
Ja det var ju det jag menade,
Rakt fram över Hamngatan rätt igenom Sergelrondellen upp till Klarabergsviadukten
med vändslinga efter Cityterminalen och överdäckningen som var planerad över SJ spårområde.
Överdäckningen på SJ sidan var för att utöka busstrafiken till å från Cityterminalen,
med fler angörningar
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 05 juli 2009, 22:37:30 PM
En riktigt vacker bild, och ett tidsdokument av rang!

Citat från: Verspieder skrivet 04 juli 2009, 22:17:51 PM
En 93 eller en mycket tidig 96. Tvåtakt, rattväxel och frihjul är det iaf! :)

Vad menas med frihjul?
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: john skrivet 05 juli 2009, 22:41:04 PM
Saaben är en 96a 63 eller 64 omöjligt att se i denna vinkel. Då det endast utseendemäsigt var instrumenten som skiljde dom olika modelerna åt.


John med 6 tvåtackts Saabar i stallet.  ;)
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: john skrivet 05 juli 2009, 22:49:10 PM
Frihjul när man släpper gasen på en bil med frihjul så rullar bilen lika som om du skulle trampa ned kopplingen i en nerförsbacke på en vanlig bil. Detta hadde man på tvåtacktarna för att på dom är det bränslet som smörjer så skulle man motorbromsa i en nerförsbake utan gaspådrag skulle motorn skära. Det följde av bara farten med även när Saaben fick V4 även tidiga 99or hadde detta. Mycket smidigt man behövde ej använda kopplingen vid nedväxling.

John.
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 06 juli 2009, 02:12:01 AM
Citat från: john skrivet 05 juli 2009, 22:49:10 PM
Frihjul när man släpper gasen på en bil med frihjul så rullar bilen lika som om du skulle trampa ned kopplingen i en nerförsbacke på en vanlig bil. Detta hadde man på tvåtacktarna för att på dom är det bränslet som smörjer så skulle man motorbromsa i en nerförsbake utan gaspådrag skulle motorn skära. Det följde av bara farten med även när Saaben fick V4 även tidiga 99or hadde detta. Mycket smidigt man behövde ej använda kopplingen vid nedväxling.

John.

Där ser man! Det finns en logisk förklaring på allt. :)
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: HJP skrivet 06 juli 2009, 08:32:12 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 06 juli 2009, 02:12:01 AM
Där ser man! Det finns en logisk förklaring på allt. :)
***
Det gör det. Effekten var densamma som när man cyklar, och slutar trampa. Man rullar på....
Men frihjulet gick att koppla ur. Det satt en liten spak, till höger om gaspedalen. Med ett enkelt handgrepp, hade man motorbroms.
Som tidigare nämnts, smörjdes motorn genom det oljeblandade bränslet, så man bör inte köra någon längre sträcka och motorbromsa, men möjligheten fanns alltså.

HJP
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 10:21:31 AM
Citat från: HJP skrivet 06 juli 2009, 08:32:12 AM
***
Det gör det. Effekten var densamma som när man cyklar, och slutar trampa. Man rullar på....
Men frihjulet gick att koppla ur. Det satt en liten spak, till höger om gaspedalen. Med ett enkelt handgrepp, hade man motorbroms.
Som tidigare nämnts, smörjdes motorn genom det oljeblandade bränslet, så man bör inte köra någon längre sträcka och motorbromsa, men möjligheten fanns alltså.

HJP

Fast man använde sig bara av motorbromsen om man körde nerför mycket branta backar typ norska fjällvägar eller i mycket halt väglag. Annars var frihjulet definitivt det bekvämaste.
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 07 juli 2009, 15:06:06 PM
Man använde alltid frihjulet på Saabarna vid normal körning - jag körde V4 - det gick även att växla upp utan koppling om man tog det långsamt så motorvarvet sjönk. Vid parkering drog man i motorbromsläget innan man lämnade bilen annars hade man bara handbromsen att lita till och den kunde man inte alltid lita på.
Mvh Jan G
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 15:26:38 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 07 juli 2009, 15:06:06 PM
Man använde alltid frihjulet på Saabarna vid normal körning - jag körde V4 - det gick även att växla upp utan koppling om man tog det långsamt så motorvarvet sjönk. Vid parkering drog man i motorbromsläget innan man lämnade bilen annars hade man bara handbromsen att lita till och den kunde man inte alltid lita på.
Mvh Jan G


Hade inte Saab redan på den tiden egenheten att man måste lägga i backväxeln för att kunna ta ut nyckeln? Och därmed behövdes inte mer exercis för att bilen inte skulle komma i rullning, alltså på samma sätt som när man lämnar en manuellt växlad bil med ettan i idag. Jag har inget minne av att jag drog i motorbromsläget när jag lämnade bilen. Däremot använder jag alltid handbromsen som komplement till en växel i. Främst därför att det finns risk för att man glömmer det ena men inte gärna båda.
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: john skrivet 07 juli 2009, 16:33:40 PM
1964 kom det att man skulle lägga i backen för att få ut nyckeln detta har sedan hängt med på alla saabar utom på saab 9000. Har du backen i så rullar det inte framåt. Och har du ettan i så rullar det inte bakåt om man har frihjulet ilagt. Sen skall man ha klart för sig att tvåtacktaren var så lågkompad så den kundde rulla iväg ändå i skarpa backar.

John.
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 18:03:12 PM
Citat från: john skrivet 07 juli 2009, 16:33:40 PM
1964 kom det att man skulle lägga i backen för att få ut nyckeln detta har sedan hängt med på alla saabar utom på saab 9000. Har du backen i så rullar det inte framåt. Och har du ettan i så rullar det inte bakåt om man har frihjulet ilagt. Sen skall man ha klart för sig att tvåtacktaren var så lågkompad så den kundde rulla iväg ändå i skarpa backar.

John.

Då stämmer min minnesbild bra. Det var 1968 års modell jag körde och där fanns helt klart frihjul, som dock kunde kopplas ur. Detta trots att det var en fyrtaktare. Det var alltså ingen fara att köra med frihjulet urkopplat, men det var mycket roligare. Skulle dock inte klara det i dag då jag undviker fotbromsen och hellre motorbromsar. Det ger bättre bränsleekonomi men äts nog upp av kostnaden för att svarva rostiga bromsskivor.

Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: Stefan Lindberg skrivet 07 juli 2009, 19:46:50 PM
Frihjulet var helt underbart
Jag har själv ägt 3 st Saab V4 med frihjul och det gick som sagt att växla både upp och ned utan att koppla
Man fick bara ta det lite långsammare och låta varven sjunka först.
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: Wetjo skrivet 08 juli 2009, 00:17:32 AM
Mina föräldrar hade en tvåtaktare från -62. Vi döpte den till Herman  :o
Den var vit och som dörrdekoration tejpade morsan dit två gröna äpplen, som egentligen skulle sitta på en kakelplatta...  :-*
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 08 juli 2009, 23:03:48 PM
Alltså, om man inte hade dragit i motorbromsläget hade man bara handbroms. Bilen stod ju inte stilla på växel om frihjulet var inkopplat. F ö var hela konstruktionen av de här ur-Saabarna helt underbar. Enkla fram- och bakvagnskomponenter, slät undersida, bromsledningar och tank inne i bilen, lätt demonterbar huv, bara att rycka ur två sprintar, likaså lätt demonterbar front och kylare och hela drivpaketet bara man lossade två bultar på nedre bärarmarna så man kunde dra ut drivaxlarna och lätt få ur paketet. Ett flygplan utan vingar.
Mvh Jan G
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: sukkeri skrivet 09 juli 2009, 21:54:51 PM
Citat från: Mr G skrivet 04 juli 2009, 22:07:40 PM
(http://www.mrg1.de/images/1510.JPG)

Är det en Saab 93 som parkerat utanför MEA?
Mycket svenskt på gatan här för övrigt.

Skulle vagnsparken  idag bestå av lika hög % svenskt som på bilden, kanske Saab och Volvo hade varit i en bättre ekonomisk situation ?!!
Titel: SV: Saab 93
Skrivet av: groenis skrivet 09 juli 2009, 23:16:44 PM
Troligen
Jag sålde själv begnade SAAB i början av åttiotalet 99,900 och Turbo
om alla de som ringde kom och köpte så hade SAAB köpt GM ::)
Den kundtypen gick internt som tjugo frågor efter ett gammalt radioprogram